Bakfiets of fietsaanhanger voor hond (en kind)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ImkeTarek

Bakfiets of fietsaanhanger voor hond (en kind)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 14:20

Als alles loopt zoals gepland, krijgen wij rond half mei onze eerste (labrador) puppy.

Nou zijn wij afgelopen zondag een eindje gaan fietsen, om halverwegen te stoppen om een stukje te wandelen, met onze 2 jaar oude peuter.
Daar bedachten we ons dat er toch best heel veel meer fijne plekjes in de buurt zijn waar je (ook met hond) heerlijk kunt wandelen, maar die net te ver zijn om heen te lopen en eigenlijk te dichtbij om de auto ervoor te pakken (of zelfs met auto niet bereikbaar).

Nou hebben wij (beide) eigenlijk sowieso een nieuwe fiets nodig en denken we er over om iets aan te gaan schaffen waar de hond ook in mee kan.

Eerste gedachte gaat uit naar een (elektrische) bakfiets, zo is bv de Babboe Dog-E geschikt voor zowel hond als kind(eren).
Maar ik twijfel of ik geen spijt ga krijgen van een bakfiets.. Is dit comfortabel genoeg om bv in mn eentje mee naar het werk te fietsen?

Tweede mogelijkheid is gewoon een normale (evt elektrische) fiets, met kinderzitje(s) en eventueel een aanhanger voor de hond. Maar ook daar ben ik niet helemaal van overtuigd of dit comfortabel en veilig is..

We hebben geen haast, de pup is nog niet eens geboren...
Maar voor nu is nadenken over de beste mogelijkheden natuurlijk wel de beste tijd!

Dus wat zou bokt doen in onze situatie?

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:37

Omdat dit topic beter op HTT past ga ik het daarheen verplaatsen.
BB --> HTT

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 21:48

Firelight schreef:
Omdat dit topic beter op HTT past ga ik het daarheen verplaatsen.
BB --> HTT

Jammer, ik vond het onderwerp "hond" in deze minstens zo belangrijk als onderwerp "fiets" en had gehoopt bij beestenboel meer reacties te krijgen van hondeneigenaren...

Schuur_

Re: Bakfiets of fietsaanhanger voor hond (en kind)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 21:52

Ik volg je topic even mee. Ik ga binnenkort verhuizen en er zijn weinig plekken waar ik de auto aan de bosrand neer kan pleuren maar waar ik wel met de fiets kan komen. Met 2 grote honden was ik dus ook aan het kijken naar een Babboe E Dog maar wil graag wat ervaringen horen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 21:54

Ik heb zelf een fietskar en daar heb ik spijt van. Mijn beide honden vinden het vreselijk. Bij een bakfiets heb je meer contact met je hond maar je hebt ook meer zicht op wat hij aan het doen is, waardoor het makkelijker is om aan te leren.

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 22:04

Wij hebben vorig jaar op vakantie de babboe dog-e gehuurd en hier heel tevreden over! Was heerlijk fietsen (al is het wel even wennen met een bakfiets). Honden vinden het ook leuk. Hier nog geen sprake van kinderen die ook mee vervoerd worden maar lijkt me geen probleem.
De bakfiets staat hier ook nog op de wensenlijst :) volgens mij heeft babboe ook wel meerdere modellen waar een hond in mee kan.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 08:47

Een 2 wieler (electrische) bakfiets zou ik 100% aanraden. Super comfortabel en gebruik hem zelf altijd, ook zonder kinderen erin. Het is eventjes wennen aan het sturen omdat het voorwiel een stuk kleiner is en hij is iets langer, daar moet je bij sommige oversteekplaatsen wel mee opletten.

Ik heb een bakfiets.nl en volgens mij hebben die een optie voor een deurtje aan de zijkant van de bak voor makkelijk instappen voor hond of kind.

Een 3 wieler vind ik vervelend sturen en als de straat scheef is zit je zelf ook scheef. Hij valt natuurlijk minder makkelijk om met veel gewicht in de bak maar moet zeggen dat ik met mijn 2 wieler nooit problemen heb gehad daarmee. Zwaartepunt ligt goed laag dus is niet heel zwaar vind ik.

Als je hem van de zomer wilt hebben zou ik wel nu al gaan bestellen trouwens, vorig jaar was het in ieder geval gekkenhuis met levertijden.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 09:15

Ik heb geen ervaring met een hondenkar, maar we met een kinderkar. Zelfde idee. Ik vind het echt super handig, vooral dat je fiets gewoon een fiets blijft en de kar zowel bij mij als mijn m’n man er achter aan kan.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 09:32

Ik fiets met een mand voorop voor de teckel.
Maar daar is die van jo te groot voor. Mijn schoonouders fietsenmet een hondenkar en 3 erin.

Mar je zou Limoen hier op Bokt eens kunnen vragen, zij rijd met een bakfiets en kind :)
Of via instagram benaderen:

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 09:38

[***] schreef:
Ik heb zelf een fietskar en daar heb ik spijt van. Mijn beide honden vinden het vreselijk. Bij een bakfiets heb je meer contact met je hond maar je hebt ook meer zicht op wat hij aan het doen is, waardoor het makkelijker is om aan te leren.

Dat ligt er ook zeker aan hoe je de kar getraind hebt. Veel mensen kopen (net zoals de bakfiets) zo'n dingen, flikkeren de hond erin en gaan fietsen. Maar zo werkt het niet. Als je die dingen fatsoenlijk aanleert en traint en er een feestje van maakt zijn er maar weinig honden die er moeite mee hebben. Maar iets afleren/ombuigen kost mee moeite dan iets fatsoenlijk aanleren. Jammer genoeg hebben mensen vaak geen geduld wat dat betreft.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 09:45

Wij hebben een hond (Spaanse Waterhond, geen gigantische hond maar wel te groot voor een fietsmandje) en een peuter van 2 en een baby van een half jaar. Wij hebben beide kindjes en de hond in de bakfiets (Bakfiets.nl, de Cargo Long), gaat echt prima! Peuter zit op het bankje, baby in een babykuipje en hond gewoon los in de bak. Het is natuurlijk wel wat minder comfortabel sturen omdat je 35 kilo ofzo in die bak hebt (peuter van 13kg, hond van 17kg en baby van 7kg). Zou dus zeker wel een elektrische aanraden, anders trap je je een ongeluk :Y)
Wij twijfelden over een tweede autootje of een elektrische bakfiets, en wat ben ik blij dat we een bakfiets hebben gekozen! Met zo'n kap erover kan je ook met slecht weer of kou op pad, en ik fiets er rustig hele afstanden mee.

(Wij hebben 'm trouwens via Marktplaats gekocht, bij een man die tweedehands niet-elektrische bakfietsen opkocht, opknapte en elektrisch maakt. Zo heb je dus wel 2 jaar garantie op de accu enzo, maar betaal je niet de hoofdprijs.)

Fotootje van vorig jaar, toen de peuter nog 1 was en er nog geen tweede baby was. Maar heb je een idee. Hond is helemaal gewend aan de bakfiets, en gaat lekker zitten en om zich heen kijken. Enige nadeel is dat we de hond wel in en uit de bak moeten tillen, volgens mij zijn er ook bakfietsen met een luikje aan de zijkant.
Afbeelding

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 10:18

Een hond kan ook lopen, naast de fiets. Super handig en lekker goedkoop... Even puppenfase overbruggen, maar je spreekt over 'afstanden net te ver om te lopen', dus dat lukt echt vrij snel hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 10:33

KimD schreef:
[***] schreef:

Dat ligt er ook zeker aan hoe je de kar getraind hebt. Veel mensen kopen (net zoals de bakfiets) zo'n dingen, flikkeren de hond erin en gaan fietsen. Maar zo werkt het niet. Als je die dingen fatsoenlijk aanleert en traint en er een feestje van maakt zijn er maar weinig honden die er moeite mee hebben. Maar iets afleren/ombuigen kost mee moeite dan iets fatsoenlijk aanleren. Jammer genoeg hebben mensen vaak geen geduld wat dat betreft.

Daar lag het in mijn geval zeker niet aan. Ik heb het uitgebreid geoefend met trainers erbij, maar beide honden vinden het vreselijk. Ik ben begonnen met de kar in de woonkamer zonder wielen, toen met wielen vastgezet zodat hij niet kon kiepen of rijden, daarna naar wandelen met de fiets en verder zijn we niet gekomen want beide honden hielden de fietskar niet heel. Over dit deel hebben we ongeveer 4 maanden gedaan.
Ik ken eigenlijk maar één iemand wiens hond er wel graag in gaat.
Niet te snel oordelen :)

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 10:43

Florenc schreef:
Een hond kan ook lopen, naast de fiets. Super handig en lekker goedkoop... Even puppenfase overbruggen, maar je spreekt over 'afstanden net te ver om te lopen', dus dat lukt echt vrij snel hoor

Hm ja maar wij gaan ook geregeld 10 minuten fietsen naar het bos, en dan gaat de hond lekker los. Maar als je die 20 minuten heen en terug naar het bos al de hond naast de fiets hebt rennen kan je niet ook nog een half uur door het bos fietsen. Tenminste, wij doen dat niet met onze hond.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 10:56

Wij hebben een hondenkar. Toen onze dochter nog klein was een bakfiets en een kar voor de hond gehad ( konden niet samen in de bak van de fiets) ik was blij toen de bakfiets weg was en dochter in een zitje kon. Ik vond die bakfiets echt een onding, trapte me een ongeluk. Past ook in geen 1 schuur fatsoenlijk. Wij hadden een gazelle, zonder trapondersteuning. Dat bestond toen al wel maar kostte een vermogen. Als je toch een bakfiets kiest neem dan trapondersteuning. Nu alleen een pup, dus alleen een fietskar. Als je ze vanaf het begin er aan went gaat dat prima.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 11:06

SusanH schreef:
Wij hebben een hondenkar. Toen onze dochter nog klein was een bakfiets en een kar voor de hond gehad ( konden niet samen in de bak van de fiets) ik was blij toen de bakfiets weg was en dochter in een zitje kon. Ik vond die bakfiets echt een onding, trapte me een ongeluk. Past ook in geen 1 schuur fatsoenlijk. Wij hadden een gazelle, zonder trapondersteuning. Dat bestond toen al wel maar kostte een vermogen. Als je toch een bakfiets kiest neem dan trapondersteuning. Nu alleen een pup, dus alleen een fietskar. Als je ze vanaf het begin er aan went gaat dat prima.

Ja zonder elektrische ondersteuning zou ik ook heel hard afraden haha! Ik fiets nu met kindjes en hond in de bak rustig 20km per uur zonder een centje pijn (ik haaaat fietsen, maar met de elektrische bakfiets vind ik het heel prima :D ).

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 11:26

x_Jeanine_x schreef:
Maar daar is die van jo te groot voor. Mijn schoonouders fietsenmet een hondenkar en 3 erin.

Mar je zou Limoen hier op Bokt eens kunnen vragen, zij rijd met een bakfiets en kind :)
[ Video ]

Haha! :D

Wij hebben een bakfiets inderdaad. We zijn er heeeeel blij mee.
Zou wel sówieso een elektrische doen, anders is het een grote kans dat het een miskoop is en je hem niet graag gaat gebruiken.

Wij hebben zelf een Babboe Curve, daar zitten 2 kindjes in. Onze grote hond loopt er altijd naast. De kleine hondjes zitten er soms bij in. De grote hond erbij in vind ik zelf geen fijn idee. Ik ken ook mensen die idd een Babboe Dog-E hebben en de hond + kind erin hebben, kan heel goed :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 15:07

[***] schreef:
KimD schreef:

Daar lag het in mijn geval zeker niet aan. Ik heb het uitgebreid geoefend met trainers erbij, maar beide honden vinden het vreselijk. Ik ben begonnen met de kar in de woonkamer zonder wielen, toen met wielen vastgezet zodat hij niet kon kiepen of rijden, daarna naar wandelen met de fiets en verder zijn we niet gekomen want beide honden hielden de fietskar niet heel. Over dit deel hebben we ongeveer 4 maanden gedaan.
Ik ken eigenlijk maar één iemand wiens hond er wel graag in gaat.
Niet te snel oordelen :)

Ik had het niet tegen / over jou. Was in het algemeen een antwoord op jouw antwoord.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 15:34

Limoen schreef:
x_Jeanine_x schreef:

[ Video ]

Haha! :D

Wij hebben een bakfiets inderdaad. We zijn er heeeeel blij mee.
Zou wel sówieso een elektrische doen, anders is het een grote kans dat het een miskoop is en je hem niet graag gaat gebruiken.

Wij hebben zelf een Babboe Curve, daar zitten 2 kindjes in. Onze grote hond loopt er altijd naast. De kleine hondjes zitten er soms bij in. De grote hond erbij in vind ik zelf geen fijn idee. Ik ken ook mensen die idd een Babboe Dog-E hebben en de hond + kind erin hebben, kan heel goed :)

Hier zag ik er toevallig ook 1 fietsen, 2 kids erin, hond die best aan de maat leek.

Maar bij alles, zou ik sowieso voor een elektrische fiets gaan! Fietst zoveel rustiger en fijner en je pakt hem sneller!

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 15:51

Ik heb een tijd een fietskar voor de hond gehad. Hond was al wat ouder maar met rustig trainen heeft ze het goed aangeleerd en vond ze het geen probleem. Ik vond het wel flink trappen met mijn omafiets zonder versnellingen, maar voor korte stukjes (kwartier fietsen oid) was het goed te doen. Hond woog rond de 20 kilo. Met een fiets met versnellingen is het denk ik goed te doen, met een elektrische fiets al helemaal. Groot voordeel van een fietskar vond ik dat hij gemakkelijk klein in te klappen was en dat je gewoon je normale fiets kon houden. Daarnaast was mijn budget destijds niet toereikend voor een bakfiets. Het fietsen met dat ding was even oefenen trouwens, vergelijkbaar met rijden met een aanhanger (uitzwaaien, breder dan je fiets) Dat heb ik eerst een paar keer zonder hond gedaan.
Ik ken meer mensen die hun hond meenemen in een fietskar en daar goede ervaringen mee hebben, ik ben het er niet mee eens dat maar weinig honden het goed accepteren. Maar ik geloof direct dat er honden zijn waarbij het niet te leren valt. Ik had later een hond (herplaatser) die erg angstig aangelegd was, met haar heb ik het niet eens geprobeerd omdat het met lopen al een uitdaging was om zonder stress door het verkeer te gaan. Die had een fietskar zonder ondersteuning van mij echt niet getrokken. Maar als je het van pup af aan aanleert en je hebt een stabiele hond moet dat goed gaan.
Ik zou echter hond en kind samen in een fietskar niet durven, dan zou ik het kind altijd in een kinderzitje op de fiets zetten. Je hebt toch weinig zicht op de kar. Als je ze er wel samen in wil zou ik zelf voor een bakfiets kiezen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 16:00

Absoluut een e bakfiets. Zicht houden op baby( maxi cosy ) en hond, handig voor boodschappen doen. Dochter van vrienden heeft er eentje en vind het een uitkomst en een stuk veiliger dan een kar erachter.

Jessica007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 16:05

Als je kind en hond samen wilt plaatsen, dan zou ik zelf voor een bakfiets gaan. Want in een aanhanger heb je er weinig zicht op en dat lijkt me toch gevaarlijk. Hoe lief de hond ook is, je weet het maar nooit.

Kind kan natuurlijk ook op de fiets op een zitje en de hond in de aanhanger. Voordeel van een aanhanger boven een bakfiets is dat je die veel makkelijker kan opbergen.

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 16:14

Wij hadden zo'n karretje achter de fiets. Vreselijk vond ie het, jankte en blafte de hele boel bij elkaar. Toen de Babboe Dog Elektrisch aangeschaft. Soms wat onrustig erin op het begin, ik denk door het enthousiasme, maar als die eenmaal zit vind ie het super en gaat het heel goed! Op de foto hond en m'n jongste zoon erin, maar vaak genoeg zit m'n oudste zoon er ook bij.

Afbeelding

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 17:16

Zo’n karretje achter de fiets is onveiliger dan een bakfiets. Wij hebben een karretje voor de kinderen gehad, maar je kan niets in de gaten houden en het is een kwetsbaar ding. Wordt ook vaak over het hoofd gezien (ook met vlaggetje) en als je per ongeluk een stoeprandje pakt, ligt het ding op z'n kant. Mocht ik nogmaals voor de keuze staan, dan zeker een elektrische bakfiets. Desnoods met een gewone fiets erbij voor woon-werk afstand.
Hond naast de fiets kan ook, onze hond kan prima 20min totaal naast de fiets en een boswandeling maken, maar ik zou dit nooit in combinatie doen met een kind wat in een zitje zit.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-22 07:00

Redelijk verdeelde meningen dus.. Ik moet misschien ook maar eens op de bakfiets van mijn zus gaan fietsen om te kijken hoe dat voelt.

Ik heb zelf weinig ervaring met rijden met aanhangers, maar de ervaring die ik heb waren niet echt een succes.. Dus daaraan denkend is een fietsaanhanger misschien toch ook niet zo'n goed idee :+ .
Aanhanger zou sowieso alleen voor de hond zijn, kind zou dan op een zitje op de fiets gaan.