Wanneer je verjaardag er aan komt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rhett99

Wanneer je verjaardag er aan komt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 19:47

Hoi allemaal,
Eind van de maand ben ik jarig. De afgelopen 2 a 3 jaar zijn mijn verjaardagen niet heel gezellig geweest dus eigenlijk wil ik niet aan deze dag denken en heb ik er ook geen zin in. Maarja je komt er helaas niet onderuit. Heb de dag waarschijnlijk koopavond op werk dus dat scheeld al in het bezoek, mooi excuus. Nu beginnen de eerste alleen al te vragen wat ik voor mijn verjaardag wil hebben. En eerlijk ik weet het niet.
Hebben jullie nog ideeën? Met geld kom ik helaas niet weg ivm familieleden. Hobby's zijn eigenlijk alleen de paarden. Heb er momenteel 2 maar ik denk tegen die tijd nog maar 1(een jaarling).
En hebben jullie nog tips om deze dag zo snel mogelijk voorbij te laten gaan?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 19:50

rhett99 schreef:
Maarja je komt er helaas niet onderuit.

Je komt er niet onderuit? Als jij het niet wil vieren, vier je het toch niet?
Of woon je bij je ouders en ben je verplicht ofzo?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 19:51

Zijn er geen spullen die je nodig hebt? Ik weet ook vaak niks te vragen maar laatst had ik een dekbedovertrek nodig dus dat gekregen voor mijn verjaardag en van m'n man een pannenset.
Of misschien kun je vragen of iedereen iets lekkers mee neemt en dat gezellig eten met elkaar?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 19:51

Gewoon niet vieren?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 19:52

Goof schreef:
rhett99 schreef:

Precies. Je viert je verjaardag voor jezelf en niet voor een ander. Als jij er geen behoefte aan hebt dan vier je het toch gewoon niet?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 19:52

Ben er dit jaar ook mee gestopt.

rhett99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 19:53

Goof schreef:
rhett99 schreef:

Nee ik woon niet meer bij mijn ouders maar je weet hou ouders zijn. Met kerst heb ik ook al een grote discussie gehad over het wel of niet komen. Die hebben zij gewonnen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 19:56

Nodig je alleen je ouders uit op de koffie.

rhett99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 19:56

fjordjes schreef:
Zijn er geen spullen die je nodig hebt? Ik weet ook vaak niks te vragen maar laatst had ik een dekbedovertrek nodig dus dat gekregen voor mijn verjaardag en van m'n man een pannenset.
Of misschien kun je vragen of iedereen iets lekkers mee neemt en dat gezellig eten met elkaar?

Woon sindskort op mezelf en heb toen eigenlijk alles wel gekocht. Heel eventueel zit ik nog te denk om van die hexagon foto's te bestellen alleen heb ik eigenlijk maar een klein stukje muur over om ze te plaatsen.

rhett99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 19:58

Britta31 schreef:
Nodig je alleen je ouders uit op de koffie.

Dat ligt juist een beetje lastig. Mijn ouders zijn 3 jaar geleden gescheiden en sindsdien is het contact met mijn vader weinig maar iets opbouwend en mijn moeder is deels de reden dat ik op mij zelf ben gaan wonen. Dus ja dat zijn dus eigenlijk ook de redenen dat mijn verjaardag de afgelopen jaren niet heel gezellig waren.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 19:59

Een manier om verplichte verjaardagsdingen draaglijk te maken kan zijn om met familieleden een belevenis te doen, denk aan een workshop bonbons maken ofzo. Escaperoom, kookworkshop, schilderen, er is superveel te vinden.
Voor mij werkt dat goed om met familie te doen rondom verjaardagen, geen "gezellige" middag met taart rond de chipsbak maar iets actiefs. Of een dagje dierentuin ofzo?

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:00

Ik lees zo al twee dingen waar je niet onderuit komt met je familie (verjaardag vieren en geld vragen voor je verjaardag). Is er een manier waarop je dit bespreekbaar kan maken?

Anders een keer een dagje wat doen wat jij zou willen? Erop uit?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:03

Dit is hét moment een weekendje wellness te doen, of de waddeneilanden te ontdekken. Heb je meteen een perfect excuus waarom je niet thuis bent en je geen bezoek kunt ontvangen.

Om je ouders te vriend te houden kun je dan met ze afspreken dat je binnenkort een kopje koffie/thee bij ze komt drinken. Dan hou je het initiatief bij jezelf en kun je weer weg als het niet leuk is :)
Want je kunt wel heel bot zeggen 'je moet alleen doen waar je zelf zin in hebt', maar soms moet je ook compromissen sluiten en mensen te vriend houden. Dan kun je dat beter op jouw eigen initiatief doen, waar jij de touwtjes in handen hebt.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:03

Niet vieren. Natuurlijk kan je er onderuit. Gewoon je poot stijf houden. Het zal voor je ouders best even wennen zijn, maar de mijne kunnen je vertellen dat het went. :D

Als je toch tijd wilt doorbrengen met je moeder en je vader afzonderlijk, kan je altijd een keer met ze afspreken, afzonderlijk dus, zonder dat daar het labeltje "verjaardag" aan hangt.

Jessix

Re: Wanneer je verjaardag er aan komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:08

Ik vier het al vanaf mijn dertiende niet meer. Ik ga ook nog maar heel zelden naar een andere verjaardag. Kies echt bewust wat ik wel of niet leuk vind. Het leven is te kort voor dit soort verplichtingen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:23

Je trakteert pa en ma op een etentje, stuurt ze de reservatie door en jij gaat zelf gewoon iets leuk doen eventueel met vrienden. Laat ze het maar op elkaar uitwerken dan. :j

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:26

Ik snap je dilemma TS. Je poot stijf houden is makkelijker gezegd dan gedaan, ook hier veel strijd gehad toen ouders uit elkaar gingen/net waren.
Ik zou zeggen, doe iets op je verjaardag waar JIJ happy van wordt. Plan het bezoek zodat je de regie hebt en kunt houden en probeer je grenzen aan te geven.
Ik wil je wel alvast een fijne verjaardag wensen, zet hem op!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:30

@Wildgirl: helemaal met je eens dat je poot stijf houden makkelijker gezegd dan gedaan is, maar als je het niet doet, leren ze nooit dat je het meent.

Het gaat er inderdaad om dat je je verjaardag niet als stressmoment ervaart, maar als een leuk moment. Dus vier het op een manier die goed voelt voor jou omdat het bij je past. En niet op een bepaalde manier omdat "de omgeving" dat zo wil of gewend is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:34

rhett99 schreef:
Goof schreef:

Nee ik woon niet meer bij mijn ouders maar je weet hou ouders zijn. Met kerst heb ik ook al een grote discussie gehad over het wel of niet komen. Die hebben zij gewonnen.

Jeetje. Je bent volwassen en zelfstandig toch? Jouw leven, jouw huis, jouw dag. Jij bepaalt. Je ouders bepalen niet meer voor je, echt niet.

Ik zag de tip voorbij komen om op een moment dat jou uitkomt langs te gaan voor een kop koffie. Lijkt me een prima alternatief.
Een kort bericht met 'sorry, ik vier mijn verjaardag niet. Ik kom snel langs voor een drankje' lijkt me prima zat.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:36

It's your party...

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:37

Gewoon niet vieren als je dat niet wilt ;-)
Ik ben denk ik wat ouder dan jij, maar ik ben vandaag jarig en heb gezellig en stukje taart gegeten met mijn pubers en dat was het. Heerlijk.
Ik vind verjaardagen van anderen meestal erg gezellig, maar die van mezelf hoeft niet zo van mij.

Dus wat let je om het gewoon niet te vieren of het te vieren op een manier waar jij wel plezier uit haalt?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:39

Wat erg om je verjaardag te vieren, omdat een ander dat van je verwacht.
Als jij er geen behoefte aan hebt, hoort een ieder dit te accepteren ook je ouders.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:41

Ik ben er jaren geleden mee gestopt om het te vieren.
Alleen met ouders en zus 1 avond. En 1 dag met mijn 2 vriendinnen en soms zelfs dat nog niet.
En geen moment spijt van gehad.
Heb op een dag de familie opgebeld en gezegd dat ik er mee stopte. Sommige vonden het jammer maar ik niet :+

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:45

Ik vier ook al jaren mijn verjaardag niet echt.. Alleen mijn pa en oma willen liever (en heel lief bedoeld) wel altijd ff aankomen... Vorige week vrijdag had ik het "geluk" dat ik die week positief bevonden was en dus in isolatie zat en dus een geldende reden had om geen bezoek te hoeven ontvangen :))

Er zijn al enkele goede tips gegeven. Ik zou idd ook kijken of je in overleg met jouw ouders bij hun langs kan gaan om iets te drinken :)

Als ze dat niet willen, zeggen dat je in plaats van de avond nu overdag moet werken, misschien?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:49

Zo te lezen is op dit moment assertiviteit nog niet echt een sterk punt voor je :(:). Geeft niet, komt vanzelf. Om geen strijd te hoeven aangaan zou ik inderdaad ook iets buitenshuis kiezen waar een tijdslot op zit. Vraag die activiteit als kado, eventueel kun je er een andere afspraak voor jezelf achteraan plannen. Of niet, misschien wordt het nog onverwacht gezellig.
Zo niet kun je in elk geval weg van de lokatie en lekker naar huis ;).