opknap project, hobbelpaard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ChristaMoor

opknap project, hobbelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 20:40

Vandaag een heel leuk, maar ook heel oud hobbelpaard opgehaald om te restaureren voor onze kleinkinderen. Her en der is wat kapot, zadel ontbreekt volledig. Ik wil zoveel mogelijk het oude karakter behouden. Aan het hoofdstel wil ik wat reparaties verrichten, onderstel moet steviger worden en ik ben op zoek gegaan naar een patroon van een zadel. Weet iemand waar ik een patroon kan vinden om een zadeltje te maken? Of anders een compleet passend zadel. In Engeland is dit te koop, maar is er in Nederland een site waar ik accessoires voor de engelse hobbelpaardjes kan kopen?

Voorkeur gaat uit naar een zoveel mogelijk authentiek model, maar anders passend mag ook

:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

LaPluche

Re: opknap project, hobbelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 20:52

Oooh prachtig <3

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 20:57

Wat een gaaf project!

Is het een houten paard?? Qua origineel, wordt het heel erg Gypsy of echt paard achtig?

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 21:02

t is een houten paard, komt uit Engeland. Ik wil hem zo veel mogelijk origineel houden en terug restaureren waar nodig. Ik wil hem niet gaan plamuren of opnieuw verven, Het is speelgoed en het mag gezien worden dat ermee is gespeeld.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 21:03

oh wauw <3
ik ga je volgen, ik heb familie gehad met een speelgoed museum en die hadden ook een paar hobbelpaarden.
ik vond ze als klein meisje zo geweldig!
ben heel benieuwd wat je er van maakt.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 21:12

Oh wauw wat een pracht. Er was vorig jaar ook iemand die een hobbelpaard had gerestaureerd. Wel een modernere versie.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 21:20

Ooo, wat leuk! Ik heb vorig jaar ook zo’n project gedaan, al heb ik het paardje toen wel een nieuwe look gegeven. Ben heel benieuwd hoe deze eruit komt te zien. Mooi formaat en hobbel’mechaniek’, daar gaan de kleinkinderen vast weer heel veel plezier mee beleven.
Qua zadel; eens langsgaan met een schetsje bij de plaatselijke schoenmaker? :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 21:23

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 21:24

jeetje77 schreef:
Oh wauw wat een pracht. Er was vorig jaar ook iemand die een hobbelpaard had gerestaureerd. Wel een modernere versie.

Haha ik klikte ook met het idee dat het zo'n modern hobbelpaard was omdat ik dat zelf ook had gedaan.

Maar dit is wel next level! Dit zou ik ook nog wel eens willen doen, maar niet voor mezelf.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 21:32

haha, t is voor mij de eerste keer dat ik zo'n project aan ga. Maar heb er zin in. Hij heeft inderdaad een hele mooie maat, tot aan de oren zo'n 1.10 m hoog. Hij is is wel erg vergeeld, maar ik ben bang dat ik hem er niet mooier op vind worden wanneer ik hem helemaal ga vernieuwen.

Cayenne, daar lijkt hij inderdaad veel op :)

Onze schoenmaker zal dit niet maken. Ik zou het ook erg leuk vinden om zelf te maken, maar moet wel de juiste materialen gaan zoeken en een patroon zou dus handig zijn. Al zitten googlen, maar dan kom ik uit in Engeland, voor een kant en klaar zadeltje. Ik weet niet hoe dit gaat met bestellen en leveren, dus zou liever van een nederlandse site bestellen. (en mijn engels is niet echt geweldig)

Eventueel suede ipv leer is waarschijnlijk makkelijker te verwerken.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 21:34

En verder ga ik op stal aan de schimmel eigenaren vragen of ze haren voor me willen bewaren. Er moet een hoop manen bij en de staart is ook aan vernieuwing toe.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 21:59

Gaaf project! Ik weet niet waar je precies zit, maar Cor van Sintannaland kan je misschien wel helpen. Die zit omgeving Tolbert zoiets, is zadelmaker en maakt ook buddyseats ed voor bv brommers of autostoelen. Hij is op facebook wel terug te vinden.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 22:00

Dat is ook een goed idee, een autobekleder! Dank voor de tip :)

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 22:04

Wat gaaf zeg, ik ga volgen. :)
Op Discory had je een programma van salvage hunters the restorers en daar kwam ook een keer een vrouw voorbij die een hobbelpaard van een draaimolen had gerestaureerd. :+:
Is nog wel terug te vinden op YouTube.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 10:16

Wat tof... en tsja... schimmeltjes zijn vaker geel dan wit toch :P

Succes met opknappen leuk project

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 10:25

Ik weet niet of ze je zou kunnen helpen, maar misschien heb je er toch iets aan... Aan de Belgische kust heb je zadelmakerij Hancke. Zij maakt zelf ook producten uit leder; ik heb er ooit een specifiek soort tuig voor mijn hond laten maken, wat ik nergens anders kon vinden / kopen. Was er erg tevreden over.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 11:29

Wat een mooierd zeg!!

Ik dacht voor zadelpatroon aan een uitvergrote versie van de zadels die ze maken voor modelpaarden zoals Breyers. Daar vind je sowieso tutorials voor. Maar dat is wel iets anders dan ook iets wat comfortabel moet zijn voor een kind om op te zitten uiteraard en lijkt me vooral een optie als het voor de sier is. Tenzij je zelf nog kijkt hoe je het comfortabeler kan maken.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 12:12

Wat leuk! Uitgelicht :) Dit is met mijn echte paard nog nooit gelukt :D

Ondertussen van een bokker een hele mooie Engelse site gekregen, waarop zadels en allerlei accessoires te koop zijn. Er gaat een wereld voor me open :)

Het paardje is (volgens zoekopdrachten op Google) een "zij". Ik heb nog een stuk roodbruin, wat zachter leer liggen van een oud bankstel, hiervan kan ik de zitting maken. Voor de "zweetbladen" wil ik dan donkerbruin leer van een stuggere kwaliteit nemen. Hiervoor heb ik een tas gevonden (in mijn eigen kast) van dik rund- of kamelen leer. Het hengsel van de tas komt qua kleur en dikte, zeer goed overeen met de leerstroken die gebruikt zijn voor hoofdstel en staartriem. Ik kan hiermee de staartriem vervangen en de slechte delen van het hoofdstel.

Alles is vanuit origineel vastgespijkerd, ik wil kijken hoe ik de originele staat kan behouden en er dan een zelf gemaakt zadel op leggen, met een singeltje vast gemaakt. Het gaat om de kleinkinderen, deze zullen er niet dagelijks gebruik van maken. Verder mag ze mooi zijn in de kamer.

Kaatastrof, daar had ik ook al naar gekeken. Ik heb ook de kleurverschillen op het paardje zelf, die ik als mal kan gebruiken.
Laatst bijgewerkt door ChristaMoor op 31-01-22 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 12:15

wauw wat een gaaf project! Ook wel super gaaf om in de kamer neer te zetten.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 12:40

Wat een tof project! Daar gaan jij en je kleinkinderen vast veel plezier aan beleven :j
Ben heel benieuwd hoe het eruit gaat zien. Hij is nu al leuk.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 17:02

Wat een gaaf project, ik ga volgen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 17:21

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 18:16

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 18:32

Super cool dit. Waar heb je hem vandaan ts? Ik ben stiekem ook wel benieuwd wat zoiets kost

Ben je niet geneigd om er zelf op te gaan :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 18:44