Auto prive of zakelijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Auto prive of zakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-21 12:13

Misschien hebben bokkers meer ervaring hiermee. Als je een auto koopt en je hebt een bedrijf maar je gebruikt deze ook veel privé wat is dan gunstig? Toch op het bedrijf en dan bijtelling betalen en duurdere verzekering, maar wel misschien aanschafkosten, reparatie, benzinekosten af kunnen trekken en minder wegenbelasting.

Of particulier en dan 0,19ct per zakelijke km af mogen trekken, veel duurdere motorrijtuigenbelasting maar dus geen bijtelling.

Het ligt er vast ook aan per bedrijf, maar misschien hebben anderen bewust voor het een of het ander gekozen en dan zou ik graag willen weten waarom dat zo is vooral als je ook meer dan 500km privé rijd (dan hoef je je privé km niet bij te houden)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 12:23

Ons is aangeraden de eerste 2 jaar op de zaak en daarna verkopen naar privé. Dan pak je de grootste afschrijving op de zaak.
Zo hebben wij het dus gedaan, maar ik lees graag mee naar ervaringen van anderen.

hesterve

Re: Auto prive of zakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 12:29

Bij ons was het ook zo als loulou zegt. Wij kochten toen een nieuwe mercedes B klasse maar het lijkt me dat als je een auto koopt in een lagere prijsklasse er het eea verschuift en de voor en nadelen dan anders liggen. Heb je een vaste boekhouder waaraan je dit kan vragen? Zij hebben zicht op wat in jou geval het voordeligst uitkomt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 12:30

dit is echt heel erg afhankelijk van de soort auto die je aanschaft. Is het een elektrische auto, een nieuwe of tweedehands auto, ga je voor een dikke audi of een 'gewone' ford focus, zijn allemaal factoren die meespelen.

let even op, als je de auto voor >90% prive rijdt, heb je de keuze niet en moet je hem prive aanschaffen. dit geld overigens ook andersom.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 12:37

Wat Celiien zegt, zo afhankelijk van welke auto, hoe oud etc. Als je weet wat voor auto je gaat rijden dan kan je op berekenhet.nl een berekening maken.

Heb je een boekhouder? Die zou je ook kunnen adviseren op basis van je persoonlijke omstandigheden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-21 12:39

Het is een tweedehands oudje :') dus qua aanschaf kosten heeft het geen mega voordelen zakelijk gezien. Maar ik schrok nogal van het verschil in motorrijtuigenbelasting daarom probeer ik er nog wat dieper in te duiken. Dat scheelt op jaarbasis iets meer dan 1000,-tussen of je de auto prive of zakelijk zet

Natuurlijk heb ik het ook doorgestuurd naar de boekhouder, maar ik dacht misschien zijn hier nog handige ideeën of ervaringen over te vinden

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 12:44

Ouder dan 15 jaar?

"Rijden in een youngtimer kan voordelig zijn qua bijtelling. Wanneer de bedrijfsauto ook privé wordt gebruikt en er jaarlijks meer dan 500 kilometer privé mee wordt gereden, betaal je bijtelling. Maar die bijtelling is bij een youngtimer een stuk lager dan bij een auto die minder dan 15 jaar oud is. Dat heeft niets te maken met het percentage aan bijtelling, want die kan voor een youngtimer uitkomen op maximaal 35 procent. Maar deze wordt niet berekend over de cataloguswaarde van de auto, maar over de dagwaarde. Omdat er grote verschillen kunnen zitten in de waarde van een nieuwe auto versus een tweedehands voertuig, kan de bijtelling dus ook behoorlijk verschillen."

Ik denk dat je boekhouder dit allemaal wel weet, maar bij een 'oude' auto zeker iets om rekening mee te houden. :j

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-21 12:47

Ik zit op 25% bijtelling

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 13:04

Celiien schreef:
dit is echt heel erg afhankelijk van de soort auto die je aanschaft. Is het een elektrische auto, een nieuwe of tweedehands auto, ga je voor een dikke audi of een 'gewone' ford focus, zijn allemaal factoren die meespelen.

let even op, als je de auto voor >90% prive rijdt, heb je de keuze niet en moet je hem prive aanschaffen. dit geld overigens ook andersom.

Bij een auto is het de 500km ;) niet het %...

edit: deze was erg kort door de bocht... Bij het kopen van de auto of het starten van de onderneming kun je kiezen... Vervolgens wordt er gekeken naar de 500km; maar waar bij andere dingen minimaal 10% zakelijk --> keuze staat, is het bij de auto weer anders.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... autokosten

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 13:46

Ik vind dit altijd ingewikkeld. Vorig jaar mezelf erin verdiept bij de aanschaf van een nieuwe auto. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een bedrijfsauto (2 persoons in mijn geval, maar wel minder wegenbelasting) en om hem particulier aan te schaffen.

Onderhoud en reparatie komt dus wel voor eigen rekening, maar niks met bijtelling te maken en mag er privé zoveel mee rijden als ik wil zonder gedoe.

Afgelopen week ging mijn vader een nieuwe auto kopen en kwamen we weer bij dezelfde puzzel uit, wat is het voordeligst... Ik weet eigenlijk nu niet eens hoe hij het precies geregeld heeft, maar inderdaad goed van tevoren afwegen wat het voordeligst is

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 14:05

Ik heb mijn auto zakelijk, maar nu met het vele thuiswerken had privé voor mij aantrekkelijker geweest.
Rijd een ASX, nu 3 jaar oud. Cataloguswaarde is rond de 30.000 dus de bijtelling valt mee.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 14:34

moonsparkle schreef:
Of particulier en dan 0,19ct per zakelijke km af mogen trekken, veel duurdere motorrijtuigenbelasting maar dus geen bijtelling.

Je kijkt naar een bestelauto met grijs kenteken (B of V kentekenplaat), niet naar een personenauto?

Je kunt een bestelauto ook op privé zetten, als je meer dan 10% van de kilometers zakelijk rijdt kun je toch profiteren van de voordelen van grijs kenteken. Staat ook op belastingdienst.nl maar kon de juiste pagina zo heel snel niet vinden.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 14:39

bijtelling wordt berekend op de cataloguswaarde inderdaad. ook als je een oudje koopt dus.
zakelijk met bijtelling lijkt me daarmee zonde. maar ik ben geen kenner.

grootste voordeel van zakelijk lijkt mij dat je het als kosten kan opvoeren en je daarmee minder belansting betaald over je inkomsten / winst

wat ik hier lees is dat je ook minder wegenbelasting betaald zakelijk, dat vind ik toch wel weer bijzonder. waarom is dat?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-21 14:48

Ja het scheelt qua motorrijtuigenbelasting bijna 175 per kwartaal

Heb contact gehad met de boekhouder en die raad voor nu wel aan om 'm op zakelijk te zetten omdat de bijtelling minder is dan de investering ofzo en omdat we nog iets van kleine investeersdersaftrek krijgen. Kwam er wel ook achter dat de verzekering dan wel weer duurder is omdat je dan een zakelijke auto verzekering moet nemen

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 14:51

Joltsje schreef:
wat ik hier lees is dat je ook minder wegenbelasting betaald zakelijk, dat vind ik toch wel weer bijzonder. waarom is dat?

Geen idee, maar het scheelt bij mij 174 privé tegenover zakelijk 150 per kwartaal. Een verschil van 24 euro dus.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 16:46

Joltsje schreef:
bijtelling wordt berekend op de cataloguswaarde inderdaad. ook als je een oudje koopt dus.

Niet helemaal, splinternieuw of 14 jaar oud betaal je idd over de cataloguswaarde. Vanaf 15 jaar (youngtimer regeling) is het 35% over de dagwaarde: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... bijtelling

Matheno schreef:
Geen idee, maar het scheelt bij mij 174 privé tegenover zakelijk 150 per kwartaal. Een verschil van 24 euro dus.

Waarschijnlijk de provinciale opcenten.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -berekenen

Als je als ondernemer grijs kenteken rijdt vervalt ook een eventuele diesel of gas toeslag.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-21 20:29

Ik twijfel toch nog :') je hebt er vooral aan het begin voordeel aan om je auto als zakelijk te zetten omdat je de aanschafwaarde kan aftrekken, maar het bedrag aan bijtelling is best hoog, als de auto is afgeschreven dan kom je qua benzine, reparaties etc waarschijnlijk bijna nooit op dat bedrag en dan valt je voordeel weg. Zakelijk verzekeren is ook duur en dan mag je volgens mij ook niet meer 0,19c per km aftrekken waardoor op de lange termijn eigenlijk vooral de lage motorrijtuigenbelasting nog een voordeel is.

Je auto daarna weer omzetten naar privé kan niet zomaar helaas

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:59

Rex_Rolfo schreef:
moonsparkle schreef:

Je kijkt naar een bestelauto met grijs kenteken (B of V kentekenplaat), niet naar een personenauto?

Je kunt een bestelauto ook op privé zetten, als je meer dan 10% van de kilometers zakelijk rijdt kun je toch profiteren van de voordelen van grijs kenteken. Staat ook op belastingdienst.nl maar kon de juiste pagina zo heel snel niet vinden.

Voor mij was/is deze optie het meest voordelig. Is echt de moeite waard om naar te kijken. Je hebt de auto op privé staan dan (dus ook je verzekering), betaalt jezelf 0,19 per zakelijke kilometer (oftewel, die trek je af van je winst) en je hebt het ondernemerstarief voor de wegenbelasting. Je moet alleen bij aanvraga aan kunnen tonen dat minimaal 10% van je kilometers zakelijk is, maar daar kom je gauw aan. Hoeft geen sluitende kilometerregistratie te zijn, je kunt de losse ritten gewoon opnemen in je boekhouding en dan is het totaal aantal kilometers tov bijgehouden ritten.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 21:05

Wat voor auto denk je aan? Twee jaar oude Mii, 20 jaar oude Mercedes of een bestelbus van een jaar of 5? "2dehands oudje" is best vaag ;)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 21:09

Waar vind je een auto met grijze kentekenplaat? Klinkt als een optie voor in de toekomst :D

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 21:19

https://www.berekenhet.nl/ondernemen/au ... prive.html

Deze is vaak wel handig.

Ts is een youngtimer niet iets?

Als je kosten lager zijn dan de bijtelling o.b.v catalogus waarde wordt er bijgeteld over werkelijke kosten.

Er is nog een optie trouwens:
Voor de btw zakelijk, voor de ib privé.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-21 21:52

@wenk

Had dit inderdaad wel gelezen maar voor zover ik het heb begrepen aan telefoon van de belastingdienst heb kan je alleen gebruik maken van de zakelijke motorrijtuigenbelasting als je de auto ook met de inkomsten belasting als zakelijk gaat dus ook de rest van de regels etc.

Gaat om een bestelauto uit 2013

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 22:06

Kun je dit niet beter aan je accountant voorleggen?

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 22:07

moonsparkle schreef:
@wenk

Had dit inderdaad wel gelezen maar voor zover ik het heb begrepen aan telefoon van de belastingdienst heb kan je alleen gebruik maken van de zakelijke motorrijtuigenbelasting als je de auto ook met de inkomsten belasting als zakelijk gaat dus ook de rest van de regels etc.

Nee hoor, ik heb m 100% privé verder. Staat ook echt op mijn naam en niet bedrijfsnaam. Als jij een eenmanszaak hebt en je koopt een auto op grijs kenteken privé krijg je automatisch ondernemerstarief toegekend. Ik trek alleen 0,19 van de winst af en dat is alles. Was op advies van de boekhouder en ik ken er meerdere met deze constructie, hij klopt echt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-21 22:11

WenK schreef:
moonsparkle schreef:
@wenk

Nee hoor, ik heb m 100% privé verder. Staat ook echt op mijn naam en niet bedrijfsnaam. Als jij een eenmanszaak hebt en je koopt een auto op grijs kenteken privé krijg je automatisch ondernemerstarief toegekend. Ik trek alleen 0,19 van de winst af en dat is alles. Was op advies van de boekhouder en ik ken er meerdere met deze constructie, hij klopt echt.

Hm misschien toch nog een belletje aan wagen voor de zekerheid. Thanks voor de tip, dat zou in mijn ogen ook de beste optie zijn. Ik werd ook doorverwezen van motorrijtuigenbelasting naar inkomstenbelasting naar omzetbelasting, maar bij de eerste kwam naar voren dat dat niet kon en de andere heb ik eigenlijk niks horen zeggen over deze optie.