Vriend trekt bij mij in, wat regelen we voor plan B?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

blubblabhoi

Vriend trekt bij mij in, wat regelen we voor plan B?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 12:30

Hoi Bokkers,

In het kader van 'bokt weet vaak raad', ben ik op zoek naar ervaringen en tips van mensen. :)
Ik heb meerdere topics gevonden over samenwonen, maar nét niet met de informatie die ik zoek.

De situatie is als volgt:
Ik ben op dit moment al een tijdje samen met m'n vriend en het lijkt ons leuk om over een paar maanden te gaan samenwonen. Hij heeft een huurwoning en ik een koopwoning, het is daarom ook logisch dat hij bij mij intrekt en dit hebben we dan ook besloten.

Echter wil (met name hij) graag een soort back-up plan hebben mocht de relatie uitgaan. Niet dat er twijfels zijn, maar je weet simpelweg maar nooit wat er kan gebeuren. Op het moment dat de relatie uitgaat heb ik niet zo'n probleem. Hij staat dan echter alleen op straat met geen onderkomen en bezittingen.

Zijn er bokkers die in een soortgelijke situatie hebben gezeten en een plan hebben bedacht zodat er een soort (financiële) back-up is?

Uiteraard gaan we deze afspraken laten vastleggen in een samenlevingscontract. Hij blijft zijn huurwoning waarschijnlijk nog wel 3-6 maanden aanhouden op het moment dat we gaan samenwonen. Ik vind het geen optie mijn huis op zijn naam te laten overschrijven, dat gebeurd ten minste het eerste jaar dat we samenwonen niet. Ik heb net een scheiding achter de rug met uitkopen van partner etc. dus dat risico op gedoe wil ik echt niet weer hebben. Daarbij zit er ook een hoge meerwaarde op de woning.

Een plan van mij was eerst dat hij niet zou meebetalen aan de hypotheek, maar dat hij in plaats daarvan dat geld opzij zou zetten. Mocht het uitgaan heeft hij z'n eigen geld en mochten we bij elkaar blijven dan steken we dit in een nieuw huis over 5 jaar. Een ander plan was dat ik hem een x bedrag zou meegeven om hem op weg te helpen op het moment dat de relatie strand. Alleen bij beide scenario's krijg je een beetje dat je een 'uitelkaargaan'-potje gaat aanleggen en daar willen we helemaal niet mee bezig zijn. We vinden dat dit een commitment is die je beide aangaat en dat we daarom samen wat willen regelen mocht het uit gaan.

Tot nu toe heb ik als plan bedacht dat we gezamenlijk een x bedrag per maand sparen. Mocht het uitgaan verdelen we die spaarpot. Nadeel is alleen dat als de relatie snel eindigt er nog niet zoveel gespaard is. Als we ooit een nieuw huis kopen dan kan dit potje meegaan. Dit lijkt me tot nu toe de gunstigste oplossing voor beide.

Ik ben benieuwd naar eventuele andere ideeën of ervaringen. :)

miccamaaike

Re: Vriend trekt bij mij in, wat regelen we voor plan B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:36

Je zou kunnen overwegen om hem bijvoorbeeld de helft van je hypotheekrente te laten betalen, maar niet te laten meebetalen in de aflossing. Wonen kost geld, maar zo betaalt hij niet mee aan de aflossing van jouw huis en kan hij dat geld zelf reserveren voor dit soort dingen. Hem voor niks laten wonen zou ik niet zo snel doen, hij betaalt nu toch ook huur.

Blijft altijd een risico om te gaan samenwonen, maar dat doe je in principe toch omdat je een toekomst met elkaar ziet.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:41

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 12:46

miccamaaike schreef:
Je zou kunnen overwegen om hem bijvoorbeeld de helft van je hypotheekrente te laten betalen, maar niet te laten meebetalen in de aflossing. Wonen kost geld, maar zo betaalt hij niet mee aan de aflossing van jouw huis en kan hij dat geld zelf reserveren voor dit soort dingen. Hem voor niks laten wonen zou ik niet zo snel doen, hij betaalt nu toch ook huur.

Blijft altijd een risico om te gaan samenwonen, maar dat doe je in principe toch omdat je een toekomst met elkaar ziet.

Eens, hij gaat er zowel qua woonruimte als financieel op vooruit door bij mij te gaan wonen. Dus meebetalen gaat sowieso gebeuren. Vraag is alleen afhankelijk van het plan B of hij bijvoorbeeld aflossing meebetaalt of dat ik dat eerst zelf blijf betalen.

Klopt maar dat risico wil hij niet zonder back-up plan nemen, omdat hij dan alles kwijt zou zijn mocht dat gebeuren.

@Boras: Nibud hebben we ook bekeken. Iets van trouwen/geregistreerd partnerschap zijn we niet aan toe, wil de woning ook nog niet op zijn naam. Een soort van 'huur' betalen hebben we het ook over gehad, het nadeel is dat hij dan niks opbouwt.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:53

Ik weet niet hoe het bij jullie zit natuurlijk, maar als ik bij ons kijk, is de hypotheek ongeveer de helft van onze gezamenlijke kosten. Mocht dat bij jullie ook het geval zijn, zou je er natuurlijk voor kunnen kiezen hem de boodschappen/gezamelijke verzekeringen etc. te laten betalen?
Draagt hij toch zijn steentje bij, en jij zit veilig. Hij kan dan natuurlijk gewoon sparen. Het geld wat hij nu in zijn huurhuis steekt, is ook weggegooid geld. En ik ga er van uit , dat samen leven goedkoper is dan alleen leven :-)
Laatst bijgewerkt door Sky_As op 07-06-21 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:53

Hij heeft nu zelf veel kosten, huur, vaste lasten, levensonderhoud. Ik zou hem gewoon een maandelijkse bijdrage laten betalen voor levensonderhoud en de woning totaal bij jezelf houden. Niks overschrijven op twee namen in de toekomst. Het is toch jouw woning? En dat is geen teken van wantrouwen tov je partner maar meer gewoon je eigen broek ophouden, jij kunt nu in je eentje de lasten dragen dus zou ik dat voor je eigen woning ook blijven doen. En mocht het uitgaan? Ja jammer maar dan hoeft hij niet een stuk van je woning mee als genoegdoening. Wanneer je hem alleen laat bijdragen in het levensonderhoud bvb boodschappen gas water licht internet dan is dat in zijn voordeel, hij heeft veel minder kosten en kan zo veel meer sparen. Dus heft hij zeker een potje mocht het mis gaan, daar hoef jij niet aan mee te betalen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:55

blubblabhoi schreef:
[
Eens, hij gaat er zowel qua woonruimte als financieel op vooruit door bij mij te gaan wonen. Dus meebetalen gaat sowieso gebeuren. Vraag is alleen afhankelijk van het plan B of hij bijvoorbeeld aflossing meebetaalt of dat ik dat eerst zelf blijf betalen.

Klopt maar dat risico wil hij niet zonder back-up plan nemen, omdat hij dan alles kwijt zou zijn mocht dat gebeuren.

Interessant dat hij denkt dat hij dan alles kwijt is maar hij heeft nu toch niks? Dus wat raakt hij dan kwijt? Zo te horen ben jij degene die wat heeft en risico loopt om dingen kwijt te raken. Zolang hij ingeschreven blijft staan bij een woningstichting kan hij bij eventuele breakup weer een huis huren en is hij niks kwijt geraakt.

Alle andere regelingen die hem aanspraak geven op jouw huis leveren jou, en alleen jou, een flink risico op. Zou ik nooit doen!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:56

Vaste lasten gaan omhoog voor jou. Ook heffingen van de gemeente.
In alles wat omhoog gaat zou ik hem mee laten betalen en daarbovenop een bedrag voor het wonen in jou huis.

Qua backup kan hij zich inschrijven bij de woningbouw en zelf van hetgeen wat hij bespaart aan kosten een eigen potje onderhouden voor als het misgaat.

Je kan nou eenmaal niet alle risico’s indekken.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:57

Nou goed, hij heeft een eigen huurwoning, dat is in deze tijd al heel wat, want die zijn niet aan te komen in deze tijd. Dus ergens snap ik hem ook wel een beetje. Hij loopt zeker wel een risico. Als het uitgaat, staat hij inderdaad op straat, want, zie maar eens aan een huurhuis te komen :-).

Maar goed, TS moet zichzelf ook beschermen...

belle_boef

troi schreef:
blubblabhoi schreef:
[

Interessant dat hij denkt dat hij dan alles kwijt is maar hij heeft nu toch niks? Dus wat raakt hij dan kwijt? Zo te horen ben jij degene die wat heeft en risico loopt om dingen kwijt te raken. Zolang hij ingeschreven blijft staan bij een woningstichting kan hij bij eventuele breakup weer een huis huren en is hij niks kwijt geraakt.

Alle andere regelingen die hem aanspraak geven op jouw huis leveren jou, en alleen jou, een flink risico op. Zou ik nooit doen!

Nu heeft hij een huurwoning. Als de relatie in de toekomst uitgaat moet hij wachten tot hij weer een woning heeft. Dat is wel een risico in deze tijd afhankelijk van waar je woont.
Hij verliest in het slechtste geval dus echt wel wat

MarliesV

Wij hebben dit bij de notaris is een samenlevingscontract vastgelegd.

We betalen 50/50 aan de kosten van het leven samen. Daarbij blijft bij einde relatie de woning van mijn partner en krijg ik de helft van de opgebouwde waarde van het aflossing lsdeel mee.

Dus stel we lossen 500 per maand af in totaal, dan krijg ik per samenwoon maand 250 euro mee als we uit elkaar gaan.
Mijn vriend moet dan wel misschien tijdelijk daar een lening voor afsluiten of de hypotheek ophogen, maar de waarde van de woning stijgt alleen maar dus dat is geen probleem.

Daarnaast heb ik met de bouw geïnvesteerd en is dit bedrag ook apart beschreven, gaan we na een bepaalde tijd uit elkaar, dan komt dit te vervallen (soort verjaring in gebruik)

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:58

Mijn vriend en ik hebben een soortgelijke situatie gehad. Hij heeft een koophuis en ik woon bij hem in.
Wij hebben het toen zo afgesproken dat alle kosten aan het huis voor hem zijn(hypotheek, verzekeringen, belasting, groot onderhoud). De overige kosten van het gezamenlijke huishouden zijn gedeeld(eten, inboedelverzekering, gas/water/licht etc). Hierdoor kon hij zekerheid opbouwen door het aflossen van de hypotheek en kon ik zekerheid opbouwen door wat extra te sparen. We zagen dat niet direct als potje voor 'als we uit elkaar gaan', maar vooral als individuele spaarpot voor de toekomst. Willen we ooit samen een huis komen dat kan 'mijn' potje daar eventueel ook naartoe.

Verder is het denk ik vooral ook belangrijk om wat afspraken te maken over hoe lang iemand in huis mag blijven wonen als je uit elkaar gaat, zodat partner niet letterlijk op straat beland en afspraken te maken over het eventueel bekostigen van een inboedel. Dat klinkt heel zakelijk, maar scheelt hopelijk gedoe achteraf.

miccamaaike

Hij heeft nu een huurhuis, als je die opzegt dan heb je niet zomaar een huurhuis weer mocht de relatie eindigen. Enige manier om dat te ondervangen is zijn huurhuis aanhouden, maar dat lijkt me ook niet heel handig.

Tsja hoe dan ook, als de relatie uit gaat, zal hij andere woonruimte moeten zoeken. Ik ben ooit ook van een huurwoning (sociaal) bij mijn vriend in getrokken in zijn koophuis, tsja dat was mijn risico.

Wat je nog wel zou kunnen bekijken is wie het huis erft mocht je onverwachts komen te overlijden. Dat gaat nu niet naar hem en dan staat hij op straat met 0 rechten op de woning. Wellicht kun je daar nog iets over opnemen als je toch naar de notaris gaat. Dan heb je dat risico iig afgedekt.

speurneusc

Een soort van 'huur' betalen hebben we het ook over gehad, het nadeel is dat hij dan niks opbouwt.[/quote]

dat ie nu toch ook niet in zijn huurhuis? Als ie daarmee zit, sluit dan een samenlevingscontract af en laat vastleggen dat huis van jou is en welke meubels en wat van hem is. Woongenot delen en wat aan geld ieder dan nog over is voorlopig op je eigen spaarrekening te zetten.

doe niet te makkelijk over meebetalen hypotheek zonder iets op papier te hebben en hou je eigen bankrekening apart.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:59

Maar dat is iets anders dan bij iemand intrekken terwijl die alles al voor elkaar heeft, je gaat toch geen deel van je eigen woning op naam van een partner zetten om te zorgen dat hij, wanneer het mis gaat geld kan vangen?

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:02

Ik en mijn vriend delen nu de kosten van boodschappen en vaste kosten, ik betaal niet mee aan hypotheek maar van de rest dus wel de helft. Het huis is dus van hem maar ik heb inderdaad een spaarpotje als het mis gaat...

We staan nu wel op het punt om het huis op onze beide laten in te schrijven maar tot nu toe heb ik niet meebetaald aan hypotheek...

Wodamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:02

Even een voorbeeld van hoe wij het doen
Vriend betaalt huis, is ook van hem.

Ik betaal mee aan vaste lasten: GWL waterschapsbelastingen en heffingen.
Internet en verzekeringen.

En daarnaast hebben we een gezamenlijk huishoud potje. Voor boodschappen en dergelijke.
In ons geval zijn we samen gaan wonen na verbouwing. En ik had al een groot deel van de inboedel.
Als ik eruit zou gaan zou hij nieuwe meubels en dergelijke moeten kopen haha
Maar dat gebeurt never nooit niet

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:14

Ik zou voorlopig jouw huis en jouw bankrekening helemaal apart houden.Dat is allemaal helemaal niet romantisch.Maar als een relatie uitgaat is het meestal met flinke ruzie en is er weinig meer te bespreken.En probeert de partner die het minste heeft soms te gaan plukken van de rijkere.Dus bescherm jezelf en ga geen constructies aan die nadelig voor jou kunnen gaan uitpakken.Al hoopt iedereen natuurlijk dat de liefde voor altijd is!!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:21

bigone schreef:
Hij heeft nu zelf veel kosten, huur, vaste lasten, levensonderhoud. Ik zou hem gewoon een maandelijkse bijdrage laten betalen voor levensonderhoud en de woning totaal bij jezelf houden. Niks overschrijven op twee namen in de toekomst. Het is toch jouw woning? En dat is geen teken van wantrouwen tov je partner maar meer gewoon je eigen broek ophouden, jij kunt nu in je eentje de lasten dragen dus zou ik dat voor je eigen woning ook blijven doen. En mocht het uitgaan? Ja jammer maar dan hoeft hij niet een stuk van je woning mee als genoegdoening. Wanneer je hem alleen laat bijdragen in het levensonderhoud bvb boodschappen gas water licht internet dan is dat in zijn voordeel, hij heeft veel minder kosten en kan zo veel meer sparen. Dus heft hij zeker een potje mocht het mis gaan, daar hoef jij niet aan mee te betalen.

Eens.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:23

anjali schreef:
Ik zou voorlopig jouw huis en jouw bankrekening helemaal apart houden.Dat is allemaal helemaal niet romantisch.Maar als een relatie uitgaat is het meestal met flinke ruzie en is er weinig meer te bespreken.En probeert de partner die het minste heeft soms te gaan plukken van de rijkere.Dus bescherm jezelf en ga geen constructies aan die nadelig voor jou kunnen gaan uitpakken.Al hoopt iedereen natuurlijk dat de liefde voor altijd is!!

Tja, bij sommige mensen is het glas halfvol en bij anderen niet.

Dit is wel de negatieve benadering.

Wij vonden het juist een teken van liefde en zorgen voor elkaar om het nu te regelen. Dat als je uit elkaar gaat, je elkaar kan houden aan afspraken en daarmee juist gedoe om geld kan voorkomen.

TS, om over na te denken: als je het dan toch goed regelt (wij hebben dit bij de notaris vast laten leggen), kijk dan gelijk naar een testament.
Als je vriend straks bij jou woont en er gebeurt iets, wil je dan dat het huis naar hem gaat? Of vind je het prima dat het huis dan van je ouders/erfgenamen wordt en je vriend er uit moet?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:25

Ik heb ook in zo situatie gezeten. Mijn vriend betaalde gewoon tijdelijk zijn huur en ik gewoon mijn hyptoheek. Abonomenten enz had hij wel stopgezet maar wel gewoon zijn huur betaald. Na 2-3 maanden had hij zoiets van het voelt nog steeds goed, dus huur op gezecht (bedoeling was langer zijn huur huisje aan te houden maar voelde gewoon goed, en hij was al meer bij mij dan bij hem)

Boodschappen e.d deelde we wel de kosten.
Wel hebben we een samenlevings contract. Wel staan we beide voor 10€ ingeschreven bij woningsnet mocht het mis gaan dat je via die weg een woning kan krijgen.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:26

Sorry, maar ik verbaas me best wel over wat ik lees qua potjes geld meekrijgen wanneer het uit gaat / nu al sparen voor als het uit gaat. Zo wil je toch niet beginnen aan een nieuw hoofdstuk samen? Niet dat ik compleet naïef ben. Ik snap dat je dingen graag wel geregeld wilt hebben, maar ik vind het wel raar als je vriend niet / minder meebetaalt aan het dak wat hij boven zijn hoofd krijgt. Behalve als de inkomens heel scheef verdeeld zijn, maar daar ga ik nu even niet vanuit.

Wat je eventueel zou kunnen afspreken is dat je vriend het eerste jaar bijvoorbeeld nog niet meebetaald aan het huis en je de overige lasten wel deelt (water, licht, gas, internet, gemeentelijke belastingen enzo) en het geld wat hij daarmee bespaard op een rekening zet voor zichzelf apart just in case. Daarna zou ik alle kosten gewoon splitsen. Dus ook dat je vriend meebetaalt aan je hypotheek. Niet dat hij bij een break-up uitgekocht moet worden / recht heeft op de overwaarde, maar zie het meer als huur. Hij bouwt nu ook niks op en hij dekt zich al in voor een break-up door huurhuis aan te houden en door dan 6 - 9 maanden gespaard te hebben. Als je dat wilt, gewoon de rekeningen verder apart houden en dan staat het hem vrij nog meer te sparen voor als het uit gaat, maar dat is dan zijn eigen pakkie an.

Ik snap heus wel dat hij geen probleem wilt hebben als het allemaal verkeerd gaat, maar ik zou focussen op wat hij hier allemaal aan heeft als het WEL goed gaat. Ik neem aan dat jij straks ook de evt overwaarde op je huis steekt in een nieuw (gezamenlijk) huis.

Mijn vriend en ik hebben toen ik bij hem introk (moest studentenkamer uit) al het geld op 1 hoop gegooid. Ik betaalde dus ook gewoon mee, maar verdiende wel (best wat) minder dan mijn vriend. We sparen gewoon gezamenlijk en als ik iets duurs voor mezelf zou willen hebben, moet ik dat overleggen. Paard naar de kliniek betaalt mijn vriend dus in feite ook aan mee. Of je zou het zo moeten zien dat ik paard altijd zelf betaal, maar minder meebetaal aan huis / eten / vakantie etc.
Soms vind ik het wel eens irritant dat ik geen "eigen" geld heb, maar het geeft wel veel rust. Als we op vakantie willen hoef ik niet bij hem te lenen of andersom wanneer de een meer spaargeld heeft dan de ander. Ik realiseer me wel dat veel beginnende koppels het niet zo doen hoor, maar voor ons werkt dit wel. Ik geef het maar mee om even een ander scenario te schetsen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:28

Je moet gewoon voorbereid zijn op wat kan gaan komen.

Niet doemdenken. En niet je kop in het zand steken van dat overkomt mij niet.

Gewoon goed regelen voor het geval dat.

Relaties kunnen nu eenmaal eindigen. Ook bij mensen die dat helemaal niet verwachten (wie deed dat wel).

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 13:36

MarliesV schreef:
Wij hebben dit bij de notaris is een samenlevingscontract vastgelegd.

We betalen 50/50 aan de kosten van het leven samen. Daarbij blijft bij einde relatie de woning van mijn partner en krijg ik de helft van de opgebouwde waarde van het aflossing lsdeel mee.

Dus stel we lossen 500 per maand af in totaal, dan krijg ik per samenwoon maand 250 euro mee als we uit elkaar gaan.
Mijn vriend moet dan wel misschien tijdelijk daar een lening voor afsluiten of de hypotheek ophogen, maar de waarde van de woning stijgt alleen maar dus dat is geen probleem.

Daarnaast heb ik met de bouw geïnvesteerd en is dit bedrag ook apart beschreven, gaan we na een bepaalde tijd uit elkaar, dan komt dit te vervallen (soort verjaring in gebruik)

Dit klinkt ook als een goed idee! Alleen wil ik voorkomen dat ik voor mijn gevoel een potje moet gaan aanleggen, mocht hij besluiten bij me weg te gaan. Maar hypotheek ophogen zou geen probleem moeten zijn, ik heb ook flink wat overwaarde. Enige nadeel vind ik dan alleen dat hij nu in principe natuurlijk ook geld 'weggooit' omdat hij huurt, maar hij kan niet met lege handen op straat komen te staan.

@Bigone : de woning komt ook zeker niet op zijn naam te staan, daar ben ik heel standvastig in. Liefst later ook niet, maar pas wanneer we over bijvoorbeeld 5 jaar wat samen kopen. Aangezien overschrijven ook overdrachtsbelasting kost schieten we er sowieso niet veel mee op vind ik zelf.

@Troi / @Speurneusc: Hij heeft niks in de zin van: geen geld (behalve wat hij zelf spaart), geen woning, geen spullen etc. Hij zou alles van z'n huidige woning moeten verkopen. Ook spullen met emotionele waarde, dus dat vindt hij lastig. Daarnaast wonen we een half uur rijden van elkaar, hij komt ook in een totaal nieuwe leefomgeving te wonen dus in die zin offert hij heel veel op om bij mij te komen wonen.

@Bonna: Ben wel bang dat het op een gegeven moment gaat wringen dat de kosten niet redelijk 50/50 verdeeld zijn. Ik wil namelijk nog best wat geld in dit huis investeren. Voelt niet fijn dat hij dan veel kan sparen en ik alles in m'n huis stop.

@Miccamaaike / @MarliesV: Erven heb ik nog niet eens over na gedacht, ga ik me nog in verdiepen. Ik vind onze relatie op dit moment nog te kort om hem het gehele huis te geven mocht ik overlijden. Ik heb wel gelezen over een verblijfbeding.

@Anjali: Ik heb op het moment een bankrekening privé en een bankrekening voor de vaste lasten en boodschappen etc. Hij zou die laatste bankrekening dan ook delen. Werkte ook perfect met m'n ex: zo hou je een privé deel en heb je gezamenlijk ook een rekening lopen waar je ieder maandelijks een bedrag op stort.

(Huur)woning is in deze tijd inderdaad niet zo snel te vinden. Bij nood zou hij natuurlijk altijd bij vrienden/familie terecht kunnen, maar ik snap hem ook wel dat je daar niet naar terug wilt en al helemaal niet voor langere tijd.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:36

Hij is degene die het grootste risico loopt.

Want aan een huurhuis komen is écht drama.
Ik kan het weten, ik heb zo ongeveer in die situatie gezeten bijna 6 jaar geleden.
(Koophuis van mijn ex, t ging uit na 15!! jaar en ik stond op straat. Bijna letterlijk)

En nog altijd heb ik geen huurwoning, nog altijd ten mínste 180 mensen voor mij, op iedere woning. En ik sta als woningzoekende ingeschreven bij 3 of 4 heel grote woningbouwstichtingen.

(Ik los het dus al bijna 6 jaar anders op, net op de grens van wat mag/niet mag in NL)

Maar dat hij risico loopt is dus gewoon echt waar.
Zijn huurhuis aanhouden is een optie, maar op de lange termijn eigenlijk niet echt. En onderhuur mag eigenlijk bijna nergens.

Ik moet zeggen dat ik zo even geen praktische oplossing weet, eerlijk gezegd.