Directe collega besmet met Corona en op het werk aanwezig

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babsiej

Berichten: 6248
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Directe collega besmet met Corona en op het werk aanwezig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 08:50

Hoi,

Ik heb een vraag en wellicht heeft iemand het juiste antwoord erop. Ik zie door zoveel regels en wetten niet meer wat juist is.

Ik werk in een cruciaal beroep. Mijn collega was 2 weken geleden erg ziek en bleef een week thuis. Daarna kwam hij naar het werk maar had nog steeds verkoudheidsklachten. Negatief getest op Corona. Afgelopen zondag testte hij positief met zelftest en thuis gebleven. Vandaag (omdat hij 5 dagen thuis was gebleven) kwam hij op werk en voor begin van de dienst even een test gedaan, op het werk, hartstikke positief. Hij is ook nog behoorlijk verkouden.

Nu zegt werkgever , na 5 dagen gaan we in overleg met werknemer en als hij/zij zich goed genoeg voelt mag hij/zij komen werken.

Ik voel mij totaal niet veilig met een directe collega met Corona. Ik heb meteen een mondkapje op gedaan en zoveel mogelijk afstand geprobeerd te houden. Hij deed 1 uurtje een mondkapje op en toen niet meer. Collega moet mij opleiden, dus das toch lastig dan.

Wat zijn nu MIJN rechten? Kan toch niet zo zijn dat ik het risico moet lopen ernstig ziek te worden? Graag zie ik reacties :)

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Directe collega besmet met Corona en op het werk aanwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 08:54

Volgens mij is de regel ook dat je na 5 dagen weer mag werken mits geen klachten. Test blijft wat ik begreep nog wel even positief als je al positief bent.
In de zorg is het wel zo dat de baas kan beslissen of je komt werken als dat echt nodig is.

Babsiej

Berichten: 6248
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 08:55

dito schreef:
Volgens mij is de regel ook dat je na 5 dagen weer mag werken mits geen klachten. Test blijft wat ik begreep nog wel even positief als je al positief bent.
In de zorg is het wel zo dat de baas kan beslissen of je komt werken als dat echt nodig is.


Ik werk niet in de zorg. :)
En collega heeft nog wel klachten.

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 08:56

Aankaarten bij de werkgever dat je je niet veilig voelt. Een veilige werkomgeving behoort tot de basisvoorwaarden naar mijn idee.
Probeer daarbij niet te veroordelen dat je werkgever en collega die keus om wel te werken gemaakt hebben, maar betrek het op jezelf, JIJ voelt je niet veilig in deze situatie.
Succes, kan heel lastig zijn gezien iedereen anders tegen corona aan kijkt.
Edit, even concreet antwoordt op je vraag, qua wat je rechten zijn weet ik ook niet :o
Laatst bijgewerkt door Bernoe op 25-03-22 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Amado7

Berichten: 10751
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 08:57

Regel is als ik het goed is nog steeds bij 5 dagen 24 uur klachten vrij. Ook bij een cruciaal beroep.

Dus ik zou het zeker aankaarten.

suffie
Berichten: 5728
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:10

Alles is sinds woensdag een advies geworden.
Van de site RIVM:
Adviezen, maar geen verplichtingen
Veel adviezen blijven wel van kracht, maar dat zijn geen verplichtingen. Zo blijft het advies om bij klachten te testen. En wie positief test, wordt net als nu geacht thuis in isolatie te gaan. Maar ook dat is geen verplichting, net als het advies om in sommige gevallen in quarantaine te gaan als iemand in de directe omgeving corona heeft.

Dit maakt het extra lastig nu.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Directe collega besmet met Corona en op het werk aanwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:24

Je kan tot 8 weken na een besmetting nog positief testen terwijl je niet meer besmettelijk bent.
Vandaar dat ze uit gaan van een 24 uur klachtenvrij en niet een negatieve test.

anjali
Berichten: 15414
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:28

Dan zitten we straks weer met een uitbraak.Mensen die klachten hebben moeten thuisblijven vind ik. Ik vond het vroeger ook altijd al vervelend als hoestende en snotterende mensen toch overal verschenen terwijl er toen nog geen corona was.Ze besmetten hun hele omgeving en zo gaan virussen rond.

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:35

suffie schreef:
Alles is sinds woensdag een advies geworden.
Van de site RIVM:
Adviezen, maar geen verplichtingen
Veel adviezen blijven wel van kracht, maar dat zijn geen verplichtingen. Zo blijft het advies om bij klachten te testen. En wie positief test, wordt net als nu geacht thuis in isolatie te gaan. Maar ook dat is geen verplichting, net als het advies om in sommige gevallen in quarantaine te gaan als iemand in de directe omgeving corona heeft.

Dit maakt het extra lastig nu.

Je weet dat dit onzin is?! Er is helema niets veranderd. De isolatie is nooit een verplichting geweest enk quarantaine na reizen uit hoog risico land. Want wettelijk gezien viel dat niet te verplichten. Het was altijd al een dringend advies en dat is niet veranderd.

Doubtless

Berichten: 8542
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:14

Die positieve test zegt niks. Je kan tot 8 weken na besmetting nog positief testen, ook als er niets meer aan de hand is.
De GGD vertelde mij na een positieve test dat ik na 5 dagen klachtenvrij weer alles op mocht pakken. Ze gaven daarbij ook aan dat slijm ophoesten nog heel lang aan kon houden, veelvoorkomend symptoom maar geen reden meer om in quarantaine te blijven.

Faelynn

Berichten: 3168
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:16

Ja lastig TS, de wereld moet toch echt een keer verder gaan met leven, als iedereen bij elk snotje thuis moet blijven word het erg lastig. We zijn gewoon zo overbevolkt dat het onvermijdelijk is.
Volgens mij mag dit volgens de regels wel gewoon, het is inderdaad 5 dagen thuis blijven, en als je daarna fit genoeg bent om te werken mag dat in overleg gewoon.
Ik ben nu doordat alles weer open en los is ook ineens voor de 2e keer strontverkouden in 4 weken tijd, was nog amper hersteld van de vorige keer, maarja moet ik dan ook maar een maand of misschien wel 2 maanden thuis blijven? Dat hoestje en wat snotterig blijft meestal nog wel een paar weken na dat de echte klachten weg zijn, maar ik kan dan echt wel prima werken hoor. En een test kan zelfs tot nog wel 8 weken positief blijven.
Ik zou me er niet te druk om maken als ik jou was, zorg dat je je vaccinaties op orde hebt als je bang bent om er erg ziek van te worden, en hou een beetje gepaste afstand.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110971
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Directe collega besmet met Corona en op het werk aanwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:18

Lastig idd. Het mag immers wel gewoon.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10516
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Directe collega besmet met Corona en op het werk aanwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:24

Ik verplaats dit topic naar CV daar past het beter.

Sizzle

Berichten: 35757
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:29

Ik vind het een beetje raar dat die collega zelf niet gepaste afstand of maatregelen neemt. Of hij fit is om te werken kan ik geen zinnig woord over zeggen, maar je dan een beetje voorzichtig opstellen lijkt me gewoon wenselijk sociaal gedrag. Je kunt iemand doorgaans ook wel trainen zonder er 50 cm naast te zitten.
Daarnaast is het vrijdag, die ene dag extra had hij vast wel gemist kunnen worden lijkt mij.

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:35

Cayenne schreef:
Lastig idd. Het mag immers wel gewoon.

Het heeft altijd al gemogen sinds begin van de corona vond het toen ook gepast :) ?

Niet persoonlijk bedoelt hoor! Maar het lijkt of mensen denken dat er afgelopen woensdag iets aan de isolatie regels aangepast is en dat is niet zo. Het is altijd een dringend advies geweest en dat is het nog steeds.

Bij klachten staat nog steeds 5 dagen isolatie en minimaal 24 uur klachtenvrij. Zoals ik het lees is deze collega alles behalve klachtenvrij.

Het is net of woensdag het gezonde verstand de deur uit gegaan is ofzo. Die ene dag kan je dan toch ook nog wel thuisblijven of anders gepaste afstand houden met mondkapje op.

Jessix

Berichten: 16522
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:39

Je moet het gewoon bespreken met je werkgever. Net als eerder al meegegeven is, leg de nadruk vooral op jezelf. Jij voelt je niet veilig. En dat snap ik best. Zeg het ook tegen je collega. Dat jij afstand wil houden.

Ik heb zelf nu Covid en nog steeds klachten al ben ik al 14 dagen onderweg. Gelukkig kan ik vanuit huis werken, dus heb hier dan ook voor gekozen. Hoop wel dat het snel overgaat, want ik vond het juist wel weer fijn om wat meer op kantoor te zijn. Nu maar weer alle afspraken online.

Ik snap dat we een middenweg moeten vinden, maar het is nog best lastig. Voor de een ook meer dan voor de ander. Als je kwetsbare mensen thuis hebt zitten of zelf kwetsbaar bent lijkt het me best spannend.

Doubtless

Berichten: 8542
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:44

Spenk schreef:
Cayenne schreef:
Lastig idd. Het mag immers wel gewoon.

Het heeft altijd al gemogen sinds begin van de corona vond het toen ook gepast :) ?


Ondanks dat de vraag niet aan mij gesteld was, toch mijn twee cent:
Met de eerdere varianten en heftig ziektebeeld niet. Met deze variant is het m.i. wel gepast. Deze variant is aanzienlijk minder heftig en zorgt niet voor overbelasting van het zorgpersoneel/de IC's, waardoor het weer geoorloofd is om het leven op te pakken.

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Directe collega besmet met Corona en op het werk aanwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:53

Maar dat is te bezien natuurlijk, er zijn ook genoeg mensen waarbij het wel heftig uitpakt. Waarom kunnen mensen geen rekening houden met de behoefte en wensen van een ander? Als je dan zo nodig strontverkouden wil verschijnen zet een ffp2 masker op en hou afstand.

Anoniem

Re: Directe collega besmet met Corona en op het werk aanwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:57

Naar mijn weten is het zo 5 dagen in quarantaine en dan 24 uur klachtenvrij zijn. Of nouja naar mijn weten... Ik heb 3 week geleden corona gehad en GGD vertelde mij dat dus dan word het sowieso 6 dagen quarantaine en moet je eerst zo goed als klachtenvrij zijn, als je nog een beetje kucht af en toe maar verder je niet ziek voelt mag je er ook uit omdat sommige mensen weken later nog kuchen, je kan moeilijk weken binnen blijven.. maar ik vind het niet netjes van je collega, deze is duidelijk nog niet klachtenvrij. Ik zou dit met je leidinggevende bespreken.

mylittlejoy

Berichten: 3297
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 11:03

Zoals de rest zegt, niet klachtenvrij is niet uit isolatie (tenzij je al twee weken in isolatie zit). Maar even praktisch gezien: kan je niet tegen je collega zelf zeggen dat je je er niet prettig bij voelt om zo dicht op elkaar te zitten, gezien hij nog klachten heeft? Misschien dat hij er zelf niet zo op let, maar als jij aangeeft liever wat afstand te willen houden, zou hij er toch wat mee moeten doen?

Wel ook stom om dan voor de vrijdag naar werk te komen. -O- Blijf lekker die ene dag nog thuis en dan zit er een heel weekend tussen, is het risico toch weer kleiner.

Doubtless

Berichten: 8542
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Directe collega besmet met Corona en op het werk aanwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 11:12

Spenk schreef:
Maar dat is te bezien natuurlijk, er zijn ook genoeg mensen waarbij het wel heftig uitpakt. Waarom kunnen mensen geen rekening houden met de behoefte en wensen van een ander? Als je dan zo nodig strontverkouden wil verschijnen zet een ffp2 masker op en hou afstand.


"genoeg" is daarin relatief. Overheid heeft bepaald dat het er niet genoeg zijn om maatregelen te hanteren en sectoren gesloten te houden.

Pre-Corona was het natuurlijk gewoon de norm om met een flinke verkoudheid te gaan werken. Dan werd er ook niet bewust extra afstand gehouden of een masker gedragen. Corona heeft daar tijdelijk verandering in gebracht, maar ik gok dat werkgevers (en werknemers dus blijkbaar ook niet) niet zitten te springen om mensen die preventief thuisblijven.

Ik snap TS wel hoor, maar als de collega het niet ziet zitten om een masker te dragen en werkgever het prima vindt dat hij komt werken, dan kan ze van hen weinig verwachten denk ik.

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:19

Doubtless schreef:
Spenk schreef:
Maar dat is te bezien natuurlijk, er zijn ook genoeg mensen waarbij het wel heftig uitpakt. Waarom kunnen mensen geen rekening houden met de behoefte en wensen van een ander? Als je dan zo nodig strontverkouden wil verschijnen zet een ffp2 masker op en hou afstand.


"genoeg" is daarin relatief. Overheid heeft bepaald dat het er niet genoeg zijn om maatregelen te hanteren en sectoren gesloten te houden.

Pre-Corona was het natuurlijk gewoon de norm om met een flinke verkoudheid te gaan werken. Dan werd er ook niet bewust extra afstand gehouden of een masker gedragen. Corona heeft daar tijdelijk verandering in gebracht, maar ik gok dat werkgevers (en werknemers dus blijkbaar ook niet) niet zitten te springen om mensen die preventief thuisblijven.

Ik snap TS wel hoor, maar als de collega het niet ziet zitten om een masker te dragen en werkgever het prima vindt dat hij komt werken, dan kan ze van hen weinig verwachten denk ik.

Maar aan de isolatie regels is níks verandert. 5 dagen mits 24 uur klachtenvrij anders blijf je binnen nog langer.

Een advies is het als sinds 2020. Een werkgever moet zorgen dat iedereen veilig kan werken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110971
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:21

Spenk schreef:
Cayenne schreef:
Lastig idd. Het mag immers wel gewoon.

Het heeft altijd al gemogen sinds begin van de corona vond het toen ook gepast :) ?

Niet persoonlijk bedoelt hoor! Maar het lijkt of mensen denken dat er afgelopen woensdag iets aan de isolatie regels aangepast is en dat is niet zo. Het is altijd een dringend advies geweest en dat is het nog steeds.

Bij klachten staat nog steeds 5 dagen isolatie en minimaal 24 uur klachtenvrij. Zoals ik het lees is deze collega alles behalve klachtenvrij.

Het is net of woensdag het gezonde verstand de deur uit gegaan is ofzo. Die ene dag kan je dan toch ook nog wel thuisblijven of anders gepaste afstand houden met mondkapje op.


Oh, maar ik ben het volledig met je eens hoor! Ik vind ook dat veiligheid voor alles gaat en je beter geen risico kunt nemen wanneer je besmet bent.
Toen ik Corona had, ben ik ook gewoon 10 dagen binnen gebleven en pas bij volledig klachtenvrij weer naar buiten gegaan.
Helaas is alleen niet iedereen even voorzichtig.

Doubtless

Berichten: 8542
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Directe collega besmet met Corona en op het werk aanwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:58

@Spenk: Dat zeg ik toch ook niet? Enkel dat ik het advies voor nu gepast vind.

Als de werkgever het advies van de overheid volgt, zorgt hij er dan voor dat iedereen "veilig genoeg" kan werken? Of moet die mensen preventief naar huis sturen en de hoge verzuimkosten nog langer dragen?

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Directe collega besmet met Corona en op het werk aanwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:13

Bij mijn werkgever was het minimaal 5 dagen en 24 uur klachtenvrij en maximaal 10 dagen in quarantaine bij klachten. Na die 10 dagen mocht je met klachten alsnog komen werken. Ik denk dat iedere werkgever er anders mee omgaat. Wat niet gek is want de adviezen veranderen constant.