Echt noodzakelijk spullen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Anne_V

Echt noodzakelijk spullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-21 11:36

Na het topic over ontspullen gelezen te hebben wil ik voorkomen dat ik mijn huis vol ga zetten. Momenteel hebben mijn vriend en ik geen eigen huis, we willen over een paar jaar een huis kopen en zijn ons daarom al aan 't voorbereiden.

Ik snap dat het voor iedereen anders is wat hij of zij als echt noodzakelijk beschouwt, maar benieuwd naar jullie ervaringen. Wat zijn de spullen die iedereen nodig heeft?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 11:43

Dat is voor iedereen verschillend. Zo kan ik niet zonder een knoflookpers maar als jij niet van knoflook houdt heb je niks aan mijn antwoord :+
Verder vind ik zo’n kwastje voor de olie ideaal, uiteraard pannen, koekenpannen, bijbehorende deksels, pannenlappen… etc….
Ik denk dat hier geen eenduidig antwoord op te geven is. Wat ik hierboven ook zei, dat kan voor iedereen verschillend zijn en helemaal als je nu nog niet gaat samenwonen. Kan zo snel verschillen wat je gebruikt!
Verder gewoon kijken wat je nu gebruikt bij je ouders/je ouders gebruiken

Sheran

Re: Echt noodzakelijk spullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 11:46

Ik ben heel vaak van kleine kamer naar kleine kamer verhuisd. En dan is er natuurlijk maar zoveel wat je mee kan nemen. Maar ik lees dat je een huis koopt, dus ik denk niet dat je voor het echt minimale gaat.
Als echt minimaal om standaard mee te wonen zou ik toch zeggen:
- kleding en toiletspullen
- bank of fijne stoel
- bed (evt gecombineerd met de vorige als slaapbank)
- tafel met stoelen (ook om op te werken) (als je heel klein woont kun je dit ook op bed doen maar liever niet)
- pannen
- handdoeken, theedoeken en beddengoed

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 11:50

The minimalists hebben hele interessante docu's (netflix) podcasts en een website over hoe je spullen meer bewust je leven in brengt. Dus niet hersenloos consumeren, maar bewust je koers bepalen in dit leven en dan kijken welke spullen je helpen en welke niet.

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-21 12:01

Gypsy schreef:
The minimalists hebben hele interessante docu's (netflix) podcasts en een website over hoe je spullen meer bewust je leven in brengt. Dus niet hersenloos consumeren, maar bewust je koers bepalen in dit leven en dan kijken welke spullen je helpen en welke niet.

Handige tip! Ik zal die binnenkort gaan bekijken, altijd handig om van te leren :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 12:23

Ik zou in ieder geval beginnen met zo min mogelijk. Mis je iets, dan kun je het altijd nog kopen.
Stel jezelf de vraag: 'waar word ik blij van?'. Word je blij van koken, geef dan gerust wat meer uit aan mooie pannen van hoge kwaliteit, en een goede mixer.
Vind je tv kijken niet zo belangrijk, probeer het dan eerst eens een tijdje zonder tv.
Heb je een gladde vloer, dan heb je misschien helemaal geen stofzuiger nodig.
Zo kun je je bij alles afvragen of je het echt nodig hebt en of je het vaak zal gebruiken.
Maar koop vooral dingen waar je gelukkig van wordt, zowel nu als over 10 jaar. Dus besteed liever iets meer geld aan hoge kwaliteit, dan dat je je huis vol stopt met prulletjes van de Action.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 12:31

Nou ook met een gladde vloer is een stofzuiger fijn hoor. Er komt toch altijd wat onder de kasten, of in de hoekjes van je bankstel wat je met een veger/wisser niet weg krijgt. Ik vind een stofzuiger wel onmisbaar :j .

Waar ik niet zonder zou kunnen:
-diepvries
- wasmachine
-droger
-kledingkast
- bed (die moet eigenlijk op 1 :') )
- handdoeken/theedoeken, kleding, beddengoed
- meubilair zoals bank, eettafel met stoelen, kast
- potten/pannen/bestek/mokken/glazen

Dat is slechts een kleine greep. Als ik zou moeten ontspullen zit het hem meer in de hoeveelheid van dingen die we hebben. We hebben bijvoorbeeld belachelijk veel mokken en glaswerk. Zelfs als we de hele hut vol visite hebben gebruiken we niet alles. Daar zou best wat van weg kunnen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 12:44

Dat moet je ervaren en niet iedereen is hetzelfde.

Nu al paar keer verhuisd en je ruimt altijd op, maar er komt ook altijd wel weer wat bij.

We hadden de laatste 8jr een kleinere keuken dan daarvoor, maar konden alles wel kwijt. Kocht alleen niks nieuws.
Nu 2jr in een piep klein keukentje me moeten redden. Nu is de grote keuken af. Van gas naar inductie deden de kookpannen het wel, de bakpannen niet. Had er 7 en nu nog 2 en 2 wokpannen.

Had geen diepvries en nu weer wel en scheelt wel qua boodschappen doen en koken.

Meubels zijn wel belangrijk, maar wij zitten eigenlijk meer en langer aan de eettafel, dan op de bank.

Ik hou ervan dat alles een plek heeft. Wat bij de hand moet zijn in een kastje en anders opgeruimd in de garage bijv.

We hebben 3 soorten borden; klein, groot en diepe borden. Kommen voor toetje. Bekers voor thee en koffie en dan gewone sapglazen voor water en fris.
Bestek ook standaard en een set steakmessen.
1 Goed keuken mes waar ik echt alles mee kan, een goede schaar en een broodmes. Heb verder wel wat troepjes, maar vaak gekregen; rasp, pers etc.

Fijne bakspatels die je pannen niet beschadigen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 12:48

Daar kun je geen zinnig antwoord op geven.
Essentieel is nagenoeg niets, zelfs niet je onderbroek.
Toen ik uit huis ging kocht ik 1 gewone pan en 1 koekenpan en een klein servies setje.
Ik heb daarna enkel dingen bijgekocht die ik tekort kwam. Helaas verzamel je uiteindelijk toch een hoop zooi maar dat stapelt zich vanzelf, dat hoef je niet vooraf vast te kopen :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 12:51

Hier aantal jaar zonder tv geleefd, was bijzonder rustig. Toen weer een aangeschaft (voornamelijk voor zoonlief als die er is) en kijk er zelf nooit naar dus dat had echt niet gehoeven :+

Ik heb geen diepvries, doe om de dag zo'n beetje boodschappen dus dat is niet nodig.

Wat ik echt noodzakelijk vind zijn een goede wasmachine incl goede centrifuge functie, stofzuiger, paar goede kasten goede tafel, stoelen en bank. Plus uiteraard goed bed (incl goed matras, vergis je niet in de kosten daarvan). Qua keukenuitrusting is het erg afhankelijk van wat de keuken al heeft aan apparatuur en hoe leuk je koken vindt. Sommige mensen koken nooit :+ Ik heb ervaren dat de rest echt bijzaak is :) handig, leuk, etc maar bijzaak.

Ga voor die noodzakelijke spullen voor goed en niet voor goedkoop. Heb je er jaren en jaren plezier van.

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-21 12:56

Is behoorlijk lastig antwoord op te geven. Maarr 't lijkt me verstandig dat we er vooraf al mee bezig zijn. Hopelijk kunnen we zo spullen voorkomen die we niet tot nauwelijks gebruiken en ooit moeten ontspullen :Y)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 13:01

Voor mij is een airfryer essentieël. Ik kook meestal met de airfryer en als ik slechts 1 kookapparaat mocht hebben, zou het de airfryer zijn. Alleen groenten uit de oven/airfryer vind ik niet lekker, maar meestal eet ik toch een salade (rode biet uit het koelvak, bosui, bleekselderij, paprika, tomaat, komkommer, wortel en radijs. Eventueel gecombineerd met paksoi, chinese kool, sla-soorten of venkel).

Daarnaast blijk ik zonder koelkast zijn echt niet grappig te vinden. Ik heb het wel een paar maanden geprobeerd, maar kon er niet aan wennen. Ondertussen is er ook een (tafel)vrieskast bijgekomen en dat is de ruimte en het geld meer dan waard (ik woon op 20m2 in een tiny house idee, geen studentenkamer).

Bank en televisie vallen voor mij dan weer niet onder essentiële dingen. Ik heb een bureau met een stoel en daar eet ik aan, de bank is puur aangeschaft voor de hond, want die wordt er wel heel blij van. Die gaat er waarschijnlijk na de hond ook weer uit.

Na de airfryer wil ik een waterkoker, een magnetron, dan een vaatwasser, en daarna komt pas de kookplaat met de kookpannen en koekenpannen, waarbij een goede soeppan hoog in de pannenlijst staat.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 13:05

Noodzakelijk is vrij weinig vind ik, een dak boven je hoofd en een goed bed om te slapen. Verder dingen met persoonlijke hygiene, een goed stuk zeep. Wat te eten. Wat kleding om het niet koud te hebben. Meeste andere is bijzaak.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 14:12

Mizora schreef:
Na de airfryer wil ik een waterkoker, een magnetron, dan een vaatwasser.

Daar heb je precies een lijstje van dingen die voor mij onder niet nodig vallen :D
Het is zo ontzettend individueel.
Ik heb ook jaren zonderstofzuiger geleeft en zonder vaatwasser (geen vloerbedekking / geen plek).
Een magnetron mis ik al helemaal niet.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 14:20

Ik zou persoonlijk afstappen van het idee dat je in 1x de perfecte inrichting bij elkaar kunt zetten, met spullen die je direct mooi en praktisch vindt en dat je nooit iets zult willen vervangen/wegdoen. Dat is simpelweg niet realistisch.

Een huis is nooit af; begin daarom vooral klein, met wat je mooi en praktisch lijkt. Met de jaren zal dan blijken wat je nodig hebt en mooi vindt. En zelfs dan zul je nog wel eens dingen willen vervangen of wegdoen, omdat je iets anders tegenkomt dat handiger/praktischer/mooier is. Of omdat iets wat je eerst wel veel gebruikte, nu achterin de kast ligt.

En dat is ook het leuke van een huis inrichten. Een beetje door schade en schande jezelf leren kennen :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 15:09

Ik gebruikte de magnetron al nooit, we hebben er nu al 2jr geen een en in de nieuwe keuken is die ook niet gekomen.
Airfryer heb ik ook niet nodig.
Vaatwasser hebben we wel altijd. Ik kan goed zonder, maar vorige huis was het ook voor de meerwaarde en hier hebben we tijdens de verbouwing warm water naar de oude keuken een tijd afgesloten, dus ergens een vaatwasser neergezet. Maar pannen was ik nog steeds met de hand.

Heb een warmtepomp droger, maar hang bijna alles buiten als het even kan.

Ik wilde graag een keuken machine, ook omdat door reuma dingen minder worden, maar mis het eigenlijk niet. De kapotte staafmixer wel, maar meer voor een soepje, saus etc.

Tv en of radio vind ik wel fijn qua geluid en doe ik ook aan voor de dieren als we weg zijn.

Ik vind een kokend water kraan weer overbodig. Heb wel een waterkoker en drink 3x pd wel thee, maar zou ook zonder kunnen.

Ik koop er weleens glazen en bekers bij omdat ik de vaatwasser alleen vol aan zet. Daarom hebben we ook ruim borden bijv.

En fijne bakjes om dingen te bewaren. We hebben wel een goede koelkast waar groente mooi blijft en ik sluit graag dingen goed af die ik wil bewaren.

Handdoeken moeten we straks nieuwe, maar ik heb daar weer te weinig interesse voor.

Goed bed, goede bodem, goed matras, goed kussen en goed dekbed is echt wel fijn. Heb ook wel jong iets goedkoops gekocht en een keer vanwege uiterlijk, maar nu een fijn bed. En hoeft echt niet gelijk de wereld te kosten, want heel veel dingen zijn weer echt onzin of verkoop praatjes. Maar gun jezelf een fijn bed.

De rest hangt echt van meer af. Wat voor huis, wat voor omgeving, wat voor werk doe je, hoeveel uren zijn jullie van huis en wel thuis, hoeveel vrienden krijg je over de vloer, wil je dieren en of kinderen........

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 08:07

Foaly schreef:
Ik zou persoonlijk afstappen van het idee dat je in 1x de perfecte inrichting bij elkaar kunt zetten, met spullen die je direct mooi en praktisch vindt en dat je nooit iets zult willen vervangen/wegdoen. Dat is simpelweg niet realistisch.

Een huis is nooit af; begin daarom vooral klein, met wat je mooi en praktisch lijkt. Met de jaren zal dan blijken wat je nodig hebt en mooi vindt. En zelfs dan zul je nog wel eens dingen willen vervangen of wegdoen, omdat je iets anders tegenkomt dat handiger/praktischer/mooier is. Of omdat iets wat je eerst wel veel gebruikte, nu achterin de kast ligt.

En dat is ook het leuke van een huis inrichten. Een beetje door schade en schande jezelf leren kennen :D

Ja dit.

Je ontdekt vanzelf wat jullie handig en mooi vinden, dat kun je niet allemaal vooraf verzinnen. Ik zou in één keer een goed bed kopen want lekker slapen is belangrijk. En huishoudapparatuur. Dus een goede stofzuiger, dweil, wasmachine etc. Dat werkt gewoon fijner. Maar de rest is zo persoonlijk. Ik hou van onze Chesterfield maar genoeg mensen vinden dat belabberd zitten en nog lelijk ook. :+ En of jij vaak een magnetron of airfryer gebruikt of juist niet, daar kom je pas achter als je het in huis hebt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 08:26

Zowat alles wat je in je kan je verzinnen kan je tegenwoordig binnen 24 uur in huis hebben. Denk dat dat de grootste valkuil is van te veel spullen. Als je over paar jaar huis wil kopen zou ik nu vooral geld sparen… dingen aanschaffen die je pas over paar jaar misschien nodig hebt lijkt me nutteloos. Zorgen dat je een uitgavenpatroon jezelf aanleert waarbij je veel spaart en goed je huidige uitgave budgetteert heb je straks het meeste aan.

Dus schaf een kasboek aan :Y)

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 08:36

Koop geen kasten omdat het "hoort" zou ik als tip willen geven. Hoe meer ruimte je hebt hoe meer spullen erin passen. Als je het toe kan zonder dressoir of grote kast bijvoorbeeld gewoon lekker zo laten.

Qua kledingkast ook, ziet vaak van die gigantische zweefdeur kasten maar dat neemt alleen maar een hoop ruimte in en geeft nog meer plaats voor spullen. Zelf heb ik genoeg aan 2 lades marie kondo gevouwen en een klein stukje hang voor jurken en vesten/truien.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 08:46

Ik ben met mijn hond en belangrijke papieren en kleding naar Portugal gekomen in een huis met bestek, mokken, glazen en borden, handdoeken, theedoeken en badlakens en beddengoed en een gasstel, magnetron (die ik niet gebruikte en ik wilde dat het een oventje was, waar ik aan gewnd was en wel zou gebruiken)en koelkast. Er was een commode met vier lades waar mijn kleding in ging en een kast voor het linnengoed. Er was wat ruimte onder het aanrecht voor de rest. Er was ook en gaskachel. (Naast de open haard)
Ik heb zo een half jaar gewoond. Ik wil maar zeggen... Je hebt eigenlijk maar heel weinig nódig.

Je kunt heel langzaam opbouwen. Je merkt vanzelf waar je behoefte aan hebt. Je moet ook eerst kijken wat er in het huis is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 10:28

corinep schreef:
Koop geen kasten omdat het "hoort" zou ik als tip willen geven. Hoe meer ruimte je hebt hoe meer spullen erin passen. Als je het toe kan zonder dressoir of grote kast bijvoorbeeld gewoon lekker zo laten.

Qua kledingkast ook, ziet vaak van die gigantische zweefdeur kasten maar dat neemt alleen maar een hoop ruimte in en geeft nog meer plaats voor spullen. Zelf heb ik genoeg aan 2 lades marie kondo gevouwen en een klein stukje hang voor jurken en vesten/truien.

Soms kan je er niks aan doen. Mijn man heeft kleding van het werk en dat vraagt al een halve kast. Dan wil je ook nog wel wat "gewoons" aan soms.

En je wil ook wat kleine dingetjes kwijt die je af en toe nodig hebt, maar wel bloedirritant is als je het niet hebt; plakband, naald en draad, lijm, extra lampjes, schrijf spullen, bordspellen, ik heb administratie netjes opgeruimd, mn oude fotoalbums en die van onze zoon die me erg dierbaar zijn, hi8 camera en bandjes van toen.

Kan wel even doorgaan met net die dingen die je wel echt wil bewaren en of soms nodig hebt en niet naast wil pakken.En dan zeggen mensen; 1 rolletje plakband neemt geen ruimte in, kan in de keukenla, maar het zijn allemaal van dat soort dingen die het bij elkaar meer maken.

En dan ligt het dus ook echt aan je werk. Werk je veel thuis, wordt het vaak al snel een rommel als je geen kast hebt om alles op te bergen. En niet op kantoor, betekent dat je thuis naast dingen grijpt, mappen, nietmachine etc als je het niet hebt.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 10:51

Het is echt heel persoonlijk welke spullen je nodig hebt, ik heb gaandeweg steeds meer spullen bij elkaar verzameld, begonnen op een studentenkamer en dan komt er telkens wel weer wat bij. En af en toe gaat er wat weg.

Slaapkamer:
- bed
- 2 sets beddengoed
- kledingkast
- lampje

Woonkamer:
- tafel en stoelen
- bank
- kast
- (tv niet per se nodig, op een laptop kun je ook een film kijken)

Badkamer:
- wasmand
- handdoekenhaakjes
- kastje (maar niet per se nodig)

Keuken:
- borden en bestek
- glazen en mokken
- koffiezetapparaat
- waterkoker
- magnetron (?)
- koelkast
- diepvries of vriesvak
- pannen
- spatels etc
- kurkentrekker, blikopener
- goede messen
- schoonmaakspullen

Overig:
- kapstok
- deurmat
- wasmachine
- droger en/of droogrek
- stofzuiger

Handig maar kan ook zonder:
- mixer
- staafmixer
- strijkijzer, strijkplank

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 14:14

superpony schreef:
corinep schreef:

Soms kan je er niks aan doen. Mijn man heeft kleding van het werk en dat vraagt al een halve kast. Dan wil je ook nog wel wat "gewoons" aan soms.

En je wil ook wat kleine dingetjes kwijt die je af en toe nodig hebt, maar wel bloedirritant is als je het niet hebt; plakband, naald en draad, lijm, extra lampjes, schrijf spullen, bordspellen, ik heb administratie netjes opgeruimd, mn oude fotoalbums en die van onze zoon die me erg dierbaar zijn, hi8 camera en bandjes van toen.

Kan wel even doorgaan met net die dingen die je wel echt wil bewaren en of soms nodig hebt en niet naast wil pakken.En dan zeggen mensen; 1 rolletje plakband neemt geen ruimte in, kan in de keukenla, maar het zijn allemaal van dat soort dingen die het bij elkaar meer maken.

En dan ligt het dus ook echt aan je werk. Werk je veel thuis, wordt het vaak al snel een rommel als je geen kast hebt om alles op te bergen. En niet op kantoor, betekent dat je thuis naast dingen grijpt, mappen, nietmachine etc als je het niet hebt.

Het is ook dikke prima om een kast te kopen om dingen in te doen die je nodig hebt/wil hebben. Ik bedoel alleen te zeggen dat het niet hoeft omdat het hoort want als de ruimte er is wordt ie vanzelf gevuld.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 14:42

mystery1980 schreef:
Noodzakelijk is vrij weinig vind ik, een dak boven je hoofd en een goed bed om te slapen. Verder dingen met persoonlijke hygiene, een goed stuk zeep. Wat te eten. Wat kleding om het niet koud te hebben. Meeste andere is bijzaak.

Eens.
Als je nog geen huis hebt zou ik lekker sparen en alles kopen wat je nodig hebt op het moment dat je daadwerkelijk een huis hebt. Op die manier koop je wat je op dat moment nodig hebt, mooi vind, en bij je huis past en zit je achteraf niet met spullen die uiteindelijk onnodig blijken, of die je toch niet meer zo leuk vind. Begin met weinig, mis je toch iets dan heb je het snel genoeg ergens gekocht of besteld.

Ik ben met heel weinig spullen begonnen en hoewel ik qua meubilair langzaam wat aan het investeren ben (nu ik een beetje geld heb af en toe :+ ) heb ik qua spullen nog steeds relatief weinig.
Relatief ten op zichte van de meeste mensen die ik ken. Ik vind nog steeds dat ik genoeg heb.
Ik merk ook bij veel mensen dat hoe groter het huis hoe meer zooi :P .

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 14:56

Ik kom nog uit de tijd dat je met je verjaardag spullen voor je uitzet vroeg.
Best wel handig, zo had je al veel servies en handdoeken enz bij elkaar.

Het lijstje van Mjelleke is wel een lijstje waar ik me in kan vinden wat je ongeveer nodig hebt.