Relatie met een boer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JessicaHanny

Relatie met een boer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-21 22:45

Hoi ben ben Jessica, 30 jaar.
En ik heb 5 jaar een relatie heb met een boer.
Hij heeft een melkveebedrijf met 80 á 90 koeien.
Wij hebben nu nog een lat relatie maar binnenkort willen we graag samen wonen. Omdat wij 1 uur van elkaar vandaan wonen hebben we eerst nog niet echt aan samen wonen gedacht omdat latten eigenlijk wel fijn voelde en het is een hoop geregel met een andere provincie en ander werk/dagbesteding voor mij.

Ze hebben 1 huis en ingedeeld met 2 woon gedeeltes. Alleen is het wel erg wennen omdat ik alleen wonen nu gewend ben en daar komt iedereen zo bij je over de vloer. Dat vind ik wel een dingetje hebben jullie dat ook?? Zo ja hoe gaan jullie er mee om?? Want op een boerderij gaat alles door elkaar werk en privé is dat bij jullie ook zo ??
Of valt dat wel mee?.

Mijn vriend en schoonvader houden de boel draaiende ik vind het knap. Van 6.00 uur tot soms wel 10.00 uur aan het werk non stop.
Ik help niet mee jammer genoeg, mijn interesse is er wel naar de dieren toe maar door mijn gezondheid kan ik het gewoon niet. Ben in 2011 erg ziek geweest daarna ben ik afgekeurd. En ben snel moe. Ik ben meer in huis te vinden.

Mijn vraag is hebben jullie een baan buiten de boerderij?? Of helpen jullie mee in het bedrijf??

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 23:05

Hier zijn vast wel mensen die je vragen kunnen beantwoorden:
[LZP] Relatie met een boer?

Whoops zie nu dat je geadviseerd werd een nieuwe te openen, ik heb niks gezegd :+

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 23:11

Onze situatie is anders maar komt wel ongeveer overheen denk ik. Ik woon samen met vriend, mijn ouders en broertje en mijn opa & oma op een boerenbedrijf. Mijn vriend en ik zijn bezig om het bedrijf van mijn ouders over te nemen. Omdat ik dus al op de boerderij ben opgegroeid ben ik niet anders gewend dat werk en privé door elkaar heen lopen. Mijn vriend en ik werken allebei (nu nog) 40 uur in de week buiten de deur. Ik werk als een biomedisch analist bij een Veterinaire laboratorium en mijn vriend werkt als zzper/payrol bij een andere boer. Mijn ouders werken trouwens ook allebei nog buiten te deur.

We hebben nu een jongvee opfok bedrijf voor export en we hebben wat stieren voor de slacht. Het plan is wel dat mijn vriend en ik weer koeien gaan melken op het bedrijf. Verder hebben wij er nog een camperplaats bij, maar dit is meer mijn moeders ding haha.

Ik ben sws van plan om er altijd nog bij te blijven werken en mijn vriend wss ook, ons bedrijf is te klein om er helemaal van te kunnen leven.

Amber_anne

Re: Relatie met een boer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 23:16

Ik heb zelf geen relatie met een boer maar heb wel een goede kennis. Zij kwam ook niet van de boerderij en is bij hem in gaan wonen na jaren alleen te hebben gewoond. Haar schoonouders woonden niet meer op het erf en daar was ze heel blij mee, tevens hadden ze ook de woonkamer boven en de keuken beneden dus hadden ze boven wel echt een eigen plek.
Later hebben ze nog een extra kamer in het deel gebouwd voor als er mensen langs kwamen zodat het huis privé bleef.

De boer waar ik stage heb gelopen heeft ook in het deel een aparte kamer gebouwd met toilet zodat zijn huis vrij bleef.

Mijn ervaring is dus dat het wel goed mogelijk is om het te scheiden en ik denk dat je dat ook goed aan zult moeten geven. Je moet niet over je eigen grens laten gaan omdat het daar altijd al zo gaat. Van beide kanten mag er worden verwacht dat je aanpast. Dus als jij je fijner voelt bij een stukje privé dan zou ik dit zeker kenbaar maken

mirna6308

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 06:43

JessicaHanny schreef:
Hoi ben ben Jessica, 30 jaar.
En ik heb 5 jaar een relatie heb met een boer.
Hij heeft een melkveebedrijf met 80 á 90 koeien.
Wij hebben nu nog een lat relatie maar binnenkort willen we graag samen wonen. Omdat wij 1 uur van elkaar vandaan wonen hebben we eerst nog niet echt aan samen wonen gedacht omdat latten eigenlijk wel fijn voelde en het is een hoop geregel met een andere provincie en ander werk/dagbesteding voor mij.

Ze hebben 1 huis en ingedeeld met 2 woon gedeeltes. Alleen is het wel erg wennen omdat ik alleen wonen nu gewend ben en daar komt iedereen zo bij je over de vloer. Dat vind ik wel een dingetje hebben jullie dat ook?? Zo ja hoe gaan jullie er mee om?? Want op een boerderij gaat alles door elkaar werk en privé is dat bij jullie ook zo ??
Of valt dat wel mee?.

Mijn vriend en schoonvader houden de boel draaiende ik vind het knap. Van 6.00 uur tot soms wel 10.00 uur aan het werk non stop.
Ik help niet mee jammer genoeg, mijn interesse is er wel naar de dieren toe maar door mijn gezondheid kan ik het gewoon niet. Ben in 2011 erg ziek geweest daarna ben ik afgekeurd. En ben snel moe. Ik ben meer in huis te vinden.

Mijn vraag is hebben jullie een baan buiten de boerderij?? Of helpen jullie mee in het bedrijf??

Hier woon ik op een boerderij, er komen vele mensen hier in huis. Meestal proberen we dat buiten te doen en een enkele keer binnen. Dan doen wij wat anders.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 07:00

Hier getrouwd met een boer. Wij wonen nu nog niet op de boerderij, toen we 8 jaar terug die keuze moesten maken hebben we bewust gekozen om een huis te kopen net naast de boerderij zelf (2 minuten fietsen)), zodat we wat meer privacy zouden hebben, met name van mijn schoonfamilie. Dat iedereen zomaar over de vloer komt gebeurt overigens bij ons thuis ook, dat is hier in de omgeving heel gewoon.

Bij mijn schoonvader op de boerderij komen mensen alleen in de keuken (grote boerenkeuken) of in het tuinhuisje. De rest van het huis is en blijft prive, daar heb je dus ook genoeg privacy. Natuurlijk komen er veel mensen over de vloer, maar als je hele dagen met iedereen koffie gaat drinken, hou je geen tijd meer over om te werken :D.

Mijn man en ik werken beiden mee op het bedrijf, ik doe vooral de kalveren, jongvee en de administratie en in vakanties help ik met landwerkzaamheden, maar mocht het nodig zijn kan ik overal inspringen. Vooral melken is niet mijn grootste hobby, dat vindt mijn rug niet zo prettig. Ik heb daarnaast nog een baan als docent (melk)veehouderij. Mijn man werkt naast het bedrijf nog voor een deel in de sector als adviseur.

Voor mezelf vind ik het heel belangrijk een baan/activiteiten naast het bedrijf te hebben, zodat je ook van het erf af komt, andere mensen spreekt, andere contacten hebt en je sociale leven blijft hebben. Zeker als je nieuw bent in een omgeving (dit is echt een ons-kent-ons dorpje en ik kom van 150km verderop) is het belangrijk dat je ook je eigen ding weer hebt, daarom zit ik hier bij de gemeenteraad, ben ik voorzitter van het plaatselijke zomerfeestbestuur en zit ik bij de toneelvereniging van een naastgelegen dorpje. Zo leer je andere mensen kennen en heb je ook nog eens iets te vertellen als je weer thuis komt :).

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 07:03

Kijk of er in de stal of oude schuur ofzo een soort kantine te maken is. Tafel, stoelen en koffiezetapparaat. Dan hoeven de voorlichters niet binnen te komen en is binnen al een stuk meer privé.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 07:49

Ik heb ook een paar jaar samengewoond met een boer op het erf waar ook mijn schoonouders woonden. Onze relatie is erop kapot gegaan omdat ik gek werd van mijn schoonouders.
Vooraf goed afspraken maken is denk ik heel belangrijk. Een klein voorbeeld is bv dat hij waarschijnlijk gewend is om altijd koffie te drinken met z’n ouders. Als jij straks thuis zit, verwacht je dan dat hij bij jou komt koffie drinken, wil je samen bij z’n ouders koffie drinken of blijft hij alleen koffie drinken bij z’n ouders en jij thuis?
Lijken nu kleine dingen, maar kunnen grote ergernissen over ontstaan. Ik werkte 40 uur en molk vaak, maar had geen zin om op m’n vrije dagen verplicht koffie te drinken bij m’n schoonouders, wat me dan weer niet in dank werd afgenomen. Vaak wordt er tijdens de koffie veel besproken over de dag/ het bedrijf en er komen dan ook regelmatig vertegenwoordigers.
Maak daarna goede afspraken over het bij elkaar naar binnen lopen. Ik was erg op m’n privacy gesteld en had geen zin 3x per dag met m’n schoonmoeder te zitten.. helemaal niet toen onze dochter werd geboren en ik soms even lekker lag te rusten, stond zij weer naast m’n bed.. Het kan best goed gaan hoor, maar maak hele duidelijke afspraken (ook met schoonouders) over privacy etc. Dingen die nu heel klein lijken kunnen door ergenissen heel groot worden kan ik helaas uit ervaring zeggen..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 08:14

Je moet er inderdaad wel tegen kunnen en het type ervoor zijn. Ik zou het niet kunnen denk ik. Ik heb het bij een vriendin gezien en het is wel pittig. Ook omdat je eigenlijk altijd met schoonouders te maken hebt, je vriend lange dagen moet maken en er ‘s nachts ook nog vaak uit moet. Stukje privacy is vaak ver te zoeken inderdaad en vakanties zijn schaars of onmogelijk.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 08:23

hier ook een boerin. Ik woon nu bijna 10 jaar samen met mijn vriend. Hij had het bedrijf toen al overgenomen van zijn ouders, gelukkig!. Schoonouders wonen wel op het erf maar in een eigen huis, er zit ongeveer 200 meter tussen en dat is goed. We hechten aan onze privacy en dat wordt gelukkig goed begrepen.
Ik moest in het begin erg wennen aan het boerenleven. De lange dagen, nooit vrij, nooit tijd voor een spontane actie.. maar het went. En je moet ook voor jezelf bepalen waar je grenzen liggen, wat je wel en niet wilt. Ik vind het prima en vaak best gezellig als er vertegenwoordigers of loonwerkers aanschuiven voor de koffie. Ik voel me ook meer betrokken bij het bedrijf om bij dit soort gesprekken te zijn. Je leert er altijd weer van vind ik.

Mijn schoonvader is inmiddels overleden en ik ben nu verantwoordelijk voor de kalveren. Ik help mee tijdens het melken en doe hand en spandiensten. Ik heb de grens bij landwerk getrokken, ik hoef niet zo nodig op de trekker, vind ik niet leuk en een beetje eng. Dingen met de koeien vind ik allemaal wel leuk, als de veearts komt sta ik vooraan. Ook draai ik mijn hand niet meer om om een koe te verlossen. Mooi werk <3

Ik heb mijn baan op kantoor opgezegd omdat ik het te stressvol vond en lastig te combineren met de boerderij en inmiddels 2 kleine kinderen, huishouden, tuin, vee en huisdieren.. het is best een hele klus om alles op de rails te houden. Ik heb er ondanks dat ik het inkomen best mis geen moment spijt van gehad, ik vind het leven op de boerderij heerlijk.

veel succes!!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 08:44

Suzanne F. schreef:
Je moet er inderdaad wel tegen kunnen en het type ervoor zijn. Ik zou het niet kunnen denk ik. Ik heb het bij een vriendin gezien en het is wel pittig. Ook omdat je eigenlijk altijd met schoonouders te maken hebt, je vriend lange dagen moet maken en er ‘s nachts ook nog vaak uit moet. Stukje privacy is vaak ver te zoeken inderdaad en vakanties zijn schaars of onmogelijk.

Precies dat :D .
Ben inmiddels alweer 8 jaar getrouwd met m'n boer.
Heb zelf ander werk, vermaak me prima met m'n paarden die thuis staan en ga regelmatig eens met de kinderen en mn zusje ofzo op vakantie.
Man gaat best vaak mee op daguitstapjes, feestjes en partijen , maar niet langer als 1-2 nachten. Dit wist ik van te voren en is ook niet te veranderen.

Net als je weg bent, worden er koeien ziek, ligt er bij de geboorte een kalf verkeerd of doet je melkrobot t niet etc. Hij werkt samen met zn broer, maar die is niet zo technisch.

Dus ik snap t wel.

Vervelend is wel , dat hij dus bij mooi weer geen tijd heeft . Dan is het: ja, we kunnen wel eens naar het strand. Als t regent :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 08:59

Dat bij elkaar binnen lopen herken ik wel van mijn schoonouders en in sommige gebieden in Nederland in kleine buurtschappen ook vrij normaal.
Dat vind je leuk of niet, waar het om gaat zijn de afspraken die je maakt. Maar dan nog, het zal wennen zijn en misschien is het een optie dat je een aantal keren daar een week blijft zodat je voor jezelf kunt nagaan of het kan werken.
Wanneer er volledig geaccepteerd word dat jij weinig kunt en dus niet inzetbaar bent is het niet zo’n probleem. Maar het kan maar zo zijn dat je schoonouders er toch moeite mee hebben, alles hangt af van de band die je met hun hebt en de afspraken die je met je vriend kunt maken.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 09:00

Hier ook met een boerenjong samen.

Inmiddels geen melkveebedrijf meer, maar we wonen wel in het ouderlijk huis van mijn vriend.
Sinds zijn vader is overleden, is de maatschap die hij had met zijn vader en broertje per januari 2021 opgezegt.
Wij hebben nu zelf nog 2 koeien en 2 kalfjes voor de hobby en onze 7 paarden/pony's/veulens.

Bij ons komt zo goed als niemand over de vloer...mijn vriend is dus echt helemaal niet zo...die is het liefste alle dagen samen thuis en geen andere mensen over de vloer...hij is echt heel erg op zichzelf wat dat betreft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 09:38

Hier relatie met een boerenzoon. Alleen hier zal ik de boerderij volledig overnemen en vriend zal in de weekenden en/of avonden mee helpen.

Ben nu druk in de leer bij schoonouders. Meeste dingen ken ik al. Van koeien melken tot werken op het land. Ga mij nu langzaam verdiepen in de regels/wetgeving en administratie.

We zijn bezig met verbouwing van een oude schuur tot woning. Dus wonen straks wel bij elkaar op het erf.

Kunnen moeilijk opaatje eruit zetten. Die woont in voorste gedeelte van de boerderij.

Het is trouwens een klein melkveebedrijf van 25 koeien. Van de koeien leven we en vriend zijn geld is een leuk zakcentje. In de toekomst zal hij wel minder gaan werken. En daarnaast hoop ik een kleinschalige zorgboerderij op te kunnen richten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 09:46

Wow, leven van 25 koeien, wat is je geheim? Knap hoor.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 09:49

Maranta, hoe kan je van 25 koeien leven met 2 gezinnen en opa? Want ik neem aan dat je schoonouders nu ook leven van de boerderij?
Twee mensen van 25 koeien laten leven is volgens mij al niet haalbaar.

TS, hier jaren met een boerenzoon samen geweest maar wij hebben destijds besloten niet de boerderij over te willen nemen.

Het is wel belangrijk dat je voordat je die kant uit gaat met je partner op 1 lijn zit over privacy en het koffie drinken en binnen lopen. En dit ook bespreekt met elkaar, dus jullie met je schoonouders.
Want wrijving ontstaat makkelijk als je zo dicht bij elkaar woont en ieder andere verwachtingen hebt.

Heb jij naast het huishouden straks wel iets van jezelf? Dus een hobby, sport of andere ontspanning of inspanning die je zonder je partner gaat doen? Want ik denk dat dit wel erg belangrijk is.
Hij gaat lange dagen maken, het is fijn als jij dan jezelf kan vermaken en er voor hem bent als hij wel even lekker op de bank gaat zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 10:18

MarliesV schreef:
Maranta, hoe kan je van 25 koeien leven met 2 gezinnen en opa? Want ik neem aan dat je schoonouders nu ook leven van de boerderij?

Had net een hele post geplaatst. Maar geen zin om mijzelf te moeten verantwoorden.

Maar antwoord is slim en verstandig boeren.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 10:27

Maranta schreef:
MarliesV schreef:

Had net een hele post geplaatst. Maar geen zin om mijzelf te moeten verantwoorden.

Was een oprechte vraag van verbazing, verantwoorden hoeft niemand zich. Maar vroeg het me af.
Jammer dat je het zo opvat.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 10:32

Ik ben 29 en inmiddels bijna 5 jaar samen met een boerenzoon welke het bedrijf van zijn ouders over gaat nemen. Wij hebben 2,5 jaar geleden een huis gekocht op paar km afstand van de boerderij en daar wonen we samen. Ik wilde juist wel eerst gewoon samenwonen want als dat niet goed zou gaan dan verkopen we dit huis en gaan we elk ons eigen weg. Ik zag dit ook wel als proef samenwonen voordat we een bedrijf overnemen en een boerderij volledig gaan verbouwen. :D

Inmiddels zijn we op het punt dat we zijn begonnen met plannen maken om de bovenverdieping van de boerderij te verbouwen. Daar kan het aannemersbedrijf volgend jaar lente mee beginnen. Zodra dat klaar is gaan wij naar de boerderij verhuizen en mijn schoonouders naar ons huis. Wij gaan dan eerst boven wonen en dan beneden verbouwen.

Ik wil absoluut niet samenwonen met mijn schoonouders en dat gaat dus ook niet gebeuren. Wij gaan pas naar de boerderij als zij eruit gaan. We ruilen zoals het nu lijkt van woning. Omdat ik ook erg gehecht ben aan tijd en ruimte voor onszelf willen we sowieso een schuifdeur tussen de keuken en het leefgedeelte zodat je in de keuken met iemand koffie kan drinken zonder dat diegene automatisch ook mij in pyjama op de bank ziet liggen. :D

Wij willen beide buiten de deur blijven werken omdat het bedrijf te klein is om lekker van te kunnen leven met z'n tweeën. Daarnaast vinden we het ook wat te onzeker allemaal als we alleen van de koeien zouden moeten leven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 10:33

Maranta schreef:
MarliesV schreef:

Misschien dat je door slim en verstandig boeren en dat uitleggen anderen het gemakkelijker kunt maken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 10:48

Volgens mij legt ze dat ook uit. Er zijn geen leningen of hypotheken dus de kosten zijn relatief laag. Daarbij leeft opa niet van de boerderij maar van zijn spaargeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 10:49

MarliesV schreef:
Maranta schreef:

Was een oprechte vraag van verbazing, verantwoorden hoeft niemand zich. Maar vroeg het me af.
Jammer dat je het zo opvat.

Het is niet persoonlijk. Maar krijg continu zulke vragen/opmerkingen. Vaak ook nog neerbuigend etc.

Gegeven moment word je het een beetje zat :o Maar wij delen nog niet mee in de winst. Opaatje redt zichzelf prima. En vanaf volgend jaar gaan schoonouders uit maatschap en kopen wij onszelf langzaam in. Zodat we geen hypotheek aan hoeven te gaan.

Al sinds dat het bedrijf bestaat, zijn ze nog nooit een lening aangegaan. Alles is door de jaren heen zelf betaald. Van stallen tot trekker aan toe. Laatste trekker hebben ze moeten aanschaffen ivm de vorige cyclomaaier kapot ging. En de nieuwe was te zwaar voor de oude renault. Maar alles wat ze/we nog kunnen doen met de oude renault, word er nog mee gedaan. Loopt veel zuiniger en doet het altijd.

Daarnaast melken we mrij. Doen het beter op sober rantsoen. Gezond ras, weinig veearts kosten. De meeste hebben nog nooit een klauwbekapper gezien.

Zodra ze dag en nacht buiten lopen, krijgen ze alleen gras en daarnaast brok(zonder eiwitten). 's Winters leven ze voornamelijk op kuilvoer, zo weinig mogelijk mais(bij teveel mais, zijn er meer problemen met melkziekte) en brok(met eiwit) En zolang de voorraad knollen strekt, krijgen ze dat 's ochtends ook nog. En 's avonds geplette graan.

Omdat we zo klein zijn, hoeven de machines ook niet zo groot te zijn. Wat scheelt in kosten. En zolang de landbouwmachines het nog doen, word er ook niks nieuws aangeschaft. Zo is onze lagedruk pers, uit de jaren 60. Nu gaan baaltjes maken niet zo snel, maar het heeft ook wel weer wat zo'n oud beestje. En de pakjes hooi zijn lekker licht :D

We hoeven praktisch geen voer aan te kopen (op brokken na). En het voeren etc word allemaal met de hand gedaan. Dus daarvoor hoef je ook weer geen machines te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 10:49

Suzanne F. schreef:
Volgens mij legt ze dat ook uit. Er zijn geen leningen of hypotheken dus de kosten zijn relatief laag. Daarbij leeft opa niet van de boerderij maar van zijn spaargeld.

Dat had ik inmiddels verwijderd geloof ik. Maar in nieuwe post uitgelegd :)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 10:56

Daar zit wel wat in. En fijn, dat dat kan. Hoe groter het wordt, hoe meer kosten ook, dus uiteindelijk komt t een soort van op het zelfde neer.

Hier 80 melkkoeien en minstens zo veel jong spul.
Ook veel akkerbouw, granen/ mais .

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 10:59

Maranta, ik vind het juist boeiend om het te lezen. Het laat zien dat het ook anders kan. En mooi ook dat er voor deze manier van bedrijfsvoering gekozen is.