Discussie, wie heeft er gelijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

justdiesel

Discussie, wie heeft er gelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-21 19:26

Oke het is dus weer winter ;(
Laat het duidelijk zijn, ik HAAT de winter.
Koud buiten en hier binnen loop ik ook te bibberen van de kou.
Mijn man is euh "laat ik het netjes zeggen" iets steviger dan mij.
Hij heeft het dus nogal vlug warm en ik heb het nogal vlug koud.

Nou hebben we een verschil van mening over de instelling van de thermostaat, op het moment staat dat ding in de nacht op 15 graden en overdag op 17.
Als we thuis zijn zetten we hem dan hoger, maar het is dus de hele dag kil en koud.
Nu moet de verwarming dus steeds vanuit 15 graden ineens naar 21 graden stoken, dat lijkt mij uiteindelijk veel duurder als dat de verwarming steeds op 20 graden zou blijven staan.
Zo blijft het behaaglijk in huis en gaat het niet steeds zo op en neer.

Wat is nu uiteindelijk goedkoper in kosten?

Yenni

Re: Discussie, wie heeft er gelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 19:30

Jammer dat je het gewicht van je man je wijs heeft gemaakt dat hij het minder snel koud heeft. Mijn vriend is smal en ik wat stevig en ik ben hier degene die het koud heeft. Wij hebben hem als we niet thuis zijn op 18 staan en als we thuis zijn rond de 20. Ik trek wel vaker een vest aan of een deken bij me op de bank

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 19:30

Ik zou ook zeggen dat het meer kost om op temperatuur te komen als hij lager staat dan wanneer de temperatuur gelijk blijft. Maar durf niet te zeggen of dit waar is.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 19:31

Vraag het een cv monteur. Die vertelde mij bij de 2jaarlijkse servicebeurt dat het beter is om hem minimaal op 18 te laten staan. Reden was inderdaad die jij noemt.
Stand jij - vriend 1-0 ;-)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 19:32

Ik zou zeggen, probeer het uit. Probeer twee dagen achter elkaar te vinden waarbij de buiten temperatuur en weer redelijk gelijk is en jullie evenveel thuis zijn.

De ene dag warm je hem op van 15 graden. De andere dag laat je hem de hele dag op 20 staan. Aan het begin en eind van de dag de meterstand aflezen.

Uiteindelijk is het voor ieder huis anders denk ik. Hoeveel kamers probeer je op te warmen. Hoe goed is het huis geïsoleerd. Etc.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 19:33

Het minste gasverbruik is als je de minimum en de maximum niet te ver uit elkaar hebt.
Dus als het ‘s nachts ver terugloopt en hij moet de volgende ochtend enorm stoken om het warm te krijgen dan verbruikt hij meer dan als je het ‘s nachts op 17 had gehouden bijvoorbeeld.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Ik ben ook degene die het koud heeft, met overgewicht. Mijn dunne vriend nooit.
Dus wat een kul.

Verder geen idee wat het beste is.
Hier is het binnen en uur warm. Ons vorige huis duurde dat enkele uren. Die verwarmingen waren zogenaamd beter voor het milieu met dunne buizen en enkel wandig. Nou dat het ding uren aan moest staan leken ze niet meegerekend te hebben.

loulou

Volgens mij kan dit wel als je radiatoren hebt. Bij vloerverwarming niet, dan moet je het verschil tussen dag en nacht klein houden

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 19:35

Google: verwarming lager of niet

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 19:39

Hangt er vanaf hoeveel jullie thuis zijn en hoe goed jullie huis geïsoleerd is. Nu is vanaf 15 graden erg ver al verwacht ik uiteindelijk dat het met de uitkomst (wat het goedkoopst is) geen verschil maakt, maar vanaf 17 graden is het in het gemiddelde huis zuiniger om maar 6 uur op 21 graden te stoken dan het 24/7 op 20 graden te doen.

In een energieneutraal huis is het een ander verhaal, maar dan koelt het huis ook niet in een dag af naar 15 graden. Ook als jullie het grootste gedeelte van de dag thuis zijn, zou ik voor die 2 uurtjes sporten/boodschappen doen het huis niet koud laten worden. Dan zou ik hem wel s nachts terugdraaien.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 19:39

Het is heel erg afhankelijk van hoe goed je huis geïsoleerd is. Hebben jullie toevallig de mogelijkheid om via een app van het energiebedrijf je verbruik bij te houden/in te zien? Dan zou je goed moeten kunnen zien wat het beste is :)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 19:40

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 19:53

Hier overdag op 17, 'savonds op 19 (sindskort, voorheen 20), radiator ventilatoren opgehangen, gordijnen savonds dicht en heel gezellig met een dekentje op de bank. Ik heb ook rustig nog een vest over m'n pyjama aan. Alleen als ik echt koud ben en ook na een warme douche niet lekker warm ben zet ik hem weleens een halve graad hoger.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 20:17

Wij deden eerder de verwarming 's nachts altijd op 17 en overdag op 19, inderdaad zodat de verwarming niet zo hard hoeft te werken om op te warmen.

Sindskort zetten we de verwarming 's nachts op 15 graden, omdat ik las (o.a. hier: https://www.google.com/amp/s/www.essent ... ht%3famp=1) dat dat dus energie bespaart. En overdag gaat hij op 18 of heel soms 19 (duur gas en zo, dus hij gaat niet meer zo hoog :+ ).

We proberen nu dus uit of we met 15 graden 's nachts iets besparen :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 20:21

Mannen hebben het iver het algemeen minder snel koud. Heeft weinig met gewicht te maken.
Ik zou zelf voor kosten niet in de kou gaan zitten. Dat is armoede.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 20:47

Hier overdag op 12 en als we thuis zijn op 18. Vind mijn rekening behoorlijk goedkoop, maar we stoken dus niet naar 21 graden. Misschien dat dit de kosten nog drukt. :')

Love_Laugh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 20:51

Ik heb vloerverwarming staat altijd op 20 graden volgens mij.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 21:19

Wij hebben het ooit uitgebreid getest, en ‘s nachts de verwarming lager/uit is echt goedkoper dan dag en nacht aan.
Wij hadden de thermostaat wel ‘dom’ gemaakt :)) We hadden ingesteld dat hij om 3 uur ‘s middags begon te verwarmen, dan was het rond 5 uur warm, en dan zette we de verwarming om 6 uur weer uit en bleef het warm tot een uur of 10, dus stond ie maar een uurtje of 3 per dag aan.
Logisch natuurlijk dat dat goedkoper is dan dag en nacht aan.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 21:29

Wat een onzin dat deze discussie als eerste al gebaseerd wordt op het gewicht van je man. Dat heeft er niks mee te maken kan ik je vertellen. Toen ik euh, laat ik het netjes zeggen, 'iets steviger' was hield ik al van de koud en nu ik ruim 40kg minder ben, vind ik de kou nog steeds heerlijk en loop ik nu gewoon nog steeds zonder jas en handschoenen buiten. ;)

Wat betreft de thermostaat, het goedkoopste is om hem niet aan te zetten en een trui aan te doen. :+ Wij hebben de verwarming eigenlijk gewoon altijd op 19 staan.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 21:40

beert schreef:
https://www.quest.nl/mens/gezondheid/a2 ... annen-kou/

Er is wetenschappelijk onderzoek waarom vrouwen het sneller koud hebben dan mannen, om die discussie uit de wereld te helpen :-). En vet werkt zo te lezen in je nadeel overigens.

Klopt, het schijnt ook dat dit effect heeft op verminderde effectiviteit op het kantoor omdat de temperatuur daar gebaseerd is op wat comfortabel is voor mannen (terwijl de temperatuur die comfortabeler is voor vrouwen niet veel veranderd aan de effectiviteit van mannen).

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 21:51

Bij vloerverwarming moet je inderdaad de temperatuur zo gelijk mogelijk houden. Met radiatoren hangt het af van je CV ketel. Bij de oudere was het dacht ik beter om niet te hard te stoken, met de zuinige CV's van tegenwoordig kan je over het algemeen prima stoken.

Daarnaast maakt isolatie inderdaad uit zoals al genoemd is. Mijn huis is bv slecht geïsoleerd dus als ik de temperatuur gelijk zou willen houden zou de CV dag en nacht staan loeien.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 22:20

Brrrr overdag op 18 graden... Zelfs met een dikke trui is me dat veel te koud. Ook in andere topics zie ik dat veel mensen de temperatuur overdag beneden de 20 graden hebben. Bij ons staat de thermostaat op 20,5 en s nachts op 17 graden. Goed geïsoleerd huis.
Ik heb ooit tijdens een weekje weg in de winter de verwarming naar iets van 10 graden gezet. Het heeft minstens een week geduurd voordat het huis weer op temperatuur was. Vooral de wc, zonder verwarming, bleef heel lang koud.
Of het goedkoper is of niet, ik doe het niet meer.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 22:26

Nou hier staat hij als ik thuis ben overdag op 20 graden (doe kantoor werk thuis dus zit stil) savonds gaat hij als ik het koud heb naar 21 en snachts op 17.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 22:33

Hier als ik overdag weg ben op 18 en als ik thuis ben op 20. Krijg ik het koud pak ik een dekentje. Krijg ik het dan nog steeds koud gaat ie naar 21. Ik probeer hem een uur voor bedtijd uit te zetten maar dat vergeet ik vaak en dan gaat ie dus pas uit als ik naar bed ga.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 22:36

Mijn loodgieter vertelde me hetzelfde over vloerverwarming - beter dag en nacht op een constante temperatuur, want als je dat niet doet duurt het een eeuwigheid eer de vloer weer op de gewenste temperatuur is geraakt, en daar stook je ook naar :)