9 tot 5 mentaliteit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Biks2

9 tot 5 mentaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-21 09:00

Die schijnt tegenwoordig niet erg gewild meer te zijn. Flexibel inzetbaar is bij sommige banen belangrijk en ik ben er niet zo gek op.
Ik ben rond aan het kijken voor een carrière switch en ik merk dat ik best veel weerstand voel tegen werken op zaterdag/zondag of meer dan een avond per week.
Mijn partner werkt 40 uur, maandag tot vrijdag. Ik vind het dan zelf niet fijn als ik net buiten zijn vrije uren ga werken, dan loop je elkaar steeds mis. Vind gemeenschappelijke vrije tijd toch wel erg belangrijk om leuke dingen te doen en een weekend is al zo kort.

Vrij zijn op een willekeurige doordeweekse dag is ook fijn, maar ik heb liever gewoon zaterdag zondag.

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie aankijken tegen het flexibele werken en hoe dat bij andere mensen thuis wordt gedaan.

laura1987

Re: 9 tot 5 mentaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 09:01

Vriend en ik hebben beide een onregelmatige baan.
Wij zijn het gewend en maken er ook geen probleem van.
Onze roosters worden om elkaar heen gepland zodat er altijd iemand bij de kleine meid is.
Ons roostervrije weekend zijn we sowieso altijd samen vrij.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 09:07

Mijn (inmiddels ex) vriend en ik werkten allebei in de horeca, oftewel volledig onregelmatig.
We hadden 1 vaste dag in de week samen vrij, die we dan ook echt vrij hielden voor elkaar.

Verder deden we gewoon lekker ons ding. Soms betekend dit minder tijd voor elkaar ja, maar dat vonden we beiden niet erg. Lekker tijd voor hobbys etc

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 09:08

ik vind het heerlijk.
werk met name avond en nacht en veel weekenden.
Maar het is fijn om doordeweeks vrij te zijn.
Rustig boodschappen doen. geen stress en omdat ik veel avonden en nachten werk kan ik in het weekend toch leuke dingen doen overdag.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 09:08

Ik ben sinds een jaar vanuit wissel diensten overgestapt naar vaste dagen, de 9-5 dagen. (Vanuit op de vloer, naar achter kantoor in het ziekenhuis)

De vaste dagen en tijden voelen voor mij zo veel zwaarder dan de wisseldiensten.
Ik vind het erg bekelmmend voelen dat ik nooit door de week ergens heen kan. Altijd precies het zelfde rooster hebt enzovoort.

Ik vond de nacht en avond diensten heerlijk! Daardoor kon ik sochtends als het licht was naar de paarden ipv als het donker is.
Naar de winkels kon, op momenten dat niet iedereen er was.

Het koste mij ook veel minder vrije dagen. Ik plande diensten zo in dat ik al vrijwas op de dag dat ik dat wilde.

Ik zou heel graag de 9-5 dagen weer opgeven voor een wisselrooster!

Wel is het lastiger plannen als er meerdere in de omgeving wisseldiensten hebben. Met mensen die een vast rooster hadden was plannen nooit een probleem.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 09:10

Maar een 9-5 mentaliteit is iets anders dan niet in het weekend willen werken.
9-5 mentaliteit versta ik onder dat je 'vrijwillig' om 8 uur begint en om 18.00 pas weggaat en maar voor 8 uur betaald krijgt.
In welke sector ben je zoekende?

Rosalie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 09:13

Heb je het over echte onregelmatige werktijden of een, in principe, 9-5 baan maar met structureel overwerken (8-7 baan)?
In geval van het laatste, ik vind het heel onprettig als er wordt neergekeken op de 9-5 mentaliteit. Ik wil echt hard werken, af en toe overwerken ook echt geen problemen mee, maar structureel? Nee bedankt, ik heb ook nog hobby’s die ik graag wil kunnen blijven doen… Daar word ik een gelukkiger mens van en dus ook een betere werknemer, denk ik dan. Ik ga dat gesprek tegenwoordig gewoon aan bij een sollicitatie, dan is er maar duidelijkheid van beide kanten :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 09:15

Wij werken allebei van 9 tot 5. Mijn partner 5 dagen, ik 4. In de sector waar ik [***] is vrijwel al het [***] onregelmatig met dag- en nachtdiensten en weekenddiensten.. Toen ik nog vrijgezel was vond ik dat geen enkel probleem. Nu met een relatie wil ik dat echt niet meer. Ik koester onze tijd samen (ook al werken we beide vanuit huis :')) en ik [***] om te leven, ik leef niet om te werken. :)

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 09:22

Bij 'geen 9 tot 5 mentaliteit' wordt niet structureel overwerken bedoeld. Maar dat je flexibel bent.
Als er crisis op de zaak is, is het fijn als je mensen op vrijdagmiddag om 17.00 nog kunt bellen.
Of als er iets is, dat er ook nog 's avonds over gemaild kan worden.
Er zijn mensen die buiten werktijden de telefoon niet opnemen en de mail niet lezen. Dat is voor werkgevers erg lastig. Er wordt dan niet verwacht dat je altijd werkt. Maar wel dat je kunt inschatten dat er soms zaken zijn die toch opgepakt moeten worden. Ook buiten de kantooruren.
Denk maar aan bijvoorbeeld een collega met corona. Wel prettig als iedereen er de volgende dag van op de hoogte is. Of een deadline die gehaald moet worden.
Personeel met hart voor de zaak denkt flexibel mee. Ook buiten kantooruren.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 09:30

Ik heb wel de 9 tot 5 mentaliteit.
Eigenlijk 07.30 tot 15.30.
Ik wil gewoon echt uiterlijk 16 uur mijn pc uitzetten. En dat lukt altijd.

Maar gister kreeg ik om 22.17 nog een app van mijn manager op mijn privenummer. Helemaal prima vind ik dat.
Als ik maar wel om 16 uur naar mijn paarden kan. :j

Weekenden en avonden is echt een no go binnen de overheid waar ik werk. Mijn keus is daar deels op gebaseerd.
Ik wordt er heel onrustig als ik geen structuur heb..

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 09:30

Selina schreef:
9-5 mentaliteit versta ik onder dat je 'vrijwillig' om 8 uur begint en om 18.00 pas weggaat en maar voor 8 uur betaald krijgt.

Ik denk bij 9-5 mentaliteit juist aan mensen die om 9 uur aankomen op werk en om 5 voor 5 ingepakt zijn, klaar om te vertrekken en altijd verwachten 8 uur uitbetaald te krijgen. Dat is dus niet zo? :D

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 09:31

Die geen-9-tot-5-mentaliteit is vaak eenrichtingsverkeer. Dus wel het doorwerken tot 19:00 als de klus af moet, maar dan niet de volgende dag twee uur later beginnen. Dat is me met verloop van tijd wel tegen gaan staan. Wel hart voor de zaak, geen hart voor de werknemer en zijn of haar gezin.

Overigens herken ik wel het stijve van kantooruren. Ik vond het leven ook een stuk gemakkelijker te organiseren met onregelmatige werktijden, maar toen had ik ook nog geen partner om rekening mee te houden.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 09:32

_Denise_ schreef:
Selina schreef:

Ik denk bij 9-5 mentaliteit juist aan mensen die om 9 uur aankomen op werk en om 5 voor 5 ingepakt zijn, klaar om te vertrekken en altijd verwachten 8 uur uitbetaald te krijgen. Dat is dus niet zo? :D

Ja, is ook zo hoor. Ik vergat het woordje 'geen' ervoor te zetten.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 09:37

Het hangt ook van het type baan af. Je kunt als je bijvoorbeeld in de zorg werkt niet om 5 uur zeggen: "Sorry meneer, maar het is tijd. Ik laat de naald in uw arm hangen". Om maar even een bizar voorbeeld te geven. Bij een kantoorbaan kun je iets makkelijker om 5 uur de pc uit zetten, want dat heeft meestal met time-management te maken (tenzij er een oelewapper om 5 voor 5 nog met een opdracht komt die eigenlijk die ochtend al weg had moeten zijn, maar dat is dan eigenlijk zijn probleem). Er zijn plenty banen waar een 9 tot 5 mentaliteit niet handig is (brandweer, politie, school, horeca, toeristenbranch, etc. etc.). Het zal vast door mijn eigen instelling komen, maar ik erger mij kapot aan collega's die al ruim voor de eindtijd met hun jas aan wachten tot ze mogen uitklokken. Klok dan eerder uit of pak in dat laatste kwartiertje nog een klusje op. Er is altijd wel wat te doen.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 09:40

Heb in september de overstap van 'voor de klas met vast lesrooster' naar 'onderzoeker bij een hogeschool zonder vast rooster' gemaakt. Heerlijk vind ik het! Echt helemaal top.

Mijn werkgever is ook flexibel, zolang aan het eind vd week de uren maar gemaakt zijn en ik in iedergeval een deel binnen 'normale' werkuren werk. Nu begin ik soms om 7 uur, neem 2 uur lunchpauze voor een lange wandeling, en werk dan weer door. Of soms wat later en dan langer door. Soms wat in het weekend, maar dan vaak omdat ik door de weeks dan minder uur heb gedaan.
Het past perfect bij mij :).

Nu was ik al gewend aan een baan waarbij het nooit stopt (docent), waardoor ik dit denk ik zo fijn vind. Heb ook wel eens gezegd dat ik een baan zou willen waarbij het stopt als je het kantoor verlaat, maar ik denk dat dat eigenlijk minder bij me past. Een 9-tot-5 mentaliteit zou voor mij ook niet zo werken (misschien 7-tot-3 wel), want ik werk het liefst in blokken met een echte pauze er tussen.

Uiteindelijk gaat het er natuurlijk ook een beetje of je je werk graag doet. Als docent had ik deels een vast rooster en deels natuurlijk niet, maar ik had totaal geen plezier in mijn werk, waardoor het me echt opbrak. Ben daarom ook heel blij met mijn (soort van) carriere switch!

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 09:42

Ik ben een regelmatige werker en het bevalt me meer dan prima. Je weet elke dag weer waar je aan toe bent, je hebt ritme en regelmaat en ik baad bij structuur. Als ik om mij heen kijk naar de mensen met een flexibel rooster moet ik er niet bij nadenken - weekenden werken, 's avonds werken óf 's nachts werken en langs je partner leven welke wel een regelmatig rooster heeft. Dat hoeft voor mij niet. Ik geniet van mijn vrije avonden, het weekend, maar geniet ook weer als de wekker gaat 's ochtends en ik weet dat ik weer een dagje kan werken en daarna 's avonds (of het weekend) weer lekker vrij ben en mijn dagen/avonden kan inplannen hoe ik zelf wil.

Uiteraard heb ik om in de context van dit topic te blijven niet echt een ''tot vijf'' mentaliteit, want ik kan ook gerust doorwerken als mijn werk niet klaar is. Maar over vrijheid en regelmaat - ik vind het heerlijk :j

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 09:53

Dat ligt er voor mij ook aan wat er onder een negen tot vijf mentaliteit verstaan wordt. Ik zou er echt niet aan beginnen als mijn werkgever van mij verwacht dat ik structureel overwerk lever. Maar niet altijd vast van 9 tot 5 op kantoor, dat doen mijn vriend en ik eigenlijk allebei niet.
Mijn vriend heeft op zijn huidige werk flexibele werktijden en wij zouden echt niet meer anders willen. Geen weekend en geen avondwerk, maar het kantoor is open van 6 tot 5 en zolang je wekelijks aan je uren komt, maakt het ze niet uit wanneer je aankomt en vertrekt. Nooit meer stress over op tijd komen, wij kunnen zo heel mooi om de spits heen rijden. Mijn vriend vaak om 7 uur 's ochtends op z'n werk en vertrekt rond 3:30. Maar ook als wij een afspraak hebben of 's middags ergens heen willen, dan werkt hij 1 dag of een paar dagen wat langer zodat hij die middag of ochtend zonder problemen eerder weg kan of later kan komen.
Ikzelf ben ook heel flexibel. Ik werk vanuit huis op social media in shifts van een half uur tot 3 uur. Die kunnen in principe op elk tijdstip zijn. Dus ik werk in principe fulltime, maar verdeeld over 6 dagen en avonden. En dat vind ik eigenlijk super. Ik kan middenin mijn werkdag zomaar twee uur niets hebben en er lekker met de hond opuit gaan.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 10:06

Toen ik nog werkte vond ik het geen enkel probleem om 24/7 beschikbaar te zijn. Dus ik was altijd oproepbaar. Op een feestje of thuis dronk ik in die periode nooit alcohol en ik zorgde ervoor nooit verder dan een half uur van de zaak te zijn. Heerlijk om iets voor de zaak te betekenen.
Maar nu denk ik er totaal anders over. 2 weken voordat ik met AOW ging kreeg ik een oproep om voor de kantonrechter te verschijnen. Eis werkgever: ontslag wegens AOW. Na onder ander meerdere zaken is er een schikking getroffen en kreeg ik een som geld.
Neemt niet weg dat ik nu jarenlang later de instelling heb 9 - 5 en het mij nog steeds dwarszit.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 10:10

Tja, zal er wel vanaf hangen welk werkveld je zit

Als je niet van onregelmatig werken, weekenden, feestdagen en switchen van dagen houdt, raad ik je aan niet in de zorg te gaan :D :o

Of ehm...als flexer.
Dan heb je juist wel inspraak in je rooster

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 10:17

Ik vind flexibel werken echt heerlijk. 's Avonds en in het weekend af en toe een mailtje doen, en dan overdag tijdens het werk ook de tijd kunnen nemen voor een keer een privé telefoontje tussendoor of een boodschap. Het moet wel in balans zijn.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 10:29

Bij "geen 9-5 mentaliteit" gaan mijn nekharen altijd overeind staan. Vaak houdt het in dat je overuren maakt zonder compensatie en het niet erg vindt om elke seconde van de dag bereikbaar te kunnen zijn voor je werkgever. Ik vind dat een schandalige eis. Overuren verdienen compensatie en bereikbaar zijn kan op de afgesproken uren dat je voor iemand aan het werk bent.

Iedereen werkt voor geld, niet voor z'n plezier en op het moment dat deze eisen gesteld gaan worden moet de werkgever ook gewoon over de brug komen. Je kan van werknemers niet verwachten dat zij net zoveel hart voor de zaak hebben als de werkgever, dat is onrealistisch.

Als ik het op mezelf betrek:
Overuren, prima. Maar daar wil ik wel voor worden betaald.
Bereikbaar tot einde werktijd. Stuur je mij een mail om 17.01 uur? Dan heb je gewoon pech, daar krijg je de volgende dag antwoord op.

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 10:32

Met mijn werk heb ik vaak avond- en weekenddiensten. In het begin wel wennen en met m’n vriend vergt het soms de nodige planning, maar het heeft ook z’n voordelen. Zo kan ik wanneer ik een avonddienst doordeweeks heb eea regelen of met de honden lekker op pad en als ik toevallig een x op zaterdag in een drukke winkel ben vind ik het helemaal niet zo erg dat ik niet standaard elk weekend vrij ben. Ik moet er wel bij zeggen dat we voor corona met dat soort diensten al veel vanuit huis werkten.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 10:34

Ik ben wel flexibel, vind het geen probleem om een keer 1 of 2 uur langer door te gaan of in het weekend iets te doen. Maar dan moet de werkgever andersom ook flexibel zijn en dat is bij mijn huidige werk het geval.

Selina schreef:

Dit vind ik ook wel aan je salaris liggen. Voor een modaal salaris niet ok, voor twee keer modaal vind ik het geen probleem. Maar zelf zie ik het ook niet zozeer als betaald krijgen per uur, maar als voor een x aantal dagen per week. Ik kan mijn salaris verdubbelen door op de Zuidas te gaan werken, maar dan werk ik ook 60 uur en daar heb ik geen zin in. Het is dus ook een keuze.

Ik heb niet zoveel met mensen die echt precies hun uren werken (na 5 uur echt niks meer doen), tegelijkertijd vind ik het in vacatures een stomme term want vaak komt het over als: wij verwachten veel van je maar betalen daar niet voor hoor.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 10:46

Vrijwillig vind ik er niet bij horen, gewoon betaald worden.
Maar wel dat je dag niet altijd om 5 stopt.

Voorbeeld mijn vriend als chauffeur. Daar moet je geen 9-5 mentaliteit hebben.
Ze beginnen uiteraard al voor kantoortijden, maar de vrachten die dag moeten gewoon weg. Ook als het tegenzit door wachten met kunnen lossen of files oid.
Maar ze krijgen wel alles betaald.

Toen ik voorheen in de tuinbouw werkte moest het die dag ook af.
De ene keer was dat al om 14.00 de andere keer 21.00, maar werd wel gewoon betaald.

Later heb ik wel vaste uren gehad, maar weer 3 ploegen. Ook weekenden.
Als je daar tegen kunt is dat erg fijn. Want je kan ook lekker overdag eens dingen plannen en doen.
Zo heb ik ook jaren alleen avonddiensten gedraaid. Voor het sociale leven niet echt fijn, zelf vond ik het wel lekker want ik ben een avondmens.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 10:49

Ik vind de combinatie tussen 9-tot-5 en flexibel echt heerlijk. Ik vind het echt top dat ik weet dat ik alleen bereikbaar hoef te zijn tussen 9:00 en 17:00 en verder gewoon m'n werktelefoon uit kan zetten. Maar ik ben wel heel vrij in hoe ik mijn tijd indeel. Ik werk 32 uur/week maar mag geheel zelf bepalen wanneer, over hoeveel dagen ik mijn uren verspreid. Zolang ik mijn werkzaamheden maar binnen die 32 uur af heb. Ik plan dus m'n eigen afspraken e.d. in en dat vind ik echt heerlijk. Wel de voorspelbaarheid en regelmaat van 9-tot-5, maar niet zo rigide.
Maar dan is "flexibel werken" bij mij wel iets heel anders dan het beeld dat jij in de OP schetst.