Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
dus qua aanschaf kosten heeft het geen mega voordelen zakelijk gezien. Maar ik schrok nogal van het verschil in motorrijtuigenbelasting daarom probeer ik er nog wat dieper in te duiken. Dat scheelt op jaarbasis iets meer dan 1000,-tussen of je de auto prive of zakelijk zet
Celiien schreef:dit is echt heel erg afhankelijk van de soort auto die je aanschaft. Is het een elektrische auto, een nieuwe of tweedehands auto, ga je voor een dikke audi of een 'gewone' ford focus, zijn allemaal factoren die meespelen.
let even op, als je de auto voor >90% prive rijdt, heb je de keuze niet en moet je hem prive aanschaffen. dit geld overigens ook andersom.
niet het %...moonsparkle schreef:Of particulier en dan 0,19ct per zakelijke km af mogen trekken, veel duurdere motorrijtuigenbelasting maar dus geen bijtelling.
Joltsje schreef:bijtelling wordt berekend op de cataloguswaarde inderdaad. ook als je een oudje koopt dus.
Matheno schreef:Geen idee, maar het scheelt bij mij 174 privé tegenover zakelijk 150 per kwartaal. Een verschil van 24 euro dus.
je hebt er vooral aan het begin voordeel aan om je auto als zakelijk te zetten omdat je de aanschafwaarde kan aftrekken, maar het bedrag aan bijtelling is best hoog, als de auto is afgeschreven dan kom je qua benzine, reparaties etc waarschijnlijk bijna nooit op dat bedrag en dan valt je voordeel weg. Zakelijk verzekeren is ook duur en dan mag je volgens mij ook niet meer 0,19c per km aftrekken waardoor op de lange termijn eigenlijk vooral de lage motorrijtuigenbelasting nog een voordeel is.Rex_Rolfo schreef:moonsparkle schreef:Of particulier en dan 0,19ct per zakelijke km af mogen trekken, veel duurdere motorrijtuigenbelasting maar dus geen bijtelling.
Je kijkt naar een bestelauto met grijs kenteken (B of V kentekenplaat), niet naar een personenauto?
Je kunt een bestelauto ook op privé zetten, als je meer dan 10% van de kilometers zakelijk rijdt kun je toch profiteren van de voordelen van grijs kenteken. Staat ook op belastingdienst.nl maar kon de juiste pagina zo heel snel niet vinden.
moonsparkle schreef:@wenk
Had dit inderdaad wel gelezen maar voor zover ik het heb begrepen aan telefoon van de belastingdienst heb kan je alleen gebruik maken van de zakelijke motorrijtuigenbelasting als je de auto ook met de inkomsten belasting als zakelijk gaat dus ook de rest van de regels etc.
Gaat om een bestelauto uit 2013
WenK schreef:moonsparkle schreef:@wenk
Had dit inderdaad wel gelezen maar voor zover ik het heb begrepen aan telefoon van de belastingdienst heb kan je alleen gebruik maken van de zakelijke motorrijtuigenbelasting als je de auto ook met de inkomsten belasting als zakelijk gaat dus ook de rest van de regels etc.
Gaat om een bestelauto uit 2013
Nee hoor, ik heb m 100% privé verder. Staat ook echt op mijn naam en niet bedrijfsnaam. Als jij een eenmanszaak hebt en je koopt een auto op grijs kenteken privé krijg je automatisch ondernemerstarief toegekend. Ik trek alleen 0,19 van de winst af en dat is alles. Was op advies van de boekhouder en ik ken er meerdere met deze constructie, hij klopt echt.