Gaashekwerk dichtmaken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Gaashekwerk dichtmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 22:08

Onze nieuwbouwwoning wordt opgeleverd met gaashekwerk aan de achterzijde. We moeten deze van de gemeente verplicht laten staan en er aan de buitenkant groene klimop tegen aan planten ( :roll: ). Het is van dat ‘diamanten’ gaas, niet rechthoekige:
Afbeelding

Aan de zijkanten (de afscheiding met de buren) laten we deze schutting plaatsen en als ik geen alternatief vindt gaan we deze waarschijnlijk ook tegen het bestaande gaashekwerk plaatsen.
Afbeelding

Heeft iemand hier toevallig ervaring met het dichtmaken van zulk soort gaashekwerk?

Heb al gezien dat er van die doorvlechtstroken zijn, maar die vind ik niet mooi en je kan er bovendien doorheen kijken. Polycarbonaat is volgens mij enkel doorzichtig verkrijgbaar? Bamboe/riet vind ik niet duurzaam genoeg (moet je te snel vervangen). Klimop wil ik niet aan de binnenkant.

Liefst zet ik er iets tegenaan wat in lijn ligt met de schutting aan de zijkanten, zonder dat er nieuwe palen nodig zijn.. maar bestaat dat?

Ik snap nog steeds niet wat het grote verschil is tussen schutting tegen hekwerk met klimop VS schutting in plaats van hekwerk met klimop bij een niet-openbare weg die alleen dient om achterom kunnen bij ons blok huizen maar oké, ambtenaren hè >;)
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 03-02-22 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 22:10

Hedera, groeit als een tierelier en is wintervast

Wingerd, mooi verkleurend blad, maar kaal in de winter.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 22:13

Mindim schreef:
Hedera, groeit als een tierelier en is wintervast

Wingerd, mooi verkleurend blad, maar kaal in de winter.

Haha die wil ik juist niet, dat is de verplichte optie namelijk :)). Vind het niks, zo’n klimophaag, dus wil die beperken tot alleen de búitenkant van de schutting.

Anoniem

Re: Gaashekwerk dichtmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 22:26

Gemeentes willen soms meer groen en niet enkel schuttingen om tegen aan te kijken. Hier worden ook nieuwe huizen gebouwd en daar mogen geen schuttingen, men moet dan ook de omheining mee ontwerpen met het huis en dat moet goedgekeurd. Nu is dat wel nieuwbouw in een groen gehucht, waar schuttingen sowieso amper zijn.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 22:27

Wij hebben schaduw doek aan de binnen en buitenkant gedaan. Klimop groeit daar volgens mij ook wel tegenaan omdat er kleine gaatjes in zitten waar het zich aan op kan trekken.

Maar om alvast je bubbel door te prikken, je moet het wel bij houden als je het echt niet aan de binnenkant wil die hedera...

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 22:36

Prairy schreef:
Wij hebben schaduw doek aan de binnen en buitenkant gedaan. Klimop groeit daar volgens mij ook wel tegenaan omdat er kleine gaatjes in zitten waar het zich aan op kan trekken.

Maar om alvast je bubbel door te prikken, je moet het wel bij houden als je het echt niet aan de binnenkant wil die hedera...

Dat schaduwdoek lijkt ook ietwat transparant, klopt dat?

En yes dat weet ik :j. Maar we moeten het sowieso bijhouden dus ja.

Mindim schreef:
Gemeentes willen soms meer groen en niet enkel schuttingen om tegen aan te kijken. Hier worden ook nieuwe huizen gebouwd en daar mogen geen schuttingen, men moet dan ook de omheining mee ontwerpen met het huis en dat moet goedgekeurd. Nu is dat wel nieuwbouw in een groen gehucht, waar schuttingen sowieso amper zijn.

Yep. Vind het alleen nogal onzin want de achterkant van het huis grenst aan een soort zijweggetje wat alleen bedoelt is voor bewoners om achterom te kunnen. Maar ik mag er gewoon schutting tegenaan plaatsen, wat ik nog onzinniger vindt eigenlijk, want zodra de Hedera is volgroeid zie je dan eigenlijk geen verschil tussen schutting + hek en alleen schutting :)). Maar goed mag het hek niet weghalen dus dan maar op zoek naar een andere oplossing.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 22:37

En wie gaat die verplicht klimop snoeien en onderhouden... Dat is voor mij een punt.. ( ben zo allergisch als de rest voor dat spul bij snoeien / onderhouden dan) zolang het stilstaat geen last( heb met mijn man de afspraak jij snoeit de klink.op 2x per jaar als ik moet doen hoef je nooit weer..

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 22:39

Enkel laags kun je er wel wat doorheen zien, dubbel laags eigenlijk niet met dat schaduw doek.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 22:41

Ik weet dat je het niks vindt maar ga het wel even laten zien :') .
Maar die banden kan je ook dubbel doen. Dan is de doorkijk niet zo aanwezig.

Afbeelding
(Hier zie je stukken enkel en het gedeelte wat al dubbel zat)

Of heidematten

Afbeelding

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 06:33

Wij hebben ook zwart gaashekwerk.
Schuttingen mogen ook hier niet,wij gaan heidematten gebruiken.
Vinden we net als bv wilgentenen het meest passend.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 09:46

Die heidematten twijfel ik over. Hoe duurzaam zijn die, als in, hoe lang gaan ze -mooi blijvend- mee?

Ik vind het hekwerk ook niet fijn omdat die niet tot de grond komt. Vroeger een hond gehad die echt een escape artist was, die wurmt zich in het midden van dat gaas gewoon onderdoor, desnoods met wat graven. Als er een oplossing is die dat ook tackelt zou dat fijn zijn (maar enige mogelijkheid die ik zie is schutting er tegenaan).

@Lukka: mag je er ook geen schutting tegenaan zetten? Dat mocht bij ons dus wel, zo lang we dat idiote gaashekwerk maar niet vervangen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 09:55

Oh mèn, wat een draak van een hek, en dan de verplichting van klimop ertegen aan. Dat zit in no time in je tuin. Je hoeft aan de binnenkant echt niets te doen, binnen 3 jaar zit de klimop daar ook.

Hoe willen ze dat trouwens 'aan de buitenkant' beplanten met die betondorpel er onder?

Nog een 2e waarschuwing mbt klimop: als het de bovenkant van het hek bereikt heeft, wordt klimop 'matuur'. Dan stopt het met groeien (fijn, zou je denken) en gaat het bloeien en zwarte bessen maken. Fijn, goed voor de insekten en de vogels, alleen vind je daarna overal jonge klimop, want die vogels poepen de zaden weer uit (hoera, zo werkt de natuur) en klimop kiemt uitstekend.

Klimop zou verboden moeten worden in tuinen... Het is een bosplant, die hoort 10 meter omhoog in eeuwenoude eiken te groeien.

Overigens zou ik die pijpela naast je huis echt niet dichtmaken met schutting, dat ziet er niet uit. Gewoon volplanten met struiken, veel natuurlijker. Zie je binnen no time geen barst meer van het hek. Dat je aan de tuinkant dan wel nog iets met rietmatten oid wilt doen kan ik me voorstellen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 10:00

Oh dit is geen foto van ons huis, maar van google! Er zit geen betondorpel onder bij ons, maar had geen goede foto van het hekwerk haha.

Klimop is vervelend en ook nog (afhankelijk van het soort) in meer of mindere mate giftig. Dus heb het idd liever niet 'in' mijn tuin. Wat bedoel je met pijpela?

Edit:

Oké negeer even de digitale rendering, maar dit is basically onze tuin straks (alleen mist de serre van 3,5x5m hierop nog). De schutting die aan de rechterkant staat, daar staat het gaashekwerk waar klimop tegenaan komt. Ik wil er sowieso iets mee doen want ik ben er niet gerust op dat zo'n hekwerk met ruimte aan de onderkant een hond of kat tegenhoudt als die door hebben dat ze zich daar onderdoor kunnen wurmen :=

Afbeelding

Boven en beneden op het plaatje (dus links en rechts in het 'echt'), komt de donkere schutting die in mijn OP staat gelinked.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:09

Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 04-02-22 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:10

Wij hadden gratis betontegels onder het hek ingegraven, dat werkte uitstekend tegen gravende honden. Kan zowel plat als staand ingegraven worden langs de rand.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 10:16

DuoPenotti schreef:
https://www.safegarden.be/produkten/kun ... struktuur/
Kunst klimop of taxus misschien iets?

Nog meer mogelijkheden zoals zichtdoeken of heidematten op die site.

Denk je dat ik ermee weg kom dit aan de buitenkant te doen :)) weet niet hoe realistisch deze dingen eruit zien voor de gemeente haha

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:18

DuoPenotti schreef:
https://www.safegarden.be/produkten/kun ... struktuur/
Kunst klimop of taxus misschien iets?

Nog meer mogelijkheden zoals zichtdoeken of heidematten op die site.

Taxus is nog giftiger. Als TS al geen klimop wil, kan ik me voorstellen dat ze dat al helemaal niet wil.

Gewoon beplanting ervoor zetten, TS? Is dat een idee. Niet speciaal een haag, maar losse beplanting; heester, half heesters, vaste planten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:19

Stond dat dan in de beschrijving dat het perse echt moest zijn? O:)

@Rien, zou kunt taxus echt giftiger zijn dan Kunst klimop? :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:20

Oh kunst.....nope (bleeehh, lelijk).
Kunst Taxus is dan weer wel giftiger dan kunst klimop. :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:22

:D

Ik heb geen idee hoe nep het eruitziet eigenlijk.
In het tuincentrum heb je tegenwoordig van die planten dat je echt een keer gaat voelen wat het nu is.
En ook goed kunstgras ziet er tegenwoordig wel echt uit.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 10:24

DuoPenotti schreef:
Stond dat dan in de beschrijving dat het perse echt moest zijn? O:)

@Rien, zou kunt taxus echt giftiger zijn dan Kunst klimop? :D

Dit is het artikel:
Citaat:
"Ten laste van het Verkochte (als dienend) erf en ten behoeve van de aangrenzende openbare wegen (als heersend erf) wordt op last van de gemeente [naam] een erfdienstbaarheid gevestigd inhoudende dat de eigenaars en/of gebruikers van het dienende erf moeten dulden dat, daar waar aangegeven op tekening (bijlage 1) nabij/tegen de erfgrens (dus op het Verkochte) door Ondernemer hagen zullen worden geplant en/of erfafscheidingen worden geplaatst. [knip want niet relevant] Voor zover de erfafscheiding enkel gaashekwerk betreft, zonder haagbeplanting, is de Verkrijger verplicht deze zelf ten genoegen van de gemeente [naam] te beplanten met Hedera helix, wilde Wingerd / klimhortensia). De beplantingen er erfafscheidingen dienen door eigenaar in stand gehouden te worden, 2-zijdig te worden onderhouden en zo nodig te worden vervangen. Deze erfdienstbaarheid met bijbehorende verplichtingen zal in de akte van levering worden uitgewerkt."

Citaat:
Ten laste van het Verkochte, als dienend erf, en ten behoeve van de aangrenzende openbare wegen, deel uitmakende van het perceel thans kadastraal bekend gemeente [identificatie], als heersend erf, de erfdienstbaarheid tot instandhouding van de hagen en gaashekwerken welke worden casu quo zijn aangebracht tegen de erfgrens (op het Verkochte) tussen het dienend en heersend erf, zoals aangegeven op de Tekening. De erfdienstbaarheid houdt voorts in dat de eigenaar van het dienend erf:
  • 1. De hagen en gaashekwerken welke door Verkoper, nabij/tegen (op het Verkochte) de erfgrens tussen het dienend en het heersend erf worden aangebracht, moet gedogen, in stand moeten houden en in behoorlijke staat tweezijdig moet onderhouden, zonodig vervangen en zich voorts moet onthouden van al hetgeen het genot van deze erfdienstbaarheid kan schaden.
  • 2. De kosten van in standhouding, onderhoud, vervanging en vernieuwing van de hagen en het hekwerk met beplanting komen geheel voor rekening en risico van de eigenaar van het dienend erf.
  • 4. Gaashekwerk dient te worden beplant met hedera. Voor gaashekwerk dient een breedte van 15 cm van af en langs de perceelsgrens op het perceel van koper te worden gereserveerd, waarbij een ruimtereservering van 15 cm op het perceel van koper moet worden gereserveerd ten behoeve van de klimop. De klimop dient op 7,5 cm afstand uit de erfgrens op het perceel van koper te worden geplant.

Dit is de koopovereenkomst en akte van levering wat over de erfgrensafscheidingen gaat :j. Even het niet relevante ertussenuit gefilterd haha.

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:27

Zodat de honden niet alsmaar bij het hek gaan staan blaffen als ze iemand zien, heb ik stevig, zwart worteldoek ertegen aan geplaatst. Met lange bamboestokken en heel kleine tie ribs staat het super strak tegen het hek. Je kunt het zo laag en/of hoog maken als je wil.
Staat al jaren en is ook bestand tegen wind

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:31

Maar je mag er dus ook een haag zetten, waarom doe je dat niet dan, als je klimop zo lelijk vind? Beuk of haagbeuk(zijn verschillende planten) hoeft ook niet zo breed te worden als je het bij houdt. Beuk houdt in de winter iets meer blad vast. Of anders laurier als je het in de winter ook groen/dicht wil houden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:37

Prairy, ik denk van niet

Citaat:
Voor zover de erfafscheiding enkel gaashekwerk betreft, zonder haagbeplanting, is de Verkrijger verplicht deze zelf ten genoegen van de gemeente [naam] te beplanten met Hedera helix, wilde Wingerd / klimhortensia).

En de klim hortensia vind je dat niks?
Hij gaat niet dicht zijn, dat niet, dus zul je aan de binnenkant nog wat tegen moeten doen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 10:41

Prairy nee moet inderdaad een groene klimop tegenaan geplaatst worden. Heg is voor andere plekken (de weggrenzende zijkant bij de hoekhuizen) maar die hebben wij niet :)

@DP: haha voelt zo stom om de hele tijd nee te zeggen, maar zoiets vind ik idd niet zo mooi.

Vind klimop visueel ook niet verkeerd dus wil de nepversie wel overwegen (mits dieren daar niet sowieso aan gaan knagen), maar zit met de giftigheid, het onderhoud, de dichtheid en het huisdieren binnenhouden in mijn maag. En mijn partner en ik zijn beide bang voor spinnen dus zo’n klimop waar vanalles in gaat zitten zorgt dan ook voor twijfel _O- ja we zijn watjes
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 04-02-22 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt