Moeders die fulltime kolven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Siglos

Moeders die fulltime kolven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 12:57

Goedemiddag,

Na 6 weken volledig borstvoeding gegeven te hebben, lukte het mijn dochtertje niet meer om uit mijn borst te drinken. Meerdere deskundigen erbij, o.a. lactatiekundige, preverbaal logopedisten. Door een verhoogd gehemelte en door iets met het achterste deel van haar tong (geen tongriemproblemen), lukt het haar alleen om de voorste melk eruit te krijgen. Mijn productie nam dus ook af (kwam toen met kolven maar 20 ml uit). Toen elke drie uur gekolfd om alles gauw weer om te krikken. Uiteindelijk steeg mijn melkproductie weer en in de tussentijd aangevuld met kunstvoeding.

Daarna een nieuwe kolf gekocht met kolfbh en gestaag steeg mijn melkproductie dusdanig dat ik haar volledig borstvoeding kan geven via de fles. Na de nacht voed ik haar wel uit de borst, ons geniet momentje. Nu kolf ik 5x per dag 30 minuten lang en meestal 250 ml melk in de ochtend en daarna 120ml tot 150 ml.

Meer moeders die fulltime kolven? Zo ja, hoe gaat dat en hoeveel kolfmelk geef je via de fles?
Ik heb toch het idee dat dit anders valt dan kunstvoeding, omdat ik er met moeite soms een fles in krijg. We voeden dan ook op verzoek, dus een keertje wat minder of meer is niet erg, maar borstvoeding is nogal kostbaar dus je gooit natuurlijk niet zomaar wat weg.

Onze dochter is 12 weken oud en weegt ongeveer 5400.

Ben benieuwd!

secricible

Re: Moeders die fulltime kolven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:00

Respect TS. Ivm overproductie heb ik 2 weken fulltime gekolfd. Ik vond het echt loodzwaar. Gelukkig nu weer aan de borst.

Ken je de fbgroep fulltime kolven? Daar zitten heel veel ervaringsdeskundigen.

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 13:34

secricible schreef:
Respect TS. Ivm overproductie heb ik 2 weken fulltime gekolfd. Ik vond het echt loodzwaar. Gelukkig nu weer aan de borst.

Dankjewel voor je reactie! Het is inderdaad erg zwaar en moest er erg aan wennen, maar nu ik een beetje mijn draai heb gevonden, gaat het wel goed. Op sommige momenten, als ze overstuur is, denk ik wel eens pfffffff, maar we zetten rustig dit zo voort voor zover het gaat.

Nee, die Facebookgroep ken ik niet. Ik heb helaas geen Facebook maar zal er eens over nadenken het te gaan gebruiken.

Dankjewel!

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 13:34

secricible schreef:

Ik heb trouwens ook de hoop dat ze groeit en sterker wordt, dat ze uiteindelijk wel weer aan de borst kan. Fijn dat dat bij jou gelukt is!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:45

Alweer drie en vier jaar geleden, maar ik heb twee keer drie maanden fulltime gekolfd. Voordeel was dat je de melk op kamertemperatuur kon laten, dus geen gedoe met inschatten hoeveel je moet opwarmen en wachten op de juiste temperatuur. Dus ik kolfde altijd voor de volgende voeding. Wat niet opging, schoof nog een keer door. Als er teveel overbleef, kon ik een volledige of een gedeeltelijke kolfbeurt invriezen.

De eerste dronk op het hoogtepunt 1,2 liter kolfmelk per dag.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:50

SennaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:54

Respect inderdaad TS, ik kolf tijdens werk en het is en blijft niet m'n hobby. Ik ben voordat ik ben gaan werken een beetje gaan testen met hoeveelheden. Ik begon met flesjes van 100 ml, daarna opgehoogd naar 120 ml, 150 ml etc. Ik heb opgehoogd zodra ze snel na de fles weer honger had en ik het idee had dat ze niet verzadigd was. Ze is nu 8 maanden dus doe dit al een tijd, maar het blijft een beetje zoeken. Aan de borst drinken ze natuurlijk ook niet altijd evenveel.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:55

diep respect voor jou als fulltime kolver!
Jij kolft toch maar even 700-850 ml per dag :wow:

Toen mijn verlof erop zat ben ik gaan kolven op werk. Oudste dochter dronk tot ze za 6 maanden was max 80-100 cc per voeding, en tot een jaar 100-120 per voeding.
De jongste dronk meer, die had met 10 weken al een verschil in gewicht voor vs na voeding van 150 gram. Dus die dronk " ongeveer" 150 cc weg. Ook bij de jongste ben ik gaan kolven toen ik weer ging werken, helaas is zij een flesweigeraar geworden (en heb ik dus een leuke voorraad MM in mn vriezer, waarvan het oudste nu een jaar oud is). Inmiddels is ze bijna 13 maanden en krijgt nog steeds BV.
Beide dames hebben nooit KV gekregen.

Oh en nog een kleine aanvulling:
Het is mooi om moedermelk te geven, maar vergeet niet te kijken naar jezelf en hoe je jezelf erbij voelt
Een baby heeft het meeste aan een happy mama. Zonder happy mama geen happy baby
En misschien wil je het (nog) niet horen, maar op KV worden ze ook groot.
Laatst bijgewerkt door Mri op 24-06-21 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 14:06

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 14:08

Ik vind het heel knap van je. Mijn dochter wilde echt niet aan de borst drinken. Ik heb 12 weken fulltime gekolfd ook ‘s nachts en toen heb ik het opgegeven. Ik trok het niet meer.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 14:12

secricible schreef:

Niet doen… niet doen dat is een complete gestoorde sekte

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:00

tita schreef:
secricible schreef:

Niet doen… niet doen dat is een complete gestoorde sekte

Vind je? Ik vind borstvoedingsforum erger :o

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:09

Haha ik ben ook heeeel gauw uit die borstvoedingsgroep gegaan. Ja, er zit veel kennis en ervaring. Maar ook echte radicalen/extremisten die een onzekere moeder alleen nog maar onzekerder maken.

TS: respect!!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:12

O echt? Dan is dat heel erg veranderd 11 jaar terug was het een heel fijn forum. Alleen de LLL moest je eruit filteren, die waren best extreem vond ik.

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:14

Wat knap ts! Ik heb bij de eerste gekolfd op werk en nu bij de tweede kolf ik op werkdagen ook weer. Ook kolf ik standaard de eerste voeding van de dag en die krijgt hij met de fles. Dat vind ik ook verschillende redenen praktisch. Verder krijgt hij als ik niet werk soms overdag ook nog een keer gekolfde melk. Ik heb een fijne kolf (horigen chicture) en dat scheelt enorm. Kolven is niet m'n hobby, maar ik maak het meestal "leuk" door een lekker bakkie thee/Koffie en wat te eten met even netflix of iets dergelijks erbij. Belangrijkste is ontspannen, dat geeft de meeste opbrengst :D.
Mijn zoontje is een flinke beer van nu ruim 9mnd en ruim 10 kg. Wat betreft de hoeveelheid, vol is vol. En wat hierboven al staat, je kunt het ik dacht 6-8u op kamertemperatuur bewaren en hoeft het dan niet op te warmen. Dus weg gooien hoeft niet snel. Je kunt het doorschuiven naar de volgende voeding. En je kunt ook beginnen met een flesje van bijv 100 en als de baby nog meer wil steeds 20 erbij pakken. Dus niet meteen een fles van bijv 140 waarbij je kans hebt daar er over blijft. Weggooien vind ik ook altijd erg zonde. Je werkt er hard voor immers.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:17

Oh, en nog een tip mocht je gaan invriezen: vries ook een deel in in een ijsklontjes vorm.
Toen mijn 1e meer ging drinken hoefde ik daardoor niet 2x 100 te ontdooien voor een voeding van 130 cc, maar 1x 100 + 2 ijsklontjes van 15 cc per stuk

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 15:25

gabyfedde schreef:
Haha ik ben ook heeeel gauw uit die borstvoedingsgroep gegaan. Ja, er zit veel kennis en ervaring. Maar ook echte radicalen/extremisten die een onzekere moeder alleen nog maar onzekerder maken.

TS: respect!!

Haha, dus toch een goed idee geweest om hier een topic te openen i.p.v. de speciale borstvoedingsforums.

Ik merk dat de voorschriften op internet qua melkhoeveelheden ook wat verschillen. Volgens het CB moest ik 150ml x lichaamsgewicht / aantal voedingen doen. Dan zou ze op 160 ml per voeding zitten, maar dat krijgt ze bij lange na niet op. Volgens LLL zou het zijn:

Maand 1: 150 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
Maand 2: 140 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
Maand 3: 130 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
Maand 4: 120 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
Maand 5: 110 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
Maand 6: 100 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
Ouder dan 6 maanden: 100 ml x gewicht in kg / aantal voedingsmomenten (borstvoeding en vaste voedsel).

Ik merk dat ik dit allemaal loslaat, maar was in het begin wel vervelend omdat ze te licht was en achter liep qua groei omdat de borstvoeding toen niet goed ging. Dat is gelukkig nu helemaal bijgetrokken, dus nu voeden we echt op verzoek. Soms krijgt ze 120 ml en soms 150 ml.

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 15:27

Mri schreef:
Oh, en nog een tip mocht je gaan invriezen: vries ook een deel in in een ijsklontjes vorm.
Toen mijn 1e meer ging drinken hoefde ik daardoor niet 2x 100 te ontdooien voor een voeding van 130 cc, maar 1x 100 + 2 ijsklontjes van 15 cc per stuk

Dankje voor de tip.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:28

Hoi TS, goed bezig! Als je eenmaal een ritme hebt gevonden, dan gaat het super goed hoor!
Ik heb ruim vier jaar geleden 6 maanden fulltime gekolfd. Ik vond het heerlijk, momentje voor mezelf. Ik had een hele fijn kolf en kon dit altijd en overal. Alleen de laatste maand duurde de toeschietreflex heeeeul erg lang en toen ging de lol er wel van af.

Ik heb de borstvoeding in kleine flesjes gedaan en op volgorde in de koelkast gezet. Als ik teveel had, dan vroor ik het in in ijsblokjeszakjes van 15 ml. Dat was super fijn!

Respect en ga zo door!!!

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 15:33

Knap toch hier alle (tijdelijk) kolvende moeders. Dankje voor de alle 'respect'.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:33

Ik heb bij mijn eerste gekolfd, omdat hij amper zuigreflex had en niet aangelegd wilde worden.

Na een week of 4/6 hoefde ik alleen maar 's ochtends en 's avonds beide borsten te kolven en had ik meestal genoeg voor een dag voeding.
Als ik wat te kort kwam vulde ik aan met BV wat ik had ingevroren of gewoon met KV.

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 15:35

Puchje schreef:
Hoi TS, goed bezig! Als je eenmaal een ritme hebt gevonden, dan gaat het super goed hoor!
Ik heb ruim vier jaar geleden 6 maanden fulltime gekolfd. Ik vond het heerlijk, momentje voor mezelf. Ik had een hele fijn kolf en kon dit altijd en overal. Alleen de laatste maand duurde de toeschietreflex heeeeul erg lang en toen ging de lol er wel van af.

Ik heb de borstvoeding in kleine flesjes gedaan en op volgorde in de koelkast gezet. Als ik teveel had, dan vroor ik het in in ijsblokjeszakjes van 15 ml. Dat was super fijn!

Respect en ga zo door!!!

Dankjewel voor je leuke berichtje! Zes maanden, woow knap! En inderdaad wat je zegt, een fijne kolf is echt de sleutel tot succes en ik ga altijd lekker tv kijken als ik mijn dochtertje niet tegelijkertijd de fles hoeft te geven. Als mijn man naar het werk is, dan kolf en geef ik de fles tegelijk (met een kolfbh).

Het is zelfs zo erg dat ik toeschietreflex krijg van de kolf haha. Ik gebruik ook neusspray van de huisarts speciaal om toeschietreflex op te wekken.

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 15:36

Brainless schreef:
Ik heb bij mijn eerste gekolfd, omdat hij amper zuigreflex had en niet aangelegd wilde worden.

Na een week of 4/6 hoefde ik alleen maar 's ochtends en 's avonds beide borsten te kolven en had ik meestal genoeg voor een dag voeding.
Als ik wat te kort kwam vulde ik aan met BV wat ik had ingevroren of gewoon met KV.

Woow, wat knap! Ik kolf nu 5 keer per dag, maar durf niet te minderen, omdat ik dan bang ben dat alles weer weg is, maar ik hoorde idd vaker dat sommige vrouwen twee keer op een dag een hele boel kolven. Hoe heb je dat afgebouwd?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:58

Siglos schreef:
Brainless schreef:

Woow, wat knap! Ik kolf nu 5 keer per dag, maar durf niet te minderen, omdat ik dan bang ben dat alles weer weg is, maar ik hoorde idd vaker dat sommige vrouwen twee keer op een dag een hele boel kolven. Hoe heb je dat afgebouwd?

Ik ben korter gaan pompen (minder ml per x uit een borst halen) dat ging geleidelijk met wat mijn zoon meer ging bij eten (fruit/groentehapje) en wat hij minder ging drinken ging ik minder afkolven.
Op een gegeven moment liep het vanzelf terug en kon ik helemaal stoppen.
Hij heeft toen nog wel een tijdje KV gehad.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 16:01

Zelf heb ik 2 jaar geleden volledige borstvoeding via fles gegeven.
Gelukkig had ik dusdanig veel productie dat ik maar 3/4 keer per dag hoefde te kolven.
Ze kreeg gewoon een volle fles aangeboden en dronk dan wat ze wilde, de rest gooiden we weg.
Als ik echt heel veel kolfde vroren we zakjes in, maar dit hebben we ook weg kunnen gooien omdat ze geen ingevroren melk wilde.
Uiteindelijk heb ik het tot aug/sep volgehouden ( ze was 13 dec geboren).