Ervaringen met een wasmachine-droger combinatie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Ervaringen met een wasmachine-droger combinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 17:41

Zoals de titel al zegt .... ik vraag me af of er mensen zijn die ervaring hebben met een was-droogcombinatie.

Ik ben verhuisd en heb momenteel maar de mogelijkheid om 1 machine aan te sluiten. Maar ik kan ook kijken om iemand te laten komen die ervoor zorgt dat er een geaard stopcontact op een andere groep komt. Het is verleidelijk om te gaan voor een was-droogcombinatie, omdat dit direct bestellen en plaatsen is.

Ik gebruik een droger alleen voor ondergoed, handdoeken en beddengoed. De rest hang ik altijd zo te drogen. Ik heb in mijn nieuwe woning maar beperkte ruimte om kleding te drogen te hangen. Beddengoed zou al niet echt gaan.
Ik heb 2 kinderen en draai ongeveer 8 á 9 wassen per week.

Voordeel van een was-drogercombinatie lijkt mij dat ik maar 1 machine heb en hierdoor erboven een plank kan maken en veel ruimte overhoud om was te vouwen e.d. Ik kan namelijk een wasmachine en droger niet naast elkaar zetten, dus ze zouden op elkaar gezet worden.
Ook financieel is een was-droogcombinatie iets goedkoper dan een losse wasmachine en droger. Het allergrootste voordeel zou nu zijn dat ik er één kan bestellen en deze gelijk aangesloten kan worden.

Nadeel vind ik dat ik niet de was in de droger kan doen en gelijk weer een nieuwe was aan kan zetten. Nu spaar ik de was wel eens op en draai ik 3 of 4 wassen op een dag. Al is dit een kwestie van anders aanwennen.
Nog een nadeel lijkt me dat wanneer het wasgedeelte kapot gaat, ik wellicht ook niets meer aan de droger heb!?

Wat denken/vinden jullie en zijn er mensen die ervaring hebben met zo´n combinatie?

Het liefst zou ik er één hebben die je in kan stellen dat hij bijv. bij een handdoekenwas direct na het wassen start aan het drogen. Desnoods via een app. Ik weet alleen niet of dit mogelijk is.

Rosalie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 18:20

Ik heb een combi van Samsung, erg tevreden mee maar ik heb een 1 persoons huishouden… ik vraag me af hoe fijn het is als je met veel bent. Wassen doet hij even goed als een wasmachine, alleen voor drogen heb je wat meer de tijd nodig (zo’n 3-4u per keer, en ik droog m’n 2p bed het liefst in tweeën, eerst kussenslopen en hoeslaken, daarna dekbedovertrek, zodat het was minder gepropt erin zit en minder kreukt. Bij een losse droger vind ik dat niet nodig).
Je kan iig zeker combi programma’s starten, dat hij na het wassen verder gaat met drogen. Dat is wel ideaal. Mijne heeft ook een app maar de combi programma’s staan ook gewoon op de machine ;)
Als ik ruimte zou hebben voor losse machines zou ik dat altijd doen. Ik heb de ruimte niet, dus ben dolblij met m’n combi (vooral omdat ik t ook zo’n fijne wasmachine vind qua programma’s <3 ) gebruik de droger eigenlijk ook alleen voor m’n bed en m’n sokken :o
Volgens mij is het financieel niet voordeliger trouwens, ik heb altijd begrepen dat de combi’s minder lang mee gaan.

Vayo

Re: Ervaringen met een wasmachine-droger combinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 19:18

Ahh dank je wel voor je reactie. Ik heb puur naar aanschafprijs gekeken moet ik eerlijk zeggen. En dan vergelijk ik misschien niet eens gelijkwaardige merken… daar moet ik echt eens naar kijken.

Ik had een Samsung ecobubble wasmachine en daar was ik erg tevreden over. Ik ga me nog eens even goed verdiepen in een Samsung was-droogcombinatie. Wel fijn dat je hem in kunt stellen dat hij direct doorgaat met drogen.

Voor mij zou het echt zijn uit gemak, zodat ik de stroom niet anders hoef te laten leggen (ook financieel). En ik kan dan een plank erboven plaatsen waar ik spullen op kwijt kan. Hij komt in mijn badkamer en ik heb nu geen ruimte om ergens schone kleding te leggen bijv die ik na het douchen aantrek.

Als ik een losse wasmachine en droger zou nemen zou ik bij een droger kiezen voor een warmtepomp droger. Ik zal ook eens kijken wat voor iets in zo’n combinatie zit.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:22

Wij hebben al jaren een combinatie.
Ik gebruik de droger uitsluitend in de winter voor enkele keren, de rest van het jaar hangt alles zoveel mogelijk aan het rek te drogen.
Mijn man wilde niet helemaal zonder droger voor die enkele keer in de winter als t toch wel praktisch is, dus voor een combi gegaan.
Voor ons ideaal, scheelt heel veel ruimte voor een apparaat wat maar weinig gebruikt wordt.
Wij hebben een Siemens.

Je moet er wel rekening mee houden dat de droogcapaciteit kleiner is dan de wascapaciteit, dus je kunt geen volle machine wassen en drogen aan 1 stuk.

Rosalie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:38

Ik had hiervoor ook een Samsung ecobubble wasmachine haha, nu dus voor deze gegaan en zou hem zo opnieuw kiezen! Heb er echt niets op aan te merken: https://www.coolblue.nl/product/870638/ ... -5-kg.html
Zelf download ik altijd even de handleiding van de machine die ik op t oog heb, om te controleren of de programma’s aan m’n wensen voldoen.

Of een losse droger de moeite is hangt denkik echt af van je hoeveelheid te drogen was.
Met m’n ex had ik nog een losse droger en die gebruikte ik toen ook veel meer, vooral vanwege zijn was (boxershorts gingen wel in de droger bijv) en je hebt dan ook meer/grotere was als je dingen op spaart. Mss eenvoudig opgelost door wat minder op te sparen met een combi ;)

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:50

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 20:19

Toen ik in mn appartement kwam wonen, had ik maar ruimte voor één apparaat. Ik koos dus ook voor een combi. Een Indesit.

Hij wast, hij droogt niet helemaal en de was ruikt niet fris na drogen. Ben er absoluut niet tevreden mee. Maar het was dit of alleen een wasmachine want het budget was erg krap. Deze combi kostte geloof ik €350.

Nu ik ben verhuisd en wél ruimte heb voor 2 apparaten, komen die er allebei mocht deze stuk gaan. Maar voorlopig doet ie het nog...

Mn zusje is in mijn appartement getrokken en heeft een combi gekocht van een wat beter / duurder merk en is daar wél tevreden mee.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 21:11

Wij hadden een combi in Engeland (vergeten welk merk.. was in n huurhuis, soort van ingebouwd). Ik vond het wel gaan, maar zal er zelf niet voor kiezen.

Ik droog alleen beddengoed, handdoeken en het een en ander voor mijn zoontje, maar zoals iemand anders al zei, écht fris rook de was nooit..
Ik verweet dat altijd aan het feit dat je geen filter voor al het pluis hebt, aangezien een combi natuurlijk een stuk natter is dan een gewone droger.. Of dat echt de reden is, geen idee...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 21:53

Ik al jaren. Vooral omdat ik gewoon altijd druk ben en ik dan nu in 1 x wassen en drogen klaar heb als ik een hele dag niet thuis ben.

Had altijd een Indesit maar nu een Samsung. De kwaliteit is echt beter weegt af en verkort de droogtijd, meer functies en droogt beter.

De indesit kon bij wolwas ook gaan pluizen. Samsung heb ik nog geen wolwas mee gedaan dus dat weet ik niet.

Indesit ging wel lang mee voor weinig geld :o

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 22:04

Zeker 10 jaar een combi gehad, ik weet niet meer precies wel merk.
Inderdaad ging op gegeven moment èèn van beide stuk, maar de ander bleef het gewoon doen.
In vergelijk was hij wel erg duur, maar had ook te weinig ruimte voor twee.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 22:11

Ik heb een wasdroog combi van Samsung en gebruik de droogfunctie alleen af en toe voor het beddengoed dan zit er een hoeslaken, 2 kussenslopen en een dekbedovertrek in (2 persoonsbed). Hij moet dan inclusief de was zo'n 5u draaien, alleen ik ben niet zo tevrede met het drogen. Het ruikt altijd heel raar als het in de droger heeft gezeten, en is altijd toch nog wat klam. Waardoor ik het dus alsnog moet uithangen voordat ik het kan opvouwen en in de kast kan leggen. De geur 'vervliegt' wel hij blijft er gelukkig niet in hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 22:18

Ik heb een Hisense combinatie. Ik ben er erg tevreden mee, hij wast sowieso heel fijn. De was hang ik meestal uit. Beddengoed en handdoeken gaan ook in het droogprogramma en die doet het ook prima! Was stinkt niet en is ook echt droog.
Ik ben wel in mijn eentje en heb dus niet heel veel was.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 22:31

Wij hadden er een in ons vakantiehuisje en ik kon er niet aan wennen, de was leek ook niet volledig droog te worden, hij bleef wat klam en 'muffig', alhoewel dat ook aan de desbetreffende machine kan liggen natuurlijk.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 06:00

Degenen die zeggen dat de was klam blijft bij drogen, hebben jullie dan wel de hoeveelheid was aangepast aan de droogcapaciteit van de combinatie?
Onze wasmachine kan 7 kg was aan, maar maar 4 kg om te drogen.
Wanneer ik de machine dus volprop en dan wil wassen én drogen, ja, dan wordt het niet droog.
Wanneer ik me netjes aan de kleinere hoeveelheid hou, komt het er prima droog uit.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 06:22

Ik zou niet weten wat hoeslaken dekbedovertrek en 2 kussenslopen samen wegen of je dan al aan 4kg zit

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 06:47

Marije_jiplover schreef:
Degenen die zeggen dat de was klam blijft bij drogen, hebben jullie dan wel de hoeveelheid was aangepast aan de droogcapaciteit van de combinatie?
Onze wasmachine kan 7 kg was aan, maar maar 4 kg om te drogen.
Wanneer ik de machine dus volprop en dan wil wassen én drogen, ja, dan wordt het niet droog.
Wanneer ik me netjes aan de kleinere hoeveelheid hou, komt het er prima droog uit.

Ik heb mijn wasjes handdoeken toen in drieën gedroogd maar alle drie de machines droogwas was niet echt droog.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 07:48

Ik heb ook een combinatie machine, ik had voor een droger in mijn kleine appartement geen plek, maar ook heel weinig plek om was uit te hangen. Ik zou het aanraden aan mensen die in het zelfde schuitje zitten maar niet perse aan mensen die een gezin met meer dan twee personen hebben en wel plek voor een droger. Want je kan gewoon minder was doen op een dag en ook minder was in een trommel die ook moet drogen. Als je met een gezin bent loop je denk ik al gauw tegen de grenzen aan.
Mijn gedroogde was heeft trouwens nooit muf geroken, juist toen mijn spijkerbroeken die ik uit hing wel wat muf roken rook de gedroogde was nog steeds prima. Je moet alleen wel opletten dat de was na een droogprogramma wel helemaal droog is, want bij combinaties moet je de droger wel eens een rondje extra aanzetten omdat de was zich tijdens het wassen te veel in de knoop heeft gedraaid.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 07:59

mvdende schreef:
Toen ik in mn appartement kwam wonen, had ik maar ruimte voor één apparaat. Ik koos dus ook voor een combi. Een Indesit.

Hij wast, hij droogt niet helemaal en de was ruikt niet fris na drogen. Ben er absoluut niet tevreden mee. Maar het was dit of alleen een wasmachine want het budget was erg krap. Deze combi kostte geloof ik €350.

Nu ik ben verhuisd en wél ruimte heb voor 2 apparaten, komen die er allebei mocht deze stuk gaan. Maar voorlopig doet ie het nog...

Mn zusje is in mijn appartement getrokken en heeft een combi gekocht van een wat beter / duurder merk en is daar wél tevreden mee.

Ik heb ook een indesit. Idd ook de was droog combi.
En ik heb ook het probleem dat soms de was niet helemaal droog is, en soms centrifugeert hij niet goed.
Nu heb ik wel ruimte voor een droger en wasmachine apart. Maar zolang hij wast vind ik het best. Machine is trouwens 6.5 jaar oud.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 08:31

Ik heb er ook eentje. Ben er erg blij mee omdat ik nu maar 1 zo'n apparaat heb staan.

Maar een combi programma gebruik ik zelden. Dan staat dat ding 5 uur te draaien 8)7 en komt mijn was er doorgedraaid uit.

Ik doe vaak een kort was programma en dan 1,5 uur drogen. Hier ook een 1 persoons huishouden.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 09:31

Hier inmiddels de derde was-droogcombi, we hadden een Indesit, een Italiaans merk en nu een AEG.
Altijd heel tevreden geweest, maar deze machines hebben wel een gebruiksaanwijzing. Ik was en droog nooit achter elkaar, want dan komt het er soms als een natte bal wasgoed weer uit, ook als je rekening houdt met de gewichten. Dus eerst wassen (en centrifugeren op het hoogste toerental), en dan drogen in de stand kastdroog, bij lagere droogtemperaturen komt het er inderdaad vaak niet helemaal droog uit.

Ik gebruik hem vooral in de winter en bij slecht weer. En dan vooral voor handdoeken en beddengoed, die dus ook op de hoogste stand gedroogd mogen worden. De wassen worden dan inderdaad gesplitst. Dekbedovertrek apart van het hoeslaken en de kussenslopen, ook weer om balvorming te voorkomen (alles verzamelt zich dan in je dekbedovertrek, eigen ervaring :+) waardoor je het weer opnieuw mag doen.
Alleen als het weer echt zo slecht wordt dat ik niet anders kan, zal ik de droger gebruiken voor andere was/standen, maar dat is tot nu toe nog niet nodig geweest.

Met de eerste twee machines hadden we hier drie volwassenen, nu nog twee volwassenen, en het is de ervaring dat het zo prima werkt. De Indesit hield het maar een jaar of vijf vol, en de Italiaanse is 10 jaar meegegaan, beide gingen trouwens kapot op hetzelfde euvel, een gebroken betonnen balansblok.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 10:04

Alleen vraag ik me wel af waar je het pluizenfilter kan vinden van de indesit?

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 10:33

Een echt pluizenfilter had die Indesit van ons niet, wel een hoop pluis als je het filter en het afwaterslangetje verwijderde (onderaan de voorkant). Maar toen de monteur hem openmaakte na het gebarsten betonblok, zat de hele binnenkant van de machine vol met een dun laagje, bijna aaibaar pluis :+
Dat laagje was volgens hem heel normaal bij dit soort machines.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 10:40

ruitje schreef:
Ik al jaren. Vooral omdat ik gewoon altijd druk ben en ik dan nu in 1 x wassen en drogen klaar heb als ik een hele dag niet thuis ben.

Had altijd een Indesit maar nu een Samsung. De kwaliteit is echt beter weegt af en verkort de droogtijd, meer functies en droogt beter.

De indesit kon bij wolwas ook gaan pluizen. Samsung heb ik nog geen wolwas mee gedaan dus dat weet ik niet.

Indesit ging wel lang mee voor weinig geld :o

Dit zou ons verhaal kunnen zijn. Vorige week is de wascombinatie van indesit overleden naar +/- 10 jaar. Nu een Samsung combi en tot nu toe heel tevreden.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 11:28

Het lijkt mij niet praktisch als je veel moet wassen. Was + drogen duurt zo’n 5-6 uur denk ik. Dus dan kun je afhankelijk hoeveel je thuis bent 2 wassen per dag doen.
En er dan ook nog rekening mee houdend dat je minder kan drogen dan wassen. Lijkt mij niet praktisch. Kun je ze niet op elkaar plaatsen?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 11:36

purny schreef:
Alleen vraag ik me wel af waar je het pluizenfilter kan vinden van de indesit?

Nergens :+

De Indesit heeft dus geen pluizenfilter helaas. Pas nieuwe handdoeken gewassen en gedroogd en de eerst volgende was daarna zaten al mijn kleren onder de zwarte pluis van de handdoeken.

Siamsmeesje schreef:
Een echt pluizenfilter had die Indesit van ons niet, wel een hoop pluis als je het filter en het afwaterslangetje verwijderde (onderaan de voorkant). Maar toen de monteur hem openmaakte na het gebarsten betonblok, zat de hele binnenkant van de machine vol met een dun laagje, bijna aaibaar pluis :+
Dat laagje was volgens hem heel normaal bij dit soort machines.

Dat geloof ik best en dit is de reden dat ik de wasmachine/ droger steeds minder durf te vertrouwen. Want dat pluis hoeft maar op een element terecht te komen wat warmte afgeeft en je hebt de fik erin.

De droger functie heb ik sowieso eigenlijk zoveel mogelijk alleen aan als ik thuis ben, maar de wasmachine functie gebruik ik óók als ik van huis af ben.