Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Earth schreef:Heel eerlijk? Soms kun je mensen niet helpen. Soms moeten ze nog dieper zinken om pas te kunnen afzetten van de bodem.
Jij bent keihard aan het werk, maar hij wil niks. Zorg dan vooral goed voor jezelf, laat het los. Wat je dan wel kunt doen, is aangeven dat als hij hulp nodig heeft, hij bij jou terecht kan. Maar verder, loslaten, loslaten loslaten, hoe verdrietig dat ook is...
maar helaas behalve ingrijpen achter de rug om als het echt een gevaar gaat worden voor zichzelf of anderen kun je weinig als iemand toerekeningsvatbaar is. Hoe hard het ook is als iemand niet geholpen wil worden kun je gewoon erg weinig. Behalve aanhoren misschien aanbrengen wat je niet goed vind gaan. Maar meer kun je niet. Anders ga je er zelf aan kapot.
(nu echt drie stappen terug gedaan omdat we anders meegsleurd worden in een hoop sjit). Twee keer achter de rug om ingegrepen, beide keren geresulteerd in een opname. Een in een hospice (en geen dag te vroeg geweest, eerder weken te laat
) en een opname op geriatrie).Goof schreef:Niet. Persoon is volwassen en beslist zelf over het leven en de te maken keuzes. Hoe pijnlijk ook voor de omgeving.
Earth schreef:Heel eerlijk? Soms kun je mensen niet helpen. Soms moeten ze nog dieper zinken om pas te kunnen afzetten van de bodem.
Jij bent keihard aan het werk, maar hij wil niks. Zorg dan vooral goed voor jezelf, laat het los. Wat je dan wel kunt doen, is aangeven dat als hij hulp nodig heeft, hij bij jou terecht kan. Maar verder, loslaten, loslaten loslaten, hoe verdrietig dat ook is...
Citaat:-Mijn ouders hebben hem gedwongen medische hulp te zoeken, nu heeft hij geen contact meer met mijn ouders
- Ik heb hem gesmeekt om medische hulp te zoeken, maar hij zegt dat alles goed gaat en dat ik me geen zorgen hoef te maken. Dat hij medische hulp heeft gezocht (dit is niet zo, dit heeft fysio en huisarts bevestigd. Fysio is hij twee keer geweest en huisarts heeft hij alleen via de telefoon gesproken)

troi schreef:Eens met de rest laat het los! Wel duidelijk makend dat je bereikbaar bent voor contact/ hulp etc.
En in die tussentijd, steun zijn ex en je neefje! Laat haar merken dat je itt je familielid wel bent om haar te steunen, mee te gaan naar het ziekenhuis etc etc.
Moestuin schreef:Is een interventie een idee? Jij, ouders, vrienden, eventueel ex etc?
bigone schreef:Niets meer, laat gaan en laat los. Hier zit een veel diepere problematiek achter dan na de geboorte van kind en opvolgende operaties. En ja, dan raakt hij de voogdij kwijt, iemand die zo de ogen sluit voor de realiteit en er niet was voor partner en kind tijdens een zeer zware tijd zou misschien ook geen voogdij mogen hebben. Hij wil niet, ontkent, liegt en dus kun je er nu niets meer mee.
Hoe meer aandacht, hoe meer hij in de ontkenning lijkt te gaan.
En jullie als naaste familie ook voor die tijd nooit iets gemerkt? Tijdens de eerste 20 jaar?
scrabbel schreef:Heb je hem al eens gevraagd waar hij behoefte aan heeft. Ik ben zelf geen prater en al dat gepush zou mij helemaal gek maken. Ik zou zeggen zorg dat je er gewoon voor hem bent en als hij wil praten dat dat MAG, maar niks moet. Dus gewoon een keer film kijken, gezellig samen eten (er vanuit gaande dat hij dat nog doet). Als je in de soortgelijke topics hier op Bokt kijkt zie je dat mensen daar juist veel behoefte aan hebben.
troi schreef:Eens met de rest laat het los! Wel duidelijk makend dat je bereikbaar bent voor contact/ hulp etc.
En in die tussentijd, steun zijn ex en je neefje! Laat haar merken dat je itt je familielid wel bent om haar te steunen, mee te gaan naar het ziekenhuis etc etc.
PoelieWoelie schreef:De strekking van al jullie berichten komt inderdaad ongeveer op hetzelfde neer. Laat los, wees er voor hem als hij het nodig heeft maar laat hem het zelf uitzoeken, begrijp ik dat goed?Moestuin schreef:Is een interventie een idee? Jij, ouders, vrienden, eventueel ex etc?
Ik denk eerlijk gezegd dat dat alleen maar averechts gaat werken. Het gekke is dat hij zelf zegt dat hij echt gelukkig is en ik geloof hem daarin. Ik denk dat hij zo goed dat soort dingen kan verdrukken dat hij het zelf echt gelooft, alleen op bepaalde momenten (huilbuien bij mijn moeder) kwam dat naar boven. Alleen mensen in zijn omgeving worden er de dupe van.
Hij durfde een paar weken niet naar buiten. Dus hij liet zijn hond ook niet uit. Ik vond de drollen op het balkon, dus ben ik vanaf dat moment de hond uit gaan laten. Nu ondertussen doet hij dat wel gelukkig, dan strompelt hij met veel moeite naar zijn auto en laat hij de hond in een afgelegen natuurgebied lekker rennen (ik heb de foto's gezien dus ik geloof hem).