(elektrische) fiets privé leasen, iemand ervaring?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sandra_H

(elektrische) fiets privé leasen, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-21 07:17

Omdat ik mijn autootje (is onze tweede auto) eigenlijk amper nog gebruik heb ik bedacht om hem te verkopen en dan op zoek te gaan naar een nieuwe e-bike. En dan misschien leasen ipv kopen, dat is weliswaar onder de streep duurder, maar het klinkt wel aantrekkelijk om voor een vast bedrag per maand ook je fiets onderhouden, gerepareerd, verzekerd, etc te hebben en na de leaseperiode evt weer een nieuwe te nemen. Heeft iemand daar misschien al ervaring mee?

8nnemiek

Re: (elektrische) fiets privé leasen, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 07:30

Een fietsverzekering kost nog geen 5 euro per maand, en reparaties zijn nauwelijks nodig en kosten ook geen vermogen. Ik vraag me af wat het voordeel is. Het lijkt me érg duur voor wat je er voor terug krijgt.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 07:42

Of het duur is of niet geen idee maar weet wel dat die fiets 5x in waarde mee telt mocht je een hypotheek bijv. Willen. En die 5x waarde van je fiets zal je met lenen misschien de kop niet kosten maar het is wel zonden als je daar door net niet een huis kan kopen.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 07:57

Mijn ouders hebben elektrische fietsen met een soort service abonnement. Dan word je fiets ook onderhouden en gerepareerd wanneer er dingen defect zijn. Dan heb je eigenlijk hetzelfde idee, maar is de fiets gewoon van jou.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 08:36

Ik zou het niet doen, een nieuwe fiets mankeert zelden iets !
ik zelf heb dus 2 oud verhuur fietsen electrisch voor de winter en een gewone oud verhuur fietsen en ik heb ze al 10 jaar : kosten nieuwe banden, onderhoudsbeurt 75 euro,een nieuwe oplader 35 euro en ook nu een hele zomer al een kapotte batterij. en ook een band met een bult in dus die moet vervangen
worden.... spaar er voor en misschien met inruilwaarde komt er wel gewoon een eigen fiets waar ik dan wel zou verzekeren tegen diefstal!. En misschien is er op je werk wel een fiets plan!

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-21 08:54

Het gaat me niet om het geld, maar meer om het praktische. Bijvoorbeeld: heb je na een eventuele diefstal sneller een andere fiets dan als je het zelf via de verzekering moet regelen? En (waar/bij wie) krijg je evt een leenfiets tijdens reparatie of onderhoudsbeurt? Dat soort dingen, daar ben ik gewoon benieuwd naar.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:07

Mijn vriend heeft dit ook afgesloten. Drijfveer bij hem was dat de benodigde afstand die hij aflegt een kleine 2000 km per maand is. Uit ervaring blijkt bij ons dat zelfs onze 2500 euro gazelle ebikes hun accu dit niet jaren op vol vermogen volhouden. Een losse accu is vreselijk duur. Vol vermogen en dus afstanden van normaal een uur afleggen in de helft van de tijd vinden wij belangrijk en dus zodoende met alle voordelen erbij besloten te gaan leasen. Bevalt goed :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:31

tirzasarah10 schreef:
Of het duur is of niet geen idee maar weet wel dat die fiets 5x in waarde mee telt mocht je een hypotheek bijv. Willen. En die 5x waarde van je fiets zal je met lenen misschien de kop niet kosten maar het is wel zonden als je daar door net niet een huis kan kopen.

Dit vergeten mensen inderdaad heel vaak... zelfs de fiets via een fietsplan van je werk is een dergelijk drama omdat het je betaal mogelijkheden beïnvloed.

Ik zou persoonlijk altijd zelf een fiets kopen... ik denk dan de baten ook niet opwegen tegen de kosten.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:54

Het ligt eraan wat voor fiets natuurlijk. Een e bike voor zeg maar 1500-2000 euro of zo'n speedpedelec van >5000.

Wat betreft leenfiets en verzekering bij diefstal maakt het denk ik weinig uit of je dat zelf regelt of via een leaseconstructie.

Heb overigens geen ervaring hiermee hoor. Wij hebben wel onlangs een auto geleaset omdat het voor ons nu gewoon het praktische was, ook met een stuk zekerheid. Maar een auto is natuurlijk veel gevoeliger voor defecten.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 11:28

Sandra_H schreef:
Het gaat me niet om het geld, maar meer om het praktische. Bijvoorbeeld: heb je na een eventuele diefstal sneller een andere fiets dan als je het zelf via de verzekering moet regelen? En (waar/bij wie) krijg je evt een leenfiets tijdens reparatie of onderhoudsbeurt? Dat soort dingen, daar ben ik gewoon benieuwd naar.

Ik heb mijn fiets bij de lokale fietsenwinkel gekocht, als ie voor onderhoud staat krijg je een leenfiets mee. Ik heb een diefstal verzekering erbij, als mijn fiets gestolen word en ik kan 2 sleutels overhandigen regelt mijn fietsenhandelaar het met de verzekering en levert hij een nieuwe fiets.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 11:59

Mijn elektrische fiets is toevallig een paar weken geleden gestolen. Binnen een paar weken had ik geld van de verzekering en ik heb alweer een nieuwe. Dat was overigens wel mazzel want ik had een Gazelle en die zijn pas na eerste kwartaal 2022 weer leverbaar i.v.m. corona. Toevallig had de plaatselijke fietsenwinkel iets moois in mijn maat staan. Het probleem van de levertijden speelt natuurlijk ook bij je verzekering dus ik zie ook bij diefstal geen enkel voordeel van een leaseconstructie.

Qua onderhoud sluit je meestal een servicecontract af bij de fietsenhandel en dan is eerste beurt gratis, tweede 50% enz. Buiten het standaardonderhoud heb ik geen andere reparaties gehad. En je krijgt idd altijd een leenfiets bij onderhoud, Gewone fiets is gratis, elektrische fiets moet je volgens mij wel iets bijbetalen.

Ik zou voor een relatief kleine uitgave als een fiets (vergeleken met een huis of auto) nooit een leaseconstructie aangaan. Je bent onder de streep zoveel duurder uit dat het niet loont.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 17:18

Hollyleaves schreef:
Mijn vriend heeft dit ook afgesloten. Drijfveer bij hem was dat de benodigde afstand die hij aflegt een kleine 2000 km per maand is. Uit ervaring blijkt bij ons dat zelfs onze 2500 euro gazelle ebikes hun accu dit niet jaren op vol vermogen volhouden. Een losse accu is vreselijk duur. Vol vermogen en dus afstanden van normaal een uur afleggen in de helft van de tijd vinden wij belangrijk en dus zodoende met alle voordelen erbij besloten te gaan leasen. Bevalt goed :)

maar dat snap ik nooit zo een fiets kopen en dan op vol ondersteuning, koop dan een scooter of brommer!.

(tenzij er een beperking is natuurlijk, ik heb het over gezonde mensen)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 17:36

Ook bij volle ondersteuning moet je nog een beetje kracht zetten, bij onze fietsen iig wel. Het is niet te vergelijken met een brommer waarop je compleet stil zit.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 17:43

Juist veel beter om alsnog te fietsen ipv een scooter of brommer imo.

Je doet alsnog zelf iets, de uitstoot is in ieder geval niet daar waar je fietst (en ik laad m'n fiets overdag thuis op aan de zonnepanelen, dus die uitstoot valt sowieso erg mee tov een scooter of brommer op fossiele brandstof).

Overigens fiets ik niet zoveel op maximale ondersteuning, maar ik zou dus never nooit een scooter kopen, terwijl ik met mijn e-bike woonwerkverkeer van 20-25 km graag vaak zou willen fietsen.

Overigens heeft onze leverancier Lee fietsen voor wanneer je fiets bij hun in onderhoud is, dus dan zit je niet zonder fiets, wanneer je m dagelijks nodig hebt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 17:59

Volgens mij komt fabrikant Stella met nieuwe innovaties, daar kun je via de app een monteur ( bvb lekke band onderweg) oproepen, is de fiets altijd te volgen bij diefstal enz. En ze leveren snel omdat er geen tussenhandel bij zit.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 18:02

Stella is al wel meerdere keren een onderwerp bij Radar geweest ivm slechte service.
Dat was voor mij een reden om geen Stella te willen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 18:05

Mijn zwager en schoonzus vinden het fijne fietsen en geen probleem met de service.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 18:16

Marije_jiplover schreef:
Stella is al wel meerdere keren een onderwerp bij Radar geweest ivm slechte service.

Even op reviews gekeken en zo te zien hebben mijn schoonzussen zwager gewoon mazzel, ze komen er qua service niet best vanaf. Dus Ts, vergeet Stella maar :D

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 19:54

Swap fiets (ook e bike )is dat idee maandelijks opzegbaar en je huurt hem gewoon net als een woning zeg maar.Alle reparaties incl de vaste maand prijs.
Is enorm populair in de steden waar dit aangeboden wordt.En terecht want het is ook tamelijk zorgeloos fietsen .

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 20:28

bigone schreef:
Marije_jiplover schreef:

Even op reviews gekeken en zo te zien hebben mijn schoonzussen zwager gewoon mazzel, ze komen er qua service niet best vanaf. Dus Ts, vergeet Stella maar :D

Dan hebben wij ook mazzel gehad blijkbaar met onze Stella fietsen.
Ik en m’n ouders hebben tegelijk alle 3 fietsen gekocht en zij hebben ook verzekering erbij. En tot nu toe goede snelle service gehad.

Heb wel eens gehoord dat mensen lang moesten wachten bij pech onderweg. Maar dat hebben wij gelukkig nog niet mee gemaakt.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-21 20:29

Nogmaals het ging mij puur om de praktische dingen/ervaringen :) Wat ook meeweegt inderdaad is de (dure) accu die na een tijd toch vervangen moet worden. Bij mijn huidige ebike (een pelikaan, via de gamma) had ik een bon om na drie jaar een nieuwe accu voor de helft van de prijs te kopen. Maar toen is dat bedrijf failliet gegaan dus ik denk dat ik daarnaar kan fluiten. En aangezien ik heb ontdekt dat ik fietsen met een Ebike wél heel graag doe, leek het me een goed idee om nu ik mijn auto ga verkopen (de auto van mijn man is voor zijn werk en dus niet altijd beschikbaar) te gaan voor een een echte goede fiets, die immers mijn hoofdvervoersmiddel wordt. Die kan en wil ik dan geen weken missen.

Edit: jammer van de negatieve ervaringen met Stella. Er ligt een filiaal op de fietsroute naar mijn werk en het lijken me fijne fietsen dus die stond wel op het lijstje....

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 20:32

kwita schreef:
Hollyleaves schreef:

maar dat snap ik nooit zo een fiets kopen en dan op vol ondersteuning, koop dan een scooter of brommer!.

(tenzij er een beperking is natuurlijk, ik heb het over gezonde mensen)

Ik denk dat de meeste antwoorden hierboven de lading wel dekken :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 09:43

Mijn man least een elektrische fiets via zijn werk. Belastingdienst betaalt deels mee, want het gaat over zijn bruto loon.

Wij voelen er niets van, maar hebben wel een super de luxe fiets met fietstas en kinderstoel.

Wij hebben een Trek fiets.

Zou het via een van jullie werkgevers kunnen misschien?

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 10:14

Dat gaat ooit waarschijnlijk wel gebeuren ja (lease via het werk). Maar dat zal nog wel even duren en tegen die tijd kijk ik wel of dat aantrekkelijk(er) is. Ik kan ook via het werk een fiets aanschaffen (met belastingvoordeel), en dat heb ik ook gedaan. Maar nu ging het me echt alleen om privé lease en alleen om de praktische voordelen daarvan. Niet de financiële kant. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 10:47

Sandra_H schreef:
Edit: jammer van de negatieve ervaringen met Stella. Er ligt een filiaal op de fietsroute naar mijn werk en het lijken me fijne fietsen dus die stond wel op het lijstje....

Vergeet niet dat mensen eerder geneigd zijn om een negatieve review te geven dan een positieve.

Zeker als er een filiaal op je route ligt zou ik dat een pré vinden; als je voor de deur staat kunnen/zullen ze ook minder snel 'niet thuis' geven :)