Hoe moe na een werkdag?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pumpina

Hoe moe na een werkdag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 16:50

Hoe 'moe' ben jij na een dag (van een werkweek) werken en voor hoeveel dingen heb je nog fut? Lig je uitgeteld op de bank of ga je 's avonds nog energiek op pad om te sporten, af te spreken met vrienden of aan ontwikkeling te doen (zoals een studie oid)?

Ik zie veel verschil in mijn omgeving en ben zelf zoekende naar een goede balans.

belle_boef

Re: Hoe moe na een werkdag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 16:51

Als je na je werk niks meer kan qua energie is het niet goed. Je werkt om te leven.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 16:53

Ligt er helemaal aan.. Soms ben ik helemaal leeg en soms niet g energie voor tien.. Ligt aan de drukte die dag op m'n werk.. De hoeveelheid fysieke arbeid.. Het verschilt bij ons van dag tot dag..

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 16:55

Bij mij ligt het er aan hoe de werkdag zijn verloop had.
Lukt alles, is er geen stress of gedram dan ga ik ‘s avonds fluitend het huis door en t erf over om wat klusjes te doen.
Is het een “zeikdag” dan ben ik daarna ook wel uitgekakt.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 16:57

Op mijn vorige job (fysiek zwaar) was ik altijd lichamelijk en vaak mentaal ook helemaal op en na het werken had ik geen fut meer om iets te doen.
Nu heb ik sinds 2 jaar ander werk en ik merk zeker het verschil wel. Ik heb na het werk vaak wel even 'nood' aan een half uurtje rustig zitten maar daarna kan ik nog wel heel productief zijn.
Het ligt er vooral ook aan wat voor werk je doet denk ik.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 16:59

Wij gaan 's morgens van 7 tot 8 sporten en van 9 tot 5 werken we (beide vanuit huis, computerwerk) na het eten ga ik graag nog even mijn hoofd leegmaken bij de paarden, die energie is er eigenlijk altijd wel! Heel soms na een lange dag wel klaar mee, maar meestal nog genoeg energie over!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:00

Ik volg een deeltijd studie en moet zeggen dat ik dat zwaar vind, maar ik ben eraan begonnen dus maak hem absoluut af. Ik loop stage tot 17 september 4 dagen in de week. Heb sommige weken meer uren stage gelopen, om maar zo snel mogelijk het verplichte aantal uren te verkrijgen.
Vanaf oktober ga ik weer fulltime aan het werk met een nieuwe baan. Ik studeer s’avonds zo’n 3 avonden in de week 2 soms 3 uur per avond en in het weekend 3 uur per dag. Soms meer als examens dichtbij in het vooruitzicht heb.

1 avond in de week sport ik en 1 avond heb ik of niets of doe ik wat leuks met vrienden / familie. Zo ook in het weekend. Daar zitten heus leuke dingen doen dagen bij :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:01

Na mijn vorige werk (horeca, dienst van 9,5 uur) moest ik 2 dagen bijkomen. Dus daar heb ik ontslag genomen. Helaas kan ik mezelf niet 100% gezond noemen. Vroeger was ik wel moe na dezelfde werkdag. Maar met een goede maaltijd en even zitten ging ik regelmatig na zo'n werkdag nog stappen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:02

Als ik een halve dag werk betekend 3 dagen migraine.
Wat betekend dat ik dan met migraine en simutriptan in de auto stap om weer te gaan werken.
heel gezond en veilig. Met medicijnen en een ziekte die de rijvaardigheid beïnvloeden werken.
Maar dat is blijkbaar normaal in Nederland tegenwoordig. -O-

Zo bak frustratie is er weer uit en verder :D
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 22-08-21 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:03

Ligt aan de drukte van de dag. Soms heb ik nog energie om te gaan sporten/paardrijden. Soms ben ik helemaal uitgeteld en lig ik op de bank te slapen.

carineken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:05

ik moest de laatste tijd dat ik ging werken eerst thuis een dutje doen voordat ik naar het paardenkind ging. Maar ik ben wel zwanger dus ja dan ben je een beetje extra moe.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:10

Ik heb periodes gehad dat ik compleet uitgeteld was na mijn werk. Thuiskomen, neerliggen en in slaap vallen. Maar ook periodes dat ik wel gewoon voldoende energie had om nog iets te doen. En vaak waren dat wel de dagen dat ik vroeg begon met werken en dus ook vroeg kon stoppen. Als ik tot laat moet werken heb ik sowieso geen fut meer om nadien nog iets te doen.

Ik denk dat het normaal is als sommige dagen op je werk lastig zijn en dat je daarna niks meer wilt doen. Maar dat moet in balans staan met dagen waarop je wel energie over houdt.
Belangrijk daarbij is natuurlijk ook wat je werk is. Is je werk gewoon je werk of is je werk echt je passie. In het laatste geval is het soms minder erg dat je er moe van wordt :)

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:12

Zeker sinds corona ben ik na een werkdag vaak wel helemaal kapot van het schermstaren. Het thuiswerken helpt daar echt niet bij. Als ik veel samen met collega's doe (in een werksessie bijvoorbeeld) ga ik met veel meer energie de dag uit :j
Laatst bijgewerkt door xSwanHeart op 22-08-21 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:16

Ik werkte 4 dagen, wekker ging om half 6, om 6 uur in de auto, uur reistijd heen, met een beetje pech anderhalf uur terug, en dus rond 5 uur thuis. Ik deed op werkdagen verder niet veel, en ging om half 10 naar bed, om die wekker om half 6 te overleven. En ik had echt leuk werk.

Nu ik uitgewerkt ben, merk ik pas hoe dat werken er tóch inhakte. Ik ben nu 7 dagen in de week veel actiever (met veel te veel hobbies).
Zeker als je wat ouder bent, is het helemaal niet gek als je op werkdagen ná je werk niet heel veel puf in nog dingen te ondernemen hebt, denk ik. Ook niet als je leuk werk hebt.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:22

Wisselend, mijn werk vergt best wat van me en ik verg ook veel van mezelf (stel hoge eisen aan mezelf) waardoor ik best "leeg" ben einde van de dag. Ik heb daarna bijna een uur reistijd enkele reis met de auto, wat ook natuurlijk wat vergt (ik sta om 6 uur op, 7 uur de deur uit, half6 in de avond thuis. Dan eten en om half10 naar bed). Zeker in de winter is het als ik thuis ben wel op. Dat uit zich vooral in een vermoeid en zwaar hoofd, overprikkeld hoofd en soms ook echt een zwaar en vermoeid lijf. In de maanden dat het nog licht is probeer ik nog wel in de avonduren wat te doen; een rondje wandelen oid, omdat dat ook juist energie geeft. 1 dag in de week ga ik direct door naar stal waar ik 2 uur bezig ben met mesten en hooi vullen enz. Die avond ben ik om half8 thuis, eten en lig ik steevast te slapen op de bank als ik niet om 22 uur naar bed ga. Mijn andere werkdagen houd ik vrij aan voor mijn paard zodat ik ontspannen wat kan lezen in de avond.

Moe ben ik standaard dus wel na een werkdag, waar ik soms mezelf nog aanzet om wat te doen en soms mezelf er aan overgeef en met een boek op de bank plof. Ik heb mijn werkweek zo verdeeld dat ik halverwege een dag vrij ben om bij te komen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:31

Hoewel ik mijn werk echt leuk vind/vond had ik issues met een van mijn collega's en werd de manier van werken ook steeds zwaarder en minder leuk waardoor ik nu echt burnout gerelateerde klachten heb. Na 2 uur werken ben ik alweer op. Laat ik het zo zeggen: laat dit soort vage klachten niet te lang spelen want het kan goed fout gaan. Ik ga denk ik opzoek naar leuker werk met andere voorwaarden en andere collega's. Ben ook nog zo iemand met een paard en 1000 hobbies en momenteel ben ik blij als ik alleen al m'n paard elke dag kan doen. De werk/vrijetijd balans moet goed zijn! :j

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:34

DuoPenotti schreef:
Als ik een halve dag werk betekend 3 dagen migraine.
Wat betekend dat ik dan met migraine en simutriptan in de auto stap om weer te gaan werken.
heel gezond en veilig. Met medicijnen en een ziekte die de rijvaardigheid beïnvloeden werken.
Maar dat is blijkbaar normaal in Nederland tegenwoordig. -O-

Zo bak frustratie is er weer uit en verder :D

Gelukkig, nog een gefrustreerde loonslaafgemaakte :o
Ik ben na een werkdag volledig leeggezogen. Ik werk onregelmatig in de zorg en de roosters zijn all over the place. Er is geen ruimte voor persoonlijke wensen daarin.
De meeste diensten zijn enorm druk. Ik heb na mijn werk, en op mijn vrije dagen, over het algemeen geen zin en puf meer voor hobby's, sport of sociale dingen.
Ik denk dus dat ik iets anders moet gaan zoeken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:41

Ik zo willen dat ik nog een complete dag zou halen, bij mij is binnen die 4 dat ik al compleet over mijn grens zit. Uurtje of 2 is eigenlijk de max.
Kon ik 8 uur werken zou ik mijn oude werk nog kunnen doen. Maar die hebben geen halve diensten helaas.
Maar goed..... we solliciteren rustig verder, mijn passende werk komt vast wel een keer.......

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:43

Hangt er van af hoeveel uren ik doe en hoe ik me verder voel. Maar meestal ben ik nog heel actief. Ik werk wekelijks 44-65 uur. Daarnaast doe ik dierenoppas, 3-4 keer paardrijden/stal, 2-4 hardlopen, en leuke dingen doen en zo.
Had er tijd terug ook enorm veel reistijd bij (2,5-4u per dag). Dat hakte er wel steeds meer in.

Momenteel vertrek ik rond 8 in de ochtend en ben ik ergens tussen 20:30 en 22:00 weer thuis. Dan eten douchen en nog op de bank hangen tot middernacht ongeveer. Heerlijk!

Op zondag werk ik tot 14 en dan meestal nog oppas, sporten en uit eten/borrelen.

Ik vind minder volle dagen wel prettig maar als ik werk wil ik ernaast nog veel andere dingen doen en dat gaat me goed af :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:52

Hangt er helemaal van af.
In de basis ben ik gewoon lui dus dat helpt niet :+.
Meestal kom ik dus niet verder dan snel de hond er uit, eten en bankhangen. Zeker in de winter wanneer het altijd donker is.
Maar er zijn ook periodes geweest dat ik naast het werk (40-50u per week) nog 3x/week ging rijden of sporten of avondje uit.
Net zoals er ook periodes waren dat ik zelfs tussen de middag een dutje moest doen omdat ik gewoon òp was.

Maar meestal gebeurt er dus niet veel na het werk, zonder dat ik echt moe ben. Gewoon rustig bankhangen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:55

Als ik een dag van 10 tot 11 uur zonder pauzes heb gehad, dan doe ik bij thuiskomst alleen nog de pony en de kippen en daarna uitgeteld op de bank. Heb ik op zo'n dag een half uurtje pauze gehad, dan wil ik nog wel eens zelf koken bij thuiskomst. Het verschilt per dag.

Aanvulling: Dit soort dagen draai ik alleen in het hoogseizoen. Daarnaast heb ik 'normale' werkdagen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:57

Ik ben over het algemeen erg moe, terwijl ik een super leuke baan heb. Ik doe 1 a 2 keer per week iets 's avonds: training geven, sporten of iets sociaals.

Ik kwakkel wel met wat mentale klachten, ik denk wel dat dat invloed heeft. Aan de andere kant is 8 uur werken ook gewoon intensief, of je dat nu vooral met je handen of vooral met je hoofd doet.
Laatst bijgewerkt door Tiggs op 22-08-21 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:58

Toen ik nog 3 banen en 2 opleidingen had, was ik in de avond helemaal kapot. Intussen ben ik afgestudeerd en krijg ik meer uren in mijn werkgebied dus ben met een van de banen gestopt en de andere heb ik drastisch verminderd, waardoor ik merkte dat ik in de avond nog wel eens energie had om een spelletje ofzo te spelen, maar zeker na een zware dag hang ik de hele avond op de bank voor de tv. De rest komt in het weekend wel.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:58

belle_boef schreef:
Als je na je werk niks meer kan qua energie is het niet goed. Je werkt om te leven.

Ligt eraan, ik vind mijn werk ook gewoon leuk om te doen.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 18:00

Geestelijk heb ik best wel inspannend werk. Door de weeks gaat het wel maar vrijdagavond is het vaak dat ik na het avondeten gelijk moet douchen omdat het anders een te grote opgave wordt :=

Sociaal leven heb ik sowieso bijna al niet :+
Na het werk is het soms boodschappen doen, thuisgekomen de hond uitlaten,paarden verzorgen, eventueel stallen uitmesten, dingetjes thuis doen, beginnen met eten koken,brood smeren en dat is het ongeveer voor een werkdag.

Deze maand ga ik proberen alle dagen te werken, moet ff flink verdienen voor de aankomende rekeningen van de kliniek.