Mini vaatwassers, ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Mini vaatwassers, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 11:10

Hoi allen :) ik ben aan het kijken voor een kleine vaatwasser, zo'n kleiner tafelmodel die eventueel op het aanrecht kan staan of in een kastje. Zelf heb ik wat aansluiten van zulke dingen betreft 0 ervaring, ik heb dus geen idee waar ik aan begin :') wie heeft er zo eentje? Hoe werkt die van jou, is die aangesloten op het water en de afvoer of doe je dit handmatig vullen en legen? Positieve ervaringen, negatieve ervaringen, hints en tips alles is welkom :D

vevina

Re: Mini vaatwassers, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:12

Ik zag toevallig net een Facebook bericht van de Lidl voorbij komen dat ze die verkopen. Geen water aansluiting nodig maar ik schrok zelf wel van de prijs, €300 uit mijn hoofd.

xxpetraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:14

wij hadden 1, zijn met ons 2een.

wij hebben hem snel weg gedaan, pannen moet je alsnog afwassen omdat ze te veel ruimte innemen(heb vaak 3 a 4 pannen bij een warme maaltijd) dan zijn borden, bestek en kopjes ook zo schoon..

we hebben nu een normaal formaat die dagelijks aan gaat op een snel programma ideaal.
Voor ons echt geen mini meer

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:17

Wij hebben een kleine omdat een normaal formaat niet past in ons keukentje. Ik heb hem op de wasmachine gezet, en dezelfde kraan gebruikt (een splitter op gezet) en dezelfde afvoer; even een extra pijpje er bovenop die twee ingangen heeft en opletten dat de ene de andere niet klem zet ;).
Het is echt fijn voor de kleine dingetjes, maar wat Petra ook zegt is het passen en meten als je meerdere pannen hebt. Wegdoen ga ik hem niet, heb eerder behoefte aan een grotere. Maar dat zijn doelen voor het volgende huis _O-. Dus als je vragen hebt of foto's wil, let me know.

Edit: wij hebben deze in een andere kleur https://www.bcc.nl/keuken/vaatwasser/co ... 2eu/283021

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:21

Ik lees mee. Ik heb er ook wel eens naar gekeken, wij hebben geen plek voor een grote, maar een kleintje voor het bestek en de borden en glazen lijkt me ideaal.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 11:28

Yess meteen reacties :D Ja ze zijn niet per se goedkoop idd, de reden dat ik zo'n kleintje overweeg is ook niet per se de prijs maar zo'n normaal formaat vaatwasser kan ik hier niet kwijt, mijn keuken is niet zo groot maar ook smal, ik heb aan 1 wand 3 keukenkastjes en een tafelmodel koelkast staan (met kookplaat daarop) en dan is het al vol :') mijn vriezer staat bijvoorbeeld al in een andere kamer.

Hebben jullie een idee hoeveel pannen er ongeveer in kunnen, of pastte dat helemaal niet? En wat ik mij ook af vraag, is of grote borden er in passen of dat je dan in de knel komt met de hoogte of diepte van het apparaat.

Reden is omdat ik erg weinig energie heb, het lukt mij al niet altijd om dagelijks af te wassen, ik denk dat ik er al heel blij van word als ik geen omkijken meer heb naar de borden, kopjes en bestek enzo.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:34

Pannen passen er wel in, meestal twee normale kookpannen. Koekenpannen doen wij met de hand. Er passen bij ons ook normale ronde eetborden in. Ik zal straks wel eens een foto maken voor je wat wij er zoal in hebben staan. Als mijn keuken vol is draai ik soms 2 korte programma's achter elkaar. Omdat niet alles er in past. Is een kleine moeite vergeleken met de hele vaat zelf met de hand doen

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:38

Een vriend van mij die alleen is heeft er 1 en is er heel blij mee! Er past nog best wel wat in ook. 1 of 2 pannen past nog wel, grote koekenpan zal je met de hand nog moeten doen.

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:38

Wij hebben een Medion minivaatwasser omdat een gewone niet in de (oude) keuken past.

Wij (2 volwassenen) wassen hier alleen de glazen, kleine bordjes en bestek in, echt grote borden of pannen passen niet.
Werkt heel goed en snel schoon!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:41

Vroeger op kantoor hadden we een mini ding. Altijd drama met doseren van vaatwasmiddel.
Konden alleen glazen en kopjes in. Bestek werd niet goed schoon en de borden waren te groot.
Stond je alsnog je bestek en bord af te wassen. Nou , dan kan je je glas net zo goed meteen ook even afwassen.

In mijn 1e flat had ik er eentje van 45 cm breed, dat was prima met zn 2en. Wij hadden dan wel de volledige hoogte. Pannen konden daar ook gewoon in.
Maar zo'n mini ding zou ik nooit aan beginnen....

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:57

Ik heb er één en kan niet meer zonder! Ik heb ook een kleine en oude keuken en dit is ideaal!

Ik stop er alles in, pannen, borden, glazen en bestek! Soms is het niet helemaal schoon maar dan komt dat vaak omdat het filter verstopt is of omdat ik er echt te veel in gestopt heb! Dat komt niet zo vaak voor en weegt niet op tegen het plezier dat ik er van heb.

Bij mij staat hij in een keuken kastje en is hij aangesloten zoals een normale vaatwasser. Deze aansluiting heb ik laten maken, want die zat nog niet in de keuken.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 12:57

Welk merk en model hebben of hadden jullie? als bepaalde merken of modellen er uit springen in positieve (of juist negatieve zin) dan kan ik dat meenemen in de keuze

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 13:14

Ik heb er ook een gehad. Erg tevreden mee geweest. Ik deed er geen pannen in ik vond dat zonde van de ruimte, liever meer kopjes, glazen of bekers, borden en bestek dan die paar pannen. Inmiddels verhuisd en een andere keuken waar een grote vaatwasser in is maar ik vond die kleine veel fijner.. qua programma's. Machine stond toen op het aanrecht aangesloten op de kraan en afvoer kwam in de kleinere gootsteen uit (dubbele gootsteen).

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 13:24

Mijn alleenstaande moeder heeft een kleinere. Zij heeft spijt dat ze geen normaal formaat heeft. De kleine vaat is net zo snel met de hand gedaan en de grotere past er niet in. Helaas al meer dan een jaar geen last van grote vaat gehad, weinig bezoek in deze tijden :(

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 14:01

Er bestaan ook vaatwassers die een heel stuk smaller zijn dan de normale. Misschien kan je daar wat mee?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 14:04

Ik heb destijds ook naar zo'n kleine vaatwasser gekeken. Maar gezien de verhouding prijs/afmetingen toch gekozen voor een gewone.
Ik heb 2 jaar geleden deze gekocht bij Wehkamp:
https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_b ... 62579.html

Ik ben echt heel blij dat ik een normale heb. Ik ben alleen, en de vaatwasser draait zeker 5x in de week. En als ik een dag heb overgeslagen omdat ik hem niet vol genoeg vond dan puilt die de dag erna uit. En dan kook ik om de dag en heb ik pannen die niet in de vaatwasser mogen....
Maar ik snij vaak 's morgens voor het werk al mijn groenten e.d. Dus heb vaak veel kommetjes en bakjes. En ja, ok, ik pak nu ook sneller gewoon schoon uit de kast omdat ik bestek, bordje of kommetje al in de vaatwasser heb gezet.
Verder gaat nagenoeg alles wat erin mag erin om hem af te vullen: etensbakjes van de poezen, 1x in de week de losse onderdelen van de Senseo, draaiplateau en roosters van de magnetron, mandje van de airfryer.

En ook handig: deze vaatwasser (en andere ongetwijfeld ook) heeft een functie halve belading waarbij die minder water verbruikt.

Ik heb trouwens ook geen plek in de keuken, de vaatwasser staat in de bijkeuken. Daar stond eerst de wasmachine. De wasmachine is na het overlijden van mijn bejaarde paard 2 jaar geleden naar de poetsplaats van het paard verhuisd.
Ofwel: de vaatwasser hoeft niet in de keuken te staan. Misschien heb je een alternatieve plek?
Laatst bijgewerkt door Roodvos op 20-04-21 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 14:06

Wij hebben sinds een paar maanden een Bob!
hij doet het super, onze grote borden passen erin.
Je kan er cassettes bij kopen, maar een gewoon vaatwasblokje werkt ook prima!
https://daan.tech/nl/ontdek-bob/

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 14:16

Ik heb er 1.

De kraan van mijn wasmachine heeft een dubbele kop gekregen, en daar zitten dus zowel wasmachine als vaatwasser op.

De afvoer van de wasmachine heeft een y-vormige dubbele opening gekregen, en daar zitten ze ook beide op.

Zijn alletwee heel kleine klusjes.

Ik heb ze alleen nooit tegelijkertijd aanstaan.
Maar dat zit meer in dat mijn electra dat niet leuk gaat vinden.

Was goed schoon, dus tot daar prima.

Enige echt grote nadeel is dat de indeling van de rekken héél onlogisch is. Borden blijven door de vorm van de rekken bijvoorbeeld erg slecht overeind staan.
En mijn grootste maat borden past er net niet overeind in.

Maar dat zijn echt ontwerpfoutjes in dit heel goedkope model, voor 179 euro nieuw moet ik daar gewoon niet te hard over klagen.

En je leert vanzelf heel handig 'tetrissen' zodat je er toch een hoop inkrijgt dat ook fatsoenlijk blijft staan...

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 14:53

fleurtjeuh schreef:

Zit even de website te lezen, en heb een vraagje. Waar gaat jullie afvoerslang naartoe? Mochten wij zoiets willen moet hij sowieso op de grond komen te staan namelijk..

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 15:03

Ik heb een smalle afwasmachine. Meestal gebruik ik deze 2x per week plus nog een beetje handafwas voor spullen die ik niet in de machine zet (houten snijplank, grote pan.)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 15:22

Ik heb nu een paar maanden een tafelformaat en ik kan echt niet meer zonder. Alles gaat erin hier. Soms duurt het dan 2 wasjes maar hij heeft maar 1,5 uur nodig en alles is perfect schoon. Gebruik ook maar een half tabletje per keer.

Ik heb de inventum vvw5520. 259 euro bij coolblue.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 15:29

Judass schreef:
fleurtjeuh schreef:

Zit even de website te lezen, en heb een vraagje. Waar gaat jullie afvoerslang naartoe? Mochten wij zoiets willen moet hij sowieso op de grond komen te staan namelijk..

Ik heb even 2 foto's gemaakt.
Op de eerste foto heb ik het roostertje waar je water in giet met rood omcirkeld. Geel omcirkeld is het slang gewicht waar de 2e foto ook van is
Afbeelding

Afbeelding
Het slang gewicht is zwaar genoeg om de slang op zijn plek te houden wanneer er water doorheen wordt gepompt. De slang kan je op meerdere manieren erin steken zodat je eigenlijk altijd wel een manier hebt om je slang ergens in te hangen.
Er zitten zoals je ziet ook 2 haakjes aan zodat je hem bijvoorbeeld over de rand van een emmer kunt hangen. De afvoerpomp is sterk genoeg dat hij het water ook wel een stukje omhoog kan pompen om vanaf de grond in een emmer te pompen bijvoorbeeld.

Verdere informatie:
De machine heeft een normaal dagelijks programma van iets meer dan 50 minuten, een eco en een intensieve stand van 90 minuten, een snel programma van 20 minuten dacht ik en een glas programma van volgens mij een kwartier.
Hij gebruikt maximaal 3,8 liter per wasbeurt.
Hij is dus vanaf boven bij te vullen met een kannetje of gieter, maar hij is ook aan te sluiten op een wateraansluiting.
Laatst bijgewerkt door fleurtjeuh op 20-04-21 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 15:35

Ik heb de Scancool SFO2201 bijna 5 jaar geleden gekocht voor €209. Volgens mij is die niet meer te koop, maar ik ben er nog steeds blij mee. Hij staat op mijn aanrecht, ik sluit de aanvoer aan op de kraan en de afvoerslang gaat in de gootsteen. Hiervoor stond ie in de bergkast bovenop mijn wasmachine. Voor 1 persoon is ie prima. Meestal zet ik hem eens in de 2 a 3 dagen aan. Borden en koekenpannen moet ik schuin voorover erin zetten, maar alles past erin.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 16:29

Zo ontzettend bedankt voor jullie reacties, informatie en de foto's!
Die Bob daar word ik wel heel hebberig van, hij kost wat maar hij ziet er wel erg leuk uit
Plus het lijkt mij gewoon grappig om te kunnen zeggen dat ik mijn afwas laat doen door Bob :')
Die is voor mij denk ik wel een behoorlijke kanshebber :D

Om nog antwoord te geven op jullie suggesties:
Een hoge maar smalle vaatwasser kan ik helaas niet kwijt, die zijn van voor naar achter gemeten te diep. Mijn keuken is heel smal en staat al vol met keukenkasten. Boven mijn wasmachine had gekund want daar zit ook een aansluiting, maar daar hangt helaas mijn cv ketel -O-

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 16:47

Wij zeggen altijd dat we eindelijk een nuttig huisdier hebben, genaamd Bob :P
Wij zijn er echt blij mee.