Verliefd op een ander - wat nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

YellowLemon

Verliefd op een ander - wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-21 22:06

hoi Bokkers,

geef gerust een gil mocht dit niet op de juiste plaats staan. Ik moet dit iig even van me afschrijven want ik durf er met niemand over te praten.

Ik heb een leuke vriend waar ik eind dit jaar 6 jaar mee samen ben. Een leuke vriend is eigenlijk nog een understatement. Hij is mijn rots, staat altijd voor mij klaar, hij heeft niks met paarden - ik mag naar hartenlust al mijn paardenperikelen op z'n loop laten, ...
Maar een jaar terug ging het niet goed tussen ons. Hij zat niet goed op zijn toenmalige job en dat zorgde voor veel spanningen tussen ons.
Hij kon niet anders dan klagen over zijn job, veranderen was moeilijk (corona & sector waar hij in werkt) en ik was zijn klaagmuur. Vreselijk vond ik het. We hebben er veel discussies over gehad. Uiteindelijk is hij nu veranderd van job en kan ik hem eindelijk weer herkennen.

Alleen is tijdens die slechte periode iets prut gebeurd. Ik kwam aan de praat met een collega en het vrolijke jolige praten deed me zoveel deugd. Ik betrapte mezelf uiteindelijk op gedrag dat er op leek dat ik een sterke crush/boon voor hem kreeg.

Het gaat nu weer goed tussen mij en m'n vriend, en begrijp me zeker goed: ik wil mijn vriend ook niet verlaten. We zijn een team samen en ik ben van het principe om ook niet zomaar van het één naar het ander te fladderen omdat het even niet mee zat. We delen ook zoveel samen - ik wil hem niet kwijt.

Maar dat verdraaide gevoel voor die collega blijft hangen. Deze avond was er een Kerstfeestje en de vonken vlogen er bij mij van af. Geen idee of dit ook voor hem geldt - hij heeft iig ook een fijne relatie en zelfs al zou het van twee kanten komen: ik denk niet dat we er iets mee willen.

Ik vind dit zo'n verscheurend gevoel. Er is niks gebeurd tussen collega en mij - en ik wil ook niet dat er iets gebeurd. Of ja; ik "wil" het wel maar de gevolgen ervan wil ik niet. Ik wil mijn relatie niet stuk maken.

Weet even niet wat hiermee aan te vangen. Ik wil dit verliefde puber-gevoel zo graag kwijt maar het sleept zo ondertussen ook al een jaar aan.
Laatst bijgewerkt door YellowLemon op 16-12-21 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

x_ankieeeJarig

Re: Verliefd op een ander - wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:10

Het lijkt alsof je topic ietsje vroeg geplaatst is… :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:12

Eh ja en toen? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:12

Ik ben benieuwd naar je volledige verhaal, maar weet wel dat het niet gek is om af en toe 'verliefd' te zijn op een ander. :o Het is alleen wat je ermee doet wat zorgt voor een sterke relatie! :D

YellowLemon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-21 22:13

Jaha, die enterknop was plots ingedrukt :wow: Bij deze het volledige verhaal!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:15

Als je gelukkig bent met je vriend zou ik die collega een beetje vermijden als dat mogelijk is

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:19

Ik zou niet bij iemand blijven om het ''bij iemand blijven''. Wat nodigt je meer uit? Heeft je collega iets wat je mist in je huidige relatie? Je kunt natuurlijk gewoon uit elkaar groeien, mensen veranderen. En dan kan het best wel leuk zijn om iets anders te proberen. Maarja dan moet je wel je relatie ervoor opgeven.. En dan is de vraag of je dat alles waard vind, het leven wat je met hem opgebouwd hebt

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:19

Ik heb dit ook gehad 12 jaar geleden..

Inmiddels ben ik 7 jaar samen met die collega en hebben we een kindje samen.. <3

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:25

pimaude schreef:
Ik ben benieuwd naar je volledige verhaal, maar weet wel dat het niet gek is om af en toe 'verliefd' te zijn op een ander. :o Het is alleen wat je ermee doet wat zorgt voor een sterke relatie! :D

Natuurlijk zijn verse kriebels heel (héél) erg leuk (whiehoe, vlinders enzo). Maar goed, nuchter (zonder vlinders) bekeken, is die andere persoon echt een zo veel betere match dan je huidige partner?
Heb je een echt goede reden om je huidge relatie te verbreken?

Dat zijn de vragen die bij zulke situaties horen. Ik hoor mensen wel eens zeggen: 'als je verliefd wordt op een ander is er wat mis in je relatie!' 'Je wordt niet zomaar verliefd!' En 'als je echt van iemand houdt kun je niet verliefd worden op een ander!'

Nee, dat kan EEN reden zijn, de andere reden is dat je een mens bent en je nou eenmaal niet doof, blind en gevoelloos raakt nadat je een monogame relatie aan bent gegaan.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:26

Verliefdheid op een ander gebeurd iedereen vroeg of laat, de vraag is inderdaad wat je ermee doet.

Ik zou het bespreekbaar maken met je vriend, maar wees voorzichtig en wees ook heel duidelijk dat jij voor hem kiest. Dit is iets waar jij ook niks aan kan doen.

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:27

Barbabientje schreef:
Ik heb dit ook gehad 12 jaar geleden..

Inmiddels ben ik 7 jaar samen met die collega en hebben we een kindje samen.. <3

Hetzelfde hier haha, alleen zijn wij 3,5 jaar samen (bijna 2,5 jaar getrouwd) en hebben we een kindje van 2 :D

Dus ja, ik weet niet wat ik zou doen in jouw situatie TS, alleen als je verliefd bent op een ander zou ik het wel bespreekbaar maken met je vriend.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:30

Ik ben vol verbazing dat dit volgens velen normaal is. Je kan natuurlijk wel eens gecharmeerd zijn van iemand. Mij lijkt het niet heel gangbaar, ik zou dit zeker met je vriend bespreken. Want verliefd zijn op een ander is 1, maar dit soort dingen verbergen is naarder.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:33

Nou ik zou het niet met je vriend bespreken. Dan leg je meteen een bom onder je relatie. Ik zou eerst zelf eens nadenken of je nog gelukkig bent in je huidige relatie. En wat is het wat je zo aantrekt in die ander? Soms is het ook een soort onbereikbaarheid en veiligheid en is het geen ‘echte’ verliefdheid. Dan is het link om daar je relatie voor op te geven. Je collega heeft ook een relatie dus eigenlijk is het gewoon not done en afblijven.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:36

Mensen zijn 'van nature' ook niet zo monogaam als we zouden denken (en willen) :D Het is niet gek dat dit gebeurt en je wordt zoals Qimm zegt nou eenmaal niet gevoelloos als je eenmaal in een relatie zit. Ik heb hier helaas ook wel eens last van gehad, al was het in een relatie van toen 'maar' 1,5 jaar. Het waren een beetje van die vlugge, maar vrij intense crushes waar ik ook best mee zat. Uiteindelijk gingen die eigenlijk altijd wel over, heb er ook nooit wat mee gedaan.
Maar heel direct gezegd: ik denk dat je hier vrij weinig aan kan doen, behalve je collega vermijden, een open relatie aangaan of het uitmaken met je huidige vriend. En natuurlijk communicatie. Mocht het nou echt uit de hand lopen met de verliefdheid, heb het er alsjeblieft gewoon over met je vriend (en misschien ook collega?).

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:41

Ik bedoel met vol met verbazing niet een waardeoordeel trouwens. Ik leer gewoon elke dag weer over het brein van de “normale” mens. _O-

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:49

Ik zou vooral goed nadenken wat het gene is wat die ander zo aan trekt... dus wat je misschien nu wel mist? Wellicht kan je dan dat stukje bespreekbaar maken?

YellowLemon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-21 22:50

Als ik er zo nuchter mogelijk over nadenk, dan heb ik gewoon meer gemeen met mijn vriend dan met mijn collega :wow: Ik kén m'n collega ook niet zo door en door omdat we ook alleen maar over wat algemenere zaken praten, de koetjes en de kalfjes en wat dollen met elkaar. Qua humor zitten we op hetzelfde raakvlak. Maar verder weet ik het eigenlijk niet. Daarvoor zou je op date moeten gaan maar om duidelijke redenen is dat niet mogelijk. En zelfs al was ik vrijgezel - ik kom niet aan andermans partner.

Het zijn oppervlakkige kriebels en vlinders, die zijn ontpopt toen het niet goed ging met m'n vriend. Ik kon niet meer over leuke dingen praten met mijn vriend, altijd geklaag over zijn werk (dat was dan ook met thuiswerk: dus bij het ontbijt, lunch én avondmaal ging het over hoe rot het management was 8)7 ). Hij werd er ook enorm zuur en verbitterd door. En dan was er die leuke, "altijd-vrolijke" (da's natuurlijk ook niet waar, ik zag ook enkel dié momenten met hem) collega die me deed lachen.

Maar sinds m'n vriend veranderd is van job, herken ik echt mijn oude vlam weer terug. Nu voelt het ook niet aan alsof ik iets mis bij hem: ik kan alles tegen hem zeggen (behalve dit, maar vind'k zoooo'n moeilijke...), we praten over vanalles en nog wat, doen leuke dingen samen,....

Bij de collega is het precies het "spannende" en "onbekende" wat ervoor zorgt dat het toch blijft vonken hier? Wie zal het zeggen. Ik kan perfect plaatsen hoe het komt, hoe het ontstaan is maar ik haat het me als een verliefde puber te voelen die niet weet waar te lopen. Ik wil het zo graag kwijt :n 'k Vind het zo gek want ik hou oprecht wel van mijn vriend. Hij voelt als een warme thuisbasis, iemand waar ik "ik" kan zijn. We kennen elkaar natuurlijk al even en daardoor is dat "spannende" er wel wat af en gaat het volop naar die collega.

Wauw wat doet het deugd om dit 's neer te schrijven. Ik zit er al zo lang mee. De ene moment is het heviger dan de andere moment; soms laat de collega me koud en reageer 'k niet echt als ie een chatje stuurt op het werk. Andere momenten, zoals vandaag, gieren de vlinders alle kanten uit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:53

Daar hadden/hebben de 'romantici' (literatuurstroming) een mooi woord voor om te gebruiken: "je gevoelens sublimeren". Maw, afwentelen op een ander. Ik doe de suggestie, richt je vlinders op je vriend.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:53

Zoals door sommige aangegeven al, wat trekt je juist zo aan in die collega en is dat puur iets wat bij een verliefdheid zonder verantwoordelijkheden hoort of iets wat je met je vriend ook ooit had en mist.

Ik zelf heb ooit een hevige puberverliefdheid gehad op een klant, puur op zijn uiterlijk en accent was dat.
Mijn man heb ik dat verteld en zelfs aangewezen wie die klant was. Nou was het bij mij wel heel duidelijk dat ik en nooit wat zou proberen met die klant (een klant die zo af en toe komt is ook minder bedreigend dan een collega) en dat het niks te maken had met onze relatie en mijn gevoelens voor hem.

Edit: ik heb gewoon geaccepteerd dat ik mij zo voelde als ik hem zag en gewoon daarvan genoten. Gewoon mijzelf weer even 15 voelen
Laatst bijgewerkt door nuscaniels op 16-12-21 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:54

Denk dat het dan vooral het spannende is inderdaad :D
En weet je... dat zou er ook weer hele snel vanaf zijn wanneer je met hem samen zou zijn. Wellicht dat het gevoel gewoon moet slijten.
En je je gevoel weer op je eigen relatie kan richten.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:56

Mensen zijn zo monogaam als... ooievaars :Y). Oftewel best monogaam maar soms trekt toch een andere ooievaar de aandacht.

Als ik bericht zo lees denk ik dat je het beste je collega kan proberen te vermijden en hopen dat het een beetje snel wegtrekt. Extra veel leuke dingen doen met je vriend om de nare periode achter jullie te laten. Het is vrij normaal, vooral als je even een dip in je relatie hebt, en het met die collega allemaal makkelijk en positief voelt, maar het betekend verder niks.

Natuurlijk kan het soms ook wel wat betekenen, maar dat is niet wat ik lees in je verhaal.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:58

c_alsemgeest schreef:
Denk dat het dan vooral het spannende is inderdaad :D
En weet je... dat zou er ook weer hele snel vanaf zijn wanneer je met hem samen zou zijn.

Precies dit :j

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:58

Dat gevoel wat je hebt is een beetje verslavend. En daardoor gevaarlijk. Want als je er iets mee doet dan heb je een grote kans dat de persoon behoorlijk tegenvalt.
Het is niet gek om na een jaar of wat verliefd te worden op een ander, óók als je huidige relatie goed is. Er komt op een gegeven moment toch een beetje sleur, het spannende gaat er vanaf. Het gevoel dat je elkaar wel kan opvreten, kriebels in je buik.. Dat wordt nou eenmaal minder. Als je niet happy bent in je huidige relatie vind ik het een ander verhaal. Maar zoals nu, ik zou het een beetje laten. Accepteren dat je kriebels hebt, je collega wat mijden en vooral: ga je vriend opnieuw 'ontdekken'. Samen op date, verras elkaar etc.
Die verliefdheid gaat vanzelf weer over.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:59

Ik zou het juist zeker bespreken net je vriend, openheid zorgt imo voor een gezondere relatie dan geheimen.
Als iedereen het ziet zitten zou je polyamorie ook nog kunnen overwegen een kans te geven.

Maar als je het niet voed slijt het vast weer, doe zeker wat goed voelt voor jou ;)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 23:00

Polyamorie werkt alleen als de basis van je primaire relatie ijzersterk is