Sinterklaas en "het geheim" op school

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Sinterklaas en "het geheim" op school

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-21 11:24

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe mensen van buiten mijn kringetje er in staan, dat hele Sinterklaas-op-school-gebeuren :=

Ik merk dat er hier op school grofweg 3 groepen ouders zijn:

- degenen die het allemaal wel prima vinden en wel zien hoe het zich ontwikkelt bij hun kind
- degenen die er eigenlijk helemaal niet zo blij van worden dat hun kind 3 weken lang opgehitst wordt
- degenen die het allemaal erg leuk vinden en "het geloof" het liefst zo lang mogelijk willen laten duren

Nu hebben we dus kinderen die "het geheim" al kennen en weten dat het allemaal een soort toneelstukje is, en kinderen die nog (willen) geloven. Bij ons gaat het om groep 3 en dus kindjes van 5-7 jaar, daar ligt het denk ik toch wat gevoeliger dan bij hogere groepen....

En dan de vraag-van-vandaag: In hoeverre is het realistisch van de ouders die "het geloof" graag willen behouden, dat andere kinderen hun mond er over houden....?

Ik sta er zo in dat je als ouder van een niet (meer) gelovig kind je kind op het hart drukt om het geheim voor zich te houden, maar dat je er voor de rest eigenlijk niet zoveel aan kan doen. Ik vind het eerlijk gezegd ergens ook al wel best ver gaan om zo'n jong kind met een "Groot Geheim" op te zadelen waarmee hij op zijn woorden moet letten bij zijn vriendjes en bang wordt iets verkeerds te zeggen :(:)

Anoniem

Re: Sinterklaas en "het geheim" op school

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 12:39

Zou de opmerking opgehitst worden even vervangen dor een andere omschrijving. Staat nu wat negatief.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 12:50

Ik zie het wel, alhoewel ik het geloof erg leuk vind. Mijn dochter is 5, maar wat ik om mij heen merk is dat de oudere kinderen er zelf voor kiezen om toch nog te geloven, ondanks dat ze weten dat het niet echt is.
Ik zou me er dus niet druk om maken, komt tijd, komt raad.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 13:17

Ik denk (en zie) dat kinderen best wat kunnen hebben en dat vooral ouders overal een ding van maken tegenwoordig.

Inclusief mezelf hoor. Maar ik probeer er op te letten :D

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 13:24

In Frankrijk hebben we geen Sinterklaas maar wel kerst. Mijn oudste van net 8 gelooft nog heilig in de kerstman en ik vind het leuk om te zien.

Ik kan mij herinneren van vroeger dat ik een vriendinnetje had die nog in Sinterklaas geloofde (als enige in de klas) ik vond het helemaal niet moeilijk om het geheim te bewaren, vond het juist erg leuk om het voor haar levend te houden.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 13:26

Ik heb groep 4 en vanaf Sint Maarten (11 november) tot kerst zijn de kinderen drukker dan ervoor en erna.
Dat is al jaren zo en het hoort erbij.
Ik heb nu een jonge groep waar nog heel veel gelovigen in zitten. Er is altijd wel een kind die roept dat Sinterklaas niet bestaat. We vragen ouders wanneer hun kinderen "het geheim van Sinterklaas" kennen dat ze dat op school niet moeten vertellen. Mijn ervaring is ook dat kinderen die (willen) geloven dat ook gewoon blijven doen.
Je kunt het ophitsen noemen maar je kunt al deze lichtfeesten ook een magische tijd noemen.
Verwonderen en vieren in de donkere dagen voordat de dagen weer langer worden.
De wereld is al rot genoeg dan moet je vieren wat er te vieren valt. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-21 13:56

Oh het vieren gaat ook prima zonder dat ophitsen hoor, want ik ben het eigenlijk wel met die woordkeuze eens. Dat gedoe met dat Sinterklaasjournaal, dat die kinderen in de zenuwen worden geholpen of het allemaal wel goed gaat komen met de Sint / Pieten / boot / paard / cadeautjes omdat het ene na het andere probleem zich aandient....inclusief steeds Dieuwertje Blok die zich zichtbaar zorgen maakt of het allemaal nog wel opgelost zal worden of dat het hele feest niet door kan gaan.... -O-

Dat je dat nou een weekje doet om de spanning op te bouwen, maar het is zó lang tegenwoordig.
Zat ouders voor wie al die extra stress voor die kinderen niet hoeft, het is al spannend genoeg allemaal :=

Hier zijn er meerdere ouders die juist vanwege dat ophitsen van die kinderen, er voor gekozen hebben om het maar gewoon te vertellen omdat het echt zielig werd gewoon hoe ze er over in de stress geholpen werden omdat het zo overdreven uitgemolken wordt allemaal tegenwoordig.... :(:)

Wat dat betreft krijg je ook erger die 2-deling denk ik...doordat het zo'n 3 weken lange stress-situatie wordt gemaakt zijn er meer ouders die hun kind daar niet geschikt voor vinden en het helpen door te zeggen dat het allemaal maar een spel is, een leuk feest, en dat de cadeautjes toch wel komen want daar zorgen we zelf voor :j

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 15:02

Ik heb een meid van bijna 11,en 2 jongens van 7 en 5. De 2 jongens geloven nog, al krijgt de oudste wel wat twijfels volgens mij.
Ik doe absoluut niet mijn best om ze te laten geloven. Wij trekken lootjes met mijn man, dochter en mijn ouders. En zijn gewoon surprises aan het maken waar de 2 jongste bij zijn. En we praten daar ook gewoon over. Maar tot nu toe komen er geen vragen over.
Als ze niet meer geloven zal ik wel zeggen dat ze op school nog even hun mond moeten houden. Al zal dat bij mijn zoon van 7 nog lastig zijn, die zie ik ervoor aan dat hij gelijk gaat rondbazuinen dat sinterklaas niet bestaat.
Het scheelt dat hij 1 van de jongste in de klas is. Het zou me niets verbazen als een groot deel van zijn klas niet meer gelooft.
Als mijn jongste het dan ook te horen krijgt, vind ik dat prima. Daar zal ik echt niet wakker van liggen.

Mijn oudste gelooft al een aantal jaar niet meer, maar bij de intocht enzo is zij haast nog het meest enthousiast _O-

Ik vind trouwens ook wel dat het allemaal erg lang duurt met dat sinterklaasjournaal enzo. Nou heb ik wat dat betreft vrij nuchtere kinderen gelukkig.
Het sinterklaasjournaal is vooral leuk in de week voor de intocht.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 15:46

Je hoeft natuurlijk niet naar het sinterklaasjournaal te kijken.
Ik ben het zeker met je eens dat het Sinterklaasjournaal wel heel bepalend is tegenwoordig, ik vind dat ook wel jammer zeker wanneer je als school zelf een verhaal wil bedenken.
Ik vertel de kinderen altijd dat het ieder jaar zo'n zooitje is met die cadeautjes enzo maar dat het altijd wel weer goed komt.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 16:15

Ik merk niks van het ophitsen. Ja, ze kijken het sinterklaasjournaal op school en ze zullen het er vast ook over hebben maar dat vind ik ook logisch. Het is sowieso wel iets wat de kinderen bezig houdt.
Heb misschien het geluk dat ik makkelijke kinderen ofzo maar ik en mijn kinderen vinden dit een leuke periode.

Een ander kind die zegt dat sinterklaas niet echt is zou ik niet erg vinden, tenzij het iedere dag gebeurd. Dat is gewoon irritant :') zou het ook niet erg vinden als mijn dochter er twijfels door zou krijgen en vragen over zou gaan stellen. Had vroeger ook een klasgenootje die altijd al wist dat sinterklaas niet bestond. Vond ik rondom die tijd altijd een heel vervelend kind en hij werd best buitengesloten hierdoor.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 16:25

Hier bijv geen sinterklaas journaal. Waarom al die stress? Moet toch gewoon leuk zijn? Is al allemaal spannend genoeg voor ze.

Ik maak er sowieso geen groot ‘ding’ van.
Twee x per week de schoen zetten met een kleinigheidje erin (meestal pepernoten)
En ze zien hem kort op school. Maar verder moet ik eerlijk zeggen dat ik geen intochten afklapper oid.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-21 16:40

Ja je hoeft natuurlijk niet iedere dag, de hele dag door te gaan lopen roepen dat Sinterklaas niet echt is nee := Maar gelukkig zeggen de juf en de hardnekkige gelovers daar dan vast wel wat van :)

Helaas is het hier geen eigen keuze of er wel of niet naar het Sinterklaasjournaal gekeken wordt, want dat doen ze bij ons dus op school.... en op best veel scholen volgens mij? Niet alle ouders zijn daar even blij mee dat hun kind daarvan zo in de stress geholpen wordt, ze kunnen niet allemaal even goed relativeren. Sommigen gaan daarnaast ook nog naar de voor- en/of naschoolse opvang en daar is het dan ook alweer een hele happening schijnbaar. (die van ons gelukkig niet)

Het wordt dan gewoon allemaal een beetje veel en als ik het dan zo om me heen hoor dan vinden er toch best nog aardig wat mensen dat het hele Sinterklaas gebeuren zo gepusht wordt in plaats van dat de kinderen daar zelf nou zo'n grote behoefte aan lijken te hebben....

Ergens vind ik ook wel dat het best een beetje meer aan de ouders zelf overgelaten mag worden in hoeverre ze het op gaan zoeken met hun kind, in plaats van dat er op en rond school zo'n spektakel van gemaakt wordt.

Zoveel was er toch niet mis met vroeger gewoon bijna alleen maar rond die tijd wat in Sinterklaas-thema knutselen of tekenen op school, dan kwam Sint met de Pieten op de dag zelf en dat was het dan. Of ben ik nou selectief vergeetachtig :=

Die van ons lijkt er een stuk beter mee om te kunnen gaan nu hij het weet, dit is ook al een wat makkelijkere leeftijd dan een kleuter natuurlijk want in de kleuterklas vond ik het echt gewoon zielig voor een aantal kindjes...die waren er helemaal door van het padje af, al die spanningen, steeds helemaal moe, overstuur en huilerig enzo :(:)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 16:49

Wij hadden vroeger op school een tweede kleine gymzaal waar Sinterklaas na de intocht altijd "sliep" de school zette daar dan een bed, een kapstok met een mijter etc en vanaf het schoolplein konden we de gymzaal inkijken. De kinderen zagen Sinterklaas natuurlijk nooit want die was overdag op pad.
En de eerste dag school na pakjesavond hadden de pieten altijd de klassen overhoop gehaald en cadeaus achtergelaten.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 16:52

Mijn moeder staat voor de (kleuter)klas en daar kijken ze het sinterklaasjournaal niet meer. Zijn er 3 jaar geleden mee gestopt. Geeft veel te veel onrust. Wij hebben nu een dochter van bijna een half jaar, op advies van de opvang start ze daar niet in december als ze 6 maanden is (wat eigenlijk het plan was), maar maandje later omdat er in december zoveel onrust is rondom Sinterklaas en kerst. Dus je verhaal klinkt herkenbaar.
Ik heb zelf niet zoveel met Sinterklaas, we gaan het wel vieren als ze groter is, maar ik ga er niet over 'liegen' of extra spannend over doen. Het lijkt mij juist wel leuk om haar straks zelf bv. voor Sint te laten spelen door oud speelgoed in te pakken voor kindjes die het minder hebben. En het meer te brengen als iemand die lang geleden leefde en dat we dat nog steeds ieder jaar vieren.
Wat ik heb begrepen/ gelezen is dat kinderen van die leeftijd zo vol fantasie zitten dat bv. een leerkracht of ouder zich voor hun ogen als Sint of Piet kan verkleden en ze het dan in de beleving van de kinderen echt zijn. Dus in basis zou het niet zoveel uit moeten maken wat vriendjes vertellen, als ze willen geloven, geloven ze toch wel. En als ze dat niet meer doen dan zijn ze denk uit hun 'magische fase' en hebben ouders dat maar gewoon te accepteren :-).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-21 17:16

Jes schreef:
Wij hadden vroeger op school een tweede kleine gymzaal waar Sinterklaas na de intocht altijd "sliep" de school zette daar dan een bed, een kapstok met een mijter etc en vanaf het schoolplein konden we de gymzaal inkijken. De kinderen zagen Sinterklaas natuurlijk nooit want die was overdag op pad.
En de eerste dag school na pakjesavond hadden de pieten altijd de klassen overhoop gehaald en cadeaus achtergelaten.

Ook leuk verzonnen +:)+

Fleur: verstandig besluit vind ik dat om zeker met kleuters niet naar dat soort opzwepende dingen te kijken. Die vinden het naar school gaan an sich al spannend genoeg. Wat mij betreft doen ze het lekker vanaf groep 4...of helemaal niet want die kinders kunnen er toch gewoon thuis naar kijken als zij / de ouders het graag willen :)

Ik heb ook gezegd: het feest is echt. Sinterklaas heeft echt bestaan en dat vieren we nog steeds. Alleen Sint en de Pieten worden dus gespeeld door andere mensen, het is een toneelstukje. Pappa en mamma kopen de cadeautjes :j Of op school kopen de juffen de cadeautjes.

Het feestelijke en het plezier blijft zo, maar de ergste stress gaat er vanaf.

Als er niet zo'n uitgesmeerde, opjuttende happening van werd gemaakt had ik het lekker laten aanpruttelen maar er was gewoon teveel onrust joh, het duurt gewoon te lang en is te intensief :(:)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 17:39

Ik vertel de kinderen van jongs af aan dat het er spelletje is wat heel gezellig is, waarbij mensen zich verkleden als Sinterklaas en Piet en we doen alsof zij de cadeautjes hebben gekocht en niet papa/mama/oma etc. Zo hebben wij het van huis uit ook meegekregen, net zo spannend wat je zou krijgen. Zoon heeft nu ook al minstens 7 keer de intocht gekeken en vind het geweldig, ondanks dat hij weet dat het een spelletje is. We doen thuis overigens geen Sinterklaas vieren, onze oudste is van 29-11 dus valt vrijwel altijd met de sintvieringen. Ik vind zijn leven vieren belangrijker. ;-)

Ik kies er overigens voor de waarheid te vertellen omdat ik liegen tegen mijn kinderen, zeker zo structureel liegen, niet kan rijmen met de eerlijkheid die ik mijn kinderen als norm wil meegeven. Daarnaast doet het wat met het basisvertrouwen van een kind in relatie tot ouders wanneer je er op bepaalde leeftijd achter komt dat je ouders (en alle volwassenen daar omheen) gelogen hebben. Dat vind ik gewoon niet oké. :)

liespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 17:45

Hier ook een leerkracht groep 3 en ik ben het met jou eens Pmarena. Ik zie zelf ook altijd best wel op tegen de Sinterklaas periode. Kinderen zijn ineens niet meer zindelijk, veel huilen, slecht slapen, vermoeid, kribbig. Ik zie elk jaar een dipje in de toets resultaten rondom Sinterklaas. Het is teveel in die koppies. Ik vind het eigenlijk een beetje zielig voor ze maar ik kom er niet onderuit om er niks aan te doen. Sinterklaas journaal was al een week voordat het begon een ding, en ze komen met de verhalen op school. Ik moet wel een beetje erin mee gaan om de geloofwaardigheid van het hele sprookje te bewaren. Al doe ik dat persoonlijk liever niet. Al met al, dit jaar bijna 5 weken lang stress tot 5 december... Dat is teveel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-21 18:18

Precies...dat vind ik dus ook, het is gewoon een beetje doorgeslagen....en voor wie doen we het dan eigenlijk... :(:)

Voor kleuters is het al spannend zat dat hele schoolse gebeuren. Voor groep 3 is het ook best heftig dat ze ineens wat meer moeten opzitten en pootjes geven, meer aan hun tafeltje werken enzo. En hier op onze school ook een dag langer naar school, dat ze die ene vrije dag doordeweeks van de kleuterklassen niet meer hebben dat hakt er echt enorm in :(:)

Dan nog zwemles die er vaak ook nog 2x per week bij komt. Het donkere jaargetijde met wat vaker kwakkelige verkoudheidjes en minder energie enzo. En dat Corona gedoe waar ze stiekem toch ook wel een knauwtje van krijgen.

En dan nog wekenlang die eigenlijk onnodige Sinterklaas stress er bovenop. Ik vind het ook zielig....
en vraag me eigenlijk af waarom we met zijn allen er in mee gaan om het zo lang en intensief te maken.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 21:52

liespr schreef:
Hier ook een leerkracht groep 3 en ik ben het met jou eens Pmarena. Ik zie zelf ook altijd best wel op tegen de Sinterklaas periode. Kinderen zijn ineens niet meer zindelijk, veel huilen, slecht slapen, vermoeid, kribbig. Ik zie elk jaar een dipje in de toets resultaten rondom Sinterklaas. Het is teveel in die koppies. Ik vind het eigenlijk een beetje zielig voor ze maar ik kom er niet onderuit om er niks aan te doen. Sinterklaas journaal was al een week voordat het begon een ding, en ze komen met de verhalen op school. Ik moet wel een beetje erin mee gaan om de geloofwaardigheid van het hele sprookje te bewaren. Al doe ik dat persoonlijk liever niet. Al met al, dit jaar bijna 5 weken lang stress tot 5 december... Dat is teveel.

Ja eens! Ik ben geen leerkracht, maar logopedist en ben altijd blij wanneer de gekte rondom Sint Maarten en Sinterklaas voorbij is. Nou heb ik de vrijheid in mijn werk om er niet teveel aandacht aan te besteden, dat is op een school natuurlijk anders. Ik doe niet aan thema-specifieke versiering, stickers etc, zodat ik per kind kan inschatten of het wel of niet een strak plan is om een oefening rond het thema Sinterklaas te bouwen. Maar alsnog merk ik aan alles dat kinderen het zó enorm spannend vinden!

Wij verwachten binnenkort ons eerste kind en we hebben gelukkig nog ruim 2 jaar om te bedenken hoe we het thuis gaan aanpakken :') . Maar we hebben allebei al wel het gevoel dat we niet zo vreselijk mee willen gaan in de hysterie en er ook geen enorm groots spektakel van willen maken.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 22:31

Pmarena volgens mij ben ik het helemaal met je eens. Ik wilde het klein houden voor mn zoon, die vorig jaar 4 was. Maar nee, ze keken het sinterklaasjournaal! Het stoom kwam uit mn oren toen ik daar achter kwam. Ik wil liever zelf bepalen hoeveel we daaraan doen.
Zo hou ik van Kerst. Lekker met een boom en een kerstfilm en lichtjes en vakantie.
Dit moet zo tussendoor en duurt dik 3 weken. Ook dit jaar weer een inhandelbaar druk kind dat niet meer kan luisteren en zichzelf in de weg zit van de spanning.
Nog 2 jaar, dan vertel ik het gewoon.
Een collega van me heeft het van jongs af aan verteld aan zn kinderen. Heeft ze nooit laten geloven. Dapper, maar ook weer een beetje sneu vond ik dat. Liever even geloven. Maar laat het aan thuis in welke vorm en intensiteit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-21 07:07

Ja precies, hier dus ook een aantal balende ouders toen we hoorden dat ze het Sinterklaasjournaal keken in de kleuterklas op school.... toen vielen er wel wat kwartjes op hun plek gezien hoe de kinderen zich gedroegen :(:)

Als ze nu alleen dat al lekker niet zouden doen, zou het al een berg schelen denk ik.
Ik zie de meerwaarde er ook niet in gezien kinderen dat thuis toch ook kunnen kijken.

Sowieso werden er ook wel wat spannendere dingen gekeken op school tussen de middag, tijdens het eten. Nu kijkt de ene kleuter thuis al Spiderman en weet ik wat, maar de ander komt niet veel verder dan Buurman & Buurman omdat ze het al snel te spannend vinden / van een paar boze ogen al nachtmerries krijgen :=

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 08:03

Ik vind Spiderman voor mijn 8 jarige al teveel :=
Niet omdat hij nou zo snel van de leg is maar omdat ik het teveel geweld vind.
Nou had mijn oudste toen hij 5 was een jongetje in zijn klas dat GTA op de telefoon van zijn moeder mocht spelen :oo

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 08:05

Ik kijk het per kind aan wat ik denk dat goed is voor degene.
Mn oudste wist in groep 4 al het geheim van sinterklaas maar mijn middelste die nu in groep 4 zit gelooft nog wel.
Ook omdat ik denk dat hij op dit moment het grote geheim nog niet zo goed kan dragen en in een opwelling zomaar degene zou kunnen zijn die door de klas roept dat het niet echt is.

Wat betreft het sinterklaasjournaal daar denk ik elk jaar wel over ‘hoe gek kunnen ze die kinderen wel niet maken?!’
Elk jaar is er wel iets waardoor het hele feest misschien wel niet door kan gaan wat mij betreft is het ook exit voor dat programma maar ze kijken het ook in de klas op school....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 08:13

Wat is eigenlijk het idee achter op school kijken?
Als je het als ouders wel leuk vind dan ontneemt de school je de mogenlijkheid om gezellig samen thuis te kijken en als je her niet ziet zitten wordt het toch opgedrongen.
TV op school zou zich moeten beperken tot leerzame programma‘s, de rest kun je thuis ook aanzetten.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 08:40

Op school wordt de aflevering van de avond ervoor gekeken, dus er wordt niets ontnomen. Je kunt gewoon 's avonds met je kind de nieuwe aflevering kijken :)

Verder ben ik er nog niet over uit of het sinterklaasjournaal wel of niet op school gekeken moet worden...