Uit je werkmodus in de vakantiestand knop kwijt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarryAnneR

Uit je werkmodus in de vakantiestand knop kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 15:59

Het is mijn eerste officiële “vakantiedag”.

Ik ben in januari begonnen met een nieuwe baan die ik echt heel leuk vind maar ook gemiddeld 50 uur per week in beslag neemt.

Niemand kan mijn werk echt overnemen en ondanks dat ik erg mijn best heb gedaan met een “gebruiksaanwijzing” de schrijven. Dagen een collega heb ingewerkt, ben ik vandaag al 3 x gebeld met een vraag over het systeem.

Mijn laatste vakantie was echt een jaar geleden en ik ben er ergens dus ook echt aan toe om rust te hebben.

Voor de eerste dagen heb ik dus ook privé geregeld dat ik niet zoveel verplichtingen heb. De paarden zijn ook voor een paar dagen een ander zijn zorg en eigenlijk zou ik nu moeten doen wat ik al weken roep!

NIETS!

Uitslapen zit niet in mijn systeem en nu valt t ook nog eens op wat een herrie het hier nog overdag is. Gillende buurkinderen, klussende buren, stiefdochter die 27 x te trap oploopt met de deuren slaat overal rotzooi maakt, man die zich ergert aan mijn standje opgebaard.

Ik zou eigenlijk ook een paar snipperdagen van mijn gezin moeten hebben!

Ik wil eigenlijk gewoon met een boek in de absolute stilte zonder mezelf schuldig te voelen dat ik even niet beschikbaar ben.

Wie herkent dit? Hoe leg ik het hier uit zonder dat iedereen meteen denkt dat er iets met mij is?

Dat gejaagde moet eruit… help!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 16:01

Het is totaal logisch dat je gewoon eventjes rust nodig hebt. Misschien kun je voor jezelf een paar dagen naar een vakantiehuisje of hotel boeken?

Ik zou ook weigeren om de telefoon op te nemen voor je collega's. Je bent er niet, klaar. Niet je mail openen, niet je telefoon opnemen, geen appjes beantwoorden, gewoon: uit. Het bedrijf bestond al voordat jij er werkte, ze redden het die drie weken wel.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 16-08-21 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 16:03

Waarom doe je dat niet? Even vakantie van je gezin? Gewoon een paar dagen een hotel of huisje boeken voor jezelf? Als dat is wat je nodig hebt en het financieel mogelijk is zou je het gewoon kunnen doen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 16:04

Waarom ga je niet paar dagen weg, als je thuis blijft…blijf je beschikbaar voor het gezin

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 16:04

Ik merkte vorige week ook dat ik echt een bitch begin te worden :)) , en heb dus diezelfde dag nog een lang weekend vrij ingepland voor komende week, en vervolgens op de eerste dag een dagje welness voor mezelf geboekt. Heerlijk even me-time, een boek lezen, je hoofd leeg maken en ontspannen met een massage. Kost me wel wat, maar ik heb het verdient vind ikzelf ;)

Foaly

Re: Uit je werkmodus in de vakantiestand knop kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 16:12

Eerst en vooral heel duidelijk maken aan je collega's dat je er niet bent. Dus niet de telefoon opnemen, ze zoeken het maar uit.

Daarna inderdaad een paar dagen weg boeken voor jezelf, als je daar behoefte aan hebt. Is niets raars aan, en zo te horen heb je dat gewoon even nodig.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 16:13

Alleen weg gaat hem niet worden omdat ik zo’n verschrikkelijke schijtluis ben die niet alleen ergens durf te slapen.

Stiefdochter gaat straks gelukkig een nachtje logeren.

Het ligt ook echt aan mij. Ik ben niet gewend om mezelf voorop te zetten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 16:14

Boek even paar daagjes Sanadome in Nijmegen bijvoorbeeld. Even alleen de hele dag chillen in de sauna, thermen, kruidenbaden, lekkere massages en boekjes lezen.

Edit: oh je durft niet alleen weg. Ja dan wordt het moeilijk natuurlijk. Je kan niet van anderen verwachten dat ze zich maar aanpassen aan jou. De buren blijven klussen, je stiefdochter blijft in huis en de kinderen blijven gillen. Je kan er alleen zelf iets aan veranderen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 16:22

Heerlijk; boek een huisje in het bos, ga lezen, ga niksen en zet lekker je telefoon uit.
Gewoon doen! En als je ergens alleen bent zul je wel moeten slapen. Deur op slot, niks aan de hand.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 16:33

De vraag is, wat is alleen? In een hotel heb je wel je eigen kamer maar je bent natuurlijk niet alleen.

Anders dagjes weg.

Rij naar het strand / bos of wat dan ook. Boek mee. Koelbox mee. Pizza bestellen voor het avondeten.

Gebruik je vakantie als les om voor jezelf op te komen :Y)

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 16:37

Werktelefoon uit en alles qua werk uit het zicht leggen. Dat is wat werkt hier. Mijn privé nummer is mijn privé en zal niet snel meer reageren

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 16:39

Mooi moment dus om te gaan ontdekken op welke manier jij jezelf wel voorop kunt zetten, binnen jouw grenzen. Want de enige die kan zorgen dat het echt goed met jou gaat, ben je zelf. Ik was ook geen shopper in mijn eentje, maar sinds ik kinderen heb, is een dagje in mijn eentje de stad in echt hemels. Net als dat ik sneller alleen ga wandelen. Je hoeft niet direct te overnachten, maar als je inderdaad een dagje welness boekt, ben je in ieder geval overdag lekker weg. Of anders man en stiefdochter samen een weekendje/dagje weg laten gaan? Kun jij mooi thuis blijven.

En wat werk betreft inderdaad volledig uitschakelen. Je bent er niet, punt. Als je collega's nu leren dat jij er dan ook niet bent, kunnen ze dat accepteren. Als ze merken dat je er dan toch eigenlijk wel bent als ze maar blijven zeuren, dan respecteren ze nooit meer jouw vrije tijd. Want waar ligt dan wel de grens wanneer het niet kan?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 16:48

Ik lees trouwens dat je man zich eraan ergert dat je niets doet. Weet je ook waarom dat is? Wat verwacht hij van jou, en heb jij hem duidelijk gemaakt dat je even gewoon een tijd voor pampus wilt liggen?

Oftewel, hoe communiceren jullie met elkaar?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 17:02

Ik begin al te beven als ik een halve dag niets doe :+ als het langer is dan een dag dan slaap ik niet meer snachts, langer dan wordt ik ziek..

Dus ook al plan ik weleens een rustige dag in, het kan zomaar zijn dat ik dan "slechts" 100 meter hekwerk plaats (dus ongeveer 5 uur werk) en dan daarna begin met m'n dag rust :Y)

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 17:13

Foaly schreef:
Ik lees trouwens dat je man zich eraan ergert dat je niets doet. Weet je ook waarom dat is? Wat verwacht hij van jou, en heb jij hem duidelijk gemaakt dat je even gewoon een tijd voor pampus wilt liggen?

Oftewel, hoe communiceren jullie met elkaar?

Hij is het gewoon niet gewend dat ik even niets wil. Mijn ritme is werk, naar de paarden, oudste dochter is net terug van een paar dagen weg dus dan heb ik het extra druk met de paarden. Manlief heeft andere ideeën van niets doen dan ik. Die denkt gezellig samen niets te doen. Lees niets doen is nog even het hele huis onderste boven trekken, vragen of ik op z’n minst even de was uit de droger wil halen en al mijn schoenen wil uitzoeken die hij alvast in de kamer heeft gegooid.. zo van daar heb je toch vakantie voor? Zodat je dingen kunt doen waar je normaal geen tijd voor hebt?

Het komt wel. Het is dag 1. En ja het kan zomaar zijn dat ik daarna ineens wel zin heb om andere klusjes te doen. Dat zijn ze ook gewend. Maar ik merk nu gewoon dat ik heel erg moe ben en dat gejaagde even eruit moet voordat ik straks echt niet meer kan.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 17:19

Misschien even een dagje naar een spa/sauna? Daar kan je heerlijk rustig zitten emt een boek. Telefoon mag niet mee naar binnen. Veel mensen komen daar tot rust.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 17:21

Van zon man gaan me de haren overeind staan, gelukkig is hij bij jou.
Maar hoezo, durf je niet ergens alleen te slapen? En wat betreft werk, iedereen is vervangbaar, werknummer blokken en laat gaan. Boek voor een nacht een hotel, boek mee en gaan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 17:22

Vertel hem dat dan ook! Nu even niet...
Communiceren is de key hier.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 17:34

Citaat:
Maar ik merk nu gewoon dat ik heel erg moe ben en dat gejaagde even eruit moet voordat ik straks echt niet meer kan.

Gaat het wel goed op je werk?
Dat je zo afgepijgerd ana je vakantie begint is echt niet goed. Het recept voor ene burn-out.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 17:41

Ts, weekje eruit doet misschien wel wonderen voor je. Kaart het aan bij je familie en gaan, of doe een koptelefoon op, telefoon op stil en kruip met een boek in bed. Soms moet je echt streng zijn voor je omgeving anders walst iedereen over je heen. Als jij rust nodig hebt dan neem je dat

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 17:43

Ik zou hem smeren! Desnoods boek je een weekje een hotel in de buurt (met wellness erbij!) en slaap je alleen thuis, vertrek je als je wakker bent richting hotel en ga je rond 23 uur weer naar huis om te slapen. Dat kan toch prima? Dan mag je gezin het even lekker alleen oplossen, klinkt alsof ze dat hard nodig hebben. Werkt vaak ook wonderen om ze nadien weer wat te laten waarderen wat je allemaal doet :))
Laatst bijgewerkt door troi op 16-08-21 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 17:49

Ik zou een dagje wellness voor jezelf nemen met een massage erbij.

En dan zeg je tegen je man: schat, ik ben een dagje weg, dus als jij nou even de boel opruimt kunnen we morgen samen nietsdoen :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 17:50

Lekker dagje welness inplannen en gaan. Boek mee, telefoon in het kluisje en de groeten.

50 uur werken en het idee dat je onmisbaar bent is trouwens ook niet gezond.
Als je straks een beetje tot rust bent gekomen misschien eens goed nadenken dat je hoort te werken van te leven en niet leeft om te werken.

Beetje beter voor jezelf leren zorgen hoor. Dat ben je waard.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 17:55

Als je van de sauna houdt is dat echt een top idee! Telefoon en al die prikkels erbij in de locker en verder even helemaal niks. Behalve de keuze wat je wil eten :D

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 13:18

Er zijn hier genoeg bokkers met BnB's. Wellicht voelt het veiliger voor je als je bij een "bekende" slaapt? Werktelefoon thuis laten, ze kunnen echt wel even zonder je! Boekje mee, wandelschoenen mee en even een frisse neus halen in de natuur.

Dit topic leest alsof je binnen de kortste keren een burn-out te pakken hebt, en dan met zo'n man die je constant loopt op te jagen wens ik je alvast veel sterkte. :=