"Wegwerpauto"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fillis

"Wegwerpauto"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 22:20

Beetje een gekke titel misschien, maar ik kon niks anders verzinnen :+

Tot eind vorig jaar had ik een autootje (Seat Ibiza uit 2003), maar bij de APK eind oktober kwam naar voren dat hem repareren/erdoor krijgen meer zou kosten dan de dagwaarde, dus heb ik de auto vaarwel gezegd. Ik gebruikte hem na mijn studie voornamelijk voor korte afstanden en hij heeft maar 185dkm gelopen :') Die korte afstanden kon ik in principe ook per fiets, dus geen nieuwe auto weer gekocht, had er ook geen budget voor.

Helaas is mijn werksituatie veranderd waardoor ik eigenlijk wel echt een auto nodig heb. Soms moet ik zelf naar locatie toe, soms ga ik samen met een collega in een bedrijfsbus. Probleem met name is dat ik een zware gereedschapskoffer mee moet zeulen en daarnaast meerdere PBM's nodig heb, die ik niet per fiets kan vervoeren en op de zaak of op locatie niet veilig kan achterlaten.

1 probleem: ik heb nauwelijks budget voor initiële aanschaf. Denk prijscategorie tot €1000.

Nu is er met zulke autootjes altijd wel íets mis, dus mijn eisen heb ik beperkt tot de volgende:

- laagste gewichtsklasse i.v.m. wegenbelasting
- 1 jaar APK geldig (om en nabij, voor 10 maanden laat ik hem niet staan zeg maar)
- moet 1 jaar kunnen blijven rijden zonder reparaties, daarna mag hij naar de sloop (vandaar "wegwerpauto" :o )
- +/- 10.000km per jaar, over zowel korte (5-10km) als ietsjes langere (10-50km, bij uitzondering tot 150km) ritjes per dag

Ik heb geen eisen vwb. luxe, uiterlijk, interieur enz. Ik vind het totaal niet interessant hoe hij eruit ziet: de technische staat is het belangrijkst, hij moet gewoon rijden. In deze prijsklasse is het mij niet waard om onderhoud of reparatie te doen.

Probleem is dat er in deze prijsklasse echt heel veel occasions staan, en mijn meekijkpersoon met verstand van autotechniek heeft maar beperkt de tijd. Ik wil dus graag advertenties gaan filteren, maar ik vind dat retelastig: je zit altijd al aan een hoge km-stand, mij is verteld dat merk/model in deze klasse qua betrouwbaarheid niets meer uitmaakt, enz.

Waar doe ik goed aan? Waar kan ik op filteren? Toch een max km-stand? Alleen auto's met vervangen distributieriem? Enz?

Welke technische mankementen zijn wel een aanvaardbaar risico? Bijvoorbeeld gisteren bij een auto wezen kijken maar volgens meekijkpersoon had deze auto water in de olie = koppakking kapot = onaanvaardbaar risico want (te) dure reparatie. Erg jammer, want verder was het een prima auto geweest. Maar opnieuw, in deze prijsklasse zal er altijd wel iets te vinden zijn...

Ik ben op zoek naar ervaringsdeskundigen, die ook uit nood een goedkoop autootje hebben gekocht. Welk merk/model hebben jullie voor gekozen, heb je daar je beoogde tijd of aantal km's mee kunnen rijden zonder noemenswaardige kosten, enz?

Muiz
Moderator Algemeen

Re: "Wegwerpauto"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 22:24

Mijn ouders hebben in de afgelopen 25 jaar 3 Toyota Starlets er doorheen gedraaid. Allemaal gekocht voor €500/1000 als sloop auto voor ritjes met de honden naar het bos en ze hebben het allemaal járen lang gedaan. De beste bijna 15 jaar, de tweede is door iemand anders aan poeiers gereden en de derde zijn ze nu mee bezig. Reperaties van meer dan 200 kan niet uit dus gebeuren niet maar ze blijven apk veilig en lopen als een trein.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 22:25

een oude ford ka?
was ook mijn eerste auto.
jaar in gereden en daarna werd hij total loss gereden door iemand achterop :+
Maar die rijden prima, zijn niet duur voor wat ik me kan herinneren aan wegenbelasting.
+ handig met parkeren +:)+

O ja en ik lees nu hierboven.
Deze auto kwam inderdaad van de sloop :j
Laatst bijgewerkt door lovelyfiefy op 20-05-21 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 22:25

:D Heb jaren zo gereden.

Heb je iemand in je kennissenkring die een beetje verstand heeft van auto's? Want dan kun je die het best een opdracht geven.

Mijn beste aankoop was een Smart for 2 van 1000 euro. Nog 6 (!) jaar mee gereden, met 1 x pj keuring en kleine beurt...

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 22:37

Ik heb niet zo veel verstand van auto's, maar afgelopen december een Peugeot 106 uit '98 voor 500 gekocht, APK was destijds nog 10 maanden geldig. Auto had nog maar 140.000 op de teller staan. Auto is wat ouder, deur klemt een beetje, centrale vergrendeling doet soms interessant, maar verder heb ik er nog geen problemen van ondervonden.

Anyway, mijn huisgenoot had een neef en die werkte in een autogarage. Een collega van hem ging met pensioen en wilde daarom zijn tweede auto('tje) verkopen zonder al te veel gedoe met allerlei kijkers. Zo kwam ik via via bij deze auto terecht.

Waarschijnlijk meer een mazzel-situatie dan gemakkelijk te vinden, maar wellicht ken jij mensen in je omgeving die contacten hebben waar je wat lijntjes kunt uitgooien?
Dit type verkoop is in mijn ogen betrouwbaarder dan via de meer formele weg, maar je moet maar net geluk hebben ook.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 22:38

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald, adverteren is alleen toegestaan op de Bokt Markt.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 23:05

Mijn zoon heeft voor €300 een prima Daihatsu Cuore gekocht voor de winter zodat zijn cabrio in de winter in de schuur kan blijven en groot onderhoud kan krijgen.
Nu is hij een techneut die alles zelf kan en doet.
Je moet er een beetje geluk mee hebben.

Een tip: blijf uit de buurt van Apeldoorn daar zitten veel handelaren in rotzooi.
Google is je beste vriend: bedrijfsnaam met woorden als ervaring/klachten/opgelicht en je komt veel aan de weet over een autobedrijf.
Adres is ook een goede, dan zie je al snel of er vaak gewisseld wordt van bedrijfsnaam, eendagsvliegen.
Bij de RDW op de website ovi kan je de geschiedenis van de auto zien op kenteken. Let op aantal eigenaren, km stand logisch, APK datum.

Zaken als distributieriem kan je vinden door merk/ type /bouwjaar en distributieriem te Googlen ANWB/Autotrader geven veel goede info en je kan ook altijd een merkdealer bellen voor algemene info over merk/type.

Oh en wij komen zelf uit Apeldoorn maar goedkope auto kopen wij liever elders in het land.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 23:05

Suzuki Alto is hier erg voor geschikt! Staan bekend om 'onverwoestbaar' te zijn

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 23:27

Bedankt tot dusver! Ik ga even verder op snor. Ik zit in de regio Twente dus als iemand daar goede danwel slechte ervaringen heeft met bijv. handelaren/garages hoor ik het graag :+

Ik heb iemand die met mij mee kan kijken, maar die persoon heeft niet uren en dagen de tijd, dus ik moet de beste prijs/kwaliteitadvertenties eruit pikken en dat vind ik erg lastig. Zoals die persoon al zei "technische staat kan je niet beoordelen op een foto", dus ik vind het moeilijk te kiezen waar ik een proefrit wil maken en welke ik sowieso laat staan... hoe filter ik tussen alle advertenties?! Toch maar wachten op een Japanner van bovenstaande merken/types?

Is het beter om te kijken bij particulieren dan bij handelaren of andersom? (En ja, in deze klasse kom je toch bij de handelaren terecht, de gemiddelde "buurtgarage" start een keer bij €2500 en dealers nog hoger... het louche circuit blijft over := :') )

Mijn netwerk is vrij beperkt, dus via via iets vinden gaat 'm niet worden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 23:32

Heb je dit al eens besproken met je werkgever? Is een bedrijfsauto een optie?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 23:39

Fillis schreef:
Bedankt tot dusver! Ik ga even verder op snor. Ik zit in de regio Twente dus als iemand daar goede danwel slechte ervaringen heeft met bijv. handelaren/garages hoor ik het graag :+

Ik heb iemand die met mij mee kan kijken, maar die persoon heeft niet uren en dagen de tijd, dus ik moet de beste prijs/kwaliteitadvertenties eruit pikken en dat vind ik erg lastig. Zoals die persoon al zei "technische staat kan je niet beoordelen op een foto", dus ik vind het moeilijk te kiezen waar ik een proefrit wil maken en welke ik sowieso laat staan... hoe filter ik tussen alle advertenties?! Toch maar wachten op een Japanner van bovenstaande merken/types?

Is het beter om te kijken bij particulieren dan bij handelaren of andersom? (En ja, in deze klasse kom je toch bij de handelaren terecht, de gemiddelde "buurtgarage" start een keer bij €2500 en dealers nog hoger... het louche circuit blijft over := :') )

Mijn netwerk is vrij beperkt, dus via via iets vinden gaat 'm niet worden.

Het voorwerk wat jij kan doen is zoveel mogelijk info verzamelen nav advertenties. Tijd voor nemen en auto’s napluizen op internet. Dan zul je zien dat er heel veel sowieso afvalt wat jij denkt dat wat zou kunnen zijn stuur je door naar de kennis, dan maak je samen een lijstje met een paar auto’s en plus en minpunten en kies je waar je gaat kijken.
Behalve handelaren kan je soms ook heel goed slagen bij een particulier.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 23:49

Gewoon bovenstaande tekst op facebook/insta / whatever knallen?
Gemiddelde louche handelaar zal niet de moeite nemen om daar op te reageren gok ik, en wie weet wat er in jouw online vriendengroep aan wergwerp auto's rondzwerft

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 00:20

Hier hetzelfde voor gehad. Iemand die meeging met verstand van en ok het voorwerk gedaan.
Veel auto's heb ik laten staan op wat er in voorgaande jaren uit de apk kwam.
Als ik elk jaar of terugkomende problemen zag of grote problemen dan liet ik hem staan. Nou had ik wel het voordeel of nadeel dat ik automaat zoek. Als ik mijn zoekeisen invulde ging het van 3500 auto's naar 80 zodra ik op automaat zocht.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 00:28

Na het behalen van mijn rijbewijs begon ik in een ‘wegwerpauto’. Een suzuki swift, weegt niks, trekt nog leuk op en zijn grappige wagentjes om te zien. Mijn voorkeur ligt bij een 1.3 motor, dan heb je net wat meer te vertellen dan met een 1.0 motor. Aanschafprijs: €1000. Na om en nabij 8 jaar ging ik hem echt niet meer door de keuring krijgen, dus heb hem naar de sloop gebracht en een andere suzuki swift gekocht, waar ik nu alweer 3 jaar met heel veel plezier in rij.

Nieuwe banden? €170 rondom heb je nieuwe slofjes (moet je wel je garage vragen naar de meest betaalbare band te zoeken). De overige reparaties tussendoor (lek oliefilter, lekke uitlaat, raam ging niet meer dicht, bumper eraf gereden dus moest vervangen, remschrijven en -blokken vervangen) heb ik zelf gerepareerd voor kleine prijs. De techniek van deze auto’s is geen rocketscience zegmaar dus als je een béétje handig bent, kun je die reparaties prima zelf doen, bijv. óók met onderdelen die je van de sloop haalt.
Heb je een brug nodig? (Zoals bij het vervangen van de uitlaat) Deze kan je voor rond de €15 per uur huren bij een doe-het-zelf garage waar ze vaak méga behulpzaam zijn ook. De betreffende uitlaat heb ik toen wel nieuw besteld maar omdat ik er geen werkplaatskosten aan had was ik er €85 voor kwijt totaal (nieuwe uitlaat €70 en een uurtje de brug gehuurd voor €15).

Zo doe ik het met mijn auto’s ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 00:28

Ik heb december in Emmen mijn auto ingeruild voor m'n huidige, kostte me 1500. Mijn peugeot is daar verkocht voor 850 euro. Dus deze garage is zeker niet duur en ik kan je verzekeren dat ze helemaal geen slecht spul verkopen (mijn Peugeot liep als een zonnetje, nooit geen ellende mee gehad. Nieuwe banden netjes uitgelijnd. Etc)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 00:29

Ik heb nu anderhalfjaar een bejaard 206je prima auto kwam makkelijk door de apk. Enkel geen stuurbekrachtiging meer door een of andere lekkage van vloeistof, niet ideaal maar maakt verder niet uit.

We hebben hiervoor een Twingo gehad prima auto, ruim laag in kosten. Verkocht na 3 maanden dus durf niets te zeggen over apk, verkoop was ivm aankoop grotere auto voor trailer ) Maar als je gaat zoeken kan Je wellicht daar op zoeken.

Suzuki alto, ja leuke auto's maat die hele oude bakjes zijn rijp voor de stort.

Advies wat ik van onze garageman gekregen heb is toyota, schijnt altijd goed te zijn?

Verder heb ik geen speciale kennis van auto's maar dit is mijn ervaring.

Succes met de koop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 00:32

Maartje1990 schreef:
Ik heb nu anderhalfjaar een bejaard 206je prima auto kwam makkelijk door de apk. Enkel geen stuurbekrachtiging meer door een of andere lekkage van vloeistof, niet ideaal maar maakt verder niet uit.

We hebben hiervoor een Twingo gehad prima auto, ruim laag in kosten. Verkocht na 3 maanden dus durf niets te zeggen over apk, verkoop was ivm aankoop grotere auto voor trailer ) Maar als je gaat zoeken kan Je wellicht daar op zoeken.

Suzuki alto, ja leuke auto's maat die hele oude bakjes zijn rijp voor de stort.

Advies wat ik van onze garageman gekregen heb is toyota, schijnt altijd goed te zijn?

Verder heb ik geen speciale kennis van auto's maar dit is mijn ervaring.

Succes met de koop!

Ipv toyota zou ik voor Peugeot gaan en dan de wat oudere 206jes.zijn niet duur prima te onderhouden en rijden prima. Heb zelf de 5deurs 1.4 benzine gehad. Was in de maand zo rond de 200/300 euro kwijt aan kosten (reed best veel,zon 600-800km p/week

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 07:39

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/suzuki/m1681232019-te-koop-zeer-leuke-suzuki-alto-1-1l-4-cilinder-4-drs-met-apk.html?previousPage=lr

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/daihatsu/m1700658382-daihatsu-cuore-1-0-12v-azure-3-drs-117-dkm-nw-apk-nap.html?previousPage=lr

Als ik een auto nodig zou hebben nu in jouw regio voor jouw budget zou ik bij deze gaan kijken.

In principe staan Japanners en Koreaners bekend om hun betrouwbaarheid/lange levensduur etc, de Cuore is dan ook een goede om naar te zoeken. Bij Franse en Italiaanse merken zou ik wegblijven, al staan die oude peugeotjes wel goed bekend geloof ik.

Verkijk je niet teveel op de km-stand. Liever een hoge km-stand waarbij een auto veel lange afstanden heeft gereden dan een lage km-stand waarmee veel korte ritjes zijn gereden, dat laatste is een stuk slechter voor een auto.
Laatst bijgewerkt door pumpina op 21-05-21 07:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 07:46

Ik begon in een peugeot 106 en kon die na 3 maanden weggooien.
Daarna in dezelfde categorie een twingo gekocht en daar 4 jaar mee rondgereden. Enige onderhoud eraan in 4 jaar tijd was een nieuwe startmotor en een nieuwe uitlaat. Vooruit: en een setje nieuwe banden, want ik heb er in die tijd zo'n 60/70k mee gereden.

Daarna wederom een twingo, een jaar gereden zonder problemen, toen verkocht ivm lease auto.

Daarna een mazda demio gekocht voor weinig. En dat was de beste koop ooit. Nooit gezeur, comfortabel, licht in gewicht maar wel ruim (flinke kofferbak) en lopen als een zonnetje. 3 jaar mee gereden, toen kwam er onderhoud aan van meer dan de dagwaarde en dat was de moeite niet meer.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 08:02

pumpina schreef:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/suzuki/m1681232019-te-koop-zeer-leuke-suzuki-alto-1-1l-4-cilinder-4-drs-met-apk.html?previousPage=lr

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/daihatsu/m1700658382-daihatsu-cuore-1-0-12v-azure-3-drs-117-dkm-nw-apk-nap.html?previousPage=lr

Als ik een auto nodig zou hebben nu in jouw regio voor jouw budget zou ik bij deze gaan kijken.

In principe staan Japanners en Koreaners bekend om hun betrouwbaarheid/lange levensduur etc, de Cuore is dan ook een goede om naar te zoeken. Bij Franse en Italiaanse merken zou ik wegblijven, al staan die oude peugeotjes wel goed bekend geloof ik.

Verkijk je niet teveel op de km-stand. Liever een hoge km-stand waarbij een auto veel lange afstanden heeft gereden dan een lage km-stand waarmee veel korte ritjes zijn gereden, dat laatste is een stuk slechter voor een auto.

Deze auto roept bij mij vraagtekens op:
Kenteken afgeschermd en dus niet op voorhand na te trekken. Adverteerder zegt particulier te zijn, maar is duidelijk een handelaar, biedt meerdere auto’s aan en beschikt over groene platen. Handelaar is niet erg maar niet zeggen is niet eerlijk. Waarschijnlijk doet hij dit om onder de kopersbescherming uit te komen.

Wat betreft de kilometers heb je in principe gelijk maar die kleine autootjes gaat vaak dit niet voor op. Deze heeft na het vervangen van de distributieriem in 2015 nog geen 40.000 km gereden.

Je mening tav Franse auto’s deel ik wel.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 08:15

Kijk eens of je een anwb mannetje kunt spreken, die weten heel goed wat ze vaak tegen komen aan auto's, dan kun je die in ieder geval laten staan. En waarschijnlijk kunnen ze je ook vertellen wat wel goede auto's zijn.

Ik zou in ieder geval geen ford nemen. Ik heb er 2 gehad en ze hebben allebei de geest gegeven en een hoop reparaties. En schijnbaar roesten ze nogal.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 08:20

Prairy schreef:
Kijk eens of je een anwb mannetje kunt spreken, die weten heel goed wat ze vaak tegen komen aan auto's, dan kun je die in ieder geval laten staan. En waarschijnlijk kunnen ze je ook vertellen wat wel goede auto's zijn.

Ik zou in ieder geval geen ford nemen. Ik heb er 2 gehad en ze hebben allebei de geest gegeven en een hoop reparaties. En schijnbaar roesten ze nogal.

Die ervaring heb ik met mijn Kia gehad. Heeft me in 2 jaar tijd véél geld gekost aan reparaties, en uiteindelijk bestond de auto meer uit roest dan iets anders. Motorisch wel heel fijn overigens: sleutel omdraaien en lopen. Altijd. Maar verder....

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 08:20

Zou zeker als je al niet veel geld hebt geen goedkope auto kopen, vaak is goedkoop duurkoop.
Zelf nog geen 2 jaar geleden een auto van rond de 10.000 gekocht, net paar duizend op de teller en nu al gruwelijke reparatie kosten. En ja gekocht bij erkende garage.
Zou met je werkgever in overleg gaan over de opties, wellicht kun je een auto van de zaak krijgen, of kan hij een veilige opslagplaats regelen voor je spullen, het is tenslotte in belang van het werk.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 08:22

mystery1980 schreef:
Zou zeker als je al niet veel geld hebt geen goedkope auto kopen, vaak is goedkoop duurkoop.
Zelf nog geen 2 jaar geleden een auto van rond de 10.000 gekocht, net paar duizend op de teller en nu al gruwelijke reparatie kosten. En ja gekocht bij erkende garage.
Zou met je werkgever in overleg gaan over de opties, wellicht kun je een auto van de zaak krijgen, of kan hij een veilige opslagplaats regelen voor je spullen, het is tenslotte in belang van het werk.

Pech kun je altijd hebben he...
De grootste ellende heb ik gehad met mijn lease auto. Nieuwe auto. Stond bijna maandelijks bij de garage met dat ding. Collega had hetzelfde merk en model en nergens last van. Ik had duidelijk een 'maandagmorgenmodel' :')

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 08:24

ik rij al járen in een 500-euro bakkie, naast mijn Oldtimer.
Ik koop ze voor rond de 500 euro met een jaar APKen als ze een jaar meegaan best...
mijn Golfje deed het 4 jaar, de Polo deed het 3 jaar nu rij ik een Ka (die nu voor APK moet)
Dus het kan best....
Beetje mazzel moet je hebben, bij de Ka moest al een ruitenwissermotor vervangen worden en met de vorst 2 nieuwe bandjes...