.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 22:03

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Kookaburra

Re: Ik weet nooit wat ik wil...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 22:09

Er was laatst wel een topic over keuzestress. Niet helemaal hetzelfde, maar wie weet kom je in gesprek met mensen die hetzelfde ervaren :(:)
[MWS] Keuzestress

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 22:14

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 21:24, in het totaal 2 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 22:23

Maar maakt het je echt niet uit of ben je bang om over de grenzen van een ander te gaan. Als je iets voorsteld wat je vriend niet aan staat is het aan hem om zijn grens of wens aan te geven.

Ken je nivea? Niet invullen voor een ander.

En het klinkt alsof je je eigen grenzen wel kent maar er niet naar luisteren. Dus ga bij jezelf na. Wat zegt je lijf of je gedachten als je over grenzen heen gaat. En zeg je dan ja of juist nee tegen de ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 22:29

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 23:17

Ieder mens is anders, wat jij denkt dat iemand voelt hoeft niet te kloppen, iedereen zijn energieniveau is anders, misschien vind hij het helemaal geen probleem een dag op stap te gaan na een werkdag. Of geef hem daarvoor aan dat als hij het teveel vind het niet erg is om naar huis te gaan. Nu maak jij je zorgen over mensen die misschien geen zorgen op hetzelfde gebied ervaren. Zorg voor jezelf en probeer niet in te vullen voor een ander, maar ik snap dat dat heel lastig is ;) als hij zelf aangeeft dat je zelf ook eens wat mag bedenken dan kun je altijd iets bedenken en vragen wat hij van het idee vind. Dit kun je dan vragen voordat je gaat bedenken of het niet teveel zal zijn,zo kun je je eigen twijfels misschien sneller wegnemen

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 02:43

Ja ik denk ook dat je teveel invult voor een ander.
Ik denk namelijk dat wellicht die persoon het juist wel als relaxend kan ervaren als jij eens het voortouw neemt ipv dat zij alle beslissingen moeten maken.

Bijv als ik de hele week gewerkt hebt en we gaan in het weekend iets doen maar mijn vriend laat me het hele weekend uitplannen vind ik dat best vervelend.
Dan ben ik liever een beetje moe en dat hij zegt “hey lets go, ik heb dit gepland als je zin hebt.”.

Dat geeft mij dan mentale rust (hoef niet iemand te entertainen) en als nog de optie om nee te zeggen mocht ik moe zijn.

Zou hetzelfde zijn voor een vriendin met kids. Die loopt al de hele week achter kinderen aan te regelen.. en dan moet ze ook nog elke beslissing maken als het met vriendinnen aankomt. Dat is vermoeiend.

Vind persoonlijk ook dat “maakt me niet uit” vaak ook overkomt als geen interesse. Zo van, hoe kan het je nu helemaal niets uitmaken wat we doen?

Goed, dat is mijn kijk erop.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 05:46

Tja, misschien vind je vriend het na zijn drukke werkweek juist wel lekker om de teugels uit handen te geven en achterover te leunen doordat jij bepaalt ipv dat hij het zelf weer moet oppakken omdat het jou niets uitmaakt.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 06:49

Wel herkenbaar...
Ik ben mezelf helemaal kwijt geraakt op die manier. Mij heeft het geholpen om (met hulp) terug te gaan naar mijn gevoel (wat voel ik? waar voel ik dat?...) en te horen en ervaren dat ik ook grenzen mag stellen. Mezelf op 1 zetten blijf ik moeilijk vinden, maar ik heb op die manier wel geleerd om wat beter te weten wat ik wil en af en toe mijn grenzen aan te geven.

Wat misschien ook helpt is eens een cursus 'geweldloze' (verbindende) communicatie volgen. Daarbij ligt de focus op wat jij voelt en wat je behoeften en noden zijn en wat de ander zijn noden zijn en daar vervolgens een evenwicht in vinden.
Ook dat heeft mij in het verleden wel geholpen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 07:08

Ik herken het wel, maar op zich is het vrij simpel: je kan natuurlijk gewoon bij jezelf proberen te "voelen" van wat zou ik nou het liefste willen gaan doen? En wat zou ik ook heel leuk vinden?

Dat je dan dat wat je zelf het liefst samen zou gaan doen, voorstelt aan de ander en die kan dan gewoon zeggen of die daar wel of geen zin in heeft. Je kan dan zelf aangeven dat het jou het handigst lijkt om rond tijd X weg te gaan met vervoer / via weg Y, want *vul in* en als de ander niet direct enthousiast is dan heb je plan B (eerder of later weg) of zelfs je andere idee klaar.

Dan heb jij naar jezelf geluisterd.
Jij komt met "het plan".
En je weet ook zeker dat de ander zich er goed bij voelt :)

Mijn man is ook zo "gelaten" vaak, in dat alles wel best vinden. Hij vindt het ook oprecht wel best allemaal, is een makkelijke vent :j En dat heeft voordelen en nadelen. Bij dingen als vakantie / uitjes / beslissingen voor in en rond huis vind ik het soms wel irritant dat ik "alles" moet gaan bedenken want zoals anderen al zeggen: ik vind het ook fijn om eens niet alles te moeten regelen maar wil ook wel eens lekker achteruit zitten en lekker even alles los kunnen laten omdat een ander het denkwerk doet *\o/*

Maar oefening baart kunst :D

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 07:30

Als ik je op lees ben je vooral erg veel op je vriend aan het projecteren wat hij wel of niet wil. Hij heeft een drukke week gehad (is dat zo? Misschien was het super rustig op z’n werk) hij heeft een vermoeiende week gehad (misschien heeft hij wel zijn tijd uit gezeten?) hij is toe aan rust (misschien heeft hij gewoon zin in het doen van iets leuks met jou?) hij kan moeilijk tegen prikkels (misschien is dat op die dag wel veel minder? 32 uur werken is nou ook niet zo monster veel dat je voor de rest geen uur tijd over hebt voor jezelf. Van de 7 dagen per week heeft hij er 3 vrij. Das bijna de helft hè. En als hij aangeeft dat hij daarin met jou iets leuks wil doen, dan mag je er best in meedenken.

Nivea (niet invullen voor een ander) is een dingetje waar Je je even bewust van mag worden denk ik.

Jij zegt dat je geen keuze maakt maar eigenlijk kies je al voor hem. Als hij vraagt hoe laat wil je? Dat kun je in plaats van kies jij maar ook zeggen ik heb verder nog niks gepland dus je mag zeggen wat je fijn vindt. Wat wil je doen? Alleen winkelen of ook nog even lunchen ofzo? Zo vraag je actief zijn voorkeur in plaats van passief zeggen zeg jij het maar.

Je zegt dat het je echt niks uitmaakt maar als jij al je nivea vooroordelen loslaat dan heb je best wel een voorkeur. Je hoeft hem niet te stellen als harde eis maar als je dat uitspreekt is ook veel fijner voor hem.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 07:47

Nagini schreef:
Ja ik denk ook dat je teveel invult voor een ander.
Ik denk namelijk dat wellicht die persoon het juist wel als relaxend kan ervaren als jij eens het voortouw neemt ipv dat zij alle beslissingen moeten maken.

Bijv als ik de hele week gewerkt hebt en we gaan in het weekend iets doen maar mijn vriend laat me het hele weekend uitplannen vind ik dat best vervelend.
Dan ben ik liever een beetje moe en dat hij zegt “hey lets go, ik heb dit gepland als je zin hebt.”.

Dat geeft mij dan mentale rust (hoef niet iemand te entertainen) en als nog de optie om nee te zeggen mocht ik moe zijn.

Zou hetzelfde zijn voor een vriendin met kids. Die loopt al de hele week achter kinderen aan te regelen.. en dan moet ze ook nog elke beslissing maken als het met vriendinnen aankomt. Dat is vermoeiend.

Vind persoonlijk ook dat “maakt me niet uit” vaak ook overkomt als geen interesse. Zo van, hoe kan het je nu helemaal niets uitmaken wat we doen?

Goed, dat is mijn kijk erop.

Eens. En ook met Pateeke.
Ga eens aan de slag met een coach misschien. Of als je dat een stap te ver vindt, tijd voor jezelf om je hoofd leeg te maken en jezelf dan wat vragen stellen. Wie ben ik eigenlijk? En dan niet meteen denken aan ‘de vriendin van…’ maar echt aan jezelf, met jouw goede punten, slechte punten, valkuilen, schaamtes, mooie kanten etc. En wat vind jij echt leuk? Wat maakt jou blij? En dan niet meteen denken aan: ‘het gelukkig maken van mijn vriend of vriendin’… maar wat vind jij nou echt leuk? Zijn dat mooie kleuren, bloemen, dieren?
Etc. En dan kan je merken dat dit misschien best moeilijk en confronterend is.
Ik heb gemerkt dat je op een gegeven moment in een levensfase komt waar je jezelf moet leren kennen omdat je altijd gewoon geleefd hebt en geworden bent wat wat mensen en het leven van jou verwachtten.
Ik kwam er zelfs achter dat ik geen idee had wie ik was, wat ik leuk vond, wat voor kleding ik nou echt leuk vond om te dragen. Ik was gevormd door ervaringen en de mensen in mijn leven. Klinkt heel vaag maar ik heb mezelf pas echt leren kennen rond mijn 30e. En dat gaf zoveel rust.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 07:56

Suzanne je hebt het mooi verwoord.
Heb je dat zelf gedaan (het jezelf leren kennen) of met behulp van een coach oid?

Het is inderdaad heel goed om te ontdekken wie je bent en wat voor invloed vorming/ervaring op je heeft (gehad).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 08:04

Mandyy schreef:
Suzanne je hebt het mooi verwoord.
Heb je dat zelf gedaan (het jezelf leren kennen) of met behulp van een coach oid?

Het is inderdaad heel goed om te ontdekken wie je bent en wat voor invloed vorming/ervaring op je heeft (gehad).

Het is best een lang proces geweest, in een hele donkere periode van mijn leven. Ik ben ook 2 jaar bij een psychologe geweest die mij ongetwijfeld heeft geholpen hiermee, maar deze punten zijn niet specifiek aangepakt. Dit was eigenlijk het gevolg. Eigenlijk kwam dit na die 2 jaar, toen ik het licht weer begon te zien zeg maar. Ik had eigenlijk nooit beseft dat wat ik had meegemaakt in die 25 jaar best traumatische elementen had. Alles ging door en ik ook, niemand deed er bijzonder over dus je stopt het weg en gaat door. Totdat iemand je ineens het besef geeft dat het allemaal best heel heftig moet zijn geweest en dat de relaties ongezond waren etc.
Ik ga niet het topic kapen dus als iemand meer wilt weten dan kan dat via pb.
Maar jezelf echt leren kennen gaat veel verder dan in de spiegel kijken en vinden dat je er leuk uit ziet.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 08:29

TS, ik heb een tante die ook altijd roept 'het maakt mij niet uit'. En dat gaat dan van 'wil je appeltaart of slagroomtaart' tot 'welke kerstmarkt zullen we naartoe'.

En ik kan je zeggen: het is verschrikkelijk vermoeiend. 'Ik neem wel wat er over is' helpt niet als de gastvrouw nog tien andere mensen van taart moet voorzien en je weet heus wel of je appeltaart of slagroomtaart lekkerder vindt. En wat betreft de kerstmarkt: als iemand anders dan het initiatief neemt en zegt 'OK dan gaan we daar naartoe', dan komt tante nog eens met 'Oh maar die en die kerstmarkt was ook leuk geweest'. Soms als we al op die andere markt staan :+

Ik zeg niet dat je hetzelfde bent als mijn tante. Maar ik wil wel even illustreren hoe vervelend en irritant het kan zijn als iemand altijd maar de keuze bij een ander neerlegt om 'makkelijk' te zijn. Ik snap dat je denkt dat het 'makkelijk' is, maar zoals hierboven al gezegd is, is het ook wel eens fijn als iemand zelf het initiatief neemt en niet alles overlaat aan iemand anders.

Suzanne geeft een heel goede tip over een coach. Ik zou daar zeker eens naar kijken, baat het niet dan schaadt het vast ook niet :j

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 08:45

Foaly schreef:
TS, ik heb een tante die ook altijd roept 'het maakt mij niet uit'. En dat gaat dan van 'wil je appeltaart of slagroomtaart' tot 'welke kerstmarkt zullen we naartoe'.

En ik kan je zeggen: het is verschrikkelijk vermoeiend. 'Ik neem wel wat er over is' helpt niet als de gastvrouw nog tien andere mensen van taart moet voorzien en je weet heus wel of je appeltaart of slagroomtaart lekkerder vindt. En wat betreft de kerstmarkt: als iemand anders dan het initiatief neemt en zegt 'OK dan gaan we daar naartoe', dan komt tante nog eens met 'Oh maar die en die kerstmarkt was ook leuk geweest'. Soms als we al op die andere markt staan :+

Ik zeg niet dat je hetzelfde bent als mijn tante. Maar ik wil wel even illustreren hoe vervelend en irritant het kan zijn als iemand altijd maar de keuze bij een ander neerlegt om 'makkelijk' te zijn. Ik snap dat je denkt dat het 'makkelijk' is, maar zoals hierboven al gezegd is, is het ook wel eens fijn als iemand zelf het initiatief neemt en niet alles overlaat aan iemand anders.

Suzanne geeft een heel goede tip over een coach. Ik zou daar zeker eens naar kijken, baat het niet dan schaadt het vast ook niet :j

Als iemand het altijd zegt dan wordt het antwoord hier. Heb ik niet en kan die een leeg bordje met vorkje krijgen. :Y)

Want inderdaad ik ga niet voor een ander kiezen wat die gaat eten. Of altijd maar rekening mee houden. Dat is indd doodvermoeiend.
Mijn man deed dat altijd bij het eten. Dus hield ik er geen rekening mee en kookte waar ik zin in had ook al wist ik dat hij het niet lekker zou vinden. En dan wel klagen of gewoon niet eten. Als ik wist dat hij na zou eten kookte ik gewoon niet meer voor hem. Kwam hij teleurgesteld thuis en ging brood eten. Maar inmiddels snapt hij het wel en denkt hij ook wel meer mee.

Dus zelfs al zeg je maakt niet uit. In veel gevallen maakt het dan echt we uit.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:01

Ik herken dit, als ik gevraagd wordt ‘waar wil je eten’ dan heb ik echt geen idee, het maakt me niet uit en ik kan op elk menu wel wat lekkers kiezen. Echter als ik de vraag krijg ‘wil je naar A of wil je naar B’, dan zijn de opties beperkt en kan ik beter een keuze maken. Dat is overigens geen desinteresse, puur het maakt me niet uit en ik kan me overal wel vermaken.

Daarnaast ben ik dan wel weer ‘bang’ dat als ik iets kies wat de ander niet interesseert, dat het voelt alsof diegene iets voor mij doet wat hij of zij liever niet had gedaan. Terwijl we dan ook iets anders hadden kunnen kiezen wat ons allebei interesseert. Als dat een taak is als ‘even dit halen bij de supermarkt’ of ‘mijn auto moet naar de garage’ dan heb ik er minder moeite mee, want dat zijn dingen die ‘moeten’, maar met dingen die plezierig zouden moeten zijn heb ik dat meer.

Ik loop graag een dag door de dierentuin, mijn partner gaat met liefde mee maar interesseert zich er niet zo in. Ik voel me dan opgelaten omdat ik het idee heb dat hij er puur voor mij loopt, niet omdat hij het ook zo leuk vindt. Hij vermaakt zich best met mij, maar ik doe liever iets wat ons allebei enthousiast maakt.

Dan kan ik kiezen om alleen naar de dierentuin te gaan, maar het originele plan was om iets samen te doen.

Wellicht kan je eens proberen, als je een plan maakt voor een uitje. Kies twee willekeurige opties ipv een hele lijst met opties te maken, en kies aan de hand daar van wat je wil doen.
Laatst bijgewerkt door Divers op 25-09-21 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:07

Volledig eens met Belle_Boef en Foaly.
Het is zo vermoeiend als mensen nooit kunnen kiezen.

Je weet nu dat dit een valkuil van je is. Dat is een belangrijke eerste stap: herkenning en erkenning. Nu kan je eraan gaan werken. Neem jezelf voor volgende keer bij zo'n vraag een keuze te maken/voorstel te doen.

In eerste instantie maakt het niet zoveel uit wat je zegt of kiest. Maar zo leer je jezelf keuzes te maken en van daaruit kom je erachter wat je eigenlijk echt wil. Succes!

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:18

Goed dat je dit beseft en hieraan wil werken. Jij bedoelt het goed en wil het beste voor de anderen, maar heel vaak ga je hiermee het tegenovergestelde bereiken. Ik vind het zelf ook vermoeiend om bij mensen te zijn die nooit een beslissing nemen. Ook in een werkomgeving en tijdens sollicitatiegesprekken zal dit in jouw nadeel spelen... Misschien moet je ook eens kijken naar een cursus assertiviteit?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:26

Mooie tips en adviezen hier!

Het helpt natuurlijk ook niet mee dat we in een maatschappij leven waar de keuzes eindeloos kunnen zijn.

De tip om keuzes daarom te beperken is goud waard hierin.
Kies uit alles gewoon twee en ga dan (met jezelf of je keuzepartner) in overleg.
Pasta of pizza vanavond? (Dat je ook friet/salade of sushi had kunnen kiezen negeer je volledig!)

Soms dwingen omstandigheden je tot keuzes. Ik laat bijvoorbeeld van het saldo op mijn bankrekening afhangen of ik wel of niet uit eten wil. Heb ik minder dan xx bedrag dan ga ik pas weer uit eten als mijn salaris er is.
Ik kijk naar het weer bij terrasje of bioscoopje.
Ik kijk naar de afstand en parkeergelegenheid als ik moet kiezen tussen fietsen of auto etc.
Zo kan je aan de hand van de omstandigheden al veel afstrepen.

Ik weet niet of je in je leven al wel eens alleen/op jezelf bent geweest?
Alleen zijn helpt je om keuzes te maken. Je gaat meer op je gevoel doen omdat het sociale verwachtingspatroon wegvalt.

Bij je gevoel komen helpt kiezen. Voel je je moe of energiek? Als je dat weet kan je bepalen of je liever op stap gaat of thuis blijft.
Voel je je dorstig? Dan stel je voor om ergens een drankje te gaan pakken.
Heb je in een restaurant trek in vis, vlees of groenten? Dan kan je al 2/3 van de menukaart wegstrepen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:27

Divers schreef:
Ik herken dit, als ik gevraagd wordt ‘waar wil je eten’ dan heb ik echt geen idee, het maakt me niet uit en ik kan op elk menu wel wat lekkers kiezen. Echter als ik de vraag krijg ‘wil je naar A of wil je naar B’, dan zijn de opties beperkt en kan ik beter een keuze maken. Dat is overigens geen desinteresse, puur het maakt me niet uit en ik kan me overal wel vermaken.

Daarnaast ben ik dan wel weer ‘bang’ dat als ik iets kies wat de ander niet interesseert, dat het voelt alsof diegene iets voor mij doet wat hij of zij liever niet had gedaan. Terwijl we dan ook iets anders hadden kunnen kiezen wat ons allebei interesseert. Als dat een taak is als ‘even dit halen bij de supermarkt’ of ‘mijn auto moet naar de garage’ dan heb ik er minder moeite mee, want dat zijn dingen die ‘moeten’, maar met dingen die plezierig zouden moeten zijn heb ik dat meer.

Ik loop graag een dag door de dierentuin, mijn partner gaat met liefde mee maar interesseert zich er niet zo in. Ik voel me dan opgelaten omdat ik het idee heb dat hij er puur voor mij loopt, niet omdat hij het ook zo leuk vindt. Hij vermaakt zich best met mij, maar ik doe liever iets wat ons allebei enthousiast maakt.

Dan kan ik kiezen om alleen naar de dierentuin te gaan, maar het originele plan was om iets samen te doen.

Wellicht kan je eens proberen, als je een plan maakt voor een uitje. Kies twee willekeurige opties ipv een hele lijst met opties te maken, en kies aan de hand daar van wat je wil doen.

Maar jou partner kiest er voor om met je mee te gaan. Misschien niet zijn favo dagbesteding maar in een relatie is het geven en nemen. En wellicht vind hij de dierentuin niet boeiend maar daar gezellig met jou zijn wel weer fijn. Maar wat ik doe is ook nivea. Vraag er naar en praat erover.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:30

Kelly_ann schreef:
Ik weet niet of je in je leven al wel eens alleen/op jezelf bent geweest?
Alleen zijn helpt je om keuzes te maken. Je gaat meer op je gevoel doen omdat het sociale verwachtingspatroon wegvalt.

Bij je gevoel komen helpt kiezen.

Eens!

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 10:44

belle_boef schreef:
Divers schreef:

Maar jou partner kiest er voor om met je mee te gaan. Misschien niet zijn favo dagbesteding maar in een relatie is het geven en nemen. En wellicht vind hij de dierentuin niet boeiend maar daar gezellig met jou zijn wel weer fijn. Maar wat ik doe is ook nivea. Vraag er naar en praat erover.

Oh absoluut, en hij doet graag dingen met en voor mij die ik leuk vind, en andersom ook. Echter als ik kan kiezen tussen iets wat ik leuk vind, of iets wat we allebei leuk vinden dan sla ik die dierentuin liever over. Maar ja, wat kies je dan uit honderd opties :P
Vandaar dat ik zei, als ik de keuze krijg tussen een beperkt aantal opties, dan is de keuze voor mij makkelijker. Vaak maakt mijn partner dus een lijstje en vervolgens kies ik daar een activiteit van uit, in plaats van een open gat met eindeloze opties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 11:13

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 11:18

Dat nuanceert indd wel wat. Blijft wel staan dat jullie behoeftes en wensen uit elkaar liggen. Daarover praten en je gevoel daarover bespreekbaar maken nog steeds belangrijk is want maar doen wat hij dan wil is niet waar jij naar op zoek bent. Jij wil graag leuke tijd samen. Hij wil even zwart wit gezegd. Zijn ding doen in het weekend.