WW uitkering aanvragen maar ingewikkelde situatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Soepblik

WW uitkering aanvragen maar ingewikkelde situatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 09:56

(weet niet of dit goed staat)

Goedemorgen!

Ik heb een vraagje waar ik al over heb gebeld met het UWV, maar de persoon die me hielp wist het eigenlijk ook niet dus daar hadden we helemaal niets aan.

Mijn contract loopt eind juni af nadat ik een half jaar fulltime gewerkt heb. Ik ga namelijk in september weer studeren en heb dan weer een studielening bij DUO, en daarbovenop heb ik al een volgende baan geregeld voor drie dagen in de week die dan ook start. Maarja, dan heb je natuurlijk Juli en Augustus waar ik ook rond moet komen. En ik weet niet of dat lukt.

Iedereen zei dus: WW uitkering aanvragen; daar heb je gewoon recht op. Maar daar zitten wel plichten aan vast zoals solliciteren. Dus ik bellen van: ik wil best solliciteren, maar dan zou ik solliciteren voor precies een maand werk en er is geen werknemer die daar zin in heeft. Dan zou ik starten bij een baan en moet ik direct weer stoppen. Het is echt geen onwil, maar dat heeft dus gewoon geen zin.

Weet iemand hoe dit zit? En ook hoe het zit als je in januari al een vakantie hebt geregeld die precies in die maand valt? Ik vind dat het zo'n heel naar gevoel krijgt en dat het lijkt alsof ik op "gratis geld" uit ben, maar ik kom gewoon niet rond en kan m'n huur niet betalen haha. Onhandig geregeld, maar zo is de situatie nu even helaas.

Kidde

Re: WW uitkering aanvragen maar ingewikkelde situatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 10:00

In de horeca staan ze nu te springen om personeel. Is dat geen mogelijkheid voor tijdelijk?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 10:00

Juli en augustus zijn altijd topdrukte qua seizoenswerk. Zeker in de horeca ed. zitten ze echt om mensen te springen, maar ook in andere sectoren. Ik denk dat als je een willekeurig uitzendbureau binnenloopt dat je zo aan de slag kunt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 10:01

Idd, de horeca! Daar kun je echt zo aan de slag, ook al is het desnoods maar voor heel even!

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 10:02

Dat is wel een goeie! :) Ga ik daar even naar kijken. Alleen zit ik dan nog met die vakantie; die valt bijna in de hele maand juli. Hoe werkt dat?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 10:03

Je moet inderdaad solliciteren en beschikbaar zijn voor werk. Daar voldoe je wel aan, dat geen werkgever met je in zee zou willen gaan is natuurlijk niet perse waar, denk bijv. aan seizoenswerk. Bovendien maakt dat ook niet zoveel uit voor de uitkering zelf. Je moet hem wel stopzetten als je gaat studeren.

Je krijgt ook vakantiedagen tijdens ww uitkering, maar dat zal vermoedelijk niet genoeg zijn. Dus dan zou je in overleg moeten wat wel/niet kan.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 10:07

Nou, volgens mij voldoe je daar niet aan. Want je bent niet beschikbaar voor werk want je bent op vakantie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 10:08

Je zal beschikbaar moeten zijn voor werk dus dan kan je niet op vakantie nee althans niet de hele maand. Dat lijkt me ook wel logisch. In de WW heb je recht op 20 vakantie dagen per jaar voor 1 maand is dat dan 1,5 dag.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-06-21 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 10:09

Kan je niet al met die baan voor 3 dagen in de week beginnen en dan zo je vakantie vast opbouwen?

Of redt je het dan nog niet?

Ww aanvragen, gaan werken in de horeca, allemaal mooi, maar het zorgt niet voor die vakantie overbrugging, je bouwt in een maand nooit zoveel op, dat dat lukt.

Heb je geen vakantiegeld uitgekeerd gekregen van het laatste half jaar om je vakantie te overbruggen?

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 10:10

Je kan gewoon ww aanvragen. Je moet 4 sollicitaties per maand doen en invoeren in mij UWV. Deze kan je ook in week 1 van juli doen. Of in de laatste week. Maakt niet uit :)

Daarnaast kan je ook aangeven dat je met vakantie gaat.
Ik zou je situatie niet zo specifiek maken, gewoon ww aanvragen. Kijken of er nog invalwerk is ergens voor augustus. En verder gewoon aan je sollicitatieplicht voldoen en het is zo september!

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 10:12

Spenk schreef:
Je zal beschikbaar moeten zijn voor werk dus dan kan je niet op vakantie nee althans niet de hele maand. Dat lijkt me ook wel logisch. In de WW heb je recht op 20 vakantie dagen per jaar voor 1 maand is dat dan 1,5 dag.

Dat snap ik ook zeker, maar de vakantie is al geboekt.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 10:13

Is het dan niet zo dat je in je huidige baan je opbouw van vakantieuren kunt gebruiken en daarvan even kunt overbruggen? Anders zou het ook dubbelop zijn en zou iedereen in juli een maand 'gratis' op vakantie kunnen, terwijl je je opgebouwde uren op kunt sparen.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 10:14

Oscar schreef:
Is het dan niet zo dat je in je huidige baan je opbouw van vakantieuren kunt gebruiken en daarvan even kunt overbruggen? Anders zou het ook dubbelop zijn en zou iedereen in juli een maand 'gratis' op vakantie kunnen, terwijl je je opgebouwde uren op kunt sparen.

Ja nee dat snap ik ook zeker. Vandaar dat ik de vraag stel, haha. Ik wist niet dat vakantiedagen die je niet hebt gebruikt worden uitbetaald, daar ga ik even achteraan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 10:14

Dit staat bij de UWV over vakantie.

Het aantal vakantiedagen hangt af van uw situatie en het moment waarop uw uitkering begint:

U heeft recht op maximaal 20 vakantiedagen per jaar. Begint uw uitkering na 1 januari? Dan berekenen we uw vakantiedagen naar verhouding. Bijvoorbeeld: begint uw uitkering op 1 oktober? Dan krijgt u dat jaar voor 3 maanden een uitkering. U heeft dan recht op 5 vakantiedagen.
Met de Rekenhulp Vakantiedagen WW berekent u zelf hoeveel vakantiedagen u heeft. Gebruik bij het invullen van de rekenhulp onze brief met alle gegevens over uw uitkering. Met die gegevens berekent de rekenhulp hoeveel vakantiedagen u heeft.
Gaat u langer met vakantie dan waar u recht op heeft? Dan krijgt u over die dagen geen uitkering en heeft u wel sollicitatieplicht.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 10:17

Gewoon ww aanvragen, en vier sollicitaties sturen. Als je niet jezelf te interessant maakt voor een werkgever, of solliciteer op iets dat net niet aansluit. Grote kans dat je wordt afgewezen voor de functie.... Maar dan kun je wel gewoon met vakantie en daar ook niet teveel over zeggen.

Niet te moeilijk doen/denken.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 10:19

Soepblik schreef:
Oscar schreef:

Ja nee dat snap ik ook zeker. Vandaar dat ik de vraag stel, haha. Ik wist niet dat vakantiedagen die je niet hebt gebruikt worden uitbetaald, daar ga ik even achteraan!

Hou er wel rekening mee dat je de uitbetaling van niet gebruikt verlofsaldo niet netto krijgt! Volgens mij valt dit onder het bijzondere belastingtarief.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 10:23

Voldoe je sowieso aan de norm om WW aan te vragen? Houd er wel rekening mee dat als je WW kan aanvragen dit best lang kan duren zeker nu in de corona tijd(het is geen smoes maar het is gewoon een groot zooitje bij het uwv nu)

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 10:24

silvericathy schreef:
Gewoon ww aanvragen, en vier sollicitaties sturen. Als je niet jezelf te interessant maakt voor een werkgever, of solliciteer op iets dat net niet aansluit. Grote kans dat je wordt afgewezen voor de functie.... Maar dan kun je wel gewoon met vakantie en daar ook niet teveel over zeggen.

Niet te moeilijk doen/denken.

je kan het aanvragen, maar er is een reden dat je niet (een té groot deel) in het buitenland mag zijn tijdens je WW. Als ze erachter komen dat je dan gewoon weg bent kan dat best nadelig uitpakken.

Mijn tip zou zijn: overbrug je vakantiemaand (want daar heb je geld voor opzijgelegd om ook je huur naast te kunnen betalen?) en doe in de laatste maand seizoenswerk. Zoals bijvoorbeeld horeca, schoonmaakwerk, in de zorg. Vooral die laatste twee zoeken ze ook mensen die juist in de vakantieperiode willen werken zodat de eigen medewerkers op vakantie kunnen. :)

Als laatste, als je gaat studeren kan je ook ook van te voren al studifinanciering lenen. Misschien dat dat voor één maand een oplossing is?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 10:29

purny schreef:
Voldoe je sowieso aan de norm om WW aan te vragen? Houd er wel rekening mee dat als je WW kan aanvragen dit best lang kan duren zeker nu in de corona tijd(het is geen smoes maar het is gewoon een groot zooitje bij het uwv nu)

Die ervaring heb ik niet, zelf binnen 3 dagen bericht en een goede vriendin binnen 5 dagen.
Online aanvragen en dan was het hier zo geregeld.

Om het nu te laten omdat het misschien wat langer kan duren, dat zou ik niet doen. Als je er recht op hebt, aanvragen!

Zou ondertussen wel kijken of je in mei vakantiegeld uitbetaald hebt gehad en of je nog uitbetaling krijgt van niet opgenomen vakantiedagen. Als je op die manier je vakantie kan overbruggen dan is dat alleen maar mooi meegenomen.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 10:38

MarliesV schreef:
purny schreef:

Die ervaring heb ik niet, zelf binnen 3 dagen bericht en een goede vriendin binnen 5 dagen.
Online aanvragen en dan was het hier zo geregeld.

Om het nu te laten omdat het misschien wat langer kan duren, dat zou ik niet doen. Als je er recht op hebt, aanvragen!

Zou ondertussen wel kijken of je in mei vakantiegeld uitbetaald hebt gehad en of je nog uitbetaling krijgt van niet opgenomen vakantiedagen. Als je op die manier je vakantie kan overbruggen dan is dat alleen maar mooi meegenomen.

Yes, doe ik dat! En zou ik dan enkel voor augustus WW moeten aanvragen? Zegmaar aanvragen en ook meteen weer stopzetten?

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 10:38

Het UWV is eigenlijk heel duidelijk in dit soort situaties (Zelf ook gehad dat mijn ene contract afliep op 1 december en de nieuwe zou starten op 1 januari en een vakantie gepland in die maand).
Wil je WW, moet je deze aanvragen, ook al heb je al een nieuw contract/studie oid moet je alsnog voldoen aan de sollicitatieplicht in de periode van je uitkering. Dus 4x per maand een sollicitatie/netwerkgesprek/arbeidsvoorwaardengesprek(telt ook)/inhoudelijk contact met oude of nieuwe werkgever. Ga je op vakantie en heb je hiervoor niet voldoende WW-vakantie dagen gespaard, dan moet je dit aangeven en krijg je voor die periode geen WW (muv die paar vakantie dagen).
Let er wel op dat je de eerste 6 maanden van je WW mag solliciteren op je eigen niveau (dus je hoeft niet op ieder supermarkt baantje te solliciteren als je een bachelor degree hebt bijvoorbeeld). Hoe je dat kostentechnisch gaat doen in die periode... dat is je eigen 'pakkie an'. Heb je meer geld nodig dan je WW biedt dan moet je toch een baantje regelen voor die ene maand dat je nog wel kunt werken.
Maar het is dus niet het geval dat je zomaar gratis op vakantie kunt in zo een periode. Daarvoor moet je vrij nemen. En het UWV heeft een hoop teams actief op dit soort fraude, dus mijn advies zou zijn om binnen de regels de boel rond te krijgen.

Succes!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:40

Soepblik schreef:
Yes, doe ik dat! En zou ik dan enkel voor augustus WW moeten aanvragen? Zegmaar aanvragen en ook meteen weer stopzetten?

Dat kan wel maar als je niet binnen 1 week na je laatste werkdag WW aanvraagt wordt je uitkering lager.
Citaat:
Vraag een WW-uitkering wel tot uiterlijk 1 week na uw laatste werkdag aan. Voor het aanvragen van een WW-uitkering heeft u een DigiD-inlogcode nodig. Heeft u nog geen DigiD? Houd er dan rekening mee dat de aanvraag van een DigiD 5 dagen kan duren.

Citaat:
Wat gebeurt er als ik te laat een WW-uitkering aanvraag?
Vraagt u een WW-uitkering later dan 1 week na uw laatste werkdag aan? Dan krijgt u tijdelijk een lagere uitkering.

Ook ben je verplicht te solliciteren op vacatures die zij toesturen:
Citaat:
Heeft u geen afspraken gemaakt over het aantal sollicitaties? Zorg dan dat u minimaal 4 keer per 4 weken solliciteert. U bent ook verplicht te solliciteren op de vacatures die uw adviseur werk u toestuurt.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:28

Wij zoeken nog heel veel vakantie krachten in de huishoudelijke verzorging. Horeca zit ook hoog inderdaad. Er is vast wat op te vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:40

Voordat je een hele berg overhoop ga halen ga eerst eens rekenen hoeveel WW je gaat krijgen en hoelang.

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:13

Je hebt dus nog een maand de tijd om werk te regelen voor juli en augustus.
Ik zou zeggen; steek liever je tijd in sollicitaties dan in het uitzoeken van een uitkering.

Op vakantie gaan is een luxe-artikel. Mocht je niet rondkomen als je die weken niet kan werken, dan kan je dus niet op vakantie.
Het uitbetalen van vakantie-uren kan je wellicht helpen. Of het naar voren trekken van je werk wat in september start?

Veel wijsheid en succes