Theorie en Rijvaardigheid CBR

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nico1982

Theorie en Rijvaardigheid CBR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 04:26

Mijn vraag, Zijn er hier op bokt bokkers die ervaring hebben met een door agenten gemaakte melding richting CBR, die heeft geresulteerd in een maatregel bij het CBR…..theorie en rijvaardigheidsonderzoek.

Korte uitleg van de toedracht; een simpele blikschade is door agenten volledig uit zijn verband gerukt. Door het verboden woord (weet ik inmiddels) “pedaal” te noemen hebben de agenten in het proces verbaal ervan gemaakt dat ik gas heb gegeven en daarmee een aanrijding heb veroorzaakt….
Dit is absoluut niet waar en het is niet te bevatten dat ik door deze simpele aanrijding deze zware maatregel opgelegd heb gekregen. De auto’s konden beide nog rijden, de aanrijding is echt niet hard gegaan, daar ik net weg reed van de parkeerplaats thuis. Het enige wat waar is en waar het op neer komt is dat ik geen voorrang heb verleend en daarmee een aanrijding heb veroorzaakt. Het is een ongelukje die echt iedereen kan overkomen. Er was geen drank drugs of onder invloed van iets aan de hand.
Er is geen onderzoeksteam ter plaatse geweest om mijn auto (de boordcomputer) te checken, of ik het daadwerkelijk heb gedaan.
Door deze maatregel (welke niet eens gecommuniceerd is door agenten richting mij) ben ik op dit moment mijn rijbewijs kwijt, ik ben in een slechte film terecht gekomen waar ik helemaal niet in hoor. Ik heb na het ongeluk gewoon door mogen rijden pas vanaf het moment dat de tweede brief van het CBR kwam werd mij door het CBR mijn rijbewijs ontnomen.
Ik heb twee maanden lang na het ongelukje gewoon gereden, vervolgens een maatregel opgelegd krijgen waarvan het CBR per brief ook mededeelt dat per direct mijn rijbewijs niet meer geldig is. Onbegrijpelijk toch?! Als ik dan in de ogen van agenten/CBR een gevaar ben….waarom is mijn rijbewijs mij dan niet meteen ontnomen?
“Nu ben ik twee maanden lang een “gevaar” op de weg geweest, ik snap daar niets van”

Voor jullie beeldvorming, ik rij 20 jaar auto, schade vrij, en ben al die jaren gewend om onder enige druk naar mijn werk te rijden tijdens bereikbaarheidsdiensten.

Iemand hier ervaring mee? Mag ook via PB!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 07:10

Wat een raar verhaal. Wat staat er in de eerste brief van het CBR dan? Had je dan niet meteen kunnen bellen waarom je een brief kreeg van het CBR? Want het lijkt me stug dat dit komt door een kleine aanrijding met blikschade. Dat kan echt niet. Dus of er is toch meer gebeurd, of het CBR heeft een fout gemaakt en daar kom je maar op 1 manier achter, namelijk er achteraan gaan en toelichting vragen.
Je bent niet zomaar je rijbewijs kwijt door een kleine aanrijding met blikschade.

nico1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 07:39

Ga maar kijken bij de wetten en regels van de overheid. Daar staat in dat als er gas is gegeven/verkeeerd pedaal is ingedrukt je een art 130 melding opgelegd kan krijgen van meneer agent. Het is echt volledig uit zijn verband getrokken en ik zit nu met de gebakken peren. Bij elk ongeluk is er iets verkeerd gegaan met pedalen anders krijg je geen ongeluk....maar het blijkbaar bij de naam noemen mag niet.
En het kan dus echt....dit speelt zich niet af in het buitenland, ik woon gewoon in Nederland.

De eerste brief van het CBR is een soort voorbereidings brief, "er is een mededeling gedaan via de politie over u rijvaardigheid" "u moet hieraan meewerken" "u moet administratie kosten (433 euro) betalen" "in de volgende brief staat er voor welk onderzoek u in aanmerking komt"
Uiteraard ben ik gelijk op de lijn gegaan. Met politie en CBR, maar een in ambtseed opgemaakt proces verbaal is een heilig papier en dat is dan de waarheid, ook al klopt er niks van, ik heb daardoor weinig pootjes om op staan.

Ik zou graag bokkers willen spreken (via PB) die deze maatregel opgelegd hebben gekregen, of mij hier meer over kunnen vertellen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 07:45

Hm nou ja als jij het gas in hebt getrapt terwijl je wilde remmen dan was je toch een beetje door de war.
Doe gewoon die test en klaar. Als jij goed kan rijden heb je zo je rijbewijs weer terug, geen probleem lijkt me.
Ben je nog beginnend bestuurder toevallig? Dus nog niet zolang je rijbewijs?

nico1982

Re: Theorie en Rijvaardigheid CBR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 07:53

Zoals je onderaan in mijn eerste post kan lezen, heb ik 20 jaar mijn rijbewijs.

Ik heb niet zoals jij typt, gas ingetrapt ipv te remmen. Het woord pedaal benoemen is blijkbaar mijn doodsteek. Ik heb het gevoel dat ik te maken heb gehad met moraalridderige agenten....

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 08:01

Mijn advies is om een advocaat te gaan raadplegen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 08:01

Dan doe je toch dat onderzoek en is het allemaal weer oké? Snap dat het nu even vervelend is, maar het is ook niet zo dat de wereld hierdoor vergaat hè...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 08:16

Nou ja als je je rijbewijs voor je werk nodig hebt is het toch een probleem geen geldig rijbewijs te hebben. En het is een bak geld die je moet betalen. Een foutje maken kan altijd alleen in het verkeer wordt dat meestal niet zo gewaardeerd. :n

Als het werkelijk een lichte aanrijding is geweest en je geen warrige indruk hebt gemaakt of opgefokt hebt gedaan tegen de agenten dan kan het een foutje zijn geweest. Maar ik ga ervan uit dat agenten dergelijke beslissingen niet nemen om mensen te pesten.

En je weet zeker dat het een echte brief van cbr is, niet iemand die je ermee wil plagen?

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 08:40

Wat vervelend Ts!
Wat was de reden dat de politie er bij betrokken werd?

Wellicht het juridisch loket raadplegen? Veel succes met alles.

nico1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 08:44

@ ievie op aanraden van een derde......
Buurvrouw en ik waren er uit dat het niets meer of minder dan blikschade was......en er verzekeringswerk van gemaakt (schadeformulier invullen) kon worden.
Toch hebben we gebeld, hadden we nooit moeten doen

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 08:52

Maar wat is er nu precies gebeurd? Jij rijdt van je parkeerplaats van je huis de weg op? En ziet daarbij je buurvrouw over het hoofd?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 08:56

Het eerste verhaal wat mij te binnen schiet, is de zaak in de podcast 'napleiten', over de man die gedronken zou hebben en iemand aangereden heeft. Nou is het grootste deel daarvan niet op jou van toepassing, maar wat er erg duidelijk naar voren kwam is dat het erg, érg moeilijk is om dit terug gedraaid te krijgen.
Ik zou zeggen, luister die podcast en zie dat je iemand in de arm neemt die je kan bijstaan, want dit ga je in je eentje nooit winnen.
Succes er mee!

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:26

Toch nog wat vragen bij dit verhaal, want ik wist niet dat de politie nog kwam voor gewone blikschade? Behalve als het verkeer gehinderd wordt, natuurlijk. Hier komen ze in ieder geval daarvoor niet. Waarom hebben jullie eigenlijk de politie gebeld? In welke context heb jij het woord 'pedaal' gebruikt? En weet je zeker dat het daaraan ligt?

Het zou inderdaad bijzonder vreemd zijn als je enkel en alleen voor een simpele blikschade bij het uitrijden een rijvaardigheidstest moet doen. Als je verhaal klopt, zou ik zeker een jurist in de arm nemen. In je eentje tegen het CBR, dat is vechten tegen de bierkaai.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:26

Suzanne F. schreef:
Wat een raar verhaal. Wat staat er in de eerste brief van het CBR dan? Had je dan niet meteen kunnen bellen waarom je een brief kreeg van het CBR? Want het lijkt me stug dat dit komt door een kleine aanrijding met blikschade. Dat kan echt niet. Dus of er is toch meer gebeurd, of het CBR heeft een fout gemaakt en daar kom je maar op 1 manier achter, namelijk er achteraan gaan en toelichting vragen.
Je bent niet zomaar je rijbewijs kwijt door een kleine aanrijding met blikschade.
Het is maar net wie je voor je hebt, want met de verkeerde voor je neus, kun je inderdaad voor zoiets kleins in dit soort situaties belanden. Zo is mijn oma jaren geleden niet gestopt bij een zebrapad (niets gebeurd verder) doordat er een politiewagen bovenop haar bumper hing en zij daardoor niet durfde te stoppen. Ze is daarop, uiteraard, staande gehouden, ontzettend onbeschoft behandeld en moest eigenlijk ook weer een rijtest afleggen bij het CBR. Uiteindelijk is er daadwerkelijk bewezen dat die politiewagen ziek aan het bumperkleven was en hebben getuigen, waaronder zelfs de buddy van de betreffende agent, verklaard dat de manier waarop mijn oma te woord gestaan werd door een van de agenten écht niet door de beugel kon, en is dat allemaal teruggedraaid, maar het kostte wel flink wat moeite. Dus zeggen "dat er wel meer aan de hand moet zijn," is wel erg makkelijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:53

Wat ik lees is het allemaal tamelijk ingewikkeld, en is goede juridische hulp wellicht nuttig. Bovendien denk ik dat je beter bij rechtsbijstand of een zelfstandige advocaat terecht kunt dan bij het juridisch loket. (Zie bv https://cbr-advocaat.nl/rijbewijs-terug ... rzoek-cbr/ )

Ik vind die art 130. trouwens best ongebalanceerd. Het gaat over een heleboel zaken die best wel ernstig zijn - en het indrukken van een verkeerd pedaal wat natuurlijk heftig kan zijn bij hoge snelheden, maar ook een hele kleine onnauwkeurigheid die je snel corrigeert, waarbij de snelheden niet hoog zijn en waarbij niets erop wijst dat het gaat om een groter probleem. (Die andere dingen bijna allemaal wel.)

nico1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 11:04

Bedankt voor de berichten, art 130 is ook best ongebalanceerd, en zoals Mkango bericht kan je dus voor zoiets kleins in deze situatie terecht komen.
Advocaat is ingeschakeld en de procedure loopt.
Ik hoop iemand te vinden op bokt die met deze theorie en rijvaardigheids toets ervaring heeft, mag via PB hoor!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:21

Als jurist heb ik daar wel ervaring mee, als bestuurder niet. Je mag me een PB sturen voor meer informatie.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:37

nico1982 schreef:
Zoals je onderaan in mijn eerste post kan lezen, heb ik 20 jaar mijn rijbewijs.

Ik heb niet zoals jij typt, gas ingetrapt ipv te remmen. Het woord pedaal benoemen is blijkbaar mijn doodsteek. Ik heb het gevoel dat ik te maken heb gehad met moraalridderige agenten....

In welke context heb je het woord pedaal benoemd?

Ik denk niet zozeer aan moraalridderige agenten. De moeder van een oud klasgenoot van mij werd doodgereden door iemand die even het verkeerde pedaal gebruikte bij de oversteekplaats.
Ik mag juist hopen dat ze daar fanatiek op zijn.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:21

Een maatregel wordt niet zomaar opgelegd. Er is, vanuit de politie, ook echt flink wat onderbouwing nodig voordat zo’n maatregel opgelegd wordt door het CBR. Mijn idee is dus dat het complete verhaal iets anders in elkaar steekt.

En het aantal jaar je rijbewijs hebben zegt echt helemaal niets. Je wil niet weten hoeveel mensen ik staande heb gehouden met diverse fratsen die al tig jaar hun rijbewijs hadden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:31

Pedaal is geen verboden woord hoor.
Wel kunnen ze je rijbewijs invorderen (ook achteraf..) als je gas hebt gegeven ipv te remmen.
Dus als jij aan hebt gegeven, sorry ik wilde remmen maar gaf per ongeluk gas... hoe vervelend ook, dat valt onder art 130.
Je kan beter zeggen: sorry ik zag de auto over het hoofd.

Maar ik moet zeggen dat ik het wel een zware maatregel vindt voor zo'n fout.
Onder art 130 valt ook overmatig drankgebruik en rijden onder invloed van drugs.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 09:42

Druif_01 schreef:
Een maatregel wordt niet zomaar opgelegd. Er is, vanuit de politie, ook echt flink wat onderbouwing nodig voordat zo’n maatregel opgelegd wordt door het CBR. Mijn idee is dus dat het complete verhaal iets anders in elkaar steekt.

En het aantal jaar je rijbewijs hebben zegt echt helemaal niets. Je wil niet weten hoeveel mensen ik staande heb gehouden met diverse fratsen die al tig jaar hun rijbewijs hadden.

En daarbij: waarom zou een agent dit willen doen bij een 'beetje blikschade'. Die haalt zich heel wat op de hals, dus zal het sterke vermoeden moeten hebben dat er iets mis is.

Het voorbeeld van Mkango vind ik anders, daar lijkt een agent zijn eigen hachje te willen redden...

nico1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-22 17:40

Voor een ieder die dit leest, wees er maar van bewust, dat dit dus "gewoon" kan. Ik snap dat jullie invullen... het verhaal is veelte lang voor op Bokt...
Mijn vraag, zijn er hier bokkers die deze maatregel opgelegd hebben gekregen? Daaromtrent nog niemand?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 20:04

Mag ik vragen waarom de politie is gebeld bij een simpel ongeval met wat blikschade?
Normaal komen ze alleen als er gewonden zijn en/of als je op een beroerde plek staat en een voertuig niet rijdbaar (meer) is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 20:30

Dat vraag ik me ook af. En het feit dat ze gekomen zijn ook. Meestal vinden ze het de moeite niet kwa prioriteit.

Heb je een situatieschets of zo desnoods. Ik kan het nog zomoeilijk geloven dat een dergelijke beslissing is genomen bij simpele blikschade

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 09:35

Brainless schreef:
Mag ik vragen waarom de politie is gebeld bij een simpel ongeval met wat blikschade?
Normaal komen ze alleen als er gewonden zijn en/of als je op een beroerde plek staat en een voertuig niet rijdbaar (meer) is.

Dat heeft TS toch al neergezet! Laten we antwoord geven op haar vraag.

Ik heb helaas geen antwoord, maar wat een vervelende situatie. Veel succes en hopelijk is er iemand die je kan helpen.