Wat zouden jullie doen met “vaste” parkeerplekken in buurt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LoveGlove

Wat zouden jullie doen met “vaste” parkeerplekken in buurt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-21 20:19

Nou, vandaag is mijn ptss even hard getriggert door een van de buren die even langs de deur kwam. Toen ze haar verhaal stond te doen bevroor ik waardoor ik mijn vriend er niet bij kon roepen en kreeg ik laterna nog een paniekaanval. Lekker dan.

Waar ging het om? Ze kwam volgens haar namens de buurt even zeggen dat iedereen het irritant vindt dat mijn vriend en ik met onze auto’s op iedereens vaste plekken staan.

Even om het beeld voor je te tekenen: wij wonen in een doodlopende straat met parkeerplekken voor de mensen die er wonen. Iedereen heeft een beetje zijn eigen vaste plekje hier wanneer je thuis komt. Mijn vriend en ik hebben allebei een eigen auto en we hebben net zo goed ons vaste plekje. Voor de duidelijkheid zijn het open parkeerplekken en staan er verder geen kentekenbordjes ofzo bij enige parkeerplek dat aanduid dat die parkeerplek van iemand specifiek is. 5 van de 10 keer als ik of mijn vriend thuis komen van werk of een ander uitje, staat er een auto op onze vaste plekje. Daardoor kiezen wij er dan voor om gewoon op een andere plek te parkeren. Daar zijn ze eenmaal voor.

Blijkbaar is het bij deze buurt vanzelfsprekend dat je dan ook je auto weer op je eigen plek zet als die vrij komt. Daar hebben mijn vriend en ik nog nooit van gehoord dus dat konden wij niet weten.

Dus die vrouw kwam aan dat de hele buurt boos op ons is dat wij de hele tijd iedereens plek gebruiken om te parkeren en niemand behalve deze vrouw durfde er blijkbaar iets van te zeggen. Mijn vriend en ik hebben ook allebei een auto en dat is momenteel ook zo nodig. Maar die vrouw vertelde me ook mooi dat een van onze auto’s buiten de straat geparkeerd zou moeten worden want iedereen heeft 1 parkeerplek.

En nu komt hier even mijn mening daarover:
Persoonlijk respecteer ik helemaal dat iedereen een beetje zijn vaste plekje heeft. Dat hebben wij net zo goed. Maar ik vind het ergens een beetje onzin dat er zo, om het zo even te noemen, “autistisch” over gedaan wordt. Ik heb zelf autisme dus als ik niet op mijn plek kan staan wordt heb ik daar zelf zeker moeite mee. Maar ik moet me eenmaal aanpassen aan deze wereld en dan hem maar op een andere plek neerzetten. Zou ook een mooi gezicht zijn als ik elke keer ergens boos op de stoep sta te zeggen dat dat mijn plek is.
Zoals ik ook al zei, dit zijn openbare parkeerplekken. Er staan nergens kenteken bordjes. Dus wettelijk gezien mogen we parkeren waar we willen. Wij doen dus eigenlijk niks fout. Mijn vriend zelf vindt het ook gewoon pure onzin.
Daarbij, om de auto buiten de straat te zetten zou net zo goed voor problemen zorgen omdat daar waarschijnlijk ook iedereen een beetje zijn vaste plek heeft. En ik ga absoluut geen 10 km van mijn eigen huis parkeren.

Als ik niet was bevroren door mijn ptss had ik ook gezegd van: als het zo’n probleem is voor de hele buurt dan zouden we gewoon even met de hele buurt om de tafel moeten zitten en een oplossing zoeken. En eventueel stappen we naar de gemeente zodat iedereen wettelijk zijn vaste plek krijgt als het zo’n groot probleem is.
Sonde dat ik het er niet uit kreeg.

Dus persoonlijk snap ik het wel en wil ik het respecteren maar van de andere kant ben ik het er niet volledig mee eens. Zelfs als ik graag zou willen dat het allemaal netjes via de vaste plekken gaat. Er komen ook andere mensen in deze straat die op bezoek komen ofzo. Dus het is gewoon onrealistisch.

Ik ben benieuwd wat jullie mening is. Wat zouden jullie hebben gezegd en gedaan?

Earth

Re: Wat zouden jullie doen met “vaste” parkeerplekken in buurt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 20:24

Wij hebben ook ooit buren gehad die vonden dat een bepaalde parkeerplek van hun was, omdat ze anders hun auto niet konden opladen. Dan denk ik persoonlijk, tja dat is je eigen probleem. Ze losten het ook wat vreemd op, ze vroegen het in de eerste instantie aan andere bewoners maaar als het dan nog eens gebeurde werden ze boos. Ja dat vind ik dan dus jammer, want er is niks om boos te worden want niks is van jou. En dat vind ik in jouw geval ook. Natuurlijk kun je rekening houden met elkaar, maar boos worden omdat jullie er geen rekening mee houden is gewoon onzin. Ik vind je auto ook verplaatsen als 'jouw plek' weer vrij komt ook echt onzin en zou ik niet aan meewerken. Maar dat zou ik wel bespreekbaar maken. Mocht je dat anders willen aanpakken, kun je zo'n issue ook met de wijkagent bespreken om eventueel te bemiddelen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 20:24

Wij wonen ook in een kleine straat maar niemand heeft een eigen plek, wel is het irritant dat er meerdere mensen zijn met twee auto’s en die dan ook in de straat parkeren waardoor de mensen met 1 auto een heel eind verderop moeten parkeren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 20:27

Hier hebben ook de meesten een ‘eigen’ plekje en ik zet hem inderdaad wel om als ‘mijn’ plekje weer vrijkomt. Maar eigenlijk heeft ze er niks over te zeggen. Want het zijn ongeschreven regels. Je mag overal parkeren. Het heeft meer met een stukje respect en fatsoen te maken en de omgang met elkaar. Maar nogmaals: eigenlijk heeft ze er niks over te zeggen en ik vind het het eigenlijk ook niet kunnen dat ze zich meldt bij jullie aan de deur om dit te vertellen.
Zijn jullie nieuw in de straat?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 20:27

Wij hebben precies het zelfde gehad met schade aan toe. Openbare plekken maar oudere menen dat de plek voor de deur van hun is. Jammer dan. Ik zet de auto neer waar op dat moment plek is, is dat voor de deur van de buren is dat jammer maar is dat aan het einde van de straat dan is dat ook zo. Mocht je een bijvoorbeeld een (grote) werkbus hebben dan vind ik dat deze voor je eigen raam moet zetten om het uitzicht van je buren niet te belemmeren. Onze buren zijn zo pinnig op "hun" plekje dat ze hun auto verzetten als "hun eigen" plek weer vrij komt, dan zie je bepaalde buren naar buiten snelle om de auto te verzetten :=

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 20:29

Ik ben een simpele ziel, maar parkeervakken zijn gewoon een publieke voorziening. Klaar. Dat claimerige gedoe over parkeerplaatsen gaat bij mij altijd het ene oor in en het andere uit.

Tenzij het gaat om situaties waarin bijvoorbeeld woonwijken worden overspoeld door forensen die gratis kunnen parkeren, vind ik dat er niet echt een poot is om te staan. Je woont allemaal in dezelfde straat en hebt vroeg of laat een keer pech dat je plek bezet is. Joh, dat kan gebeuren.

Het zelfde met twee auto's. Er komt, als er echt geen ruimte is, altijd wel een moment dat je jouw auto misschien in de volgende straat moet zetten omdat het écht niet kan. Als daar op grote schaal problematiek ontstaat in de wijk omdat er te weinig parkeervoorziening is, dan kun je bij de gemeente aankloppen. Dat is niet de schuld van de inwoners en om nu verder weg te moeten parkeren lost ook geen klap op.

E_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 20:31

Hiraeth schreef:
Ik ben een simpele ziel, maar parkeervakken zijn gewoon een publieke voorziening. Klaar. Dat claimerige gedoe over parkeerplaatsen gaat bij mij altijd het ene oor in en het andere uit.

Tenzij het gaat om situaties waarin bijvoorbeeld woonwijken worden overspoeld door forensen die gratis kunnen parkeren, vind ik dat er niet echt een poot is om te staan. Je woont allemaal in dezelfde straat en hebt vroeg of laat een keer pech dat je plek bezet is. Joh, dat kan gebeuren.

Het zelfde met twee auto's. Er komt, als er echt geen ruimte is, altijd wel een moment dat je jouw auto misschien in de volgende straat moet zetten omdat het écht niet kan. Als daar op grote schaal problematiek ontstaat in de wijk omdat er te weinig parkeervoorziening is, dan kun je bij de gemeente aankloppen. Dat is niet de schuld van de inwoners en om nu verder weg te moeten parkeren lost ook geen klap op.

Ik ben het hier volledig mee eens. En die ene keer dat een buurpersoon dan aan de deur komt met 'hee buuf, je auto staat bij ons voor het huis en we moeten zware spullen in de auto sjouwen. Wil je hem even verzetten zodat we met onze auto voor ons huis kunnen staan?' Absoluut, geen enkel probleem. Maar verder: parkeren waar plek is :j

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 20:34

Je enige vaste plek is op de begraafplaats hoppa
Dat is wat ik antwoord

sharief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 20:38

Woon je bij mij in de straat? Hier ook altijd 1 buurvrouw die er over klaagt. 23 jaar geleden in de nieuwbouw komen wonen. Toen nog geen parkeerprobleem. Nu de baby's van toen inmiddels ook auto's hebben is het soms rondjes rijden voor een parkeerplaats.
Of wij ook even twee van de drie auto's in de zijstraat willen zetten. Juist, voor de deur van de mensen die daar wonen dus. Dus ons probleem bij hen parkeren, maar dat vind ze niet erg. Toch niet haar straat.

Ik zeg altijd maar dat al die kinderen vast wel ooit uit huis gaan en er tegen die tijd wel parkeerplekken vrij komen :+
En dat ze een klacht bij de gemeente kan neerleggen. Dat heeft ze nog niet gedaan, tsjaa....

Nu kunnen wij onze auto's altijd wel in de buurt parkeren en hou ik rekening met de buren. Maar vaste plekken in de straat, daar doen wij in de straat niet aan. In de straat achter ons daarentegen... daar dus wel, daar mag de visite zelfs niet in de straat parkeren. Gek geworden :(

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 20:39

Echwel schreef:
Dat is wat ik antwoord

:Y) _/-\o_

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 20:43

Dat ga je op veel plaatsen hebben.
Hier in principe genoeg parkeerplaats, maar de meesten hebben 2 auto's voor de deur, en sommige gezinnen zelfs 4 of 5 door nog inwonende kinderen+aanhang.

Nu heb ik een oprit waar 2 auto's op passen, maar als ik even snel met de honden weg wil is dat lastig, dus (net als de meesten hier in de straat dat trouwens doen) heb ik de bus meestal op onze oprit, en onze tweede auto dan op de openbare plek voor onze tuin.
Doen de meesten hier zo, gemakshalve, en ja, soms staat daar wel eens een auto, dan zetten we ze wel eens achter elkaar op de oprit, en als er de volgende dag plek is weer voor de tuin.

In het begin had een van de buren de gewoonte hun auto's bij ons voor de deur te zetten, terwijl bij hun voor de deur / tuin plaats was, vonden ze zeker het uitzicht niet zo leuk, geen idee, dan heb ik omdat ik geen zin had weer te hannesen met auto's verplaatsen onze andere auto dan maar ook eens bij hun voor de tuin op de openbare parkeerplek gezet.
Sindsdien zetten hun kinderen hun auto voor hun eigen tuin :)*

Openbaar is openbaar, daar kun je niks van zeggen simpelweg.
Geklaagd word er hier dan gelukkig niet...
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 28-09-21 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 20:45

Ja, dat is erg lastig. Feitelijk gezien zijn het openbare parkeerplekken en kun je hier openbaar parkeren. Niemand heeft het recht om het zijn of haar eigen te maken aangezien er niet voor wordt betaalt. Máár nog niet te spreken over de normen en waarden binnen een buurt. Veel mensen wonen al lang binnen hun wijkje en heeft iedereen zo zijn "eigen" parkeerplekje. Heb ook vaak het idee dat dit voorkomt bij wijken die al enige tijd staan, dus geen nieuwbouw. Veel mensen hebben zo in de loop van de jaren hun plek "eigen" gemaakt en doen dan erg lastig over indringers die op hun plek staan.

Als ik jou was (dat is ook jouw recht) zal ik dit voorleggen bij de gemeente. Zou de eer aan mezelf houden en hier niet op terug komen bij de dame in kwestie. Je bent tenslotte geen klein kind :) Alhoewel ik bang ben dat je aan het kortste eind trekt. Vaak gaan normen en waarden wel voor vóór bepaalde wettelijke standaarden, vooral in een buurt waar iedereen al zo lang woont en elkaar al jaren kent. Dit is gegroeid en ben je maar een "indringer". Succes!
Laatst bijgewerkt door CairnTerrier op 28-09-21 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 20:46

Echwel schreef:
Dat is wat ik antwoord

DIT! Daarnaast: val me niet lastig met je autisme buuf! Uiteraard heeft iedereen zijn vaste plekjes, ook in mijn buurt. Maar als ‘mijn’ plekje bezet is, want stel je voor dat ik dan doe? Mijn auto ter plekke verkopen? Het ding in de fik steken?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 20:48

Het zijn gewoon publieke plaatsen dus daar hoef je echt geen gehoor aan te geven. Zolang er geen nummerbord boven de plaats hangt, om een gehandicaptenparkeerplaats te markeren, is er niets van de buren bij.

Ik mopper ook wel eens als weer eens alle buren met 2 of 3 auto's allemaal voor de deur moeten staan. Maar goed, dan zet ik hem even recht voor het huis om uit te laden en daarna meteen schouder ophalend een straat verder. Weinig aan te doen, ik mopper intern wel maar daar heb ik alleen mezelf mee.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 20:52

Tja je kan twee dingen doen. Gewoon parkeren waar je wil en dat mag wettelijk ook. Maar dan houd je niet echt een lekkere sfeer in de buurt. Dus ik zou zelf de goede vrede bewaren.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 20:58

Ha, doei 8)7

Daar doe ik dus mooi niks mee hoor, wat een onzin zeg. Gelukkig hebben we hier genoeg plek maar wij parkeren ook overal, ik hoef niet perse voor de deur te staan.

Ik zou hier echt niks mee doen ts. Vooral geen verwachtingen scheppen bij dit soort mensen. Kan je niet zien wie er voor de deur staat voor volgende keer?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 21:00

Ik ken trouwens verhalen waarvan een buurvrouw aan de deur kwamen met het verhaal: "De hele buurt vindt het vervelend dat jullie....." Waarbij achteraf bleek dat dat niet de mening was van de hele buurt maar alleen van de betreffende buurvrouw die voor de deur stond.
Ook daar ging het om parkeer plekken die toegeëigend waren.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 21:02

MarlindeRooz schreef:
Tja je kan twee dingen doen. Gewoon parkeren waar je wil en dat mag wettelijk ook. Maar dan houd je niet echt een lekkere sfeer in de buurt. Dus ik zou zelf de goede vrede bewaren.

Meestal (of: in elk geval bij ons) zijn het niet de locals die het systeem verstoren maar bezoekers. Zo gauw als de gasten weg zijn herstelt de natuurlijke parkeerorde. Komt geen sfeerverlies aan te pas. In elk geval niet bij ons.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-21 21:02

Mjetterd schreef:
Ik ken trouwens verhalen waarvan een buurvrouw aan de deur kwamen met het verhaal: "De hele buurt vindt het vervelend dat jullie....." Waarbij achteraf bleek dat dat niet de mening was van de hele buurt maar alleen van de betreffende buurvrouw die voor de deur stond.
Ook daar ging het om parkeer plekken die toegeëigend waren.

Dat is precies waarom ik het op die manier zei. Ik geloof niet dat de hele buurt daar moeite mee heeft als er niemand anders hier aan de deur komt. Het is dan toevallig ook precies die ene keer dat mijn vriend zijn auto op hun plek moeten neerzetten dat ze ermee aankomen. Want hij heeft nooit eerder daar moeten parkeren. Dat is vrij verdacht vind ik zelf :=

chanicha schreef:
Wij wonen ook in een kleine straat maar niemand heeft een eigen plek, wel is het irritant dat er meerdere mensen zijn met twee auto’s en die dan ook in de straat parkeren waardoor de mensen met 1 auto een heel eind verderop moeten parkeren.

Ja daar ben ik het mee eens. Maar er zijn er hier in de buurt meer met twee auto’s en er is, als iedereen die hier woont parkeert, zelfs nog plek over. Anders had ik mijn auto zeker ergens anders neergezet uit fatsoen. Maar dat vind ik niet nodig.

Suzanne F. schreef:
Hier hebben ook de meesten een ‘eigen’ plekje en ik zet hem inderdaad wel om als ‘mijn’ plekje weer vrijkomt. Maar eigenlijk heeft ze er niks over te zeggen. Want het zijn ongeschreven regels. Je mag overal parkeren. Het heeft meer met een stukje respect en fatsoen te maken en de omgang met elkaar. Maar nogmaals: eigenlijk heeft ze er niks over te zeggen en ik vind het het eigenlijk ook niet kunnen dat ze zich meldt bij jullie aan de deur om dit te vertellen.
Zijn jullie nieuw in de straat?

Ja, samen met de buurvrouw van ons zitten we sinds eind januari in dit huis. De rest van de buurt woont hier al jaren. Zoals eerder is gezegd: we zullen vast “indringers” zijn. En ze zal vast niet naar de andere buurvrouw zijn geweest omdat ze altijd hun auto op hun plek kunnen parkeren. De vaste plekken van mijn vriend en mij zijn stomtoevallig ook de makkelijkste plekken om te parkeren. Dus 3 keer raden waar bezoekers hun auto parkeren als ze in onze straat komen: juist ja, op onze plekken. Dat is niet iets waar ik voor heb gekozen. En mijn vriend ook niet. Want alle andere plekken zijn de vaste plekken van de rest en de plek die nog over zou blijven is makkelijkste parkeerplek nummer 3. Dus daar schiet je nog niks mee op.

Nogmaals, we houden er rekening mee. Maar we kunnen moeilijk in andere auto’s parkeren als ze in onze plek staan :')

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 21:04

Uiteraard houdt iedereen van zijn vaste plek. Maar als er geen plek is ga je toch gewoon ergens anders staan. Zou wat worden als iedereen een openbare parkeerplaats claimt.
Dus ik zou even nadenken over hoe je 'wat een onzin' verpakt in mooiere woorden en dat dan gaan vertellen tegen de buurvrouw :P

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 21:12

Hier nog een simpele ziel. De enigen met vaste parkeerplaatsen zijn degenen met een eigen oprit of met een gehandicaptenparkeerplaats. De rest is een voorkeurplaats. Ik heb ook voorkeur waar ik mijn auto neerzet. Bezet? Jammer dan, dan zet ik hem op een open plek. En nee, ik ga ook niet de rest van de avond in de gaten houden of mn voorkeurplekje weer vrij is, om de auto te gaan verzetten. Koekoek. :')

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 21:14

LoveGlove schreef:
Blijkbaar is het bij deze buurt vanzelfsprekend dat je dan ook je auto weer op je eigen plek zet als die vrij komt. Daar hebben mijn vriend en ik nog nooit van gehoord dus dat konden wij niet weten.

Alleen dit al dat ze dat erbij zegt. Alsof je zodra je thuiskomt je turend bij het raam gaat zitten wachten om zo snel mogelijk je auto te verplaatsten zodra je ziet dat je plekje vrij is gekomen.
Ik heb zo een buurman gehad, vond dat altijd zo lachwekkend. Dan heb je toch geen leven.

Vervelend dat je je zo voelde, maar zou mijzelf er niks van aantrekken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 21:16

Oplossing voor buuf: Ze kan een elektrische auto kopen en bij de gemeente vragen of er een laadplek in de straat kan komen.

Dan heeft ze haar eigen plekkie :))

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 21:17

Hier is het ook stoelendans met de parkeerplekken in de straat. Ik heb uiteindelijk voor mijn schuur de tuin betegeld en de schutting anders geplaatst, zodat ik daar de auto kwijt kan. Langs mijn schutting/heg is geen officiële parkeerplaats, maar daar staan ook altijd auto’s van mensen die ze niet op hun eigen oprit of de parkeervakken kwijt kunnen.
Laatst moest ik klussen aan mijn trailer, dus had ik het naast de schutting gezet, dat mag voor een Max van 3 dagen. Mijn “oprit” is te kort voor de trailer, dan kunnen de laadkleppen niet meer open, dus langs de heg was de enige oplossing. Na 3 dagen heb ik de trailer weggebracht naar de monteur en toen die klaar was weer langs de heg gezet om zelf verder te klussen. Toen kwam de buurman (die zelf een oprit heeft, maar zijn auto langs mijn heg zet) ook even klagen en vragen wanneer de trailer weer weg zou gaan. Ook vond hij het nodig om te melden dat de trailer maar 3 dagen op die plek mag blijven staan en het dag 3 was. Dat klopt, maar vanmorgen stond hij vooraan bij de heg en nu staat daar een andere auto want ik heb de trailer naar achteren verplaatst en gaan mijn 3 dagen opnieuw in.

Ik vind dat gezeur om parkeerplekken zo’n dooddoener, ik heb mijn auto ook liever aan de voorkant, maar die plek is bijna altijd bezet door de werkbus van de buurman, of door één van zijn 3 auto’s of één van de auto’s van zijn zoon of de auto van zijn dochter. Dat gezin van 4 heeft gewoon 9 auto’s inclusief bedrijfswagen. Standaard 1 op hun oprit en de rest op openbare parkeerplekken staan.
Dan zeuren over mijn trailer, tja, daar ga ik niets mee doen.
Wel elke 3 dagen een ander plekje gekozen totdat ik klaar was, nu staat die weer bij stal.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-21 21:23

nuscaniels schreef:
LoveGlove schreef:

Alleen dit al dat ze dat erbij zegt. Alsof je zodra je thuiskomt je turend bij het raam gaat zitten wachten om zo snel mogelijk je auto te verplaatsten zodra je ziet dat je plekje vrij is gekomen.
Ik heb zo een buurman gehad, vond dat altijd zo lachwekkend. Dan heb je toch geen leven.

Vervelend dat je je zo voelde, maar zou mijzelf er niks van aantrekken.

Nee dat dacht ik dus ook. Valt bij mij ook niet te doen want ik zou het oprecht elke keer vergeten.

Ik lig echt nog steeds te herstellen van mijn paniekaanval :')
Dit is ook gewoon poedersuiker. Ik krijg die paniekaanvallen gewoon vanuit een rot verleden. Dat maakt de situatie nog erger.

Dus als ik het goed heb zou ik haar zelfs officieel gezien voor 2 redenen kunnen aankaarten. Het parkeer festijn en dat zij me een paniekaanval door ptss heeft gegeven :')
Ik ben zo lief dat ik dat niet zomaar aankaart tenzij ze hier elke week aan de deur staat. Ze mag geluk hebben dat ik soms te lief ben voor mensen. Dat had heeel anders kunnen zijn.