Welke auto zoeken wij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

E_C

Welke auto zoeken wij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-21 15:49

Hoi Bokkers!

Mijn vriend en ik zijn samen opzoek naar onze eerste eigen auto. Tot nu toe hebben we altijd de auto's van onze ouders gedeeld, maar iets wat echt van onszelf is, zou toch wel fijn zijn. Ik heb al eindeloos gegoogeld en het internet afgestruind, met weinig resultaat. Ik ben er ondertussen wel een beetje klaar mee. De auto's komen me m'n strot uit :+ Ik dacht misschien heeft een bokker wel de gouden tip.

Voor info: we rijden door de week ongeveer 80 km op een dag en in het weekend variërend of we ergens naartoe gaan of niet. Echt verre afstanden zullen we niet rijden met de auto. Als we naar de andere kant van het land gaan bijvoorbeeld pakken we de diesel van een van onze ouders.

De 100% vaste eisen die we hebben:
* Airco
* Benzine + handgeschakeld
* relatief zuinig (rond de 1:16 gemiddeld of meer)
* niet te duur in de wegenbelasting, ledig gewicht max 1150

Verder wil mijn vriend graag 'wat auto' onder z'n kont zoals hij het omschrijft, dus geen Peugeot 107, Toyota Aigo, Citroën C1 e.d. Wij hebben nu naar een ford fiesta 1.25 titanium met 80 PK gekeken, en dat zou het op zich kunnen worden, alleen deze specifieke auto was het niet. We zouden toch graag ook wat andere opties bekijken, dus heeft iemand de gouden tip?

Misschien nog wel het belangrijkste: ons budget is 6000. Mocht het onze 'droomauto' voor nu zijn dan zit daar nog wat rek in, maar niet veel meer.

Goof

Re: Welke auto zoeken wij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 15:52

Dit zijn behoorlijk specifieke zoektermen. Vul die in op marktplaats, autotrader etc en er komt genoeg uit. Ga dan gewoon eens kijken en proefrijden in verschillende auto's.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 16:03

Ik rijd met een Hyundai i20! Is niet te groot maar voelt wel echt als een auto en niet als een koekendoos op wielen en rijdt comfortabel! Is ook best zuinig!

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 16:07

Misschien niet waar je aan dacht maar wat dacht je van een electrische?

Lease aanbiedingen zijn op dit moment super scherp.

Met een benzine kun je denk ik niks veel te duur rijden. 80 km per dag is flink wat 20.800 km per jaar zonder weekenden te tellen en zonder vrije dagen.

Als ik voor je tel heb je denk ik 25.000 km per jaar

Voor een auto maatje fiesta:

Verzekering 550 per jaar all risk
Wegenbelasting 360 per jaar ongeveer
Benzine 1:15 × 1,75 2920 per jaar
Onderhoud plus slijtage banden circa 500 per jaar

4330 per jaar dus is 360 per maand exclusief afschrijving

Een ioniq kost 374 per maand bij 25.000km komt misschien nog een beetje electra bij en daar gaat nog 50 euro subsidie vanaf
Heb je ook nog een splinternieuwe. Onderhoud en alles zit er bij in.

Ik wist het wel

1810naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 16:56

Geen idee of het een zuinige auto is, maar misschien is een Kia Rio iets?

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 16:59

Seat Ibiza of Seat Leon?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 17:00

Mijn vriend had precies dezelfde eisen en heeft een Kia Picanto gekocht. Als dat niet genoeg auto is dan kan je kijken naar een Opel Corsa. :)

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 18:27

Volkswagen polo?

Dan heb je qua gevoel echt wel een luxe auto vind ik. Meestal ook wel redelijk vlot al zou ik een auto altijd laten chiptunen als het kan. Worden ze eigenlijk altijd zuiniger en sneller van(komt door strenge regels waar ze zich tegenwoordig aan moeten houden).

Ik had een Polo Bluemotion 1.2 diesel en die zat precies onder de 1050 kilo waardoor de wegenbelasting ondanks diesel heel erg meeviel, ze claimen 1 op 33 te kunnen rijden maar was meer 1 op 20/25 ligt aan hoe je rijd. De benzine zal ongetwijfeld meer verbruiken maar ook wel zuinig zijn, ik weet niet hoe die zit qua gewicht.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 18:53

Groter dan een Citroën C1 en de Aigo, wél kleiner dan een Fiesta is een Fiat Panda. Met veel snelweg loopt de mijne ongeveer 1:18 met €60 per kwartaal aan wegenbelasting en €46 per maand aan verzekering.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 19:50

Kia Rio - is ook niet zo duur in onderhoud en een Japans merk is altijd betrouwbaar of een Volkswagen Polo.
Zou gaan gaan voor een Duitse of een Japanse auto.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 19:53

Wij hebben een Kia Picanto en vind hem heerlijk rijden!
Genoeg beenruimte en ook qua kofferbak, banken kunnen plat, kan er genoeg in.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 21:26

CairnTerrier schreef:
Kia Rio - is ook niet zo duur in onderhoud en een Japans merk is altijd betrouwbaar of een Volkswagen Polo.
Zou gaan gaan voor een Duitse of een Japanse auto.

Kia is Zuid-koreaans :o Hyundai is trouwens het dochtermerk van kia!

Calixae

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 21:41

Seat leon of ibiza

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 21:41

Seat Ibiza of Leon?

Ik heb met plezier in mijn Ibiza gereden. Wilde geen truttenschudder maar ook geen grote bak.

VW Polo, Opel Corsa

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 21:47

Ik rij normaal in een bmw 1-serie, en vond een Kia picanto vergeleken dat echt héél slecht rijden. Alsof ik van de weg ging waaien.

Misschien is een Volkswagen wat voor jullie. Relatief zuinig de nieuwere modellen en ook wel wat auto onder je kont. Geen koekblik idee.
De nieuwere Opel Corsa’s zijn ook leuk.

Alfa Romeo Mito rijd ook fijn en voelt als wat auto, maar ik weet niet of die zuinig genoeg rijd in benzine vorm.

Marizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 23:17

Peugeot 208?

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 06:44

Voor iedereen die volkswagen roept:
Die heb je niet voor dat budget. Ja, een oude afgetrapte wagen. Een goeie volkswagen kost echt wel meer.
Fiat zou ik nooit nemen met alle ellende die wij ermee gehad hebben. Daarnaast heb ik een Ford Fiesta waar ik alleen maar gedonder mee heb. Voor mij ook nooit meer een ford.
Ook wegblijven van Franse rommel zoals peugeot en renault.

Kijk eens naar een mitsubishi colt, dingen zijn niet kapot te krijgen, erg zuinig en even slagje groter dan een c1 ofzo. Die auto kun je voor dat geld wel krijgen.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 06:48

Nee hoor Eritrea, ik ben van de volkswagen polo. Voor 6000 euro kan je echt een prima auto krijgen. Ik heb er evt eentje te koop die voldoet aan al je eisen :+ Zitten alleen best veel krassen op :+

Ik zou echt voor een polo of seat ibiza gaan. Mooie goeie auto's, die heerlijk rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 07:01

Mijn tip: ga naar je lokale, goed bekend staande garage; koop daar een goede auto met garantie die je leuk vindt en ga gewoon rijden.

Jouw eisen zijn zo algemeen simpel dat een gemiddelde zoeksite 10.000+ hits geeft. dat is niet te doen.

Daarnaast: van elk merk dat hier opgehemelt of verguisd wordt, laat ik moeiteloos 100-en voorbeelden zien die precies het tegenover gestelde bewijzen.
Want alle gejammer ten spijt maar een afgeragde Seat Leon gaat je hopen meer ellende geven dan een goed onderhouden Fiat of Peugeot.

Vul voor de grap je eisen in op https://www.gaspedaal.nl en geef aan dat de auto MINIMAAL 300.000km op de klok moet hebben staan. Dan zie je wat de echte volhouders zijn!

edit: even wat zinvolle waardes ingevuld: https://www.gaspedaal.nl/benzine?trns=1 ... 0&srt=df-a

Even aandacht voor het formaat want je kunt geen gewicht opgeven.
Maar dan nog is 3000+ auto's een hele ruime keuze. Merk op dat er juist vrij weinig VAG (VW, Audi, Seat) tussen staat........

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 07:11

De goeie auto's met 300000 plus gaan automatisch al naar de export dus die vind je hier minder snel.

Volkswagen polo moet echt wel lukken voor 6000 euro (ook zonder krassen) maar dan wel echt laten chippen om gedoe te voorkomen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 07:25

corinep schreef:
De goeie auto's met 300000 plus gaan automatisch al naar de export dus die vind je hier minder snel.

Volkswagen polo moet echt wel lukken voor 6000 euro (ook zonder krassen) maar dan wel echt laten chippen om gedoe te voorkomen.

Nee, de afgetrapte rommel gaat naar de export; goede auto's blijven gewoon in NL, zie mijn link.
Maar nee, daar staan weinig kleine VAG-tjes tussen. Waarom? Omdat die afgejakkerd zijn en een handelaar daar geen gezeik van wil.

Uit mijn lijst, ik ging deze halen, gewoon de leukste van de eerste pagina:
https://www.henkenting.nl/occasions/?Ad ... 102480055/
Die 2.0 is een hele prima motor, mits goed onderhouden draai je daar probleemloos nog een ton bij.

Moet het echt leuk zijn, maar iets boven je budget qua kosten: https://www.bcs-breda.nl/occasions/saab ... ine/855085
Rijdt je wel lekker open, onverwoestbare 2.0, kan en mag een trailer trekken :D
Mits goed onderhouden is ie pas halverwege.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 08:24

Op aanrader van onze garage hebben wij voor een japanner gekozen.
De onderdelen voor de auto zijn minder duur als voor Europese merken.
De auto's mankeren ook minder volgens hem en zijn makkelijker te maken.
Op de site van de ANWB komen die ook goed door de testen heen en als je aan de wegenwacht vraagt welke merken zij zouden kiezen komt er over het algemeen ook een japanner uit.

Dus ik zou naar de merken van Mazda Hyundai Mitsubishi Honda Toyota Suzuki en Nissan enzo kijken.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 08:33

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 08:47

Ik rijd inmiddels alweer drie jaar naar alle tevredenheid een fiat Punto. Heb wel m’n diesel ingeruild voor n benzine omdat ik veel minder ging rijden, maar heb nooit écht gekke dingen gehad.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 08:49

corinep schreef:
Volkswagen polo?

Dan heb je qua gevoel echt wel een luxe auto vind ik. Meestal ook wel redelijk vlot al zou ik een auto altijd laten chiptunen als het kan. Worden ze eigenlijk altijd zuiniger en sneller van(komt door strenge regels waar ze zich tegenwoordig aan moeten houden).

Ik had een Polo Bluemotion 1.2 diesel en die zat precies onder de 1050 kilo waardoor de wegenbelasting ondanks diesel heel erg meeviel, ze claimen 1 op 33 te kunnen rijden maar was meer 1 op 20/25 ligt aan hoe je rijd. De benzine zal ongetwijfeld meer verbruiken maar ook wel zuinig zijn, ik weet niet hoe die zit qua gewicht.

Ik dacht ook aan een Polo!
Ik heb een 1.4 benzine. Rijdt 1 op 17/18. Weegt uit m’n hoofd 966 kilo (om en nabij :+).

Ik heb er 1 uit 2009, gekocht met 95.000 op de teller. Heeft een airco, cruise control en heb er zelf een schermpje in gezet voor Apple CarPlay. Ik ben er blij mee!