Tot eind vorig jaar had ik een autootje (Seat Ibiza uit 2003), maar bij de APK eind oktober kwam naar voren dat hem repareren/erdoor krijgen meer zou kosten dan de dagwaarde, dus heb ik de auto vaarwel gezegd. Ik gebruikte hem na mijn studie voornamelijk voor korte afstanden en hij heeft maar 185dkm gelopen
Die korte afstanden kon ik in principe ook per fiets, dus geen nieuwe auto weer gekocht, had er ook geen budget voor.Helaas is mijn werksituatie veranderd waardoor ik eigenlijk wel echt een auto nodig heb. Soms moet ik zelf naar locatie toe, soms ga ik samen met een collega in een bedrijfsbus. Probleem met name is dat ik een zware gereedschapskoffer mee moet zeulen en daarnaast meerdere PBM's nodig heb, die ik niet per fiets kan vervoeren en op de zaak of op locatie niet veilig kan achterlaten.
1 probleem: ik heb nauwelijks budget voor initiële aanschaf. Denk prijscategorie tot €1000.
Nu is er met zulke autootjes altijd wel íets mis, dus mijn eisen heb ik beperkt tot de volgende:
- laagste gewichtsklasse i.v.m. wegenbelasting
- 1 jaar APK geldig (om en nabij, voor 10 maanden laat ik hem niet staan zeg maar)
- moet 1 jaar kunnen blijven rijden zonder reparaties, daarna mag hij naar de sloop (vandaar "wegwerpauto"
)- +/- 10.000km per jaar, over zowel korte (5-10km) als ietsjes langere (10-50km, bij uitzondering tot 150km) ritjes per dag
Ik heb geen eisen vwb. luxe, uiterlijk, interieur enz. Ik vind het totaal niet interessant hoe hij eruit ziet: de technische staat is het belangrijkst, hij moet gewoon rijden. In deze prijsklasse is het mij niet waard om onderhoud of reparatie te doen.
Probleem is dat er in deze prijsklasse echt heel veel occasions staan, en mijn meekijkpersoon met verstand van autotechniek heeft maar beperkt de tijd. Ik wil dus graag advertenties gaan filteren, maar ik vind dat retelastig: je zit altijd al aan een hoge km-stand, mij is verteld dat merk/model in deze klasse qua betrouwbaarheid niets meer uitmaakt, enz.
Waar doe ik goed aan? Waar kan ik op filteren? Toch een max km-stand? Alleen auto's met vervangen distributieriem? Enz?
Welke technische mankementen zijn wel een aanvaardbaar risico? Bijvoorbeeld gisteren bij een auto wezen kijken maar volgens meekijkpersoon had deze auto water in de olie = koppakking kapot = onaanvaardbaar risico want (te) dure reparatie. Erg jammer, want verder was het een prima auto geweest. Maar opnieuw, in deze prijsklasse zal er altijd wel iets te vinden zijn...
Ik ben op zoek naar ervaringsdeskundigen, die ook uit nood een goedkoop autootje hebben gekocht. Welk merk/model hebben jullie voor gekozen, heb je daar je beoogde tijd of aantal km's mee kunnen rijden zonder noemenswaardige kosten, enz?
Heb jaren zo gereden.