Nieuwe functie, nieuwe salaris

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Spaansepony

Nieuwe functie, nieuwe salaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-21 22:36

Zoals de titel doet spreken, hoe onderhandel je nou het beste? :') -O-

Ik werk al ruim 4 jaar bij hetzelfde bedrijf en de laatste periode als teamleider. Inmiddels is mij aangeboden om een andere functie te kunnen krijgen als assistent manager, echter kleven hier voor mij meer nadelen aan dan voordelen.

Het is bedrijf wat graag zo min mogelijk uitgeeft aan zijn personeel, we hebben geen cao waar we op terug kunnen vallen behalve op wettelijk loonschaal. We bouwen onder andere geen pensioen op(al willen de dit wel veranderen)We krijgen dan ook echt gewoon het minimum betaald, dit heb ik toen een klein beetje kunnen onderhandelen omdat ik de functie teamleider kreeg.

Echter heb ik in deze situatie wat voordelen voordat wij een nieuwe manager kregen gedaan, dat zijn vaste werkdagen en vaste vrije dagen. Zo draai ik als enigste geen weekenddiensten en ben ik woensdags altijd vrij :D deze situatie is zo gebleven bij onze huidige manager omdat ik niet toegaf om dat te veranderen omdat we al jaren zo werkte.

Echter word bij een nieuwe functie verwacht dat ik wel weer in het weekend ga werken minimaal 1 dag en ik mij flexibel ga opstellen wat betreft de dagen, dat is hun belangrijkste eis.

Maar wat is nou een beetje het salaris voor assistent manager? En hoe kan je dit het beste onderhandelen?
Voor mijzelf heb ik al besloten dat ik niet voor 300 euro salaris meer mijn vastigheid ga opgeven en vrije weekende, ik vind dat daar best wel wat meer tegenover mag staan.

Ik ben dus voornamelijk opzoek naar tips, indicatie van loon etc.
(Loon konden ze nog niet aangeven moesten ze zelf ook nog uitzoeken := )
Ik heb wel wat voordelen ik ben de enigste met vaste uren contract. Rest werkt op 0 uren basis en krijgen geen vaste uren omdat wij het werk met zijn tweeën op weekende na kunnen rond werken.
Ik ben de langste werkzaam op de zaak en weet het meeste, zo werk ik op dit moment onze manager nog in oid.

lovelucydan

Re: Nieuwe functie, nieuwe salaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 22:44

In welke branche werk je?

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-21 22:52

lovelucydan schreef:
In welke branche werk je?

We vallen tussen wal en schip. We zouden onder horeca kunnen vallen maar ook onder pretparken.
Zelfs de eigenaren weten het niet :+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 22:56

Wellicht in de paarden branche , want zo herkenbaar wat geschreven wordt !

Het verschil bij een grote stal waar ik werkte , was € 500 netto tussen een gewone medewerker en een assistent of manager .
Had je je C-E dan kwam er €200 netto bij
Als voorbeeld
Gewone home/ show groom op basis van 6 dagen € 1800 netto
C-E rijbewijs €2000 netto
Assistent manager of manager €2500 netto
Collega's hadden er nog woonruimte bij
Ik niet , maar werkte daardoor 5 dagen per week in de zomer maanden en 5,5 in de wintermaanden

Maar dit was een lokatie met buitenlandse ruiters die zowel een ver weg federaties hadden als een NL bv
En ook daarin zat loon verschil en veel ook.
Rare wereld de paarden wereld :(:)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 23:14

Het ligt heel erg aan verschillende factoren, zoals o.a. werkervaring in een vergelijkbare functie, maar ook aan de sector waarin je werkzaam bent. Als je begint in een nieuwe functie is het niet standaard dat je veel loonsverhoging krijgt, omdat je werkervaring mist.
Kijk op vacature-sites eens naar vergelijkbare functies in dezelfde sector, daar staat meestal een bedrag bij, maar zelfs in dat bedrag zit een ruim verschil, op basis van werkervaring en huidig salaris wordt dat bepaald.

Zoals bijvoorbeeld een salaris van €1900 tot €2700
Als starter in die functie kun je dan maar beter van €1900 uit gaan en niet de €2700
Als parttimer pak je daar dus maar 80% van.

Kijk ook goed naar zaken als overuren, in de meeste managers functies worden die niet uitbetaald, overuren worden geacht bij de functie te horen.

Toch, al ga je er financieel niet veel op vooruit, de werkervaring is heel waardevol als je ergens anders gaat solliciteren en vaak is het makkelijker onderhandelen bij een potentieel nieuwe werkgever op een dergelijke functie als je al werkervaring hebt.

Een tip, werk ook aan je taal, zeker als assistent manager wil je ook aantonen dat je de Nederlandse taal goed beheerst. Je zinsbouw loopt niet helemaal lekker en sommige woorden zijn spreektaal, het is bijvoorbeeld niet “enigste”, maar “enige”.
Ik ben zelf een manager met zware dyslexie, maar ik heb er ook kei hard aan moeten werken om daar overheen te komen. Ik schreef ook in spreektaal in plaats van ABN en dan ook nog eens mega veel spelfouten.

Wil je onderhandelen, dan is het belangrijk om dat op niveau te doen, zodat je niet onderschat wordt.
Overschat jezelf ook niet, wanneer je te veel gaat vragen, kan dat ook tegen je werken.

Ik zou eerst eens aan hun vragen welke arbeidsvoorwaarden en salaris zij aanbieden. Zorg dat je het zwart op wit hebt en bedenk dan goed hoeveel ruimte je nog echt hebt om te onderhandelen.

Ik ben bij mijn eerste werkgever ook helemaal van onderaf (uitzendkracht productiemedewerker) naar boven gewerkt tot teamleider en daarna tijdelijk als assistent project manager, maar grote salaris stappen heb ik daar nooit kunnen maken.
Salaris stappen kwamen pas echt bij de overstap naar nieuwe werkgevers en de variëteit aan werkervaring die ik bij verschillende bedrijven op deed.
Tegen de tijd dat ik door bedrijven benaderd werd voor bepaalde functies, werd het onderhandelen pas echt leuk.
En ik ben blijven studeren, cursussen en studies, wat ik mee kon pakken deed ik er bij. In elke onderhandeling neem ik ook de mogelijkheid tot opleidingen volgen (op kosten van de zaak) mee.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 06:33

Maar wil je blijven werken voor een bedrijf waar je niet eens iets opbouwt voor je oude dag terwijl je ook nog maar het minimum betaald krijgt (En daardoor waarschijnlijk zelf ook niet veel daar voor aan de kant kan zetten)
En dan zo ook nog weekenden werken. Dan moet je het werk wel heeeeel leuk vinden.
Ik denk dat je voor jezelf goed moet nagaan wat jíj vindt dat je waard bent en voor welk geld jíj bereid bent ook weekenden te gaan werken. En dat aangeven en als ze daar niet aan tegemoet komen zou ik lekker m'n vrije woensdag en weekenden behouden in m'n huidige functie. En desnoods verder gaan kijken.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 06:50

ik denk dat je een afweging moet maken wat je belangrijker vind. je privileges die je nu hebt ( geen weekenden, woensdag vrij) of meer salaris en ws een leukere baan? Is de nieuwe baan leuker dan je huidige? wat heb je daarvoor over. ALs je hangt aan je vrije dagen en dat echt is wat je niet wilt opgeven dan zou ik hem niet aannemen. Meer geld is leuk maar niet als je daarvoor bepaalde vrijheden die je belangrijk vind ervoor moet opgeven

Hier is het thuis andersom. Mijn man en ik werken al jaren onregelmatige diensten, ik vind het heerlijk hij begint er last van te krijgen. Heeft nu gesolliciteerd op een baan die onder kantoortijden valt. Salaris gaat 1/3 omlaag.. ruim 500 euro. Hij gaat meer uur werken. Ik schrik hiervan. meer uur werken. minder salaris. baan gelijkwaardig aan uitdaging, en toch heeft hij het ervoor over omdat hij uit de onregelmatigheid wilt. Ik moet er niet aan denken....

Kortom beslis eerst wat je belangrijker vind. Als je het niet erg vind om een weekend te werken en je woensdag niet meer vrij te zijn, de baan je echt leuk lijkt... dan ervoor gaan.anders niet

succes

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 07:08

Ik ben het met mijn voorhangers eens. Zet eerst eens op papier wat je zelf belangrijk vind.
Het doorgroeien in een bedrijf wordt vaak als standaard en logisch gezien maar het maakt heel veel mensen kapot. Het gebeurd veel te vaak dat iemand ergens in doorgroeid waar hij/zij niet wil zijn en kan dan niet echt meer terug.
Ik heb zelf al meeermaals doorgroei richting hoger management of bedrijfsleiding afgewezen. Ik hecht juist enorm veel waarde aan mijn flexibiliteit en brede vakgebied. In de bedrijfsleiding zit ik ineens met budgets en startegie opdrachten waar ik helemaal niet op zit te wachten, zelfs niet voor 1000 per maand meer.

Josje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 07:23

Een indicatie voor salaris en arbeidsvoorwaarden geven is lastig zonder alle omstandigheden te weten...
Horeca en pretparken zijn op zich niet de betaalde branches maar... wel branches met grote tekorten, dat is in je voordeel en geef je een goede onderhandelingspositie (het is sowieso een werknemers markt op het moment!).

Als ik jou was dan zou ik van te voren heel goed bedenken wat je graag zou willen zien qua voorwaarden. Denk goed na over de voor- en nadelen en wat jouw werkgever mag verwachten van jou. Zet de verzwarende taken en verantwoordelijkheden op een rijtje en geef aan wat jij een passend salaris vindt. Zo kom je sterk en daadkrachtig over (dat is natuurlijk een hele goede eigenschap voor een manager :)).

Ze zullen waarschijnlijk met een tegenvoorstel komen, denk daar goed over na en neem je tijd. Niet zomaar het eerste voorstel accepteren.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 07:37

Hoe groot is jullie bedrijf? Hebben jullie een ondernemingsraad?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 07:44

Spaansepony schreef:
...We bouwen onder andere geen pensioen op(al willen de dit wel veranderen)We krijgen dan ook echt gewoon het minimum betaald, dit heb ik toen een klein beetje kunnen onderhandelen omdat ik de functie teamleider kreeg..

Hoe oud ben je?
In Nederland begin je pas met pensioenopbouw vanaf dat je 25 jaar oud bent.

Verder ben ik het met de rest eens, schrijf op wat voor jou belangrijk is en ga daarmee onderhandelen.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 08:06

flettie schreef:
Spaansepony schreef:
...We bouwen onder andere geen pensioen op(al willen de dit wel veranderen)We krijgen dan ook echt gewoon het minimum betaald, dit heb ik toen een klein beetje kunnen onderhandelen omdat ik de functie teamleider kreeg..

Hoe oud ben je?

Verder ben ik het met de rest eens, schrijf op wat voor jou belangrijk is en ga daarmee onderhandelen.

Is dat zo? Ik had voor mijn 25ste een baan waar ik pensioen opbouwde.
Maar verder weet ik er ook niet veel van.

Mijn eerste reactie is ook: Is het leuk bij het bedrijf waar je werkt? Doe je met veel plezier je werk? De arbeidsvoorwaarden zouden voor mij al wel een reden geven om eens buiten het bedrijf te kijken naar een andere baan.
Qua loon heb ik er geen kaas van gegeten en kan ik je niet adviseren, vrij in het weekend zou mij ook veel waard zijn. Daar kan promotie niet altijd bovenop.

Al begrijp ik wel in zo'n functie dat er van je wordt verwacht dat je in het weekend ook aanwezig bent :j
(Ik stel mij zo voor dat je bij een Monkey town achtig bedrijf werk, aangezien je het hebt over pretpark/horeca.)

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 08:23

Zinzi_jewel schreef:
Wellicht in de paarden branche , want zo herkenbaar wat geschreven wordt !

Het verschil bij een grote stal waar ik werkte , was € 500 netto tussen een gewone medewerker en een assistent of manager .
Had je je C-E dan kwam er €200 netto bij
Als voorbeeld
Gewone home/ show groom op basis van 6 dagen € 1800 netto
C-E rijbewijs €2000 netto
Assistent manager of manager €2500 netto
Collega's hadden er nog woonruimte bij
Ik niet , maar werkte daardoor 5 dagen per week in de zomer maanden en 5,5 in de wintermaanden

Maar dit was een lokatie met buitenlandse ruiters die zowel een ver weg federaties hadden als een NL bv
En ook daarin zat loon verschil en veel ook.
Rare wereld de paarden wereld :(:)

Minimum loon is 1701 Bruto, dan is het toch wel heel leuk verdienen in de paardenwereld (1800 euro netto)

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 08:34

flettie schreef:
Spaansepony schreef:

Hoe oud ben je?

Klopt dat wel? Ik ben meteen na mijn opleiding begonnen met mijn pensioenopbouw. Toen was ik 21... Ik werk in de gezondheidszorg.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-21 08:35

Bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden en tips!

Ik pak even wat puntjes eruit om te beantwoorden.
@fletti, ik ben ruim 10 jaar ouder dan 25 jaar. En sinds 2 jaar bouw ik geen pensioen meer op, omdat we eerst bij een payrol bedrijf zaten wel. Na de overstap om zelf de loonbetalingen te doen via het hoofdkantoor niet meer.

@nine, we hebben ruim 15 vestigingen van ons zelf in zowel Nederland als Duitsland/Zwitserland.
De naam is van onszelf dus we hebben ook nog een hoop Française ondernemingen.

@josje, klopt het is bij beide geen vetpot daar ben ik mij heel goed van bewust. Echter voer ik al geruime tijd de taken uit van manager op locatie. Wij hebben maanden zonder gezeten maar het werk ging door. Ik heb toen zelf alles kunnen regelen ook voor de overige werknemers zo had bijvoorbeeld niemand een contract en salarissen liepen niet meer. Lang verhaal kort, deze taken zijn nadat wij een manager kregen niet verder weg gevallen en help ik nog steeds in mee.

@invdh en Sizzle, bedankt voor jullie antwoord. Ik had voorheen nooit een vast werkrooster tot net voor Corona het hoofdkantoor ineens met nieuwe regeltjes kwam. Zo moesten we plots werken met een vast rooster voor manager en teamleider en de rest erom heen plannen. Zo is het ooit gekomen dat wij een vast rooster kregen, uiteindelijk zijn wij dicht gegaan door covid en nadat wij weer open mochten had mijn toenmalige manager ontslag genomen en bij de huidige manager had ik gelijk niks toegeven en mij gehouden aan de vaste dagen.
Sindsdien merk ik dat ik veel waarde ben gaan hechten aan vaste vrije dagen.

@needje, ja en nee. Op zich wil ik best in een ander bedrijf werken en door solliciteren maar ik heb een vast contract op 32 u basis per week. Ik ben mij heel goed ervan bewust dat je zeker in deze tijden en nu ook weer COVID meer gaat opspelen je nergens een vast contract gaat krijgen. Ik heb ondanks alles nu wel een stukje zekerheid aan inkomen en baan. Ons bedrijf is gezond aan inkomen dus nog een keer een sluiting overleven wij wel waardoor ik wel mijn werk behoud.

@daphara, bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Op de vraag wat voor salaris bij deze functie hoort wisten ze dat nog niet zo goed. Ze gaven alleen aan dat een vestiging manager tussen de 2300/3200 euro verdiende. Maar voor assistent manager moesten ze dat nog even nakijken, hier zouden ze van de week
Op terug komen. Ik zit al paar dagen internet af te speuren maar ik zie weinig salarissen staan. De meeste vacatures zijn van ons zelf van de overige vestigingen, Haha. En daar kan ik zelf antwoord ingeven wat ze verdienen. Dat is gewoon het minimum wettelijke loon wat ze aanhouden op 40 urige werkweek. Daarnaast werken wij met een hele hoop jongere (15 tm 20 jaar) en dat kost sowieso geen drol. Als je nagaat dat we via een payrol bedrijf met hun werken dus een 15 jarige ons 3,40 per uur kost is dat best sneu.

Van de overuren is een goede tip, deze worden nu omgezet in tijd voor tijd.

@zinzi, het is gelukkig geen paarden branche. Ik weet dat daar de uurlonen sowieso erg laag liggen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 08:36

Ik zit gewoon onder een CAO, maar toen ik vanuit het uitzendbureau voor vast aangenomen werd kreeg ik er een schaal en een tree bij. Dus daar zou ik op sturen.

Verder zou ik absoluut in de huidige banenmarkt waarbij er veel te weinig personeel beschikbaar is eens gaan kijken wat je nog meer kan krijgen. Bedrijven zonder CAO en pensioenopbouw lijken me geen stand te kunnen houden in de huidige markt. Kies voor je eigen toekomst, niet voor die van een bedrijf...

flettie schreef:
Hoe oud ben je?

Huh?? Ik werkte op mijn 16e voor een bedrijf waar ik ook gewoon pensioen opbouwde hoor...

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 08:51

Sorry maar geen pensioen opbouwen en het minimumloon verdienen is echt niet oké. En ze zitten overal verlegen om personeel. Moet je ook nog flexibel gaan zijn... Ik kan me bij a geen slechtere werkgever voorstellen. Wegwezen! Werkgever hoppen geeft je vaak ook beter en sneller de mogelijkheid om in salaris omhoog te gaan.

Zebraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 09:02

BaileyMix schreef:
Sorry maar geen pensioen opbouwen en het minimumloon verdienen is echt niet oké. En ze zitten overal verlegen om personeel. Moet je ook nog flexibel gaan zijn... Ik kan me bij a geen slechtere werkgever voorstellen. Wegwezen! Werkgever hoppen geeft je vaak ook beter en sneller de mogelijkheid om in salaris omhoog te gaan.

Precies dit.
Vooral dat geen pensioen opbouwen is een goede voor de onderhandelingspositie. Dit moet je dus zelf opbouwen nu en daar zouden ze als werkgever wel extra geld voor beschikbaar kunnen stellen.

Als je er al een paar jaar werkt zou je zeker meer dan minimumloon moeten verdienen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 09:08

Wanneer een bedrijf niet aan kan geven wat een assistent bedrijfsleider verdiend?
Is het niet zo dat ze je in een flexibele positie willen hebben voor een schijntje meer in de maand?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 01:41

Daar neig ik sowieso naar als ik lees dat ze hun personeel zo min mogelijk willen betalen en de belangrijkste eis nu flexibiliteit en weekendwerk is.

Ik ben per 1-1 ook van functie veranderd, naar een functie die ik een jaar of vijf terug ook parttime uitgeoefend heb. We zijn als bedrijf een paar jaar terug overgenomen en toen ben ik weer fulltime gaan doen wat destijds de bulk van mijn werk was, maar vorig jaar heb ik besloten dat ik wat anders wilde.

Ik heb zelf niet hoeven onderhandelen. Mijn manager (een nieuwe sinds de overname) wist wel dat ik ervaring had en was ook mijn manager in m'n oude functie, en kwam zelf met een aanbod waar ik prima mee kon leven. Hij wilde me niet ergens onderaan in de groep hebben staan qua salaris, dus ik ben er in een paar stappen (december en augustus) bij elkaar 18% op vooruit gegaan. Daarnaast had ik in m'n oude functie een wisselend rooster (soms om 7:00 beginnen, soms tot 19:00 werken) en 24/7 standbydienst, en dat is in m'n nieuwe functie allemaal weggevallen. Dat was op zichzelf al een flinke verbetering :)

Belangrijk voor jezelf is om duidelijk te krijgen voor hoeveel je die vastigheid wél op zou willen geven. Voor € 300,- doe je het niet, maar zou je het voor bijvoorbeeld € 500,- wel doen? Dat is een vraag die je alleen zelf kan beantwoorden. Ik moet zeggen dat als ik je eerste bericht zo lees, ik betwijfel of ze met dat soort bedragen aan zouden komen. Tweede vraag is dus of je het in dat geval prima zou vinden om in je huidige functie met je huidige voorwaarden te blijven werken. Je zou dat eventueel ook bij onderhandelingen kunnen gebruiken. Je kan aangeven dat je momenteel niet in het weekend werkt en dat liever ook niet wil, en dat als ze willen dat je dat opgeeft daar ook wat tegenover moet staan naast een loonsverhoging voor de extra werkzaamheden en verantwoording.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 06:56

Assistent manager functie met al een aantal jaar ervaring als teamleider en dan nog rond dat minimumloon blijven hangen? Niet doen hoor.

Er zijn heel veel vacatures, je hebt wat te kiezen hoor. Tuurlijk je start dan met een jaarcontract vaak, maar bij goed functioneren kan dat vaak een vast contract worden. Ik denk eerlijk dat de horeca juist nu meer gaat betalen voor personeel, omdat ze ook wel weten dat door niet goed werkgeverschap ze allemaal zijn weg gegaan.

Ik zou zelf denk ik niet voor minder dan €750 je vaste vrije dagen en weekenden opgeven. Maar ik denk dat ik opzoek zou zijn gegaan naar een andere werkgever. Minimumloon is voor een ongeschoolde startersfunctie.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 08:02

Dit klinkt niet als een fijn toekomstbestendig bedrijf om te werken. Ze lijken vooral zoveel mogelijk van hun werknemers te willen zonder daar iets voor terug te doen.
Er zijn veel werkgevers die een stuk beter betalen en wel de pensioenen van medewerkers regelen. Lekker makkelijk en kostenbesparend voor het bedrijf, maar voor jou echt niet OK als dat zo door gaat…

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 08:09

Functie elders!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 08:24

flettie schreef:
Hoe oud ben je?

Help aub geen onzin de wereld in!

In Nederland bouwde je AOW op vanaf dat je 15 jaar was. Dat was zo, omdat iedereen met 65 jaar de pensioengerechtigde leeftijd had bereikt.

Vanaf 2016 zijn de regels iets aangepast, je krijgt nog steeds AOW over 50 jaar, maar de pensioengerechtigde leeftijd is opgeschoven. Dit wordt aangepast naar de levensverwachting.

Een pensioenopbouw bij een werkgever is echter heel wat anders, dat doe je voor jezelf individueel en heeft niets met de AOW te maken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 08:51

Vraag 1: waarom wil je in vredesnaam voor zo’n bedrijf werken?
Overal zoeken ze mensen, ik vind dit echt uitbuiten. Je verdient beter, en kan makkelijk beter krijgen.

Verder is het aan jou wat het je waard is om je vrije weekenden en vastigheid op te geven.
Als ik jou was zou ik er hard in gaan, wetende dat als het niet lukt je zo een andere baan hebt.