Van koophuis naar huurhuis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Van koophuis naar huurhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-21 16:27

Mijn partner en ik wonen momenteel in een maisonette woning op 3/4 hoog. Omdat we al een tijdje anders willen gaan wonen (in ieder geval iets waar je niet met je boodschappentassen zo hoog moet sjouwen), hebben we verschillende plannen bedacht.

Een van de plannen was om het huis te verkopen met een flinke overwaarde en terug te gaan huren, maar dan groter. Als in: een huis dat we niet zouden kunnen (en niet willen nu met de hysterische huizenmarkt en bizar hoge prijzen) kopen. Dat huis is nu op ons pad gekomen en gegund *\o/*
Uiteraard moet alles nog rond gemaakt worden, maar de termijn is kort en in die tijd moeten we ons huidige huis verkopen, klussen, verzekeringen wijzigen en dus verhuizen. De verkoop is het probleem overigens niet, want deze huizen zijn binnen een week verkocht hier in de buurt en het onze is instapklaar. Hooguit wat klussen naar smaak.

Uiteraard wordt er nog contact gezocht met een financieel adviseur wat dit voor ons betekent en een makelaar voor de verkoop. Maar heeft iemand dit al eens eerder gedaan?
Er zit een behoorlijke overwaarde op ons huidige huis. Wat zijn de financiële risico's? Hoe zit het met belastingen? Het idee is om een heel klein deel te gebruiken om een nog lopende lening van mijn partner af te lossen, maar er blijft nog een aanzienlijk bedrag over.
Zijn er nog andere zaken waar we op moeten letten?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 16:37

Let wel: Als je binnen 3 jaar een nieuwe hypotheek wil opnemen dan ben je verplicht om dat deel overwaarde in de hypotheek te stoppen, óók als het al opgemaakt is aan andere dingen. Na 3 jaar vervalt die verplichting.

Buiten dat om mag je natuurlijk gewoon lekker je geld opmaken aan wat jij wilt. Jouw geld.
Laatst bijgewerkt door Matheno op 20-07-21 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 16:37

Als je de overwaarde op je bankrekening laat staan als spaargeld, om de huur van te betalen en te leven is dit geld wel jullie vermogen. Gelukkig is het heffingsvrij vermogen in 2021 fors omhoog gegaan. Tot 100.000 (met fiscaal partner) betaal je geen extra vermogensbelasting. Daarboven ga je behoorlijk wat belasting over dat geld betalen.

Je vermogen wordt ook meegerekend in de bepaling of je recht hebt op huursubsidie, zorgtoeslag en kindgebonden budget (als je kinderen hebt). Het kan dus zijn dat bepaalde toeslagen waar je altijd recht op had nu vervallen vanwege dat eigen vermogen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-21 16:40

Wij zijn fiscaal partner (geregistreerd partnerschap). Dat is een fors bedrag als gezamenlijk vermogen. Ik vermoed dat we daar wel onder blijven. Recht op toeslagen hebben we niet meer, we hebben beiden een fulltime baan. En mijn partner heeft 1 volwassen zoon.
Die verplichting van 3 jaar is goed om te weten inderdaad.

MarliesV

Re: Van koophuis naar huurhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 16:53

Mooi om te zien dat hier zo snel antwoord op komt.

Vind het een interessante keuze TS, zou hem prima zelf maken. Maar hoor toch veel mensen die moeite hebben met huur als je kan kopen.

Ik zou zeggen, als het kan, doen! Als dat huurhuis is wat jullie zoeken, lekker gaan. Geld op de bank en mocht hij ooit te koop komen of wat anders betaalbaars op jullie pad, kan je altijd nog de huur opzeggen en weer kopen.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 16:58

Eerlijk gezegd begrijp ik echt niet waarom je al een huurovereenkomst aan bent gegaan terwijl je nog een gesprek met je financieel adviseur aan wilt gaan. Dit soort zaken kunnen grote gevolgen hebben en het lijkt mij dat je dat van tevoren uitzoekt, vooral in deze tijd met een negatieve spaarrente.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-21 17:00

De huurovereenkomst is nog niet getekend. Sterker nog, het concept komt deze week pas. En het gesprek met de adviseur is ook deze week. Dus geen paniek ;)

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 17:02

Gelukkig dan heb je dat nog als back op!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-21 17:14

Ja absoluut. Ik doe niks zonder goede informatie. Maar ik hoor ook graag dingen van anderen. Des te meer info des te beter :D

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 17:24

Maar begrijp ik het nou goed; gaan jullie klussen in het huurhuis? Waarom zou je daar in investeren? Of krijgen jullie het voor een lagere huur, omdat er geklust moet worden?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-21 17:32

Nee geen grote klussen gelukkig. Vooral gaatjes stoppen, plafonds witten, muren verven, houten vloer schuren en behandelen, deuren en kozijnen en deurposten verven. Geen verbouwingen. Vooral heel veel schuren en verven dus.
En bedoeling is wel lange termijn huren, dus we willen het wel netjes en naar onze smaak.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 17:37

Matheno schreef:
Let wel: Als je binnen 3 jaar een nieuwe hypotheek wil opnemen dan ben je verplicht om dat deel overwaarde in de hypotheek te stoppen, óók als het al opgemaakt is aan andere dingen. Na 3 jaar vervalt die verplichting.

Buiten dat om mag je natuurlijk gewoon lekker je geld opmaken aan wat jij wilt. Jouw geld.

Nee hoor :) Jij doelt op de bijleenregeling, die stelt dat als je (een deel van) je overwaarde niet investeert in een nieuwe woning je over dat deel van je hypotheekrenteaftrek geniet. Dat is echter heel wat anders dan een verplichting.

Wat betreft belasting betalen, als je de overwaarde op je bankrekening stalt dan telt dat gewoon mee voor je vermogen in box 3. Kom je boven de vrijstelling uit, dan betaal je over het meerdere belasting.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 17:41

Wat betreft die verplichting zou je even moeten kijken hoe en wat precies.

Volgens mij is het zo dat je als je het bij de aanschaf van een nieuwe woning niet gebruikt voor de koopprijs maar dat deel ook via hypotheek financiert dat je dan geen gebruik mag maken van de aftrekregelingen bij je belastingaangifte voor dat gedeelte van hypotheek.

Edit: wat Berdien hier boven zegt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 17:58

ynskek schreef:
Wat betreft die verplichting zou je even moeten kijken hoe en wat precies.

Volgens mij is het zo dat je als je het bij de aanschaf van een nieuwe woning niet gebruikt voor de koopprijs maar dat deel ook via hypotheek financiert dat je dan geen gebruik mag maken van de aftrekregelingen bij je belastingaangifte voor dat gedeelte van hypotheek.

Edit: wat Berdien hier boven zegt

Yes dat klopt. En volgens mij zit hier ook een termijn van 3 jaar aan!
Ik geloof dat je binnen 3 jaar je overwaarde moet gebruiken voor de aftrek regeling.

Maar daar ben ik niet zeker van

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-21 08:18

Dat zal mijn financieel adviseur ook wel uit kunnen leggen. Maar goed om te weten inderdaad.
Vrijdag hebben we een oriënterend gesprek met de makelaar en dan weten we wat ongeveer de overwaarde gaat zijn. Ik verwacht dat dat een leuk bedrag is, maar niet boven de 100.000 euro. Ik zat nog met de oude 61.000 in mijn hoofd, dus die verhoging komt goed uit nu :D
Nu nog een goede spaarrekening zoeken waar de rente niet negatief is. Dan kunnen we het daar weg zetten.

We hebben niet de intentie om binnen 3 jaar weer te kopen. Met name om niet binnen 3 jaar weer te verhuizen :+
Maar je weet nooit hoe het loopt, dus dat geld gaat zeker apart.

Verder snap ik dat er mensen zijn die onze keuze niet begrijpen. Dat mag. Ik wil ‘m kort toelichten en dan vragen om onze keuze verder te respecteren. We zijn geen jong stel meer en dit is geen impulsieve actie.

Wij wonen nu op 3/4 hoog zonder lift (maisonette). Mijn partner heeft een dubbele hernia en mijn gestel is ook niet 100%. Traplopen gaat, maar een paar keer per week met behoorlijk wat last erbij de trap op sjouwen (boodschappen, muziekinstrumenten, enz) gaan we niet nog jaren volhouden. Het is gewoon fijner om iets op begane grond niveau te hebben. Daarbij spelen wij dus muziek en in een appartement oefenen gaat eigenlijk niet vanwege overlast voor de buren.
Een ander huis kopen vinden we momenteel geen goed plan, vanwege de bizarre prijzen. Daarbij krijgen we geen hypotheek voor een woning als deze (mijn partner heeft nog een tijdelijk contract en een restschuld van een eerdere woning die onder water stond) en een kleine tussenwoning is wel een optie, maar heeft niet de voorkeur.

Verkopen is nu wel een goede tijd voor, vandaar dat we op deze constructie kwamen. We gaan zeker omhoog in maandlasten, maar die last kunnen we dragen. Een woning als deze zouden we nooit kunnen kopen. We hebben beiden goede ervaring met huren. Dit huurhuis is een huis voor lange termijn huur en dat gaf voor ons de doorslag. We gaan er 50m2 op vooruit, het is een jaren ‘30’ woning waar wij zo van houden, 2-onder-1-kap en een tuin. En vooral een gewoon woonhuis. Niet meer al die trappen op sjouwen met volle boodschappen tassen enzo.

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 08:43

Interessant, ik snap de denkwijze wel Daihyo! Ik hoop dat er deze week wat meer duidelijkheid komt :D

Mijn situatie is een beetje anders, maar met alle regeltjes en toeslagen en betalingen is een financieel adviseur wel heel fijn. Succes! +:)+

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 08:52

Ik snap je denkwijze volledig Daihyo! Toffe kans!

Je krijgt meer woongenot (en dat is heel veel waard) én een mooie spaarrekening. Gelijk heb je. Hoop dat alles goed voor je uitpakt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 09:35

Interessante keuze, Daihyo. Maar kunnen jullie zo’n huis echt niet kopen? Ik kan me nl niet voorstellen dat huren goedkoper zou zijn dan kopen in de huidige tijd met de lage rente en overwaarde uit je oude huis.

Verder kan ik me je keuze goed voorstellen. En veel plezier in je nieuwe huis alvast!

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 09:50

Huren is over het algemeen niet interessanter( financieel) dan kopen maar het kan zeker praktischer zijn. En ik begrijp dat je in jullie huidige situatie er zeker op vooruit gaat dus dan is het een goede keus lijkt mij. Op dit moment betaal je bij de meeste banken een minimale creditrente boven de € 100. 000 en dan dus ook alleen voor het saldo er boven.
Veel plezier in jullie nieuwe woning!!

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 09:53

Je zou ook kunnen overwegen om je huidige woning te verhuren en een deel van de overwaarde op te nemen om jullie droomplek te bekostigen.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 09:55

Bij Argenta heb je nog een rente van 0.01% bij de internet spaarrekening. Vraag me alleen niet hoelang dat nog zo blijft :))

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 10:05

Ik snap de keuze eerlijk gezegd niet.
Begrijp wel dat je nu niet op je plek zit, maar om dan je huis te gaan verkopen en alle overwaarde in de huur te steken?

Dat geld gaat in rook op he? zie je niks meer van terug, alleen voor luxe?

Is er geen mogelijkheid om in een minder druk gebied naar een huis te zoeken, omgeving die niet zo populair is.
Of een deel overwaarde opnemen en in een vakantiehuisje investeren?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 10:15

De huizen zijn overal duur en nagenoeg niets te koop onder de 300000 en vakantiehuisjes ook flink aan de prijs. Of parken stoppen met de eenvoudige huisjes om er peperdure villas neer te zetten. En gewoon huren is ook al bijna onmogelijk.

Ik begrijp de keuze wel. Als je zo kunt wonen in een groter huis zonder trappen waardoor het fysiek prettiger is in een plaats waar je graag woont.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 10:18

Ook ik zou eens goed nadenken over de verhuur van jullie huidige huis. Zeker als je eigenlijk niet weet wat je met de overwaarde moet /wil /gaat doen.

Ja de woning gaat naar box 3. Maar de hypotheek ook. En in box 3 zijn de huurinkomsten onbelast.

Neem wel even contact op met je bank want je mag niet (zomaar) je huis verhuren. Omzetten naar een verhuur hypotheek zou wel kunnen, al dan niet bij een andere hypotheek verstrekker.

Wellicht dat je de huur van jullie nieuwe huis wel weg kunt strepen tegen de huurinkomsten van jullie huidige huis. En dan kun je nog steeds aflossen op jullie huidige hypotheek waardoor je maandlasten uiteindelijk dalen ipv stijgen, plus dat je mogelijk toekomstige waarde stijgingen van jullie huidige huis houdt. En mocht het dalen, geen paniek, het stijgt vanzelf weer, net als de beurs.

Mocht je wel willen verkopen, kijk dan ook eens naar (een deel) beleggen. Zelfs defensief beleggen is waarschijnlijk nog interessanter als alles op de spaarrekening zetten. Je krijgt niet alleen geen rente op de spaar, maar je betaalt ook inflatie. Uiteindelijk wordt je geld dus minder waard, op dit moment ongeveer 1,5% per jaar.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 10:29

Eens met de volledige post van Prairy. Als je je huidige woonhuis verhuurt, wellicht via een expatbureau, zodat je er niet onnodig lang aan vast zit, kan je vermogen wellicht nog doorgroeien. Er is al jaren niets wat harder stijgt in waarde als onroerend goed. Zou je ooit weer willen kopen, dan is het fijn dat je iets kan verkopen wat meegegroeid is met de huizenprijzen.