Ik maak mij zorgen..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AmyJamess

Ik maak mij zorgen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 11:52

Omdat ik verder niet echt in mijn omgeving heb waar ik er mee over kan praten open ik dit topic.

Ik maak mij zorgen over mijn vriend.
Even kort voor geschiedenis. Wij zijn nu 1.5 jaar samen.
Mijn vriend is niet in Nederland geboren maar is 12 jaar geleden alleen naar Nederland gevlucht.
Als vanaf het begin dat ik hem heb leren kennen heeft hij gezegd dat hij graag weer een keer terug naar Afghanistan wil om zijn ouders, broers en zussen weer te bezoeken, en ik begrijp dit heel goed. 12 jaar is heel lang. En aangezien ik zelf geen ouders meer heb gun ik hem dan ook niets liever dan tijd met zijn ouders.
Nu hij sinds eind mei eindelijk geslaagd is en dus klaar is met zijn opleiding was het dan zo ver.

Ik weet dus al zeker een jaar dat hij graag deze reis naar zijn familie wil maken, maar goed. Niets kan je er op voorbereiden hoe er mee om te gaan.
Vorige week dinsdag is mijn vriend samen met zijn nichtje vertrokken vanaf Amsterdam.
Na een lange reis zijn ze dan ook Woensdag veilig aangekomen bij zijn ouders thuis.
De eerste week hebben we gewoon contact gehad. We appten of belden elkaar als het kon. Ik hoefde niet hele gesprekken met hem, en ik wist ook dat dat niet altijd zou kunnen, dus als ik alleen al een goedemorgen bericht had was ik als blij, want dan wist ik dat het goed met hem ging.
1 week ging het goed. Maar nu kan ik dus al 3 dagen geen contact meer met hem krijgen...
Sinds dinsdag ochtend heb ik niets meer van hem gehoord.
Als ik hem bel krijg ik eigenlijk gelijk de voicemail. Dit betekend dus dat zijn telefoon uit staat.
Nu heeft hebben we al vaak over zijn reis gehad afgelopen jaar, ook heeft hij mij er op gewezen dat we niet altijd contact kunnen hebben omdat zijn familie niet altijd stroom en/of internet heeft.
Nu ga ik er dus gewoon vanuit dat zijn telefoon leeg is en ze op dit moment geen stroom hebben om zijn telefoon op te laden.

Maar ik kan mijn zorgen om hem, de angst en onzekerheid niet bedwingen.
Ondanks dat de kans zeer klein is, ben ik toch erg bang dat hem iets overkomt.
Ik slaap slecht, op werk kan ik mij niet echt concentreren. En vooral nu, op mijn vrije dagen heb ik er gewoon heel erg veel moeite mee.
Het feit dat ik niet weet hoe het met hem gaat doet heel veel met mij. Ik wist dat ik het er moeilijk mee zou hebben, maar ik had niet verwacht dat het mij zo zwaar zou vallen.
Ik weet gewoon niet hoe ik hier mee om moet gaan.
Waarschijnlijk maak ik me heel veel zorgen om niets, en gaat het waarschijnlijk gewoon goed met hem.
Vanavond ga ik met een vriendin naar de bios en heb ik dan een beetje afleiding.
Maar ik heb geen idee hoe ik de rest van het weekend en de weken dat hij daar nog is moet doorkomen.
Ik kan alleen maar hopen dat ik zo snel mogelijk weer wat van hem hoor.

Ik hoef verder geen reactie's over hoe onverantwoordelijk de reis is. Hij weet dat zelf als geen ander. Hij is daar opgegroeid en weet heel goed hoe het daar is. Ik open dit topic puur om mijn verhaal kwijt te kunnen en eventueel tips om hoe er mee om te gaan. en dus niet om een discussie te beginnen.

__Sannne

Re: Ik maak mij zorgen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 11:54

Oh wat een nare situatie. Helaas geen tips voor je maar ik wil je wel heel veel sterkte wensen :knuffel:

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 11:56

Pittig TS, hoe lang zal hij daar blijven? Ik kan je niks anders dan sterkte wensen en hopen dat je snel weer wat van hem hoort.
Hou het op geen bericht goed bericht?

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 11:57

Pfoe ik kan me je zorgen heel goed voorstellen. Ik hoop heel erg dat je snel een berichtje krijgt. Doe rustig aan en sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 11:58

Ik wil je gewoon even knuffelen TS :(:) ik denk dat het goed is om jezelf af te leiden en inderdaad voor nu uit te gaan van geen stroom, batterij leeg en zodra hij kan dat hij contact opneemt. Hele dikke knuffel! :*

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 11:58

heb je het nummer van zijn nichtje, of andere familie? Kun je contact met hen leggen? Sterkte

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 12:00

Afghanistan is natuurlijk niet te vergelijken met Nederland , een lege telefoon is hier zo opgelost. Daar misschien niet dus ik snap je bezorgdheid maar er is niets aan te doen. Het nichtje heb je ook geen nummer van? Hoe hield hij contact met familie ? Via telefoon , mail en daar heb je geen adressen/ nummers van?

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 12:01

Misschien even contact opnemen met Nederlandse ambassade in Kabul? Heeft hij een Nederlands paspoort?

Zorro_

Ik kan me heel goed voorstellen dat het zwaarder valt dan gedacht. Hier kun je je eigenlijk niet op voorbereiden.

Heel veel sterkte! Ik hoop dat je snel iets van hem hoort. :(:)
Laatst bijgewerkt door Zorro_ op 09-07-21 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr

Stom is dat he, als je even geen contact kan krijgen ga je je toch zorgen maken, en met een land als Afghanistan, zeker nu, kan ik me dat heel goed voorstellen. Ik heb een soortgelijke ervaring gehad toen mijn wederhelft op reis was door Egypte en ze de woestijn aan de grens met Libië ingingen om daar leuk te gaan kamperen. Nee, geen bereik, en Libië was ook toen al onstabiel, om over Egypte maar te zwijgen. Blijft in je hoofd zitten, dus ik snap ook wel dat je er slecht van slaapt.

Maar ook: je kan er vanaf hier helemaal niets aan doen. Als je weet dat afleiding helpt, zoek afleiding. Zijn er vrienden waar je wat mee kan gaan doen? Mensen waar je kan logeren? Heb je al gezocht naar oefeningen die je helpen om te stoppen met piekeren, zodat je wel kan slapen?

Hoe lang gaat hij wegblijven?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 12:02

Paardenfan25 schreef:
Misschien even contact opnemen met Nederlandse ambassade in Kabul? Heeft hij een Nederlands paspoort?

Er is geen Nederlandse ambassade in Afghanistan, de ambassade in Pakistan neemt de honneurs waar.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 12:06

Bedankt voor de lieve reactie's allemaal.

Zijn terug vlucht is op 29 Juli. Dus hij blijft daar nog 3 weken..
Helaas heb ik verder geen contact met andere familie. Hij heeft nog een broertje in Duitsland wonen. Ik heb geen nummer van hem maar ik heb hem wel geprobeerd op te zoeken op facebook, zonder succes.
Mijn eerste ingeving was inderdaad ook contact zoeken met zijn broertje of de vader van zijn nichtje. maar van allebei heb ik geen contact gegevens.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 12:07

Heb vooral geen verwachtingen over de hoeveelheid contact, wees dankbaar voor het contact dat er wel is.

Misschien een afstreepkalender maken tot hij weer thuis is. Dat lijkt een beetje kinderachtig, maar het geeft een tastbaar iets waarop je ziet dat de dagen dat hij nog weg is steeds minder worden.

Spreek je zorgen uit naar familie en vrienden, vraag ze om hulp om af en toe die afleiding te zoeken.

Heb je geen nieuwe hobby die je altijd al eens wilde oppakken?

Hou een dagboekje bij over de leuke dingen die er in jouw leven gebeuren deze dagen. Wat wil je met hem delen, maar dat niet live kan nu? Schrijf hierin ook iedere dag als afsluiter waarvoor je dankbaar was die dag.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 12:12

Ik begrijp helemaal dat je gek wordt van de bezorgdheid. Als ik in een situatie zit waarin ik me erg veel zorgen maak probeer ik me te bedenken wat de statische kans is dat er iets heel ergs aan de hand is. Rationeel gezien is de kans dat zijn telefoon leeg is en er geen plek is om op te laden véle malen groter dan dat er echt iets mis is, ook daar. Bezorgdheid is niet erg, maar even terug naar te rationele helpt mij vaak om te kalmeren.

Verder zou ik inderdaad proberen om familieleden te vinden op social media. Komt goed meis!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 12:29

AmyJamess schreef:

Helaas heb ik verder geen contact met andere familie. Hij heeft nog een broertje in Duitsland wonen. Ik heb geen nummer van hem maar ik heb hem wel geprobeerd op te zoeken op facebook, zonder succes.
Mijn eerste ingeving was inderdaad ook contact zoeken met zijn broertje of de vader van zijn nichtje. maar van allebei heb ik geen contact gegevens.

Wat jammer, kan me voorstellen dat je je daar niet prettig bij voelt.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 09-07-21 12:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 12:31

bigone schreef:
AmyJamess schreef:

Bericht aangepast. Ik vind het rot voor je TS, veel succes met het uitzitten van de tijd tot je een reactie krijgt. Het komt goed, laat je niet gek maken door te gaan doemdenken
Laatst bijgewerkt door Serendipity1 op 09-07-21 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 12:59

bigone schreef:
AmyJamess schreef:

Klinkt misschien hard maar anderhalf jaar samen en geen enkel contactadres ? Misschien zorgen dat dat op orde komt wanneer hij terug is.
En is hij erg "verwesterd" na al die tijd? Of hangt hij de waarden van zijn ouders, grootouders nog aan?
En de oom en broer zijn niet tegelijkertijd afgereisd ?

Ik heb dit onderwerp zeker wel aangehaald hoor en met hem besproken.
Want wat als hem iets gebeurd, wie kan mij dan bereiken?
Een nummer van zijn ouders heeft geen zin, zij spreken alleen maar afghaans, verder geen engels.
In eerste instantie zou zijn broertje ook meereizen naar afghanistan, dus dan zou het ook niet echt meer waarder hebben als ik zijn contact gegevens zou krijgen, hij zou dan immers ook zonder telefoon komen te zitten.
achter af gezien had ik wel om zijn broertjes gegevens moeten vragen toen het duidelijk werd dat hij niet mee zou gaan. Maar goed, dat is altijd achter af en wel een leer momentje voor de volgende keer.
maar aan de andere kant, hoeveel meer weten zijn oom en broertje op dit moment? waarschijnlijk net zoveel als ik. En als ik nu geen contact heb met mijn vriend betwijfel ik of hij ook contact heeft met zijn dochter.
Nu zullen hun daar vast ook een stuk nuchterder onder zijn aangezien het voor hun waarschijnlijk vanzelf sprekend is langere tijd geen contact te hebben met familie in Afghanistan.

verder, ja mijn vriend is moslim, maar niet streng gelovig.
Hij is ook aardig ingeburgerd. Het is dat hij een accent heeft maar anders zou je denken dat het een gewone hollander is.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 13:02

Voor dit moment vind ik het geen legitieme vragen. Geef die (ons onbekende) man een kans.

3 dagen is niks, ts! Houd dat voor ogen en probeer eens een beetje positief te blijven. Je weet waar hij is en onder welke mogelijke omstandigheden. Dit was te voorzien in zo'n land. Het is eigenljik de gewone gang van zaken daar. Laat eens zien dat je dit aankunt. Mooie test voor jezelf :)

Voor nu heb je geen redenen om aan het piekeren te slaan. Zoek afleiding, ga iets leuks doen. Maak jezelf lekker moe, zodat je makkelijker slaapt. Ga onder de mensen.

Ik begrijp je wel een beetje hoor. Mijn man kwam ook van ver weg. Het gemis kan groot zijn en kan met je op de loop gaan. Maar soms moet je jezelf even stevig toespreken. Dat helpt je meer dan toe te geven aan doemdenken of je dingen aan te laten praten.

Succes. Hopelijk vliegt deze maand toch nog voorbij.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 13:13

Ach TS, ik zou mij ook zorgen maken.

Vanuit 'onze' westerse bril bekeken is het heel vreemd om iemand 3 dagen niet te kunnen bereiken.
Waarschijnlijk vanuit zijn 'Afgaanse' bril niet. Hij zal snappen dat jij je zo voelt maar kan helaas daar waarschijnlijk niets aan doen.

Goed om voor een eventueel volgende keer een contact af te spreken die jij kan bellen ter geruststelling. Alleen heb je daar voor nu niets aan.

Hopelijk krijg je snel weer bericht van hem! En geniet hij van de tijd samen met zijn familie, heftig hoor om elkaar 12 jaar niet te zien.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 13:26

Och wat naar voor je. Logisch dat jij je zorgen maakt. Een heel dikke virtuele knuffel vanaf hier. Ik hoop dat je snel een fijn berichtje krijgt <3

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 13:27

Ik snap je zorgen hoor, gezien de situatie daar. Houd vol! En zoek vooral afleiding.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 14:30

Heb je al contact gehad?

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 15:10

Lolacabana schreef:
Heb je al contact gehad?

Jaa, gelukkig sinds maandag weer contact met hem.
Hij was samen met zijn ouders naar een dorp in een andere provincie gweest waar hij nog een zus heeft wonen. Daar in het dorp is geen internet of uberhaupt bereik.
Toen ik hem maandag sprak had hij zelf ook aan gegeven dat het niet zo slim van hem was eerst te melden dat hij weg ging naar het dorp.
Maar gelukkig gaat alles goed met hem en zijn ze weer terug in kabul.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 15:27

Hebben jullie al videogebeld met de familie? Het is wel een grote kans voor hem om nu eindelijk terug te zijn en via hem zijn familie nu aan jou voor te kunnen stellen.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 15:34

Ja, vandeweek heb ik met hem video gebeld en zijn moeder en broertje even gezien. Maar zoals ik eerder vertelde spreken hun geen andere taal dan Dari (afghaans) dus hele gesprekken zit er voor nu nog niet in. Ik ben wel bezig met hun taal te leren zodat ik in de toekomst ook met zijn familie beter kan communiceren, maar dat gaat ook niet zo snel :o
maar we hebben elkaar even kunnen zien en weten zij nu ook wie ik ben.