Trap schilderen, rare onderlaag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Petra_O

Trap schilderen, rare onderlaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 10:55

Beetje een vreemde titel, maar in zal het proberen uit te leggen.
In mijn nieuwe huurwoning hebben de vorige bewoners het geweldige idee opgevat om de trap hoogglans zwart te schilderen. Er zaten van die aluminium halve maantjes op en daar hebben ze omheen geschilderd. Kortom, het ziet er niet uit.

Afbeelding

Ik wil de trap gaan overschilderen, dus vandaag vol enthousiasme met de schuurmachine aan de slag. Helaas laat de onderlaag zich niet zomaar schuren, maar komt het zwart er als vellen vanaf. Het lijkt wel plakplastic.

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben bang dat ik op deze manier geen mooi resultaat ga krijgen. Hebben jullie misschien ideeën hoe ik dit eronder kan krijgen? Aan de slag met verfafbijt misschien?

yvje86

Re: Trap schilderen, rare onderlaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:00

Ik denk dat ik met zo'n verfbrander en krauwer aan de slag zou gaan. Sterkte ts, ziet er niet uit als een simpel werkje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:03

Dat is de lijmlaag dus of afbranden of tapijtlijm oplosser erover heen. Wel goed ventileren. Beide oplossingen geven veel stank en dampen.Ligt er ook aan wat voor een soort verf er gebruikt is.
Ziet er nl uit al s een coating.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-09-21 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:03

Misschien met een verfafbijt middel? Komen die vellen misschien omdat er bijvoorbeeld een watergedragenverf is en de onderlaag terpetinebasis? Het is maar een wilde gok....

Succes ermee!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:06

Ik heb dit gehad op een kastje die ik heb gekocht. Daar zat ook zwarte verf op die er als plakkaten af kwam.
Ik denk dat het kwam omdat de onderlaag niet geschuurd was dus de verf heeft niet kunnen hechten

Ik heb alles eraf gehaald met een plamuur mes

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:10

Waarschijnlijk is de onderste laag niet goed geschuurd/ontvet of inderdaad op terpentinebasis terwijl de bovenste laag op waterbasis was. Dan gaat het bladderen.
Als de trap helemaal glad is kun je een verfkrabber gebruiken, dat werkt meestal vrij goed. Het laatste beetje kun je dan schuren.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:12

amies100 schreef:
Misschien met een verfafbijt middel? Komen die vellen misschien omdat er bijvoorbeeld een watergedragenverf is en de onderlaag terpetinebasis? Het is maar een wilde gok....

Succes ermee!

Dit dus

Zoveel mogelijk proberen te verwijderen en dan producten gebruiken die echt bij elkaar horen. Dus grondverf (best 2 Lagen en tussendoor licht opschuren) op waterbasis en daarna 2x aflakken op waterbasis
Eventueel voor grondverf een primer nog gebruiken

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 11:20

Morganlefay schreef:
Dat is de lijmlaag dus of afbranden of tapijtlijm oplosser erover heen. Wel goed ventileren. Beide oplossingen geven veel stank en dampen.Ligt er ook aan wat voor een soort verf er gebruikt is.
Ziet er nl uit al s een coating.

Een lijmlaag is het volgens mij niet. De trap bedekking zat erop geschroefd, niet gelijmd.

8nnemiek schreef:
Waarschijnlijk is de onderste laag niet goed geschuurd/ontvet of inderdaad op terpentinebasis terwijl de bovenste laag op waterbasis was. Dan gaat het bladderen.
Als de trap helemaal glad is kun je een verfkrabber gebruiken, dat werkt meestal vrij goed. Het laatste beetje kun je dan schuren.

Dat kan het inderdaad wel eens zijn... Krabben gaat helaas niet heel goed, dan blijft de helft zitten.
Joanne1987 schreef:
amies100 schreef:

Succes ermee!

Dit dus

Zoveel mogelijk proberen te verwijderen en dan producten gebruiken die echt bij elkaar horen. Dus grondverf (best 2 Lagen en tussendoor licht opschuren) op waterbasis en daarna 2x aflakken op waterbasis
Eventueel voor grondverf een primer nog gebruiken

Dit ga ik maar proberen denk ik... Ik heb ook de verhuurder maar even gemaild, ik vind het best bijzonder dat ze dit schilderwerk accepteren. Gelukkig wil ik hem weer in een vrij donkere kleur lakken, hopen dat dat iets beter dekt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:25

Wij hadden in ons vorige huis allerlei lagen erop zitten en hebben het met zo een verfafbrander en verfafkrabber gedaan, maar was wel echt een vreselijke klus.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:33

Het ziet er uit als een soort latexverf. Daar zijn ook middeltjes voor.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 14:52

Verfafbijt werkt op zich wel, maar niet echt geweldig. Ik ga maar schuren en schrappen geloof ik, wat een gedoe

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 14:56

Petra_O schreef:
8nnemiek schreef:

Dat kan het inderdaad wel eens zijn... Krabben gaat helaas niet heel goed, dan blijft de helft zitten.

Heb je een echte verfkrabber gebruikt? Zo'n driehoek? Hij moet wel goed scherp zijn en onder de juiste hoek staan. Met de juiste druk kun je zelfs de bovenste laag van het hout eraf schrapen. Maakt wel kabaal :))

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 14:56

Petra_O schreef:
Verfafbijt werkt op zich wel, maar niet echt geweldig. Ik ga maar schuren en schrappen geloof ik, wat een gedoe

Verwarmen. Ik heb zo een ding van de Gamma, maar Action had volgens mij ook zoiets liggen zag ik tijdje terug.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 14:57

Wij hebben een erg oud huis en zijn dat helemaal aan het opknappen inclusief de deuren uit de jaren 50 met alle lagen verf erop.
Wat bij ons werkt is insmeren met verfafbijt zodat de eerste laag los gaat laten. Dan de verf fohn erop met een krabber erbij en dan krabben maar. Laatste restjes schuren wij er dan nog af en zo hebben wij onze oude deuren helemaal kaal gekregen .

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 15:40

8nnemiek schreef:
Heb je een echte verfkrabber gebruikt? Zo'n driehoek? Hij moet wel goed scherp zijn en onder de juiste hoek staan. Met de juiste druk kun je zelfs de bovenste laag van het hout eraf schrapen. Maakt wel kabaal :))

Hij was best oud, heb net een nieuwe meegenomen bij de bouwmarkt. Dat gaat vast beter!
superpony schreef:
Petra_O schreef:

Verwarmen. Ik heb zo een ding van de Gamma, maar Action had volgens mij ook zoiets liggen zag ik tijdje terug.

Dat wordt de volgende stap... Ik kan zo'n ding nog wel lenen. Wat een gedoe zeg, ik dacht vandaag even te schuren, morgen verven :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 15:48

Ow, nee, trappen zijn een ramp.

Heb toen eerst er nog 2 jaar tegenaan gekeken. Hele huis af, maar die trap...........Had toen 1 tree gedaan en zo gelaten.
Maar toen elke keer een stukje gaan doen en uiteindelijk was hij wel mooi.

En eerlijk; Ik heb weer matjes erop gedaan voor het geluid en daaronder wat minder naukeurig gewerkt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 17:27

Wij hebben ook een keer een trap van een huis (waar we maar kort gingen wonen) met vreselijk veel harde lijmresten gewoon maar domweg dik overgelakt (welliswaar niet zwart maar neutraal). Waarschijnlijk hebben de vorige bewoners ook geen zin gehad in krabben.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 17:38

De tussenstand:

Afbeelding

Het wordt er nog niet mooier op :')

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 17:41

Je kunt m ook laten stofferen door Kwantum ofzo :))

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 17:43

Dat is ook nog een optie :D. Maar met hele hoge dierenarts rekeningen, een verhuizing en een nieuw paard is het spaarpotje een beetje leeg...

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 17:48

Je bent goed bezig. Wat een werk hè. Ik vrees dat het donkergeel oude lijm is, voor een strakke trap moet dat er ook af.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 18:00

Het donkergeel is gelukkig hout :D. Scheelt weer. Morgen een grotere pot afbijt halen en kijken of ik het af kan krijgen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 18:16

Hier heb ik bij de Carpet right een mooi tapijt eroverheen laten leggen. Kost denk ik niet eens zoveel meer als alle afbijt, verfmaterialen, primer, aflak X 2 etc bij elkaar. En geen werk, dat was mij ook heel wat waard.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 20:53

Petra_O schreef:
Het donkergeel is gelukkig hout :D. Scheelt weer. Morgen een grotere pot afbijt halen en kijken of ik het af kan krijgen.

Wat fijn, dan ga je voorspoedig, succes!!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-21 12:19

Afbeelding

We hebben een naakte trap! Vanmiddag goed schuren en schoonmaken, morgen met grondverf aan de slag.