Broodtrommel schoonmaken.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Judith_H

Broodtrommel schoonmaken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 14:11

Hi Bokkers,

Nu denken jullie vast?! Wat een gekke titel?

Dat zit zo: ik heb al een jaar of 5 een grote zwarte broodtrommel in de keuken staan voor vers brood en dergelijke...
Prachtig ding, groot, doet het nog super. Dus liever vervang ik hem nog niet.

Maar, er zit nu een soort kleef laag op. Ondanks elke dag schoonmaken met de keuken na koken en dergelijke, lijkt er toch een soort laag op te zijn gaan zitten.

Deze laag plakt een beetje. Ik heb ontdekt dat je als je er met je vingers overheen wrijft, de laag verdwijnt. Dit is alleen niet zo heel gemakkelijk, een tijdrovend klusje en gaat na verloop van tijd zeer doen aan je vingers.

iemand nog een huis tuin en keuken tip om deze (vet denk ik) laag weg te halen? Het liefst zonder agressieve middelen, want wil graag de broodtrommel houden.

Ik heb foto's, zoals je ziet ben ik al begonnen, maar is het behoorlijk monnikenwerk. Het stuk waar de laag er al af is, is heel mooi glanzend en voelt heel schoon en glad aan.
Dus het is wel de moeite om het eraf te halen denk ik zo.

De broodtrommel is verder van metaal, mat zwart.

Afbeelding

Afbeelding

xxpetraxx

Re: Broodtrommel schoonmaken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 14:30

stickerverwijderaar misschien

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 14:40

Het lijkt er haast meer op dat er een soort beschermlaag over het metaal zit die nu los begint te laten. En dat het kleverige wat je voelt de lijmlaag is.

Maar goed, als het echt een vette aangekoekte laag is: Dasty ontvetter van de Wibra. Eerst even uitproberen op een niet in het oog lopende plaats. En goed reinigen na gebruik.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 14:45

Dat is waarschijnlijk de laklaag die aangetast is.
Acrylaatverf is niet vetbestendig.
Citaat:
Acrylaat verven, hybrideverven (combinaties van acrylaatdispersie en alkydemulsie) en PU-acrylaten hebben een beperkte vet- en vuilresistentie. Ze verweken onder langdurige en intensieve vetbelasting, waardoor de verflaag gemakkelijk vuil opneemt en uiteindelijk slecht te reinigen is.

Citaat:
Het vet verdeelt zich vervolgens in de verffilm en werkt op deze wijze als een weekmaker tussen de verfdeeltjes.

Na langdurige belasting waarbij er relatief veel vet de verflaag is binnengedrongen, zal de filmlaag uiteindelijk gaan verweken en ietwat plakkerig aanvoelen. De coating is dan gevoelig voor vuilaanhechting. Een verweekte verfilm is bovendien gemakkelijk te beschadigen en moeilijk te reinigen met schoonmaakmiddelen.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 04-02-22 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 14:47

Brainless schreef:
Citaat:
Acrylaat verven, hybrideverven (combinaties van acrylaatdispersie en alkydemulsie) en PU-acrylaten hebben een beperkte vet- en vuilresistentie. Ze verweken onder langdurige en intensieve vetbelasting, waardoor de verflaag gemakkelijk vuil opneemt en uiteindelijk slecht te reinigen is.

Oke, klinkt logisch. Maar jij zegt dus eigenlijk einde verhaal?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 14:48

De laag die nu overblijft zal waarschijnlijk ook gevoelig zijn voor vet :(

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 14:49

Brainless schreef:
De laag die nu overblijft zal waarschijnlijk ook gevoelig zijn voor vet :(

Hmm lekker dan… het ding staat niet eens in de buurt van het fornuis…
Zo laten kan ik hem ook niet meer….

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 14:52

Probeer eens Dasty ontvetter van de Wibra. Is al eerder genoemd. Kost bijna niets en werkt het niet, kan je het gewoon voor andere dingen gebruiken.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 14:58

Meteen in gootsteen kastje gedoken. Heb de dasty gevonden. Geprobeerd op een klein stukje. Trommel word er wel “schoon” van, maar de laag gaat er niet mee af.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 15:01

Hete föhn ?

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 15:02

Nog niet eens een slecht idee, ga ik straks eens proberen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 15:08

Brainless schreef:
Citaat:

Gezien verhaal van Brainless zou ik nu eerder denken "poetsen" met zonnebloemolie om de rest ook te verweken dan met een ontvetter.
Ik zou even bij de bouwmarkt informeren. En dan na reiniging is het misschien weer af te werken met een beschermende blanke lak die wel vetbestendig is? Daar kunnen ze dan ook over adviseren. Desnoods neem je de trommel mee.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 15:19

In de afwasmachine?

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 15:24

Ik denk dat ik DE tip heb... ik sprak zojuist mijn zus en haar man luisterde mee en zei meteen: isopropyl alcohol.
Het is de rubberen beschermlaag die op de broodtrommel zat die erom bekend staat dat ze na een tijd vergaat en plakkerig word.

Dit goedje kan je halen bij de etos zie ik hier, dus daar ren ik straks even heen. Dit sluit ook aan bij het verhaal van brainless denk ik zomaar...

Schijnbaar vergaat dat laagje dus na een x aantal jaar en dan word het dus steeds plakkeriger, lijkt alsof die trommel vet is, maar dat is die dus niet.

Met dit goedje de trommel afnemen zei mijn zwager en met een droge doek nawrijven. Dat moet het zijn.

Wel spannend, lijkt mij een vrij heftig middeltje, maar hij zegt dat het gerust kan.
word vervolgd...

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 16:44

Helaas, niet gevonden hier in het dorp. Nu online besteld... Dus nog even wachten op het eind resultaat.
Ben heel benieuwd...

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 17:10

Anders wd 40 op spuiten... en dan poetsen en afnemen.. werkt ook denk.ik

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 17:57

Aceton werkt ook, maar is nog een stuk vluchtiger (En daardoor nog ongezonder) dan isopropylalcohol.

Ik had het op mijn cap, heb het laagje er eerst op dezelfde manier af gekrabd als jij, daarna de restjes met aceton (had geen isopropyl in huis). Nu heb ik een glanzende ipv matte cap, maar alles beter dan vol met stof, haren en hooi die eraan bleven plakken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 18:08

Interessant

Ik heb dit dus op het handvat van mijn fohn!

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-22 15:12

Helaas, geen resultaat. Nu vanmorgen de fles isopropyl alcohol binnen gekregen en gelijk mee aan de slag gegaan. De broodtrommel nu meerdere keren behandeld, helaas zonder resultaat.
Zwager weet het nu ook even niet meer, lijkt niet te lukken omdat de ondergrond van metaal is blijkbaar...

Ik ga de aceton nog even proberen, kijken of ik dat in huis heb..
Zei eerst niet aan de chemische producten te willen beginnen, maar ziet er naar uit dat het toch niet op een andere manier gaat lukken...

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 16:15

Mijn mama had dit probleem op het handvat van een paraplu. Ze heeft het weer helemaal netjes gekregen met een sopje met soda en een nagelborsteltje.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 16:48

Ipa, oftewel isopropanol idd of 70/30 met ethanol werkt wrs wel.
Dit gebruiken wij om medische apparaten schoon te maken, verwijderd idd ook erg goed plak en ...
Als je dit te pakken krijgt, je trommel inspuiten, eventueel even keukenrol oid eroverheen en nog eens inspuiten, dat het goed kan intrekken. Zo doe ik het met erg plakkerige apparaten :+

Enige nadeel is. Het kan ook mogelijk je verf beschadigen.

Ook zou ik even een mondkapje dragen dan en handschoenen, want erg gezond is het spul niet.

Edit; las net dat het niet werktte bij je .. mss toch even laten inweken zoals ik hierboven schrijf?
En anders gewoon verfverwijderaar en opnieuw in de lak zetten?

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-22 16:51

BillyJ schreef:
Dit gebruiken wij om medische apparaten schoon te maken, verwijderd idd ook erg goed plak en ...
Als je dit te pakken krijgt, je trommel inspuiten, eventueel even keukenrol oid eroverheen en nog eens inspuiten, dat het goed kan intrekken. Zo doe ik het met erg plakkerige apparaten :+

Ook zou ik even een mondkapje dragen dan en handschoenen, want erg gezond is het spul niet.

Edit; las net dat het niet werktte bij je .. mss toch even laten inweken zoals ik hierboven schrijf?

De isopropyl heb ik dus geprobeerd, geen resultaat. De ethanol is dus sterker?

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 17:08

Judith_H schreef:
BillyJ schreef:

Goh of het echt veel sterker is, betwijfel ik .. ipa zou beter moeten zijn om "plak" te verwijderen.
Ik laat het wel echt intrekken om erge plak eraf te krijgen en dan moet je nog wel behoorlijk schrobben.
Ik gebruik zelf wel liever de 70/30 (stinkt minder), maar opzich heeft het beetje dezelfde werking denk ik.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-22 17:09

Judith_H schreef:
BillyJ schreef:

Goh of het echt veel sterker is, betwijfel ik .. ipa zou beter moeten zijn om "plak" te verwijderen.
Ik laat het wel echt intrekken om erge plak eraf te krijgen en dan moet je nog wel behoorlijk schrobben.[/quote]

En waar schrob je mee? Ik deed het nu met een microvezel doekje, want bang voor krassen..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 17:10

En thinner werkt ook niet? Daarmee krijg je alles wat plakt eraf.