Draagzak kleuter?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Limoen

Draagzak kleuter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-21 20:19

Ik zoek een fijne (maar ook betaalbare) draagzak om onze dochter van 4 jaar mee te dragen. Ze is 16 kg en draagt maat 104 (begint af en toe iets krapper te worden nu, 104, maar 110 is echt nog te groot).

Ik heb een draagzak van LennyLamb, daar draag ik onze zoon in van 1 jaar. Op zich een fijne draagzak. Heb een paar jaar geleden deze gekocht, na heeeeeel veel draagzakken passen bij Musjes Groningen. Dit was een van de weinige (betaalbare) die goed zat, de meeste draagzakken deden erg zeer op mijn heupbotten.
Ik ben er best tevreden over. Hij draagt wel fijn. Ik vind hem alleen wel heel last met vastklikken tussen je schouderbladen.. En sinds ik ben afgevallen kan ik de band om mijn heupen niet strak genoeg meer aansnoeren, maar dat is nog prima te doen.

Nu gaan we binnenkort naar Texel en willen we dus beide kinderen graag dragen op sommige momenten. Dus we zoeken op korte termijn een fijne, betaalbare draagzak. Wie o wie, welke is fijn voor een kleuter?

M_i_R

Re: Draagzak kleuter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:29

Ons zoontje van die leeftijd/gewicht wil ik liever niet meer voor of achter dragen, als ik hem nog lange stukken moet tillen gaat hij op mijn nek. Is zo’n Minimeis ding niet iets?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:29

Een kind van 4 dragen? Lijkt me geen goed idee. Kan je partner haar desnoods niet wat stukjes op de schouders zetten?

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:30

[MWS] Draagdoek

Misschien kun je hier nog tips vinden! Ik heb geen ervaring met het dragen met een peuter of kleuter. Succes!

Mijn zus heeft een tula gehad, maar weet niet welke helaas

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:37

Kijk eens naar echte wandelrugzakken met een metalen frame. Alles andere is niet aan te raden voor lange stukken.
Waarom niet zelf laten lopen en af en toe een stukje op de schouders?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:42

Een draagzak is véél lichter dragen dan een minimeis of op je schouders hoor! :D en 16 kg is sowieso een gewicht wat je nog prima op je rug kunt hebben, zeker als je gewend bent om te dragen.

En een framedrager..? Dat zou ik als consulent dan weer ten zeerste afraden. Hoe kom je erbij dat dat de enige optie is voor stevige wandelingen?
Met een goede draagzak draag je op je lichaam, met een framedrager draag je van je lichaam af. Dat betekent dat de eerste optie veel lichter én veel ergonomischer draagt. Zowel voor drager, als kind.

Er zijn echt nog diverse opties voor jullie, maar beste advies blijft toch, ga passen :) zoveel mensen, zoveel wensen, zoveel pasvormen.

Welke LennyLamb heb je nu? De LennyLamb preschool is erg fijn en wordt door veel mensen als heel prettig ervaren. Hij kan mee tot 116/122 ongeveer (vanaf 86), dus voorlopig kan je dochter er nog prima in!

Een andere populaire is de Neko Switch toddler, die zelfs mee kan tot 122/128 (ook vanaf 86). Deze is ook wat smaller af te stellen dan de LL.

De Tula toddler gaat te klein zijn voor jullie iig en de preschool hiervan kan ik niet echt aanraden, die heeft een heel kort rugpand en is niet verstelbaar.

Een andere optie is nog de Easyfeel preschool, maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee. Er zijn er zo nog een paar, maar ook die ken ik niet zo goed.
Laatst bijgewerkt door Britt op 27-06-21 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:44

Kijk eens naar een framedrager, die zijn geschikter voor het dragen van peuters en kleuters dan een reguliere draagzak. Bijvoorbeeld Deuter.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:45

Mijn zoon met zelfde kledingmaat en iets zwaarder draag ik of mijn man met een tula toddler, kan echt nog prima hoor!

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:48

Ik kan je niets aanraden maar als ik kinderen van die leeftijd gedragen zie worden is dat meestal in een doek. Denk dat je in die richting moet denken.

En hier in de VS zie je soms van die stoelen (compleet met parasol :') ) die je als een rugzak op je rug kunt doen en dan kan je peuter daar in zitten. Maar weet niet of dat voor kleuters ook geschikt is.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:51

Wat leuk dat je de dochter nog wil dragen! Heerlijk hè, zeker met 16kg is dat goed te doen.

Ik heb onlangs een Neko Toddler gekocht, deze kan tot maat 128 gebruikt worden :) hij zit echt heel goed voor mij, beter dan mijn eerdere tula en ook mijn dochter zit er goed in. Zij draagt nu maat 92.

Een frame drager zou ik zeker niet aanraden! Die dingen sowieso super zwaar en je kind zit er niet ergonomisch in.

Op je nek dragen is ook echt niet comfortabel een dutje zit er dan ook echt niet in.

Nog een optie is een draagzak huren, dan heb je niet de aanschaf van een draagzak maar kun je wel fijn dragen op Texel :)

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:54

Reusje0504 schreef:
Mijn zoon met zelfde kledingmaat en iets zwaarder draag ik of mijn man met een tula toddler, kan echt nog prima hoor!

Ik wilde hetzelfde antwoorden, de Tula Toddler is echt fijn voor zo af en toe een kleuter als ze even niet meer (kunnen/willen) lopen. Ik heb de mijne verkocht helaas voor je.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-21 21:01

Ik draag mijn zoontje van ruim 12 kg momenteel zelfs nog op mijn buik :') Ik vind het nog zo lekker en gezellig <3 :') Maar hij moet binnenkort toch maar naar mijn rug haha! :)

Als ik ze gewoon op til, allebei, dan voelt mijn dochter van 16 kg veel lichter en makkelijker om op te tillen dan mijn zoontje van 12 kg. :') Dus ik zie eigenlijk geen enkel probleem in het dragen van mijn dochter op mijn rug. Of bij mijn man op z'n rug.

Normaal gesproken doen we haar wel af en toe op de rug als het nodig is. Maar op Texel kun je soms best een stukje lopen om bij een stuk strand te komen. Dan vinden we het fijn om even flink door te kunnen lopen én onze handen vrij te hebben. Helemaal omdat we onze hond dan ook mee hebben die ook wat begeleiding vraagt. :)

Op de nek is overigens volgens mij veel belastender en zwaarder.. Dat doet m'n man wel af en toe maar dat is niet fijn en niet lang vol te houden.

Thanks Britt! Die ga ik eens bekijken idd. :)

Ik vind 2 dingen aan de LennyLamb wat onprettig, maar ik weet niet of dat bij alle draagzakken zo is. Weet jij dat?
- De banden om je schouders heen "snijden" soms wat onder mijn oksels. Het zit wat strak eronder waardoor je je armen niet altijd ontspannen kunt laten hangen ofzo.
- Grootste nadeel: Het gespte tussen je schouderbladen moeten vastklikken. Krijg dan altijd meteen kramp overal want dat is zo lastig om te bereiken :')

Ik weet niet precies welke LennyLamb het is. Het is in ieder geval full buckle (helemaal met gespjes?). Maar volgens mij zijn ze geüpgraded ofzo nu? Ik heb een iets oudere denk ik. 2/3 jaar oud. Waren het toen oudere modellen? Ik zie hetzelfde grafische printje nog wel op internet, maar de modellen zien er net ietsje anders uit.

@ Marit: De Neko had ik ook gezien net idd, dat zag er ook wel goed uit. Die is fijn dus?

@ Mavelle: Hahaha, met parasol en alles erbij :') _O- Dat zal er vast bijzonder uit zien. :D

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 21:02

Ligt aan de pasvorm die je nodig hebt en wat je kind prettig vind. De Tula Toddler heeft een relatief kort rugpand, als je een kindje hebt dat graag met de armen naar binnen zit, is dat niet handig. Ook gaat dd toddler tot 104 en kan TS de zak dus nog maar heel kort gebruiken. Bovendien is hij van canvas en dat draagt gewoon minder comfortabel als doekenstof.

Wel is hij tweedehands relatief budget vriendelijk. Maar verkoop loopt dan weer niet zo denderend, dus de vraag is hoe goed je hem weer kwijt kunt.

*edit, de LL modellen zijn wel wat aangepast, maar niet echt qua pasvorm. De aanpassingen zaten hem meer in de afstelmogelijkheden met gespjes vs clips, bijvoorbeeld.
Dat van die schouderbanden ervoer Marit ook zo geloof ik! Is echt een pasvorm ding. De Neko zat haar daarom ook prettiger.

Vwb het vastklikken van de rug gesp, dat blijft altijd een lastig dingetje idd := in principe wordt gezegd dat je die moet vastmaken, als je schouderbanden nog lang zijn. Dan trek je daarna de schouderbanden aan en dan zit je gesp op ds goede plek. Voor het losmaken, verleng je dus eerst de schouderbanden en klik je daarna de gesp los.

Ik twijfel nu even of de Neko Switch ook met gekruiste banden kan. Die van mij is even op reis, maar Marit weet dat wel. Dat lost het probleem van het clipje al op iig.
Laatst bijgewerkt door Britt op 27-06-21 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 21:06

Britt, heb je wel eens met een framedrager gewandeld?
Dat gaat heel makkelijk, niet voor niets is dat enige wat je bijv. in de bergen ziet, daar kun je rustig dagtoeren mee maken. Kind zit niet zo heet tegen je aan, kan zich bewegen en draaien en heeft een zonnedakje (het is een kleuter, geen baby dus actief).
Soms kun je ze huren, de goede zijn enorm duur.

Voor enkel even van de parkeerplaats naar het strand kun je bijna alles wel gebruiken.

Er bestaan ook schouderdragers trouwens. Dan heb je een goede band om je schouders en je kind zit veilig tegen een rugleuning. Makkelij op en af zetten.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 27-06-21 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 21:12

Ik zag ook veel mensen laatst met een opvouwbare bolderkar met kinderen erin , je hebt ze dat je kan duwen of trekken.. allemaal soorten, is dat misschien iets?
Ook voor op het strand heb je ze met luchtbanden geloof ik

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 21:30

Ik droeg mijn 4 jarige met maat 110 in een tula toddler, heerlijk ding :)

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 21:40

Ik zou even contact zoeken met Margreet van Leutje laifde. Ze is draagconsulent en draagt haar grotere kinderen ook zelf. Bij haar kun je ook passen ;)

De Little Frog XL schijnt erg fijn te zijn bij grotere kinderen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 21:46

Britt schreef:
Ligt aan de pasvorm die je nodig hebt en wat je kind prettig vind. De Tula Toddler heeft een relatief kort rugpand, als je een kindje hebt dat graag met de armen naar binnen zit, is dat niet handig. Ook gaat dd toddler tot 104 en kan TS de zak dus nog maar heel kort gebruiken. Bovendien is hij van canvas en dat draagt gewoon minder comfortabel als doekenstof.

Wel is hij tweedehands relatief budget vriendelijk. Maar verkoop loopt dan weer niet zo denderend, dus de vraag is hoe goed je hem weer kwijt kunt.

*edit, de LL modellen zijn wel wat aangepast, maar niet echt qua pasvorm. De aanpassingen zaten hem meer in de afstelmogelijkheden met gespjes vs clips, bijvoorbeeld.
Dat van die schouderbanden ervoer Marit ook zo geloof ik! Is echt een pasvorm ding. De Neko zat haar daarom ook prettiger.

Vwb het vastklikken van de rug gesp, dat blijft altijd een lastig dingetje idd := in principe wordt gezegd dat je die moet vastmaken, als je schouderbanden nog lang zijn. Dan trek je daarna de schouderbanden aan en dan zit je gesp op ds goede plek. Voor het losmaken, verleng je dus eerst de schouderbanden en klik je daarna de gesp los.

Ik twijfel nu even of de Neko Switch ook met gekruiste banden kan. Die van mij is even op reis, maar Marit weet dat wel. Dat lost het probleem van het clipje al op iig.

Die kan het helaas niet gekruist. Ze zitten echt vast, net als tula :)

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 21:46

Ik zou ook meerdere gaan proberen. Zelf heb ik een kokadi maar onze kleine is nu 2.5 jaar en 11 kg dus dat is denk ik nog wel anders. Heb wel een keer mijn nichtje van 4 in mijn draagzak gehad en vond dat ook prima zitten. Zelf ben ik wel erg enthousiast over draagdoek stof. Misschien ook even kijken bij een Facebook groep over dragen?

Ik zou ook niet snel een frame aanraden. Ik begreep altijd dat die meer bestand waren tegen vallen en stoten. Maar zo'n gevaarte op je rug lijkt mij niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 21:56

Ik vond de wompat preschool erg prettig dragen. Weet niet of die binnen je budget is. Mijn zoon heeft daar tot ergens rond de 25 kilo nog regelmatig ingezeten.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:21

Ik draag mijn 5jarige ook nog steeds, ook 16kg. Is makkelijk te doen en hij is echt te klein om meer dan 12km door berglandschap te lopen. Dragen is dan de makkelijkste oplossing, omdat ik slechte ervaringen heb met een buggy op een berg _O-
Ik zal morgen even voor je kijken welke ik heb, die ik heb heeft een mooie brede band voor je heupen en je sluit hem gewoon van voren. Maar ik weet niet tot hoeveel kg ie gaat

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:25

Ik heb zelf 1 laten maken, was echt ideaal, helemaal aangepast op mijn maten en die van mijn dochter.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:47

Britt schreef:
En een framedrager..? Dat zou ik als consulent dan weer ten zeerste afraden. Hoe kom je erbij dat dat de enige optie is voor stevige wandelingen?
Met een goede draagzak draag je op je lichaam, met een framedrager draag je van je lichaam af. Dat betekent dat de eerste optie veel lichter én veel ergonomischer draagt. Zowel voor drager, als kind.

Wij hadden een framedrager (meerdere) en dat droeg echt fijner dan draagdoeken/zakken enz. vooral bij langdurig dragen.
Helemaal als ze wat groter werden en bij warmte.

Ik heb mijn rug gebroken gehad op 3 plekken en manlief heeft een dubbele hernia en hadden juist met zo'n framedrager geen last.
Natuurlijk moet hij wel passen bij de drager.
Ik had daarom ook een ander type dan mijn man.

Wij zijn ze gaan gebruiken omdat mijn zoon (eerste kind) niet tegen ons aan wilde zijn (achteraf autistisch) en daarom zijn wij toen overgeschakeld naar een frame rugdrager.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 23:04

Ik heb een Oscha cairis. Dat is half knopen half met een klik systeem. De riem zit in je middel waardoor een 'hipscoot' (draai van je heup op je rug) heel makkelijk gaat. Doordat de rest knopen is kun je makkelijk echt goed knopen, en als je goed knoopt zit je kind echt tegen je aan en werkt het prima als een soort backpack.

Ik draag mijn nu 4,5 jarige zoon nauwelijks meer, maar eind vorige zomer deed ik dat heel af en toe nog wel in deze drager.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 23:18

Ik ben ook fan van een frame drager, wij hebben een Deuter.
Zoontje is wel pas anderhalf, dus geen idee hoe het gaat zijn als ie groter en zwaarder wordt, maar voor nu wandel ik met gemak en vindt mijn zoontje het geweldig!