In het kader van 'bokt weet vaak raad', ben ik op zoek naar ervaringen en tips van mensen.
Ik heb meerdere topics gevonden over samenwonen, maar nét niet met de informatie die ik zoek.
De situatie is als volgt:
Ik ben op dit moment al een tijdje samen met m'n vriend en het lijkt ons leuk om over een paar maanden te gaan samenwonen. Hij heeft een huurwoning en ik een koopwoning, het is daarom ook logisch dat hij bij mij intrekt en dit hebben we dan ook besloten.
Echter wil (met name hij) graag een soort back-up plan hebben mocht de relatie uitgaan. Niet dat er twijfels zijn, maar je weet simpelweg maar nooit wat er kan gebeuren. Op het moment dat de relatie uitgaat heb ik niet zo'n probleem. Hij staat dan echter alleen op straat met geen onderkomen en bezittingen.
Zijn er bokkers die in een soortgelijke situatie hebben gezeten en een plan hebben bedacht zodat er een soort (financiële) back-up is?
Uiteraard gaan we deze afspraken laten vastleggen in een samenlevingscontract. Hij blijft zijn huurwoning waarschijnlijk nog wel 3-6 maanden aanhouden op het moment dat we gaan samenwonen. Ik vind het geen optie mijn huis op zijn naam te laten overschrijven, dat gebeurd ten minste het eerste jaar dat we samenwonen niet. Ik heb net een scheiding achter de rug met uitkopen van partner etc. dus dat risico op gedoe wil ik echt niet weer hebben. Daarbij zit er ook een hoge meerwaarde op de woning.
Een plan van mij was eerst dat hij niet zou meebetalen aan de hypotheek, maar dat hij in plaats daarvan dat geld opzij zou zetten. Mocht het uitgaan heeft hij z'n eigen geld en mochten we bij elkaar blijven dan steken we dit in een nieuw huis over 5 jaar. Een ander plan was dat ik hem een x bedrag zou meegeven om hem op weg te helpen op het moment dat de relatie strand. Alleen bij beide scenario's krijg je een beetje dat je een 'uitelkaargaan'-potje gaat aanleggen en daar willen we helemaal niet mee bezig zijn. We vinden dat dit een commitment is die je beide aangaat en dat we daarom samen wat willen regelen mocht het uit gaan.
Tot nu toe heb ik als plan bedacht dat we gezamenlijk een x bedrag per maand sparen. Mocht het uitgaan verdelen we die spaarpot. Nadeel is alleen dat als de relatie snel eindigt er nog niet zoveel gespaard is. Als we ooit een nieuw huis kopen dan kan dit potje meegaan. Dit lijkt me tot nu toe de gunstigste oplossing voor beide.
Ik ben benieuwd naar eventuele andere ideeën of ervaringen.