Buren aan de harddrugs

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fierefluiter

Buren aan de harddrugs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-21 23:00

Beste bokkers,
Ik zit al een tijdje met een probleem. Ik woon in een huurwoning met twee huisgenoten waarvan hun kamers een verdieping boven mij zitten. Onder mij zit een buurman met zijn vriendin. Zij zitten elke dag aan de harddrugs wat ik merk omdat er dan vreemde geluiden onder mij te horen zijn, en er elke dag een dealer langs komt met zakjes poeder. Ook heb ik elke dag last van de muziek. Dit heb ik een keer proberen aan te geven, maar buurman vertelde me dat hij gewoon van harde muziek houdt. Ik slaap dus altijd met oortjes in en daar overheen een koptelefoon met regengeluid.

Ook ben ik wel eens bang om naar buiten te gaan, omdat de vriendin van de buurman dan aan het trippen is op onze gedeelde trap en daarbij veel herrie maakt en soms ook agressie toont. Sinds kort ruik ik op mijn verdieping steeds een penetrante verbande plastic lucht dat lang aanblijft, ook wanneer ik het balkondeur opengooi. Ik ben bang dat dit crack/meth is en dat het in ademen hiervan schadelijk is voor mij en mijn huisdieren.

De politie inschakelen durf ik niet echt, omdat mijn buurman mij echt het leven zuur zou kunnen maken en ik vrijwel zeker weet dat hij weet dat het van mij vandaan zou komen. Verhuizen gaat ook niet.

Ik weet ook niet zo goed wat ik nou precies wil. Ik hoop op adviezen en ervaringen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 23:05

Ik zou eens contact opnemen met de wijkagent voor advies hierover.

Sterkte, want dit is wel een heel moeilijke en onveilige situatie waar je inzit.

robeer

Re: Buren aan de harddrugs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 23:07

Inderdaad wijkagent en melding maken bij de verhuurder. De laatste moet hier namelijk iets mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 00:11

Is dit te overleggen met de persoon waarvan je dit huurt?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 08:21

Ik zou even contact opnemen met je verhuurder.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 08:25

Je zou kunnen beginnen met het bijhouden van een logboek. Wanneer ervaar je overlast, welke overlast etc. Kun je dit opnemen? Daarna kun je een klacht indienen bij je verhuurder/woningbouw. Bij mijn vorige woningbouw was het zo dat mensen er bij 3 terechte klachten uitgezet worden. Op een gegeven moment vroegen ze ook echt om overlast te melden want ze wilden hun wijken verbeteren.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 08:31

Ik zou het ook asap met de verhuurder bespreken maar ook kenbaar maken bij de wijkagent.
Wat vreselijk naar zeg :(

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 08:34

Die verbrande lucht kan zijn van het “coke roken”, ik ken iemand die dat doet en ken de ranzige lucht die erbij hoort.
Drugsoverlast doorgeven aan de politie en de verhuurder.
Heel veel succes, ik snap dat dit niet leuk is.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 08:52

Dat is balen.
Een buur nabij mij kweekt en rookt zelf. Voor de benodigde energie heeft hij ongeveer 30 zonnepanelen en de woning wordt verwarmt met een stinkende houtkachel.
Omdat de gedragingen van de buurman niet goed vallen zijn er al 2 keer buren verhuisd. Politie over de vloer heeft niets gewijzigd.
Ik heb buren aan de andere zijde gevraagd wat ze ervan vinden, de reactie was hoe meer hij rookt hoe liever, aangeven durfen wij niet en het laatste jaar hebben wij geen handel gezien, hopen dat hij zich kapot rookt.
Vrees dat in jou geval verhuizen de enige optie is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 08:57

fierefluiter schreef:
Beste bokkers,
Ik zit al een tijdje met een probleem. Ik woon in een huurwoning met twee huisgenoten waarvan hun kamers een verdieping boven mij zitten. Onder mij zit een buurman met zijn vriendin. Zij zitten elke dag aan de harddrugs wat ik merk omdat er dan vreemde geluiden onder mij te horen zijn, en er elke dag een dealer langs komt met zakjes poeder. Ook heb ik elke dag last van de muziek. Dit heb ik een keer proberen aan te geven, maar buurman vertelde me dat hij gewoon van harde muziek houdt. Ik slaap dus altijd met oortjes in en daar overheen een koptelefoon met regengeluid.

Ook ben ik wel eens bang om naar buiten te gaan, omdat de vriendin van de buurman dan aan het trippen is op onze gedeelde trap en daarbij veel herrie maakt en soms ook agressie toont. Sinds kort ruik ik op mijn verdieping steeds een penetrante verbande plastic lucht dat lang aanblijft, ook wanneer ik het balkondeur opengooi. Ik ben bang dat dit crack/meth is en dat het in ademen hiervan schadelijk is voor mij en mijn huisdieren.

De politie inschakelen durf ik niet echt, omdat mijn buurman mij echt het leven zuur zou kunnen maken en ik vrijwel zeker weet dat hij weet dat het van mij vandaan zou komen. Verhuizen gaat ook niet.

Ik weet ook niet zo goed wat ik nou precies wil. Ik hoop op adviezen en ervaringen.

Ik heb ook last van mijn buren en zo'n rare chemische lucht hangt hier ook vaak.Ik heb er niet aan gedacht dat dat zo iets zou kunnen zijn.Over de stank heb ik wel geklaagd bij de verhuurder omdat ik ook dacht dat het giftig zou kunnen zijn.Ze hebben stankafsluiters in mijn badkamer en rioleringsput geplaatst waardoor de stank nu wel minder is.Het leek dat er chemicalien in de afvoer worden gegooid.Heel vervelend zoiets.(Dit is een appartement en ik deel de afvoer en luchtkokers met anderen waarbij ik op het diepste punt zit en alles bij mij uitkomt)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:36

Stap 1 is simpelweg melding maken bij de verhuurder. vaak weten zij wel welke vervolgstappen je daarna moet zetten. Veel sterkte :(:)

fierefluiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-21 10:38

Bedankt voor het meedenken allemaal. Het probleem is alleen dat de verhuurder van de woning onder mij een andere is dan mijn huurwoning. Ik heb ook geen idee wie het pand verhuurt. Is er een manier om hier achter te komen?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:46

fierefluiter schreef:
Bedankt voor het meedenken allemaal. Het probleem is alleen dat de verhuurder van de woning onder mij een andere is dan mijn huurwoning. Ik heb ook geen idee wie het pand verhuurt. Is er een manier om hier achter te komen?

Ik zou het dan alsnog echt bij je verhuurder aankaarten en dat zij er maar achteraan gaan en contact gaan opnemen met de verhuurder van je buurman. Maar ook zeker met de wijkagent in gesprek gaan. Die zal hopelijk ook nog tips/tricks hebben met wat jij zelf nog zou kunnen doen + wat hij/zij misschien nog kan doen voor jou.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 00:03

Een verhuurder kan een huurder niet verbieden drugs te gebruiken. Voor de rest heb je toch echt de politie nodig, overlast veroorzaken en openbaar drugs dealen is wel verboden. Daar kan dus alleen de wijkagent je mee helpen.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 06:10

Ik vrees dat er weinig aan te doen is. Een verslaving kan je niet stoppen. Dus gesprekken etc zijn allemaal niet zinvol. Sterker nog: met een beetje pech schiet het in het verkeerde keelgat en komt er ruzie. Onder invloed heb je dan geen idee waar ze toe in staat zijn.

Als je echt dermate last ervan hebt is verhuizen de enige echte optie

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 06:19

santie schreef:
Een verhuurder kan een huurder niet verbieden drugs te gebruiken. Voor de rest heb je toch echt de politie nodig, overlast veroorzaken en openbaar drugs dealen is wel verboden. Daar kan dus alleen de wijkagent je mee helpen.

Oh, dat klopt. Maar als in het contract opgenomen staat dat (hard)drugsgebruik niet is toegestaan, en die personen zijn ook nog eens een gevaar voor de veiligheid en er wordt gedeald in de woning, dan kunnen deze mensen uit de woning gezet worden. En daar heb je de verhuurder voor nodig.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 07:17

_San87_ schreef:
Oh, dat klopt. Maar als in het contract opgenomen staat dat (hard)drugsgebruik niet is toegestaan, en die personen zijn ook nog eens een gevaar voor de veiligheid en er wordt gedeald in de woning, dan kunnen deze mensen uit de woning gezet worden. En daar heb je de verhuurder voor nodig.

Om een huurder eruit te zetten heb je echt een heel dik dossier nodig. Je hebt huurbescherming, ook bij overtreden van regels. Hoogtes krijgt hij een boete.
Als de buurman zegt “ik ga het niet meer doen” dan is het al genoeg om hem daar te laten wonen.

Kost mega veel energie en het gaat je hoogstwaarschijnlijk weinig tot niks opleveren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 07:21

future_vet schreef:
_San87_ schreef:

Om een huurder eruit te zetten heb je echt een heel dik dossier nodig. Je hebt huurbescherming, ook bij overtreden van regels. Hoogtes krijgt hij een boete.
Als de buurman zegt “ik ga het niet meer doen” dan is het al genoeg om hem daar te laten wonen.

Kost mega veel energie en het gaat je hoogstwaarschijnlijk weinig tot niks opleveren.

Er is wel jurisprudentie te vinden daarover. En je maakt als verhuurder echt wel kans als ook de openbare orde en de veiligheid van omwonenden in gevaar wordt gebracht.

Alsnog moet TS dit bij haar verhuurder aangeven, of verhuurder er wat mee doet heeft ze geen invloed op, maar dan kan er een dossier opgebouwd worden. De burgemeester kan ook tot uithuiszetting over gaan wanneer er illegale dingen gebeuren in een huurwoning. Politie/wijkagent is ook een goed idee. Even verhuizen is niet zo makkelijk.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 07:47

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 09:41

paleoceen schreef:
Contact opnemen met de wijkagent en wanneer je dat niet durft melden bij misdaad anoniem. https://Www.meldmisdaadanoniem.nl

Bij de wijkagent kun je ook iets melden wat nog niet direct misdaad is maar wel ernstige overlast.Zij zijn er ook om misdaad te voorkomen door het in de kiem te smoren.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:14

santie schreef:

Ik weet dat je er hier in Almelo uitgezet wordt als je bij wijze van spreken maar een kruimel wiet in huis hebt en ze dat zien.
Inclusief verzegeling vd woning etc.
Althans, bij woningen vd woningbouwverenigingen. :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 09:21

lor1_1984 schreef:
santie schreef:

Ik weet dat je er hier in Almelo uitgezet wordt als je bij wijze van spreken maar een kruimel wiet in huis hebt en ze dat zien.
Inclusief verzegeling vd woning etc.
Althans, bij woningen vd woningbouwverenigingen. :)

Dat vind ik wel kras,voor wiet? Daarvoor is in Nederland toch een soort van gedoogbeleid dacht ik, er zijn toch ook "koffieshops" waar iedereen zoiets kan kopen? Ik denk dat het eerder moet gaan over teelt of dealen dan?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 09:27

@anjali oh, dat gebeurt echt wel hoor. Ik heb in een dorp gewoond en in dat dorp is een vrouw uitgezet en haar kinderen kwijtgeraakt omdat ze drie wietplantjes (de maximaal toegestane hoeveelheid) in huis had..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 09:57

5 of minder planten worden gedoogd voor eigen gebruik. En dan wordt er ook nog gekeken naar hoe je kweekt. Gewoon voor je raam of professioneel met tent en lampen etc. Maar als de politie moeilijk doet kan het wel zijn dat je alles moet afstaan.

Dat die vrouw haar kinderen is kwijt geraakt lijkt me niet alleen door die plantjes komen. Daar moet meer gespeeld hebben

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:24

Er zijn allerlei stappen die je kunt doorlopen zoals de wijkagent inschakelen, buurtbemiddeling, logboek bijhouden, etc. Puntje bij paaltje is dat jij een lange adem moet hebben om dit probleem te laten stoppen en zonder politie dossier kun je heel weinig. Buurtbemiddeling zou natuurlijk mooi zijn maar mijn ervaring is dat de afspraken zijn vergeten op het moment wanneer buren onder invloed zijn. Mijn advies is richt je energie op het zoeken naar een andere woning.