Ik merk dat er hier op school grofweg 3 groepen ouders zijn:
- degenen die het allemaal wel prima vinden en wel zien hoe het zich ontwikkelt bij hun kind
- degenen die er eigenlijk helemaal niet zo blij van worden dat hun kind 3 weken lang opgehitst wordt
- degenen die het allemaal erg leuk vinden en "het geloof" het liefst zo lang mogelijk willen laten duren
Nu hebben we dus kinderen die "het geheim" al kennen en weten dat het allemaal een soort toneelstukje is, en kinderen die nog (willen) geloven. Bij ons gaat het om groep 3 en dus kindjes van 5-7 jaar, daar ligt het denk ik toch wat gevoeliger dan bij hogere groepen....
En dan de vraag-van-vandaag: In hoeverre is het realistisch van de ouders die "het geloof" graag willen behouden, dat andere kinderen hun mond er over houden....?
Ik sta er zo in dat je als ouder van een niet (meer) gelovig kind je kind op het hart drukt om het geheim voor zich te houden, maar dat je er voor de rest eigenlijk niet zoveel aan kan doen. Ik vind het eerlijk gezegd ergens ook al wel best ver gaan om zo'n jong kind met een "Groot Geheim" op te zadelen waarmee hij op zijn woorden moet letten bij zijn vriendjes en bang wordt iets verkeerds te zeggen

zou het ook niet erg vinden als mijn dochter er twijfels door zou krijgen en vragen over zou gaan stellen. Had vroeger ook een klasgenootje die altijd al wist dat sinterklaas niet bestond. Vond ik rondom die tijd altijd een heel vervelend kind en hij werd best buitengesloten hierdoor.