.be en .nl producten die van China blijken te komen...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

.be en .nl producten die van China blijken te komen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 07:45

Ik zet het hier neer, maar dat kan ook fout zijn - if so, hoor ik het wel!

Het is nu de 2de keer dat ik tegen een .nl of .be website aanloop, waar ik iets bestel waarbij dan blijkt dat het helemaal uit China moet komen.
In theorie heb ik daar geen issue mee, ik bestel ook wel eens wat op Aliexpress, maar ik voel me wel zo'n beetje "in het zak gezet", zeg maar. Want: als ik het uit China wil laten komen (waar de producten veel goedkoper zijn) dan zou ik het van de eerste keer wel op Ali oid bestellen.

Vorig jaar had ik het voor met een tondeuse. Mijn vader zijn vrouw had een advertentie op FB gezien, maar is niet zo goed in dingen online bestellen, dus had mij gevraagd dat voor haar te doen. Ik dus braaf eerst de recensies checken, en die waren allemaal wel positief. Hoewel niemand melding maakte van de lange verzendtijd en van het feit dat het product van China moest overkomen. Het was een verjaardagscadeau, dus dat heb je wel graag op tijd natuurlijk. Echt, nergens op die website stond iets vermeld van de afkomst of van de levertijd. De website was .nl, ik kies daar dan een beetje bewust voor omdat ik voor een keer eens iets nodig heb met degelijke kwaliteit, daar was de prijs ook naar - en dan blijkt het van de andere kant van de wereld te moeten komen. Ik heb hen toen nog gemaild, beleefd maar wel geïrriteerd, maar zij snapten mijn issue niet zo (of deden alsof, dat kan ook). Als ik bewust dingen vanuit China bestel, zijn dat goedkope dingen die ik niet echt nodig heb, waarvan het geen ramp is als het onderweg verloren gaat of bij de douane terechtkomt.

Nu heb ik het voor op een .be website. We hadden nieuwe filters voor de ionisator nodig, een ouder model en moeilijk te vinden. Ik had de website gemaild (voor ik bestelde) met de vraag of retourneren mogelijk was omdat ik twijfelde of het wel zou passen - kreeg een beetje een vage mail terug dat het in theorie wel zou kunnen, maar dat het zeker wel zou passen, maar dat als ik wilde retourneren dat dat onder die en die en ook die voorwaarde wel zou kunnen. Nog een afstandsbediening besteld ook daar, en dan pas komt de aap uit de mouw natuurlijk - levering 30 werkdagen, zie je ineens een vliegtuigje staan en blijkt dat de boel uit China komt. En ja, dan blijkt dat goede vriend Bol hetzelfde product voor 1 euro meer ook heeft, en we weten allemaal dat retourneren daar veel makkelijker gaat, én dat die véél sneller leveren.

Komen jullie dit ook wel eens tegen?

Het is dat ik die filters niet vandaag/morgen nodig heb, en dat ik daarom ook niet echt diep ga zoeken op levertermijnen, en omdat ik mezelf niet al te zeer depressief wil maken ben ik niet op Ali gaan kijken/vergelijken, want daar zou de levertijd weliswaar hetzelfde zijn maar het product wss een heel stuk goedkoper.

Nu het de 2de keer is dat ik dit voorheb, zal ik de volgende keer uiteraard wel beter uit mijn doppen kijken voor ik betaal/bestel. Alhoewel ik wel al ondervonden het dat er nergens melding van gemaakt wordt, dus ik kan er volgens mij best nog wel eens instinken.

Maar ben ik fout, door te rederen dat iets van .be van Belgïe "moet" komen en van .nl van Nederland "moet" komen? Zo werkt het in mijn hoofd tenminste haha. Ik kies daar op dat moment bewust voor - ik betaal in mijn beleving meer voor een product net omdat het van hier komt, omdat ik kwaliteit wil of omdat ik er niet te lang op wil wachten. Redeneer ik fout?

Storm

Re: .be en .nl producten die van China blijken te komen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 07:50

Ik let meestal op dat ik een merk koop dat ik ken, of dat ik via Bol koop als ik grote twijfels heb. Bij Bol selecteer ik dan op de ontvangstdatum, nooit later dan een week. Zo filter ik het meeste al weg.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 07:50

Ik heb die vergissing ook al wel eens gemaakt.
Dan staat er zelfs nog iets van "dezelfde dag verzonden" en dan blijkt dat idd te kloppen, maar is de verzendtijd wel 2 a 3 weken...

Ben inmiddels iets meer bewust van dit fenomeen en check dus beter de recensies, maar zoals je al zegt, die zijn soms ook al gefilterd waardoor de mindere recensies of die over de levertijd niet zichtbaar zijn ofzo.

Heb me inmiddels voorgenomen om niet meer zomaar met facebookadvertenties in te laten als ik het bedrijf verder niet ken.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 07:54

Nou dit is dus dropshipping, en dat is een zeer luceratieve manier van geld verdienen. Men maakt een mooie website, laat random mensen positieve recensies plaatsen en voila, wachten tot iemand klikt en besteld. Sommige website eigenaars verkopen producten die je voor 5 euro in china koopt voor 50 euro op hun website, maar als je er 2 koopt, krijg je er 2 voor 70 euro, wat een goede aanbieding... Hier zijn dus hele cursussen voor. Sommige mensen zijn zeer succesvol, en sommige niet.
Maar ik snap je gevoel heel goed. Ik heb hier een enorme hekel aan. Vooral door de verzendtijd die erop zit, want koop je zelf in china dan is het een bewuste keuze.
Ik bestel zelf ook het liefst bij bol.com, want als ik iets nodig heb wil ik het ook snel thuis hebben het liefst. Het maakt me niet uit dat het in china gemaakt is, maar als je het nodig hebt wil je het ook hebben en niet nog een maand moeten wachten.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 07:55

Ik ben hier ook een keer in getrapt. Een website die winterwolkje.nl heet en ik heb daar een handig dingetje besteld om kattenharen makkelijk van kleding of stoffen meubels af te halen. Het zou de volgende dag verzonden worden en vervolgens heb ik 3 weken kunnen wachten. Ik kreeg een vage track&trace code en toen wist ik hoe laat het was. Uiteindelijk gelukkig nog wel binnen gekregen en net op tijd (het was een cadeautje) maar ik voelde me ontzettend genaaid. Voor een NL prijs iets uit china laten komen slaat natuurlijk nergens op. Ik bestel nooit bij Ali of andere sites van dat kaliber omdat ik daar geen vertrouwen in heb.

Deze site/advertentie kwam ik trouwens via facebook tegen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 07:57

Mijn moeder is trouwens ook een keer op deze manier 'opgelicht', kocht een smartwatch die op Facebook lovende reacties kreeg, stond bij dat het horloge als beste uit de test kwam enz. Ook op de bestelwebsite stonden prima reacties.
Maar helaas, Ali-troep. Moeder moest weken wachten en het horloge was flut. Ze schreef een reactie op de website die binnen 5 minuten verdwenen was. Ook op Facebook werd ze geblokkeerd. Via een groepje op FB kwam ze in contact met medemensen die erin waren getrapt, daar kon ze uiteindelijk achter zijn naam komen en heeft ze, na lang aangedramt te hebben, haar geld teruggekregen. Maar veel andere mensen niet.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 08:07

Ann_moi schreef:
Nou dit is dus dropshipping, en dat is een zeer luceratieve manier van geld verdienen. Men maakt een mooie website, laat random mensen positieve recensies plaatsen en voila, wachten tot iemand klikt en besteld. Sommige website eigenaars verkopen producten die je voor 5 euro in china koopt voor 50 euro op hun website, maar als je er 2 koopt, krijg je er 2 voor 70 euro, wat een goede aanbieding... Hier zijn dus hele cursussen voor. Sommige mensen zijn zeer succesvol, en sommige niet.
Maar ik snap je gevoel heel goed. Ik heb hier een enorme hekel aan. Vooral door de verzendtijd die erop zit, want koop je zelf in china dan is het een bewuste keuze.
Ik bestel zelf ook het liefst bij bol.com, want als ik iets nodig heb wil ik het ook snel thuis hebben het liefst. Het maakt me niet uit dat het in china gemaakt is, maar als je het nodig hebt wil je het ook hebben en niet nog een maand moeten wachten.

Die recensies kunnen ze zelf maken, dat zijn geen random mensen :o

Ja, dropshipping. Opzich zijn de meeste sites makkelijk te herkennen. Ze adverteren voornamelijk via social media.
Op de site bieden ze ook veel producten aan die zogenaamd afgeprijsd zijn en je bijvoorbeeld 30% korting krijgt.
De foto's komen altijd van Ali zelf. Sommige bieden ook maar enkele artikelen aan op dr website, anderen juist weer heel veel,maar dan ook echt van alles wat.
En de levertijd, als er bij de levertijd minimaal 2 weken staat komt het sowieso uit china.

Ik dacht dat dropshipping al iets minder populair werd. Maar blijkt dus nog steeds hot business te zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 08:09

Facebook staat er vol mee.
Bij een leuke schoen oid gooi ik altijd een paar foto's door google afbeelding zoeken.
En dan kom je meestal bij een product van ali uit, 1/3 van de Nederlandse prijs.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 08:15

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 08:21

Is mij ook weleens gebeurd, tegenwoordig google ik het product en het bedrijf eerst. Dan heb je 85% van de dropshippers al achterhaald.
Die recensies op websites zijn hilarisch, vaak dezelfde foto's met verschillende namen en dan ook de meest vreemde namen. :+

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 08:42

Storm schreef:
Ik let meestal op dat ik een merk koop dat ik ken, of dat ik via Bol koop als ik grote twijfels heb. Bij Bol selecteer ik dan op de ontvangstdatum, nooit later dan een week. Zo filter ik het meeste al weg.

Dat filteren is wel een goede inderdaad, want ook Bol werkt met dropshipping (kwamen wij laatst achter).

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 09:08

Maar ook merken worden in china genaait, ik zoek bewust naar een label certificaat waar het product is samengesteld....en dat kan wel het verschil maken!

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 09:21

Bol verkoopt ook artikelen die identiek zijn aan artikelen van Action. Alleen betaal je bij Bol 3-10x zoveel.

Wodamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 09:26

noviceh schreef:
Bol verkoopt ook artikelen die identiek zijn aan artikelen van Action. Alleen betaal je bij Bol 3-10x zoveel.

Bol zelf verkoopt ze niet maar de wederverkopers van Bol.
Iedereen kan een account maken bij Bol en daar zijn of haar troep verkopen.
Altijd goed kijken naar het bedrijf die er bij staat die het verkoopt.
Meestal koop ik dingen van Bol dan ook alleen als Bol het verkoopt.
Maar niet iedereen die iets verkoopt op Bol heeft troep. Maar vaak is de prijs wel hoger dan als je het op hun eigen website koopt

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 09:35

Ik had het pas ook met een hondenmand via hondenmagazijn. Daar zat ook 3 weken levertijd op omdat deze via China kwam, dat had ik niet verwacht (had ik wel kunnen vinden als ik eerst reviews had gecheckt), we bestelde juist online omdat de winkel dicht was die dag en we dachten dan is ie sneller binnen… met de naam van de site verwacht je geen magazijn in China :+
de kwaliteit had ik ook graag iets dikker gehad maar de hond ligt er gelukkig wel liever in als in de vorige dus een heel slechte koop was het ook niet, maar wel een veel langere levertijd als gedacht.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 09:38

Ga in het vervolg ook sowieso kijken of je een kvk nummer gevonden krijgt. Heel veel dropshipping bedrijven hebben geen kvk nummer.

En als je niet genept wil worden kan je maar beter gewoon winkelen in een stenenwinkel voordat we straks geen stenenwinkels meer hebben. :o

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:00

Naast een kvk nummer en alles wat eerder nog genoemd is ook altijd kijken naar de contactgegevens. Meestal staat er bij dit soort dropship shopjes geen stenen adres. En als dat er wel staat altijd even op googlemaps kijken, is het een gewoon woonadres dan lekker overslaan.

Zelf koop ik nooit iets bij zo'n winkeltje, als ik persee iets wil dan bestel ik wel rechtstreeks voor veel minder bij Alie.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:00

In principe kun je er vanuit gaan dat alles wat geadverteerd wordt op FB en Instagram een dropshipper is.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:08

Momo94 schreef:
Ga in het vervolg ook sowieso kijken of je een kvk nummer gevonden krijgt. Heel veel dropshipping bedrijven hebben geen kvk nummer.

En als je niet genept wil worden kan je maar beter gewoon winkelen in een stenenwinkel voordat we straks geen stenenwinkels meer hebben. :o

velen hebben dat wel, ik kijk dan ook nog eens op googlemaps bij het adres, de satelietfoto en dan lopen in de straat, dan zie je wel of het adres echt is en bestaat en soms staan er nog borden met de naam bij ook. Maar ook dat is geen garantie dat het geen oplichting is, maar filtert er al een hoop uit.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:13

Facebook advertenties koop ik niks meer.. das zo vaak nep.of dat dropshipping.

Vooral die met die filmpjes en nep kortingen 2 voor 1 enzovoorts

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:16

Matheno schreef:
In principe kun je er vanuit gaan dat alles wat geadverteerd wordt op FB en Instagram een dropshipper is.

Idd. En denk ook tiktok en zo.
Collega had een hoelahoep met gewicht gekocht, dat is makkelijker dan een echte hoelahoep. Op aliexpress is hij 5 euro. Via tiktok 30 euro...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:55

Maar waar zien jullie dan oplichting? Er wordt geadverteerd met een product voor X euro, men klikt het aan, koopt het en krijgt het geleverd. Waar zit m de oplichting dan in? Je voelt je bekocht, je voelt je genept misschien, maar het gevoel is nog geen absolute waarheid.

Ik lever boeken via Bol.com. Dat is goed beschouwd ook dropshipping en echt geen oplichting.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:59

Matheno schreef:

aan de andere kant is het met marktplaats zelfde en laten dat nou net de mediums zijn waar je advertenties kunt plaatsen en vinden....

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 11:00

dropshipping op zich is natuurlijk geen oplichting. Het zou alleen wel netjes zijn als er duidelijkheid wordt aangegeven dat het om dropshipping gaat.
In sommige gevallen gaat het wat mij betreft wel meer richting oplichting. Dan heb ik het over de zogenaamde unieke producten die met een verhaaltje (liefst persoonlijk en met de nodige emotie) aan de man worden gebracht als zelf ontworpen/bedacht/gemaakt.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 11:00

rien10 schreef:
Maar waar zien jullie dan oplichting? Er wordt geadverteerd met een product voor X euro, men klikt het aan, koopt het en krijgt het geleverd. Waar zit m de oplichting dan in? Je voelt je bekocht, je voelt je genept misschien, maar het gevoel is nog geen absolute waarheid.

Ik lever boeken via Bol.com. Dat is goed beschouwd ook dropshipping en echt geen oplichting.

Het is geen oplichting maar onoplettendheid, je bent zo gewend aan 1-3 dagen levertijd dat je geen 3 weken verwacht. Bij de site die ik noemde staat het ook wel vermeld als je er naar zoekt, maar zo ver was ik niet gekomen, dom.
Het gevoel van oplichting is dan wanneer je dus even lang wacht als bij alie express, en dan vervolgens meer betaald. Als je meer betaald maar je hebt het wel sneller in huis zou ik dat er wel voor over hebben overigens.