Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Rain_bow schreef:Ik ben écht opzoek naar ervaringen, feiten en informatie.. Voornamelijk het stukje alimentatie.. Heeft een niet gezaghebbende ouder deze plicht? (Kind is wel erkend!)
Rain_bow schreef:Lieve bokkers,
Ik plaats dit topic via een schaduwaccount, omdat het privé gevoelige informatie betreft.
Mijn vriend en ik gaan uit elkaar. Wij hebben samen een huis, maar we zijn niet getrouwd en niet geregistreerd of iets. Samen hebben wij een kind. De ene ouder heeft wel gezag de ander niet.
Wie kan met mij ervaringen delen m.b.t. Ouderschapsplan? Voogdij? Omgangsregeling? Alimentatie? Afspraken? Kun en mag je dit allemaal zelf opstellen? Hoe bepaal je de hoogte van de alimentatie?
Ik ben écht opzoek naar ervaringen, feiten en informatie.. Voornamelijk het stukje alimentatie.. Heeft een niet gezaghebbende ouder deze plicht? (Kind is wel erkend!)
Nb. We hebben geen ruzie.. dit willen we graag zo houden, maar je weet het nooit. Ik zou daarom ook de documentatie graag bij een advocaat tekenen.
Meningen betreffende het redden van een relatie óf het beëindigen van deze relatie zijn niet relevant.
alexandras schreef:Je kunt alsnog gezag regelen. Als er wat met je gebeurd is dat wel fijn, dan kan het kind naar de vader. Is alleen met zijn tweeën even naar de rechtbank. Dat hebben mij ex en ik destijds, 13 jaar geleden, wel gedaan. Verder hoef je niets te regelen, want niet getrouwd is geen verplichting om iets te regelen. Wij hebben dat destijds ook niet gedaan en ik heb dat fijn gevonden. Zo konden we samen groeien naar de nieuwe omgangsvormen. Voordeel bij ons was wel dat mijn ex een heel redelijk mens was en is. Nu zijn mijn kinderen volwassen
Barbabientje schreef:alexandras schreef:Je kunt alsnog gezag regelen. Als er wat met je gebeurd is dat wel fijn, dan kan het kind naar de vader. Is alleen met zijn tweeën even naar de rechtbank. Dat hebben mij ex en ik destijds, 13 jaar geleden, wel gedaan. Verder hoef je niets te regelen, want niet getrouwd is geen verplichting om iets te regelen. Wij hebben dat destijds ook niet gedaan en ik heb dat fijn gevonden. Zo konden we samen groeien naar de nieuwe omgangsvormen. Voordeel bij ons was wel dat mijn ex een heel redelijk mens was en is. Nu zijn mijn kinderen volwassen
Je hoeft tegenwoordig niet meer naar de rechtbank, kan allemaal online
Marocje schreef:Ik ben vorig jaar uit elkaar gegaan, we hebben 4 kinderen en niet getrouwd.
Ik heb zelf een ouderschapsplan opgesteld samen ex en 3 kinderen. Allemaal ondertekend.
Ex betaalt het minimale wat wettelijk verplicht is aan alimentatie. De rest draagt hij rechtstreeks bij aan de kinderen zoals kapper op kleding.
Je mag me altijd ene Pb sturen als je meer vragen hebt.
Sterkte, er komt veel op je af..