Huis kopen en proeftijd. Wat is wijsheid?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Huis kopen en proeftijd. Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-21 11:02

Wij zijn dus bezig met het kopen van een andere woning.
Deze woning is van vrienden en wordt dus niet via een makelaar verkocht en komt ook niet online.
We hebben een prijs, hoeven niet te onderhandelen of tegen andere mensen op te bieden.

Nu begint mijn man dus per 1 okt met een nieuwe baan.
Hij heeft een vast contract gekregen, maar op papier wel 2 maand proeftijd.

Natuurlijk willen wij zsm onze nieuwe hypotheek regelen, maar we kunnen uiteraard pas de hypotheek krijgen als de proeftijd voorbij is. Vanaf 1 dec dus.

Onze eigen woning moet nu verkocht worden uiteraard :P
Ik twijfel nu dus wat wijsheid is.

A.s dinsdag komt de makelaar voor een waardebepaling.
We hebben al een waardebepaling van een andere makelaar dus een indicatie waarvoor ons huis in de verkoop gaat hebben we al.

Maar nu? Zetten wij ons huis direct in de verkoop, met als reële kans dat het vrij snel verkocht is?
Want wij kunnen natuurlijk pas vanaf 1 dec daadwerkelijk de nieuwe hypotheek gaan regelen.
Ergens ben in doodsbenauwd dat we straks ons huis verkopen en om wat voor reden dan ook de hypotheek niet rond krijgen. En dan?

Wie heeft hier ervaring mee en wat zijn logische stappen?

Alvast bedankt.

Gnome

Re: Huis kopen en proeftijd. Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 11:06

Is het voor jullie vrienden een probleem als je in december de hypotheek gaat regelen? Een huis is in deze tijd zo verkocht dus zou daar niet eerder aan beginnen dan dat je zelf zekerheid hebt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 11:08

Je kan een verhuisdatum voor begin volgend jaar afspreken bij verkoop jouw huis natuurlijk en de andere partij moet ook maar net de financiering rond krijgen.

Hoe snel willen/moeten de vrienden uit dat huis/hebben dat bedrag nodig? Of is er een mogelijkheid om van huis te ruilen (in elk geval op papier) zodat zij jullie huis verkopen en het hele hypotheek verhaal doorgeschoven kan worden? Geen idee van hoe dat zou werken trouwens, zou er een goede notaris/advocaat op zetten om te kijken hoe en wat (en de bank moet meewerken natuurlijk).

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-21 11:09

Inge, nee vrienden zijn daarin heel makelijk.
Wanneer we alles gaan regelen zal ze een worst wezen, maar zij willen natuurlijk wél zekerheid dat we het kopen omdat ze zelf ook wat weer moeten kopen.
Een overdrachtsdatum laten we dus ook afhangen van de kopers van ons huis.

Edit: vrienden kunnen ten alle tijde de woning verlaten.
Als wij er volgende week in willen is dat oké, als we er met 4 maand in willen is dat ook goed.
Zij hebben een 2e woning waar ze tijdelijk kunnen verblijven indien nodig.

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 11:24

Als dat later intrekken geen probleem is wat je vrienden betreft, dan zou ik pas de hypotheek gaan regelen als de proeftijd voorbij is (banken verstrekken geen hypotheek als je in proeftijd zit). Daarnaast goed opletten met je intentieverklaring van je werkgever(s). Wanneer zij invullen dat de intentie is om niet te verlengen of te verlengen voor bepaalde tijd, dan gaat de hypotheekverstrekker rekenen met wat je de afgelopen 3 jaar als inkomen hebt gehad. Wanneer de werkgever de intentie invult als ‘verlengen voor onbepaalde tijd’ dan wordt er gewoon gerekend met je huidige salaris en kijken ze niet terug naar vorige jaren.
Misschien dat je het al wist, maar toch handig! Ik hoop dat het gaat lukken met het huis! :D

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 11:34

Je spreekt met de kopers toch een datum af wanneer de sleuteloverdracht is? Ik zou zeggen nu te koop zetten en afspreken vanaf december sleuteloverdracht. Mijn broer heeft zo zijn huis kunnen kopen. Niet vanwege het hoogste bod maar omdat hij prima nog een paar maanden wilde wachten voor hij erin kon. De verkopers hadden namelijk ook nog geen huis gekocht

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 11:37

Autumnn schreef:
Je spreekt met de kopers toch een datum af wanneer de sleuteloverdracht is? Ik zou zeggen nu te koop zetten en afspreken vanaf december sleuteloverdracht. Mijn broer heeft zo zijn huis kunnen kopen. Niet vanwege het hoogste bod maar omdat hij prima nog een paar maanden wilde wachten voor hij erin kon. De verkopers hadden namelijk ook nog geen huis gekocht

Zou ik niet doen. Stel dat de proefperiode op het werk niet goed verloopt heb je een probleem.
Als er geen haast bij is zou ik de proefperiode afwachten en na 1 december alles gaan regelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 11:41

Als je zeker weet dat je deze woning sowieso wilt verlaten / dat andere huis echt heel graag wilt kopen en de vooruitzichten op het eventueel kunnen vinden van een andere baan goed zijn? Dan zou ik zeggen: jullie woning te koop zetten voor een wat hoger bedrag dan je er voor wilt hebben. In de hoop dat toevallig iemand toehapt voor zo'n wat mooier bedrag, en als dat niet zo is dan kan je de prijs altijd nog aanpassen wanneer je meer richting december komt en je wat prettiger voelt bij het verkopen van jullie huidige huis :)

Als het voor vrienden weinig uitmaakt / zij snel het huis op kunnen leveren zit je toch in een super luxe positie *\o/* Je bepaalt bij verkoop van jullie huis zelf wanneer je het huis oplevert, daar hou je dan gewoon "niet voor januari" aan?

Het enige spannende is dan eigenlijk of je daadwerkelijk de hypotheek gaat krijgen / of de nieuwe werkplek een succes zal zijn. Wat nu als dat niet het geval is?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 11:46

Kun je een intentieverklaring door de nieuwe werkgever van je man laten maken? Ik moest die vroeger veel voor collega's maken, toen ik nog bij HR werkte. Je krijgt daar dan een begeleidend schrijven bij, waarin de werkgever duidelijk maakt aan jou dat je er geen rechten aan kunt ontlenen. Voor de hypotheekverstrekker ging het - toen althans - alleen om de verklaring.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 11:50

Shenavallie schreef:
Kun je een intentieverklaring door de nieuwe werkgever van je man laten maken? Ik moest die vroeger veel voor collega's maken, toen ik nog bij HR werkte. Je krijgt daar dan een begeleidend schrijven bij, waarin de werkgever duidelijk maakt aan jou dat je er geen rechten aan kunt ontlenen. Voor de hypotheekverstrekker ging het - toen althans - alleen om de verklaring.

Het gaat om de proeftijd hier, in een proeftijd wordt er niet geoffreerd. Dat is iets anders dan het wel of niet krijgen van een intentieverklaring :)

Ts, kom je eventueel ermee weg met de afgelopen 3 jaar te rekenen? Gemaximeerd op laatste jaar? Stél dat hij niet verlengd wordt kun je hier op terugvallen, maar dan moet hij wel ook ergens in dienst zijn. Want ook zonder baan wordt er niet geoffreerd. Maar dat kan ook weer een tijdelijk, of uitzendcontract zijn bijvoorbeeld.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-21 12:03

x_ankieee schreef:
Als dat later intrekken geen probleem is wat je vrienden betreft, dan zou ik pas de hypotheek gaan regelen als de proeftijd voorbij is (banken verstrekken geen hypotheek als je in proeftijd zit). Daarnaast goed opletten met je intentieverklaring van je werkgever(s). Wanneer zij invullen dat de intentie is om niet te verlengen of te verlengen voor bepaalde tijd, dan gaat de hypotheekverstrekker rekenen met wat je de afgelopen 3 jaar als inkomen hebt gehad. Wanneer de werkgever de intentie invult als ‘verlengen voor onbepaalde tijd’ dan wordt er gewoon gerekend met je huidige salaris en kijken ze niet terug naar vorige jaren.
Misschien dat je het al wist, maar toch handig! Ik hoop dat het gaat lukken met het huis! :D

Dat snap ik maar het gaat we vooral om de verkoop van ons huis. Wat als we het nu verkopen en om wat voor een reden dan ook de hypotheek toch niet rond krijgen.
Ik zou niet weten waarom, maar je weet maar nooit.
Mijn man heeft een vast contract gekregen.
Proeftijd moet wettelijk in het contract staan, maar werkgever doet hier niks mee.

Autumnn schreef:

1 dec overdracht is sws geen optie. Zie hierboven met de wettelijke bepaalde proeftijd van 2 maand die dus afloopt op 1 dec.

pmarena schreef:
Als je zeker weet dat je deze woning sowieso wilt verlaten / dat andere huis echt heel graag wilt kopen en de vooruitzichten op het eventueel kunnen vinden van een andere baan goed zijn? Dan zou ik zeggen: jullie woning te koop zetten voor een wat hoger bedrag dan je er voor wilt hebben. In de hoop dat toevallig iemand toehapt voor zo'n wat mooier bedrag, en als dat niet zo is dan kan je de prijs altijd nog aanpassen wanneer je meer richting december komt en je wat prettiger voelt bij het verkopen van jullie huidige huis :)

Als het voor vrienden weinig uitmaakt / zij snel het huis op kunnen leveren zit je toch in een super luxe positie *\o/* Je bepaalt bij verkoop van jullie huis zelf wanneer je het huis oplevert, daar hou je dan gewoon "niet voor januari" aan?

Het enige spannende is dan eigenlijk of je daadwerkelijk de hypotheek gaat krijgen / of de nieuwe werkplek een succes zal zijn. Wat nu als dat niet het geval is?

Wij zitten wat dat betreft inderdaad in een luxepositie :P
Maar wat je in je laatste alinea schrijft, dat is inderdaad waar ik 'bang' voor ben.
De banen in de branche waar mijn man in werkt liggen voor het oprapen.
Stel dat deze baan toch niet zo bevalt, dan is het geen enkel probleem een andere te vinden.

Shenavallie schreef:

Dit is inderdaad nvt, indd precies wat Marit zegt.

@Marit, op mijn man's huidige loon gaan we de hypotheek die we benodigd zijn, niet rondkrijgen.
Daarom vind ik het ook zo lastig om onze woning nu direct al in de verkoop te zetten
We hebben echt wel dikke overwaarde, maar het gaat dan echt net niet lukken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 12:08

Te koop zetten is nog niet verplicht moeten verkopen natuurlijk :)

In december wil je er graag vanaf, nu nog liever niet. Ideale kans om de prijs ruim in te zetten zou ik zeggen. Als zich dan een koper meldt dan kan je daarmee om de tafel gaan zitten o de details van verkoop / overdracht verder te bespreken :)

Jullie weten wel al zeker dat de hypotheek voor dit huis op basis van dit contract geen problemen geeft, behalve dan de geldverstrekker die proeftijd achter de rug wil hebben?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-21 12:15

pmarena schreef:
Jullie weten wel al zeker dat de hypotheek voor dit huis op basis van dit contract geen problemen geeft, behalve dan de geldverstrekker die proeftijd achter de rug wil hebben?

Ja dat klopt inderdaad.

En natuurlijk hoef ik het niet direct verplicht te verkopen als het te koop staat.
Maar als er een heel erg mooi bod komt, dan lijkt me het heel erg lastig om dit af te slaan, snap je :')

Misschien is het dan inderdaad wel verstandig om hem wat hoger in de markt te zetten, maar als ik dan helemaal geen kopers trek, dat is ook zo wat _O-
Prijs verlagen in deze tijd is denk ik ook niet handig omdat mensen zich dan gaan afvragen wat er mis is met de woning?

Lastig hoor.

Maar krijg goede tips, dus tot zover bedankt iedereen.

Natuurlijk gaan we na dinsdag (waardebepaling) weer met onze adviseur om tafel.
Voordeel is, adviseur en makelaar zitten in 1 kantoor.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 12:17

Misschien vanaf 1 december pas alles in gang gaan zetten?
zowel de koop als de verkoop

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-21 12:22

Dat is ook een mogelijkheid inderdaad.
Maar dan kan ik onze vrienden nog niet echt zekerheid geven.
Ze willen het liefst met een week of 6 weten waar ze aan toe zijn.
Wij willen het heel graag kopen, zij willen het heel erg graag aan ons verkopen (voor beide partijen zitten hier veel voordelen aan).

Wij hebben overigens een hele grote tuin met zwembad en het mooiste is om deze zsm op de foto te zetten nu alles nog mooi groen is.
Als we hem pas in dec in de verkoop gooien, dan klopt het plaatje niet :')
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 11-09-21 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 12:26

Over zes weken is het eind oktober dus nog vier weken extra vragen zal toch niet het grootste probleem zijn van de vrienden.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-21 12:30

4 weken extra zal niet een heel groot probleem zijn nee.
Zij weten natuurlijk ook dat mijn man met de 2 maand 'proeftijd' zit.

Zij zijn zelf ook met een woning bezig, maar zij hebben al hun vermogen in hun huidige huis zitten (ze hebben geen hypotheek).
Ze kunnen niet eerder verder met die woning, dan dat wij alles rond hebben.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 12:51

Je man zou eventueel met z’n baas om de tafel kunnen om te kijken of deze een verklaring wil afgeven in de trant van afzien van wettelijk proeftijd van hun zijde. Uiteraard wel even overleggen met jullie adviseur of ze hier mee akkoord zouden kunnen gaan.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 13:05

Kan je niet afspreken dat je man na 1 proefmaand uitsluitsel geeft over het wel of niet doorzetten van zijn baan? Hij is zo te horen de spil in dit verhaal en niet zijn werkgever. In de eerste maand kan hij ervaren of deze baan bij hem past, je vrienden hebben binnen redelijke termijn duidelijkheid en zo lopen jullie minder risico's. Of een andere gedachte: ook indien de baan niet bevalt, blijft hij hem aanhouden tot hij iets anders heeft. Dan kunnen jullie verder in dit proces.

Daarnaast kan je ook alvast een verkoopmakelaar in de arm nemen, die kan nu alvast foto's maken (want: mooiere foto's) en daarmee afstemmen dat je pas per december online wil laten plaatsen. Hij kan eventueel alvast lobbyen voor eventuele geïnteresseerden, zonder dat je direct vast zit aan verkoop.. alleen even kijken wat de kosten zijn bij de verkoopmakelaar, indien jullie niet doorzetten.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-21 14:35

lizy29 schreef:
Je man zou eventueel met z’n baas om de tafel kunnen om te kijken of deze een verklaring wil afgeven in de trant van afzien van wettelijk proeftijd van hun zijde. Uiteraard wel even overleggen met jullie adviseur of ze hier mee akkoord zouden kunnen gaan.

Poeh, geen idee of dat zomaar kan.
Geloof dat hij voor het tekenen van contract wel gevraagd heeft naar de proeftijd, maar toen gaf de werkgever aan dat het in het contract moest staan, maar dat ze er in de praktijk niks mee doen.

miramii schreef:
Kan je niet afspreken dat je man na 1 proefmaand uitsluitsel geeft over het wel of niet doorzetten van zijn baan? Hij is zo te horen de spil in dit verhaal en niet zijn werkgever. In de eerste maand kan hij ervaren of deze baan bij hem past, je vrienden hebben binnen redelijke termijn duidelijkheid en zo lopen jullie minder risico's. Of een andere gedachte: ook indien de baan niet bevalt, blijft hij hem aanhouden tot hij iets anders heeft. Dan kunnen jullie verder in dit proces.

Daarnaast kan je ook alvast een verkoopmakelaar in de arm nemen, die kan nu alvast foto's maken (want: mooiere foto's) en daarmee afstemmen dat je pas per december online wil laten plaatsen. Hij kan eventueel alvast lobbyen voor eventuele geïnteresseerden, zonder dat je direct vast zit aan verkoop.. alleen even kijken wat de kosten zijn bij de verkoopmakelaar, indien jullie niet doorzetten.

Deze baan is qua functie precies hetzelfde als wat hij nu ook doet.
En ja dit werk vind hij leuk, dus daar maak ik me niet druk om.
Alleen bij zijn huidige werkgever heeft hij niet de mogelijkheid verder te groeien en dat heeft hij bij zijn nieuwe werkgever wel (+ dat hij er nu qua loon flink op vooruitgaat

Net nog even gerekend met zijn huidige loon (+ dat van mij) maar dan kan het gewoon net niet :') beetje jammer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 14:41

Misschien nu alvast naar een bank gaan om een hypotheek te berekenen op basis van nieuwe salaris en de overwaarde van je woning. Kijk even op funda of er woningen in je buurt verkocht zijn de laatste tijd, kan een indicatie zijn.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-21 15:41

bigone schreef:
Misschien nu alvast naar een bank gaan om een hypotheek te berekenen op basis van nieuwe salaris en de overwaarde van je woning. Kijk even op funda of er woningen in je buurt verkocht zijn de laatste tijd, kan een indicatie zijn.

Dit hebben wij afgelopen week al gedaan
We weten wat we kunnen op oud loon en op nieuw loon.
Woning hier aan de overkant is vorige maand verkocht voor 55k boven de vp. 10% erboven.
Huis is kleiner dan die van ons, perceel is de helft van die van ons, alleen de locatie is net wat populairder dan die van ons.
Maar het is toch lastig inschatten wat je eigen woning gaat doen.
Als mijn woning voor 10% meer gaat dan mogen ze mijn hele inboedel erbij hebben :')

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 15:53

Ik zou toch echt op zoek gaan naar een adviseur. Financieel zitten hier toch aardig wat haken en ogen aan en dan kun je daarvoor toch het beste een onafhankelijk iemand inhuren (dus niet bij een bank) die het totaalplaatje kan geven en kan adviseren wat je het beste kunt doen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-21 15:56

Thats_Me schreef:
Ik zou toch echt op zoek gaan naar een adviseur. Financieel zitten hier toch aardig wat haken en ogen aan en dan kun je daarvoor toch het beste een onafhankelijk iemand inhuren (dus niet bij een bank) die het totaalplaatje kan geven en kan adviseren wat je het beste kunt doen.

Wij hebben een adviseur. We zijn niet bij een bank geweest.
Deze adviseur heeft alles tot in de puntjes uitgerekend wat wel en niet kan en hoeveel.
En de makelaar zit bij hem in.
En ze zitten om de hoek dus ideaal.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 15:58

Citaat:
Misschien is het dan inderdaad wel verstandig om hem wat hoger in de markt te zetten, maar als ik dan helemaal geen kopers trek, dat is ook zo wat _O-
Prijs verlagen in deze tijd is denk ik ook niet handig omdat mensen zich dan gaan afvragen wat er mis is met de woning?

Precies dit dus... Als je huis in deze tijd niet per direct verkocht wordt (omdat je bijvoorbeeld te hoog inzet) en je gaat daarna de prijs ook nog eens verlagen, dan gooi je echt je eigen glazen in.