Slakken, slakken en slakken..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cubone

Slakken, slakken en slakken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-21 22:10

_-:(

Vorig jaar heb ik een groentetuin aangelegd. Welgeteld heb ik daar een krop andijvie uit kunnen halen, nadat ik anti slakkenprut had gekregen via via.

Affin, dit jaar nieuwe kansen **\O/** Voor het planten langs de tuin winkel geweest en anti slakken korrels gehaald. Maximaal 4 keer per jaar gebruiken volgens de verpakking.

Ik heb geen groentetuin meer.. Ik heb tot zoverre welgeteld 1 radijsje gehad.. Sla, bonen, tomaten, aardbeien - ALLES is weg ondanks een driedubbele hoeveelheid slakkenkorrels die aangevuld worden wanneer ik ze niet mee zie (bio korrels)..

Ik ben ten einde raad. Ik zit op kleigrond dus perfect voor de kleine mormels natuurlijk. Maar gewoon niet tot voor mij.

Ik heb op aanraden van de buurvrouw al om de 30 cm knoflook geplant, die laten ze in ieder geval wel met rust en dat doet verder ook iedereen ter wereld als ik de hoeveelheid die ik heb geplant op heb :Y) Maar verder..? Iemand nog tips?
Laatst bijgewerkt door Cubone op 27-06-21 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Cemlys

Re: Slakken, slakken en slakken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:13

Waardeloos, hier ook. Ik lees mee. Die ecostyle korrels dien weinig volgens mij

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:15

Hier vooral last van de naaktslakken bij mijn hortensia en bloembollen.en vooral vies als je erin staat met blote voeten

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:16

Een gracht om je tuin maken met water? Of op de een of andere manier..,
Er zijn echt heel erg veel slakken op het moment.
Ik ben altijd zo bang met de honden ivm longworm.., Die viezerikken van mij rollen af en toenin een naaktslak :r
Laatst bijgewerkt door LaPluche op 27-06-21 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-21 22:16

Cemlys schreef:
Waardeloos, hier ook. Ik lees mee. Die ecostyle korrels dien weinig volgens mij

Ik leef met je mee :D Ik wil graag wel bij eco/bio blijven, maar er is op deze manier echt geen lol aan :n

En verzuipen in het bier is ook niet te doen met alle regen recentelijk :n

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:17

Hier dit jaar ook meer last van slakken dan vorig jaar. Vooral heel veel naaktslakken. Ik ga rond de schemering op slakkenjacht dat scheelt een heleboel. Nu het warmer en droger is zijn er een stuk minder slakken.
Ook heb ik een moestuinbak op pootjes daar zitten bijna geen slakken in gelukkig

Een kennis van mij gaat ook op slakkenjacht en heeft er soms wel 150 per dag!!!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:24

Eierschillen van ongekookte eieren schijnen goed te helpen. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, bij mij hielpen de slakkenkorrels wel.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-21 22:25

nimbletje schreef:
Hier dit jaar ook meer last van slakken dan vorig jaar. Vooral heel veel naaktslakken. Ik ga rond de schemering op slakkenjacht dat scheelt een heleboel. Nu het warmer en droger is zijn er een stuk minder slakken.
Ook heb ik een moestuinbak op pootjes daar zitten bijna geen slakken in gelukkig

Een kennis van mij gaat ook op slakkenjacht en heeft er soms wel 150 per dag!!!

Die 150 geloof ik direct *D Er af pulken is geen beginnen aan.. ik heb vanavond uit woede de hele groentetuin nog eens dik bestrooid met korrels en een flinke omheining gemaakt van zout..

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:25

De tuin aantrekkelijk maken voor egels? Die eet ze bij ons in de tuin op en komt altijd langs wanneer ik denk jeetje wat veel slakken <3

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:26

Wat mij vorig jaar heeft geholpen is kopertape. Gekocht bij de bouwmarkt en om een bamboestokje heen gewikkeld. Vervolgens om alle buitenranden gewikkeld en ook tussen de bloemen oid gelegd. Ik moet zeggen dat dat best wel hielp.
(Waarom koper: schijnt kleine schokjes te geven aan het slijm wat ze uitscheiden)

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:26

Cookies schreef:
Eierschillen van ongekookte eieren schijnen goed te helpen. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, bij mij hielpen de slakkenkorrels wel.

Slakkenkorrels helpen hier tot op heden ook. Gewoon die van de action of wibra.. Maar ga deze tip wel onthouden!

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:27

Weet je wat echt goed helpt tegen naaktslakken? Een bakje met bier.

Resultaat na 1 nachtje
Afbeelding

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-21 22:28

Gwahir schreef:
De tuin aantrekkelijk maken voor egels? Die eet ze bij ons in de tuin op en komt altijd langs wanneer ik denk jeetje wat veel slakken <3

Dat lijkt me heerlijk! Maar ik woon in het centrum van een stad en heb een tuin omheind door andere woningen.. weinig natuurlijke vijanden dus. Een egel adopteren dan maar? *D

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-21 22:31

Cookies schreef:

Dat ga ik eens proberen :D

Autumnn schreef:
Wat mij vorig jaar heeft geholpen is kopertape. Gekocht bij de bouwmarkt en om een bamboestokje heen gewikkeld. Vervolgens om alle buitenranden gewikkeld en ook tussen de bloemen oid gelegd. Ik moet zeggen dat dat best wel hielp.
(Waarom koper: schijnt kleine schokjes te geven aan het slijm wat ze uitscheiden)

Deze neem ik ook mee als ik weer eens bij de bouwmarkt ben :j

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:35

Drink je veel koffie? Koffie prut.. rond de grond van de te beschermende plant strooien ( familie kan helpen even te sparen) of kantoor

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:36

Cubone schreef:
Gwahir schreef:

Dat lijkt me heerlijk! Maar ik woon in het centrum van een stad en heb een tuin omheind door andere woningen.. weinig natuurlijke vijanden dus. Een egel adopteren dan maar? *D

Oh dat is jammer inderdaad! Kikkers en vogels zul je dan ook wel niet zo snel in de tuin krijgen (eten ook slakken) |(

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-21 22:45

Gwahir schreef:
Oh dat is jammer inderdaad! Kikkers en vogels zul je dan ook wel niet zo snel in de tuin krijgen (eten ook slakken) |(

Geen kans op kikkers helaas.

Vogels zitten er wel regelmatig, maar heb ze nog nooit in de schemer gezien. Wel heeeeeel veel vleermuizen. Maar daarvoor zijn slakken weer niet het ideale prooidier.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:53

Wij hebben er ook zoveel last van, niet normaal.
Bier al geprobeerd, koffiedik, plantjes, ze weggooien (inderdaad met meer dan 100 per avond…), niks helpt.
Volgend jaar maar een muurtje maken van hout met gaas er tegenaan, daar klimmen ze niet tegenop. En hopen dat t wat minder erg is volgend jaar :+

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:55

Zoals Monchou zei, biervallen. Is het enige wat hier écht werkt. Graaf wat potjes in en vul deze tot halverwege met bier. De slakken zullen je planten aanzienlijk meer met rust laten :j Niet vergeten af en toe te verversen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 09:28

Dit jaar inderdaad enorm veel slakken. Ik verkruimel eierschillen rondom de planten, en biervallen. Ook zorgen dat je de weerstand van de planten versterkt. Slakken verkiezen zwakke planten boven sterke planten.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 09:45

Als het zo erg is dat die korrels niet meer helpen zou je aaltjes tegen slakken kunnen proberen. Dat is een natuurlijke vijand }>

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 09:50

snorkel1986 schreef:
Drink je veel koffie? Koffie prut.. rond de grond van de te beschermende plant strooien ( familie kan helpen even te sparen) of kantoor

Heeft bij mij echt helemaal niet gewerkt

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:42

Zet een aantal loopeenden neer. Die vreten alle slakken op.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:42

Toch die tuinegel!
Al je buren overtuigen dat ze de tegels eruit halen en de tuin vergroenen, en dan krijgen ze van jou een niet door slakken opgegeten radijsje :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:53