Zou jij willen weten wanneer je komt te overlijden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Zou jij willen weten wanneer je komt te overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 20:40

Misschien een hele aparte vraag maar dit kwam laatst ter sprake met iemand. Zou jij het willen weten of het nou over 5 of 50 jaar is? Ik denk dat veel mensen het niet zouden willen weten, maar zijn er ook mensen die het wel zouden willen weten? En waarom wel of niet?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 20:55

Oei wat een lastige vraag! Tsja, als ik zou weten dat het antwoord is: over 60 jaar, in je slaap, dan graag! Maar als het antwoord 'morgen' levend verbrand is No thanks :')

Goof

Re: Zou jij willen weten wanneer je komt te overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 20:57

Nope. Ik zie het vanzelf wel.

8nnemiek

Ow ja hoor, want ik denk niet dat de toekomst vast staat, dus als je op jonge leeftijd zou gaan overlijden dan kun je er wellicht iets aan veranderen.
Het zou ook wel handig zijn met plannen :)) Ga je voor je pensioen sparen, of maakt je alles lekker meteen op, want dat pensioen haal je toch niet :Y)

AmyJamess

Ja en Nee.
Mijn vader en zijn vader zijn allebei op jonge leeftijd overleden, we weten niet zeker of het erfelijk is, maar het blijft toch in je achterhoofd hangen.
Als ik morgen een contract voor mijn neus zou krijgen waarin staat dat ik minimaal 70 jaar zou worden, dan zou ik die wel gelijk tekenen.
En nee ik wil niet precies weten hoe oud ik zal gaan worden.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 20:59

Geen rare vraag maar zeker voor nabestaanden is het vaak wel fijner om het van te voren te weten. Voor degene die overlijdt is het juist fijner van niet denk ik want dan leef je makkelijker.

Ik zie het aan mijn zusje, die kreeg in de zomer van 2019 te horen dat het over en sluiten was en de kans klein was dat ze oud en nieuw zou halen. Dat doet wat met je. Ze is er nog steeds en ok het gaat niet goed nu maar feit is wel dat ze dus twee jaar langer leeft dan gezegd. En toch denk je bij alles wat zich voordoet: IS DIT HET....en dat is onprettig.

Maar voor mij is het fijner dat ik het weet, ik heb onwijs veel kunnen regelen voor haar en dat is gewoonweg fijn. Ook ons contact is anders dan vroeger en dat is mega fijn. Maar voor haar? Had het fijner geweest als ze het niet zou weten.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:00

Vorig jaar heb ik een leuk gesprek gehad met een man tijdens het hond uitlaten die ervan overtuigd is dat hij 83 wordt. Hij was op dat moment 78. Het was verder een heel normaal gesprek, maar hij weet gewoon dat hij 83 wordt.

Toen hij jong was (25 zeg maar) is hij op wereldreis geweest. Op een strand in India werd hem zijn toekomst voorspeld. Hij geloofde er niet in, maar die man had een aantal vragen beantwoord die hij niet kon weten (hij schreef de volledige heel erg Nederlandse meisjesnaam van zijn moeder op). De man is betaald en zij hebben hun reis vervolgd zonder er veel aandacht aan te besteden. Alle (ook vergezochte) zaken die die Indiase man heeft voorspeld voor hem en zijn vriend zijn uitgekomen. Deze man heeft zijn hele leven hier nu naar ingericht, bijvoorbeeld met pensioen uitbetalen etc hield hij er rekening mee dat hij 83 wordt. Een nieuwe auto gaat hij niet meer kopen. Toen hij een nieuwe vriendin kreeg heeft hij haar al verteld dat ze nog maar 8 jaar samen zouden hebben etc.

Ik vond het heel erg interessant, deze meneer vond het in ieder geval heel erg prettig dat hij weet hoe oud hij wordt. Hij was trouwens wel zo realistisch om te zeggen dat het niet gezegd is dat hij in goede gezondheid 83 wordt, hij had ook maar zo vanaf zijn 40e in een coma kunnen liggen. :j

Mij lijkt het wel rust geven om te weten hoe oud je wordt.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:00

Ik zou het eigenlijk wel willen weten. Stel dat ik over 5j verongeluk, dan stop ik nu met werken en doe ik alleen maar zinvolle/leuke dingen met mijn spaargeld ipv voltijds te werken en te sparen voor grotemensendingen :Y)

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:01

Ik weet niet of ik het zou willen weten, maar ik denk wel dat sommige mensen wellicht meer van hun leven zouden maken (of er meer van zouden genieten) als ze zouden weten wat letterlijk 'de deadline' is :o

Dan zeg je wellicht echt de dingen die je tegen mensen (geliefden) wil zeggen, stel je die verre reis niet uit tot de timing beter is en kan je je bucket list aflopen voordat je gaat. Als je daar tenminste nog genoeg tijd voor hebt..... :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 21:02

Ik zou het dus ook wel willen weten, misschien omdat ik best wat mensen ken die onverwacht niet oud zijn geworden. Dan kan ik de uitvaart regelen, bepalen wanneer ik het beste met pensioen kan gaan en mijn geld opmaken aan alles wat ik nog zou willen doen, je een tijd nergens meer zorgen om hoeven maken. Ik merkte dat de ander het eerst heel raar vond toen ik het zei maar dat ze het daarna ook ergens wel snapte.

Ik voelde me er wel wat schuldig over omdat sommige het weten die het liever niet hadden willen weten

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:07

Ik zou het willen weten. Mijn levensverwachting is ongeveer 50 jaar (ben nu 29), daar leef ik eigenlijk ook wel naar.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 21:10

Narcissa schreef:
Ik zou het willen weten. Mijn levensverwachting is ongeveer 50 jaar (ben nu 29), daar leef ik eigenlijk ook wel naar.

Mag ik vragen hoe je je leven dan leeft? Hoe het anders is dan wanneer je het niet had geweten? :o

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:12

Ja, dat zou ik wel willen weten. Ik houd ervan om per dag te leven en in het nu, maar als ik zou weten volgende week te sterven, zou ik uiteraard alles doen wat ik nog wilde doen. Daarnaast zou ik wel een soort 'rust' hebben als dat pas over 50 jaar zou zijn. Elke dag is onzeker natuurlijk.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:21

Nee, ik wil het niet weten. Ik zou te veel 'op de klok gaan kijken' en als ik te weten zou komen dat het over 14 dagen al mijn tijd was, dan zou ik er niets meer van kunnen maken in mijn laatste dagen. :P

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:26

Ik wil denk ik niet weten hoe oud ik word, maar wel hoe ik zou komen te overlijden.
Tijdens mijn slaap, een ongeluk, moord, ziekte oid. Gewoon omdat ik altijd een piekeraar ben geweest en dat ik overal graag regie over heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:30

Kiwiaa schreef:
Ik zou het eigenlijk wel willen weten. Stel dat ik over 5j verongeluk, dan stop ik nu met werken en doe ik alleen maar zinvolle/leuke dingen met mijn spaargeld ipv voltijds te werken en te sparen voor grotemensendingen :Y)

Ja ik ook.
Sowieso denk ik dat ik niet oud wordt dus het zou dan wel fijn zijn als ik alles uit het leven kon halen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:37

moonsparkle schreef:
Narcissa schreef:

Mag ik vragen hoe je je leven dan leeft? Hoe het anders is dan wanneer je het niet had geweten? :o

Ik hoef me bijvoorbeeld al geen zorgen te maken over mijn pensioen :'). Zelfs als ik wat over mijn "houdbaarheidsdatum" (grapje van de familie hier) ga, kom ik nog bijlange na niet in de buurt van de pensioengerechtigde leeftijd.

Ik heb nu al veel pijn en dat zal enkel erger worden, dus ik doe nu zoveel mogelijk van de dingen die ik ooit gedaan wil hebben voor dat niet meer kan. Zo heb ik 2 jaar geleden een dagrit gemaakt en hoop ik komende zomer met mijn eigen paarde een lang weekend naar de Veluwe te gaan. Vorig jaar is er een pup gekomen die ik zelf heb opgeleid om mee te gaan op buitenrit met mijn paard, dat was al heel mijn leven mijn droom. Pup in kwestie is ondertussen 1 jaar en lijkt wel geboren om met de pony mee te lopen haha, doet ze echt zo goed. Ik stel geen dingen uit, want "het kan later ook nog" is een groot vraagteken. Ik leef bij de dag en geniet van elk mooi moment dat me gegeven is, meer dan anderen heb ik de indruk omdat zij echt met hun toekomst bezig zijn (huis kopen, kindjes, veel moeten werken en dus druk druk druk om het allemaal te kunnen betalen).

Veel mensen vinden het zielig voor me dat ik niet oud zal worden. Ik niet, voor mij betekent het een einde aan mijn pijn. Het enige dat dat nu beheersbaar houdt, zijn de ritten op mijn paard. Ik heb wel een lieve, brave IJslander met gemakkelijke tölt gekocht. Een gewoon paard rijden lukt niet echt meer, maar dankzij mijn comfortabele tölter kan ik nog mooie ritten maken en het houdt mijn lichaam nog wat soepel. Ben ik heel dankbaar voor!

Galoppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:38

Ja, maar niet exact wanneer, al helemaal niet hoe, maar meer in welk jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:44

Stel het is snel, dan kan je al je tijd en geld gebruiken om er nu het beste van te maken, doen wat je altijd wou maar niet kon ipv dat je investeert in een toekomst die je nooit zal krijgen en je op je sterfbed realiseert dat je nog zoveel dingen had willen doen/zeggen. Aan de andere kant denk ik dat de dood je leven heel erg gaat beheersen. Je bent aan het aftellen en denkt er elke dag aan. En stel het duurt nog 20 jaar.. Ik weet niet wat voor mij zwaarder weegt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:45

Nee absoluut niet! Geen denken aan.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:46

Ik zou daar heel erg van in de "control modus" schieten. Dus nee, wil het niet weten.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:47

Nee, want als ik minder 'krijg' dan wat ik idealiter zou willen dan zou ik alleen maar leven naar m'n dood. En dat is geen leven.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:49

Dat hangt er vanaf hoe precies de voorspelling is en wanneer ze het vertellen.
Als ze vandaag zeggen dat jaar, die maand, die dag, dat uur en die minuut.
Dan nee bedankt.
Maar een tijdige heads up om in de komende drie a vier jaar maar eens een testament in orde te gaan maken is wel handig.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 22:09

Ik zou het niet willen weten. Wat als je plotseling hoort dat je nog maar 5 jaar hebt. Dan zie ik mijn kinderen niet opgroeien tot volwassenen en weet ik dat ik er niet voor ze kan zijn wanneer ze me nodig zijn. Lijkt me heel zwaar.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 22:14

Aan de ene kant zeg ik ja, maar ik kies toch maar nee. Dan ga ik daar de rest van mijn leven over nadenken en aftellen.