Aangifte? Hoe, wat, waar??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_MG

Aangifte? Hoe, wat, waar??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 21:59

Lieve bokkers,

Ik sta nog wat te trillen en voel me behoorlijk overspoelt. Misschien kunnen jullie me helpen.

Vanavond was er een situatie waarin de partner van mijn buurvrouw (hij woont zelf niet hier, maar een stuk verder in een andere straat) mijn geïntimideerd cq. bedreigd heeft. Ik wil niet te diep op de situatie in gaan, maar het gaat om overlast en huiselijk geweld waar ik melding van gemaakt heb. Partner van buurvrouw weet inmiddels dat ik dit gedaan heb, zijn familie is hier ook van op de hoogte (overigens beide niet via mij) en hij is er niet van gediend. Behalve dat hij praktisch neus aan neus kwam staan (hij is wat groter, dus keek vooral op me neer) en hij me uitschold gaf hij ook meermaals aan ‘me iets aan te gaan doen’.

Ik werk in de GGZ en heb geleerd om te deëscaleren, dit is ook wat ik op automatische piloot heb gedaan. Inmiddels ben ik weer ‘veilig’ binnen en beginnen de tranen toch even te vallen van schrik. Meneer is niet vies van geweld, er is sprake van verslavingsproblematiek en problemen met de impulscontrole. Als hulpverlener kom ik dit vaker tegen in mijn werk en kan ik dit aan het einde van mijn werkdag prima los laten en vergeten, maar als dit voor mijn huisdeur gebeurd komt het opeens heel dichtbij.

Ik bivakkeer inmiddels in de woonkamer beneden omdat ik me heel onveilig voel en bang ben het vanuit boven in mijn slaapkamer niet te horen als hij iets zou uitvreten. Ik wil morgen sowieso melding maken bij politie en wijkagent (die waren al meermaals betrokken en zijn bekend met situatie), maar ik twijfel ook over aangifte doen. Buurvrouw was erbij, haar ouders ook. Die reageerden eigenlijk amper/niet waardoor ik ook twijfel of ik misschien overdrijf. De tegenover buurman heeft een camera, daar mag ik morgen de beelden nog van opvragen, maar geluid zal die niet opgenomen hebben ben ik bang.

Iemand tips, adviezen, ervaringen?

lies_sparkle

Re: Aangifte? Hoe, wat, waar??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 22:05

Als je je nu onveilig voelt; bel 112!
Ik zou sowieso het 0900 nummer bellen! (09008844). Daar gaan ze je helpen met wat je moet doen.
Sterkte; wat een rot situatie

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 22:08

Zeker weten melding doen bij de politie. Ik had direct gebeld.

Aangifte vind ik een lastigere.
Je staat 100% in je recht als je het doet, maar gezien ze ook in je straat wonen en je elkaar meerdere keren per week ziet als het tegenzit.
Ik hoop dit soort dingen nooit mee te maken. Lijkt mij super lastig om mee om te gaan.

Zou volgende keer wel direct de politie bellen om hem duidelijk te maken dat je dit niet pikt en dat hij je gewoon met rust moet laten. Laat hem lekker het zuur krijgen. :Y)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 22:11

Meis wat een nare toestand...! :(:)

Mijn dochter is van de week op stal bedreigd, door iemand die
(... zoals een uiterst vriendelijke agent zich uitdrukte...)
precies weet waar de grenzen van de wet liggen.

Het trieste is, dat de politie absoluut niet vindt 'dat dreigen mag', maar het kan pas strafrechtelijk worden aangepakt als er 'concreet' gedreigd is met zwaar lichamelijk geweld.
(Als iemand zich ""beperkt"" tot 'je moet x doen, anders zul je het wel merken, ik ben rancuneus, etc etc etc.' is er geen aangifte mogelijk.)

Svp: please note: als aangifte mogelijk is: dat kan anoniem / waarbij jij 'domicilie kiest' op het politiebureau.
Aangifte doen staat dus los van 'hij weet je adres'...!!!

Uiteraard is het altijd zinnig om één en ander te melden bij de politie, een aantekening maken kan heel goed.
En het opbouwen / versterken van het dossier is zinnig.

Misschien een tip voor (wat hopelijk niet komt) een volgende keer:
zorg dat het foto icoontje op je startscherm staat, meteen dat ding aanklikken 'en je voeten filmen'. Dan heb je ook geluid.

En veel sterkte!
Je huis hoort veilig te zijn en dat komt deze meneer aantasten.
"Bah..!"
:(:)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 30-08-21 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 22:12

Oh wat akelig om mee te maken! Ik zou gewoon de politie bellen, al was het alleen maar om je verhaal te doen.

Niet bagatelliseren hoor, als jij het zo ervaren hebt dan is het toch zo? Zeker met de achtergrond erbij helemaal terecht dat jij je zo voelt!

Veel sterkte…

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 22:14

Janneke2 schreef:
Meis wat een nare toestand...! :(:)

Mijn dochter is van de week op stal bedreigd, door iemand die
(... zoals een uiterst vriendelijke agent zich uitdrukte...)
precies weet waar de grenzen van de wet liggen.

Het trieste is, dat de politie absoluut niet vindt 'dat dreigen mag', maar het kan pas strafrechtelijk worden aangepakt als er 'concreet' gedreigd is met zwaar lichamelijk geweld.
(Als iemand zich ""beperkt"" tot 'je moet x doen, anders zul je het wel merken, ik ben rancuneus, etc etc etc.' is er geen aangifte mogelijk.)

Svp: please note: als aangifte mogelijk is: dat kan anoniem / waarbij jij 'domicilie kiest' op het politiebureau.
Aangifte doen staat dus los van 'hij weet je adres'...!!!

Uiteraard is het altijd zinnig om één en ander te melden bij de politie, een aantekening maken kan heel goed.
En het opbouwen / versterken van het dossier is zinnig.

En veel sterkte!
Je huis hoort veilig te zijn en dat komt deze meneer aantasten.
"Bah..!"
:(:)

Ehmm als ik het goed begrijp gebeurde het voor het huis van ts..domicilie lijkt mij dan wat overbodig. ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 22:19

Ik zou nu de politie bellen want je voelt je nu onveilig.

Sterkte, dit is echt volkomen poedersuiker.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 22:24

Inmiddels is het al eventjes rustig buiten (en bij hun binnen), ik denk dat het echt mijn schrik is die de angst veroorzaakt nu. Ook de angst begint wat te zakken.

Het gebeurde inderdaad voor mijn huis, op de stoep, dus niet op mijn erf.

Janneke, hele goede tip van dat filmen, daar heb ik helemaal niet aan gedacht!

charlotteehx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 22:32

Oh wat naar voor je dat je je nu zo onveilig voelt! Zou zelf een melding maken bij de politie, ze kunnen er niks aan doen omdat hij je fysiek (tot zover ik weet) niet ernstig heeft mishandeld etc. maar mocht er toch ooit weer zoiets voorkomen dan weten ze wel wat er speelt en dat hij je al eerder heeft bedreigd!
Verder heel veel succes en toch lekker proberen te gaan slapen!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 22:32

Wat vervelend dat dit is gebeurd. Het is wel verstandig om nu even de 0900 politie te bellen om evn te vragen wat nu verder, maar ook zodat ze een notitie maken van de gebeurtenis. Ik heb al een paar keer dat nr gebeld om verschillende redenen en ze zijn altijd vriendelijk, bieden een luisterend oor en ze weten goed wat je moet en kunt doen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 07:02

Wat ellendig TS! Zoiets is al eng genoeg zonder dat je hem dagelijks tegen kunt komen. Een inbreuk op je gevoel van veiligheid. :\ :(:)

Ik zou zeker de politie bellen om melding te doen en te vragen om advies. Ik wil even hierboven nuanceren: voor aangifte hoeft er geen sprake te zijn van zware mishandeling. Iedere vorm van fysiek geweld is een strafbaar feit.

Sterkte TS :(:)

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 07:06

Even out of the box, zou het kunnen zijn dat de buurvrouw en ouders amper reageerden omdat ze dit gedrag gewend zijn?

Al met al, wat een vervelende situatie :knuffel:

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 07:09

_MG schreef:
Buurvrouw was erbij, haar ouders ook. Die reageerden eigenlijk amper/niet waardoor ik ook twijfel of ik misschien overdrijf.

Het zou heel goed kunnen dat zij zich er niet mee bemoeien omdat ze weten wat er daarna kan volgen voor hun als ze dat wel doen. Nog een optie kan zijn dat het inmiddels voor hun al heel gewoon geworden is.
Wil je heel veel sterkte wensen, hoop dat je de schrik en angst snel weer kwijt bent.
Persoonlijk zou ik toch aangifte doen in combinatie met de beelden van de overbuurman, aan de beelden is ook al wel te zien dat hij een dreigende houding aan neemt t.o.v. jou.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 07:17

112 bellen de volgende keer, en voor nu zou ik zeker aangifte doen.
Of je buurvrouw reageerde maakt niet uit... jij voelde je bedreigd. Sommige mensen bevriezen als ze bang zijn dus daar zie je niks aan ;)

Het volgende is per gemeente verschillend, maar ik zou persoonlijk ook altijd een melding maken bij meldpunt bezorgd en/of veilig thuis, zoals jij de situatie beschrijft. Grote kans dat de persoon ook al in beeld is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 07:18

Ben je de nacht een beetje doorgekomen? Hopelijk zijn er geen rare dingen meer gebeurd en heb je wat slaap kunnen pakken.

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 07:25

Altijd melding cq aangifte doen. Mochten er dan meerdere meldingen liggen wordt er iets mee gedaan. Als er geen melding staat wordt er eerst een reprimande gegeven

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 08:01

Mijn werkdag begint inmiddels weer. Vannacht toch nog kunnen slapen gelukkig. Ik hoorde hem naar huis gaan, daarna is het eigenlijk altijd rustig. Ook al even contact gehad met de tegenover buurman i.v.m. de camera, daar kijken we vandaag naar.

Er was inderdaad geen sprake van fysieke escalatie, wel intimidatie (zowel verbaal als non verbaal). Ik heb zojuist gebeld met het landelijke nummer en meldkamer, daar mijn verhaal gedaan en ze gaan me binnen 24u terugbellen.

Ik denk dat de buurvrouw zijn gedrag inderdaad gewend is, haar ouders waren daar nog niet zo van op de hoogte maar die interesseerde het volgens mij ook niet echt.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 09:15

MG heel veel sterkte.
Fijn dat de politie je gaat terugbellen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 09:37

Hoe weten ze dat jij eerder melding hebt gemaakt ?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 09:41

_MG schreef:
Mijn werkdag begint inmiddels weer. Vannacht toch nog kunnen slapen gelukkig. Ik hoorde hem naar huis gaan, daarna is het eigenlijk altijd rustig. Ook al even contact gehad met de tegenover buurman i.v.m. de camera, daar kijken we vandaag naar.

Er was inderdaad geen sprake van fysieke escalatie, wel intimidatie (zowel verbaal als non verbaal). Ik heb zojuist gebeld met het landelijke nummer en meldkamer, daar mijn verhaal gedaan en ze gaan me binnen 24u terugbellen.

Ik denk dat de buurvrouw zijn gedrag inderdaad gewend is, haar ouders waren daar nog niet zo van op de hoogte maar die interesseerde het volgens mij ook niet echt.

En waarschijnlijk weet de buurvrouw wel wat haar te wachten staat als ze hem terecht wijst...

Fijn dat je vannacht toch nog hebt kunnen slapen. En een goed idee van de camera van de buurman!
Hopelijk kan de politie iets met je melding/aangifte.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-21 08:12

bigone schreef:
Hoe weten ze dat jij eerder melding hebt gemaakt ?

Meerdere buren hebben inmiddels melding gemaakt, dus ik heb ook naar buurvrouw toe aangegeven dat ik dit ook gedaan heb. Dit is ook in een eerder gesprek met haar benoemt, dus was niet echt een verrassing.

Ik zit nog steeds op een telefoontje te wachten voor een afspraak. Heb net nog een keer naar de meldkamer gebeld omdat ik vermoedde dat er iets mis gegaan was, dat was inderdaad ook zo. Ze zou het oppakken, dus ben benieuwd.

Helaas staat bij geen enkele van mijn buren iets op camera. Ik ben bezig om te kijken of ik aan de voor en achter kant (woon op een hoek) camera's kan plaatsen, dat geeft toch een wat fijner gevoel. Verder was het tot nu toe rustig. Buurvrouw gaf aan haar huur te hebben opgezegd en te willen verhuizen, geen idee of dit ook daadwerkelijk zo is, maar ik ben er in ieder geval niet rouwig om %)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 08:23

Wat jammer dat het bij niemand op camera staat. De buurvrouw met lastige buurman zegt te gaan verhuizen? Dat zou echt super zijn. Kan me voorstellen dat je die vent nooit meer vertrouwt.

Je weet dit vast, maar er zijn wel wat regels verbonden aan het plaatsen van camera's omwille van de privacy. Maar daar kom je vast wel uit! Hoop dat ze gauw vertrekken en dat jij je snel weer veilig voelt in/om je eigen huis.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 09:02

Zou fijn zijn as de buurvrouw gaat verhuizen.
Dan hoef je ze niet meer te zien.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 09:17

Daar zou ik ook niet rouwig om zijn als dat soort buren gaan verhuizen. Veel slechter kan je het niet treffen met de nieuwe buren lijkt me.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 23:27

Hoe gaat het nu met je ts? Ik hoop dat het rustig is gebleven?