Dierenleed of overdrijf ik?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Veriye

Dierenleed of overdrijf ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-21 10:28

Hallo bokkers,

Ik weet het even niet meer zo goed. Misschien kunnen jullie mij helpen.

Sinds vorig jaar december wonen wij in een hoekwoning. Onze direkte buren zijn polen en vriendelijke mensen. Behalve van de schreeuwende kinderen en iedere dag 3 ballen in de tuin hebben wij geen last van ze.

Echter hebben ze een oudere hond die buiten in de tuin woont. Hij heeft een hondenhok waar wat dekens in liggen. Iedere tweede dag ofzo krijgt hij drinken en eten ( je hoort hem dan echt een kwartier drinken dus hij heeft wel dorst). Omdat hun tuindeur niet goed dicht kan en de hond al vaker is ontsnapt ( hij toont dan agressie tegen andere honden en mensen) hebben ze hem aan de lijn gedaan. Hij kan nu dus denk ik 1-1.5m rond zijn hok bewegen. Meer niet.
Ze hebben ook een konijn, alhoewel die eerder de maat vlaamse reus heeft en die is blijkbaar het konijnenhok uitgegroeid. Die staat nu in een hondenbench in de tuin naast de hondenhok. Zonder dak of huisje of wat dan ook. Helft van die bench is al gevuld met het nijntje. Ze zetten hem volgens mij wel binnen het tuinhuis met harde regen of weer terug in het hok (hok zit achter de schutting en kan ik niet zien)
Zover dus de situatie. Ik vind het niet dierengerecht en word er zooo boos en verdrietig van.
Zou dit een reden zijn om de 144 te bellen? Mijn man zegt ik moet me er niet mee bemoeien, maar het blijft maar knagen.
Bedankt voor het lezen van het verhaal.
Wat zouden jullie doen?

LiannePuthzy

Re: Dierenleed of overdrijf ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 10:30

Ik zou hier zeker 144 of de dierenbescherming voor bellen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 10:31

Is eerst praten bij hun een optie? Zo niet dan zou ik zeker 144 bellen.
Zullen de buren weten dat jij hebt gebeld of zijn er meer mensen die dit kunnen zien? Het lijkt me ook niet de bedoeling dat jij problemen krijgt met hun omdat je de dierenpolitie hebt gebeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 10:44

zijn deze dieren mee gekomen uit polen? dan zijn ze vast gewend aan deze - voor ons - barbaarse leefomstandigheden

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 10:58

MCE schreef:
zijn deze dieren mee gekomen uit polen? dan zijn ze vast gewend aan deze - voor ons - barbaarse leefomstandigheden

Dan nog is er een verplichting 24/7 water ter beschikking en op tijd voeren!!
Absoluut 144 bellen

En overigens de gemiddelde Pool verzorgd zijn hond(en) stukken beter als hoe jij er over denkt. Ik heb jarenlang met Polen gewerkt en hier in omgeving wonen best veel Polen maar ze zijn gek met hun dieren net zoals ik. Ze lopen veel met de honden, bij uitjes gaan de honden vaak mee en ze behoren echt bij hun en wonen in huis. Ik ken persoonlijk geen Polen met buiten honden zelfs. Wel 2 huizen waar ook katten leven en die lopen altijd gezellig met hun mee richting werk of bus of winkel. Die zien er super uit ook
Laatst bijgewerkt door dierenfan op 02-10-21 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 11:00

MCE schreef:

maakt dat uit dan?

Als we in België iets hadden dat daar wat aan deed zou ik hiervoor absoluut bellen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 11:02

Zeker melden.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 11:17

zeker melden om dieren aan ketting te zetten zijn bepaalde wettelijke voorwaardes aan:

Helaas mag dat. In 2014 is het ‘Besluit inzake het houden van waak- en heemhond’ teruggebracht tot slechts enkele artikelen met algemene normen over hoe honden in een ren of aan een ketting mogen worden gehouden. De handhaving kan hierdoor worden bemoeilijkt. Zonder specifieke normen is het aantonen van verwaarlozing of mishandeling lastiger.
Oud artikel 1, vervallen 1 juli 1014: “Het is de eigenaren of gebruikers van erven, landerijen of andere terreinen verboden daarop een hond te houden, die aan een ketting of op andere wijze is vastgelegd, indien niet is voldaan aan de in artikel 2 gestelde eisen.”
Wat algemene regels:
1 Het bevestigingsmiddel, waarmee de hond is vastgelegd, en de halsband, waaraan dat middel is bevestigd, zijn zodanig ontworpen dat er geen wurging of verwonding bij de hond optreedt.
2 Het bevestigingsmiddel heeft een zodanige lengte dat het dier voldoende bewegingsruimte wordt gelaten.
3 De hond wordt niet door obstakels belemmerd in de bewegingsvrijheid die hem door het bevestigingsmiddel, bedoeld in het eerste lid, wordt gelaten.
4 De hond heeft toegang tot een hok dat:
a. voldoende ruimte biedt aan die hond;
b. de hond bescherming biedt tegen nadelige weersinvloeden en kou;
c. eenvoudig kan worden gereinigd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 11:26

Hier zou ik zelf niet mee gaan praten maar melding doen, als het kan foto's maken en meesturen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 11:29

Tja, ik zou het direct melden, als praten geen zin heeft. Ik kan zulke dingen niet aan zien....

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 11:32

Wordt er ook niet met de hond gewandeld? Wat een sneu verhaal zeg.
Ik zou zeker melding doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 11:33

MCE schreef:

Klopt.
Als dat zo is, is dat geen probleem.
Mijn adoptiekindje uit Afrika geef ik ook amper te eten en loopt zonder schoenen en in een aftands t-shirtje buiten.
In de winter mag ze in de schuur en dat gaat prima.
Zij is toch niet beter gewend.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 11:37

Brainless schreef:
MCE schreef:

Klopt.
Als dat zo is, is dat geen probleem.
Mijn adoptiekindje uit Afrika geef ik ook amper te eten en loopt zonder schoenen en in een aftands t-shirtje buiten.
In de winter mag ze in de schuur en dat gaat prima.
Zij is toch niet beter gewend.

Nou dat inderdaad. Sjongejonge.

Ik zou zeker melding doen! Gewoon even naar 144 bellen. Zou zelf het gesprek niet aan gaan.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 11:51

Zeker bellen ts

Die arme dieren hebben geen stem

En eerlijk je konijn buiten in een bench houden zonder schuil mogelijkheid is gewoon dierenmishandeling

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 12:00

Wat Amber_anne zegt, die arme dieren hebben zelf geen stem.

Ik zou absoluut en snel bellen.
Voor die dieren kan het heel veel betekenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 12:18

bizar wat een reacties!! op een vraag!!

als de dieren het zo gewend zijn, dat wij dat niet juist vinden wil nog niet zeggen dat wat zij doen slecht is
en ik kan niet zien of 24/7 zo is

natuurlijk hebben ze water en voer nodig en een dak boven het hoofd, dat regel je direct met de buren of de buurtbemiddeling, de wijkagent, of bellen 114

dan onderneem je toch direct actie, ga je niet naar: bokt weet raad
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-10-21 13:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Charlotte124

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 12:37

114 niet 144!
Laatst bijgewerkt door Charlotte124 op 02-10-21 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 12:38

Charlotte124 schreef:
114

Zou zelf 144 doen.

Maar TS, niet altijd water hebben is wel reden voor een melding hoor!

Charlotte124

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 12:39

In Nederland
Heb ff gecheckt is kennelijk veranderd!
Sinds 2011 al, oeps
Laatst bijgewerkt door Charlotte124 op 02-10-21 12:42, in het totaal 2 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 12:40

Charlotte124 schreef:
In Nederland?

Ja

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 12:41

Waarom ga je niet gewoon eerst een keer het gesprek met de buren aan?
Ze gaan je niet vermoorden en sturen je ook niet de loopgraven in, en misschien nemen ze je tips wel aan en houd je er een leuke vriendschap/ burenrelatie aan over.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 12:42

Charlotte124 schreef:
114 niet 144!

Dan zal de dierenbescherming het wel verkeerd op de site hebben staan.

https://www.dierenbescherming.nl/contac ... dierenleed

Oehlala schreef:
Ze gaan je niet vermoorden en sturen je ook niet de loopgraven in, en misschien nemen ze je tips wel aan en houd je er een leuke vriendschap/ burenrelatie aan over.

Ik zou persoonlijk geen vriendschap willen met mensen die zo met dieren omgaan.

Charlotte124

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 12:44

Jildau schreef:
Charlotte124 schreef:
114 niet 144!

Dan zal de dierenbescherming het wel verkeerd op de site hebben staan.

https://www.dierenbescherming.nl/contac ... dierenleed

Oehlala schreef:

Ik zou persoonlijk geen vriendschap willen met mensen die zo met dieren omgaan.

Vroegah was het 114

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 12:56

dierenfan schreef:
MCE schreef:

Dan nog is er een verplichting 24/7 water ter beschikking en op tijd voeren!!
Absoluut 144 bellen

En overigens de gemiddelde Pool verzorgd zijn hond(en) stukken beter als hoe jij er over denkt. Ik heb jarenlang met Polen gewerkt en hier in omgeving wonen best veel Polen maar ze zijn gek met hun dieren net zoals ik. Ze lopen veel met de honden, bij uitjes gaan de honden vaak mee en ze behoren echt bij hun en wonen in huis. Ik ken persoonlijk geen Polen met buiten honden zelfs. Wel 2 huizen waar ook katten leven en die lopen altijd gezellig met hun mee richting werk of bus of winkel. Die zien er super uit ook

Ik ben vaak in Polen geweest (Krakow) en daar hebben veel mensen honden,gewoon in huis (kan ook moeilijk anders want is een grote stad) en die zijn er in het algemeen heel dol op .Niet anders dan in Nederland.Ik denk dat deze buren niet door hebben dat ze hun dieren niet goed verzorgen.Een vriendelijk voorlichtend gesprek zou nuttig zijn.Misschien kun je hulp aanbieden.Het is uiteraard duidelijk dat basisverzorging zoals altijd drinkwater ter beschikking echt noodzakelijk is.Als ze echt niet willen verbeteren dan kun je de dierenpolitie inderdaad erop afsturen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 12:58