Dilemma

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 20:47

Tot ruim 3 maanden geleden had ik het prima voor elkaar, een baan in een leuk klein hecht team met mijzelf en nog 2 collega's, oppas goed geregeld maar ook de flexibiliteit om thuis te kunnen werken.
Helaas zijn er veel dingen veranderd, mijn moeder die van baan wisselde en daardoor niet altijd meer kon oppassen ivm onregelmatigheid, de oppas die ging verhuizen en mijn schoonvader die uitgezaaide kanker bleek te hebben dus kregen we 2x per maand even een oppas probleem, maar met thuiswerken goed op te vangen.
Helaas stopten mij 2 collega's eind december en bleef ik alleen over, toen heeft mijn directeur me als een baksteen laten vallen in de drukste periode van het jaar.
Sinds februari heb ik gelukkig een nieuwe collega... alleen ze is totaal anders dan verwacht. Ze trekt haar eigen plan, gaat elke dag te vroeg weg, toont 0 interesse in mij en de werkzaamheden en doet compleet andere dingen dan de bedoeling is.
Ze is niet erg sociaal en collegiaal en we hebben zowel op persoonlijk als zakelijk vlak geen klik, heel lastig als je samen een team vormt en alles samen doet.
En toen werd ik benaderd op LinkedIn, groot bedrijf met een groot team en alles wat ik nu mis eigenlijk. Dus gesprekken gehad en een mooi aanbod gehad.
Maar nu dus de twijfels:
1. Hoe ga ik dat met oppassen doen? Ik weet dat ze geen vast thuiswerkbeleid hebben maar sinds corona iedereen wel minimaal 1 dag thuis werkt en ze bezig zijn met een thuiswerkbeleid.
2. Het klikt totaal niet tussen mij en mijn nieuwe collega maar ze werkt er net, is het niet te vroeg om op te geven?

Ik heb mijn tweede dilemma vandaag aangekaart bij mijn huidige werkgever en zij willen niet dat ik wegga maar vinden dit ook een lastige situatie, ze gaan morgen het gesprek met mijn collega aan.

En dan het oppassen, in principe heb ik nu voor 2x per maand geen zekerheid.. Mijn ouders werken onregelmatig dus kunnen soms en als mijn schoonvader niet naar het ziekenhuis hoeft is mijn schoonmoeder ook bereid om op te passen.
Dat hij zo achteruit gaat is pas sinds kort, hiervoor hebben zij wel opgepast.
Ik heb het aanbod nu liggen en zij willen uiteraard een reactie, wat ga ik doen? Het oppas probleem aankaarten en de bal bij hun neerleggen? Of aangeven dat ik vanwege persoonlijke omstandigheden niet op het aanbod in kan gaan?
Ik wil hun eigenlijk niet lastig vallen met mijn oppas probleem dus ik ben even op zoek naar hoe anderen naar deze situatie kijken.

MarliesV

Re: Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 20:57

Maar staat alleen je oppas probleem je nieuwe baan in de weg?

Want thuiswerken en gelijktijdig zorg voor je kind(eren) lijkt mij ook niet ideaal. Voor af en toe een dagje dan is het vaak nood breekt wet maar structureel kan ik me niet voorstellen dat het een optie is.

Hoe oud is je kind/zijn je kinderen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 20:59

Je kind bij een kinderdagverblijf brengen? Ik zou zo’n kwetsbare opa en oma niet laten oppassen, lijkt me erg belastend in deze situatie.
Ms kan je man om de week een dag ouderschapsverlof nemen?
Minder gaan werken?
Mogelijkheden genoeg als je graag die andere baan wilt :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 20:59

Kan je de oppasproblemen niet extern oplossen. Via een gastouder of kinderdagverblijf bijvoorbeeld. Ik zou nooit zo afhankelijk willen zijn van familie om op te passen. Is er een vader in beeld? Kan hij die dagen opvangen?

Als jij denkt dat het jou droombaan is zou ik er zeker voor gaan. De rest is allemaal prima op te lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 21:02

MarliesV schreef:
Maar staat alleen je oppas probleem je nieuwe baan in de weg?

Want thuiswerken en gelijktijdig zorg voor je kind(eren) lijkt mij ook niet ideaal. Voor af en toe een dagje dan is het vaak nood breekt wet maar structureel kan ik me niet voorstellen dat het een optie is.

Hoe oud is je kind/zijn je kinderen?

Eigenlijk wel.
Dat is de voornaamste reden dat ik het aanbod niet accepteer.

Mijn Kids zijn bijna 9, 6 en 2 en halfjaar.
De oudste 2 zitten dus op school tot 2 uur en de jongste zit op de peuterschool tot half 1.
Daarbij is mijn man vroeg klaar en om half 4 thuis.
Tot nu toe lukt het prima om thuis te werken met de kinderen, ze kunnen zich goed zelf vermaken.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 21:04

Betreft het structureel 2 dagen in de maand? Dan zou ik daar een structurele oplossing voor zoeken: kan de vader die dagen vrij nemen? Gastouder, kinderdagverblijf, vriendin, ander familielid?
Ik vind thuiswerken en tegelijkertijd voor de kinderen zorgen overigens een no-go; je besteedt aan beide te weinig tijd.

Is dit echt je droombaan, of komt dit nu goed uit, vanwege je nieuwe collega? Dat is de belangrijkste vraag denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 21:09

Wij hebben geen gastouders hier, kinderopvang heeft een wachtlijst van bijna 2 jaar en mijn man werkt onregelmatig en kan eigenlijk geen ouderschapsverlof opnemen.
Wij zijn niet alleen afhankelijk van familie want hebben ook een nieuwe vaste oppas echter is zij op die dag niet beschikbaar omdat ze een ander oppasadres heeft.

Een vriendin kan ook af en toe oppassen dus uiteindelijk denk ik wel dat het lukt, maar continu stress of ik de opvang wel rond krijg is niet fijn.

Ik wil de baan graag, ik heb jaren eerder gesolliciteerd bij dit bedrijf op deze functie maar toen helaas niet uitgenodigd.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 21:12

Dus eigenlijk gaat het om 2 middagen in de maand dat er mogelijk een probleem is?

Ik zou daar gewoon transparant en helder over zijn. Vragen kan altijd om te zien hoe ze erin staan. En verder zoeken naar een meer structurele oplossing.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 21:28

Ik zou voor de nieuwe baan gaan en op zoek naar goede opvang.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 21:28

Inderdaad open over zijn. 2 middagen per maand bv thuiswerken lijkt mij geen probleem als ze je graag willen hebben.
Of dit als tijdelijke oplossing en dan op zoek naar vaste oppas.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:13

Ga in gesprek met de nieuwe werkgever en kijk of dit opgelost kan worden. Als ze jou echt willen hebben kunnen jullie vast wel samen iets vinden waarbij jou stress weggenomen wordt.

Vergeet niet dat jouw huidige werkgever jou als een baksteen heeft laten vallen, verwacht je dat dit nu in ene beter wordt? Blijf niet daar hangen alleen op dit punt, maar probeer daar dus uit te komen met de nieuwe werkgever, die wil je graag hebben.

Stel je niet te afhankelijk op en neem zelf de touwtjes in handen door pro-actief in gesprek te gaan met je nieuwe werkgever.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:17

Als het om 2 (mid) dagen per maand gaat, kan je die niet als vakantie dagen bijkopen? Of af en toe extra werken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:55

Paardenfan25 schreef:
Als het om 2 (mid) dagen per maand gaat, kan je die niet als vakantie dagen bijkopen? Of af en toe extra werken?

Dat is inderdaad ook mijn idee, of desnoods onbetaald verlof.

Ik heb de opvang nog eens gebeld, maar hebben in oktober 2023 pas plek.
Ouderschapsverlof bij mijn man geopperd maar dat is met zijn werk erg lastig en even gerekend dat dit hem zo'n 750 netto scheelt... Dat vang ik helaas niet op met mijn nieuwe job.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 16:01

Waarom moet jij dit oplossen, en vooral ook: waarom alleen jij? Lijkt me toch net zo goed het probleem van je man. Waarom kan hij 'eigenlijk' geen ouderschapsverlof opnemen? Veel mannen proberen dat niet echt en laten zich óf afschepen óf zien het zelf niet zitten. 'Dat is met zijn werk lastig', je hebt er gewoon recht op.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 16:12

Je probleem van de oppas voorleggen bij je nieuwe werkgever en of je dit samen zou kunnen oplossen. Zeggen dat je op zoek bent naar een structurele oplossing, maar die momenteel nog niet hebt. Heb jij gereageerd dat je nog steeds geïnteresseerd bent, want dat ben je ook. Kunnen hun aangeven er over nadenken en aangeven hoe hun hier in staan.

Een directeur die je in de grootste drukte laat vallen lijkt me echt verschrikkelijk.
Samenwerken met een collega waar het niet mee klikt is gewoon geen optie in mijn ogen. Je spendeert gemiddeld meer uren met je collega's dan met je partner in je werkleven. Ik vind het dan ook persoonlijk zeer belangrijk dat ik goed met mijn directe collega's overweg kan.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 16:27

Zonnebloem92, je hebt een aanbod liggen? Dan zou ik inderdaad open kaart spelen bij je potentiële nieuwe werkgever. Nee heb je, ja kun je krijgen. Wie weet kun je die 2 middagen wel compenseren in de avonduren oid. Zeker doen. Veel succes.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 16:33

Er rust bijna een taboe op ouderschapsverlof voor mannen bij sommige bedrijven en dat is best jammer.

Maar als je man onregelmatig werkt, kan hij die twee keer in de maand dan niet zodanig ingeroosterd worden dat hij dan op tijd thuis is? Of in ieder geval 1 keer?
Waar een wil is, is een weg. Op mijn werk werken heel veel mensen onregelmatig en ouderschapsverlof is geen enkel probleem, ze houden ook rekening met bepaalde voorkeuren zoals maandag middag vrij.

Maar nogmaals, de nieuwe werkgever krijgt nu niet eens de kans om mee te denken naar een oplossing terwijl hij straks misschien een afwijzing krijgt en dit wellicht heel goed bespreekbaar zou zijn. Als werkgever zou ik daar van balen. Ze hebben je immers niet voor niets benaderd.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 17:32

Sees schreef:
Zonnebloem92, je hebt een aanbod liggen? Dan zou ik inderdaad open kaart spelen bij je potentiële nieuwe werkgever. Nee heb je, ja kun je krijgen. Wie weet kun je die 2 middagen wel compenseren in de avonduren oid. Zeker doen. Veel succes.

Idd, gewoon doen hoor. Ben zelf leidinggevende en heb liever dat iemand open kaart speelt en dat we samen kunnen kijken hoe het op te lossen. En 2 middagen per maand kom je altijd wel uit. Als je goed bent in je werk en beetje loyaal dan is dat veeel belangrijker

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 18:11

Geef mij die baan van je man, 2 dagen verlof opnemen €750,- minder verdienen?

Zo te lezen is het vast bespreekbaar, succes.

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 18:29

BaileyMix schreef:
Waarom moet jij dit oplossen, en vooral ook: waarom alleen jij? Lijkt me toch net zo goed het probleem van je man. Waarom kan hij 'eigenlijk' geen ouderschapsverlof opnemen? Veel mannen proberen dat niet echt en laten zich óf afschepen óf zien het zelf niet zitten. 'Dat is met zijn werk lastig', je hebt er gewoon recht op.

Dit dus. En zo houden dat soort bedrijven het gewoon in stand.
Zachtjes gezegd is het niet erg sociaal en zeker niet meer van deze tijd om één werkgever hiermee op te zadelen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 18:56

Zonnebloem92 schreef:
Paardenfan25 schreef:

Dat is inderdaad ook mijn idee, of desnoods onbetaald verlof.

Ik heb de opvang nog eens gebeld, maar hebben in oktober 2023 pas plek.
Ouderschapsverlof bij mijn man geopperd maar dat is met zijn werk erg lastig en even gerekend dat dit hem zo'n 750 netto scheelt... Dat vang ik helaas niet op met mijn nieuwe job.

750 netto inleveren voor 8u OV per maand of zeg 16u per maand als ie dan om de week de hele dag neemt?? Hoe dan?

Als hij flexibel werkt kan hij dan niet gewoon die middagen niet gepland worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 19:06

verootjoo schreef:
750 netto inleveren voor 8u OV per maand of zeg 16u per maand als ie dan om de week de hele dag neemt?? Hoe dan?

Als hij flexibel werkt kan hij dan niet gewoon die middagen niet gepland worden?

Dit is niet op basis van die 2 keer want dat kan niet, hij zou dan 1 dag per week ouderschapsverlof moeten nemen en levert dan 750 euro in dus dat is zonde.

Ik ga morgen mijn nieuwe werkgever bellen om de situatie uit te leggen.
Wellicht is het over een tijdje anders of vind ik een fijne oppas, maar dit is de situatie nu en daar kan ik vandaag de dag even weinig aan veranderen maar het zou vervelend zijn als we toch tot een oplossing kunnen komen maar ik het aanbod afwijs zonder verdere toelichting.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 19:15

Misschien kan je eens op sitly.nl kijken, daar kan je misschien een oppas vinden. Zo ben ik aan mijn oppas adres gekomen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 19:37

Waarom kan het OV niet om de week? Met een parttime dag kan dat ook (mensen die bijv 90% werken en dan óf wekelijks een halve dag parttime hebben of om de week een hele dag).

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 19:56

Zonnebloem92 schreef:
verootjoo schreef:

Dit is niet op basis van die 2 keer want dat kan niet, hij zou dan 1 dag per week ouderschapsverlof moeten nemen en levert dan 750 euro in dus dat is zonde.

Ik ga morgen mijn nieuwe werkgever bellen om de situatie uit te leggen.
Wellicht is het over een tijdje anders of vind ik een fijne oppas, maar dit is de situatie nu en daar kan ik vandaag de dag even weinig aan veranderen maar het zou vervelend zijn als we toch tot een oplossing kunnen komen maar ik het aanbod afwijs zonder verdere toelichting.

Zou mij erg logisch lijken om met twéé werkgevers te gaan overleggen.