Hoe houten kindermeubels bewerken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Hoe houten kindermeubels bewerken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 12:57

Naar aanleiding van een gender-reveal die ik organiseer, haal ik aanstaande vrijdag een setje kindermeubels op.

Ik merk dat ik helemaal los ga wat betreft die reveal, dus heb mezelf dit meubel-project aangedaan om me daar op te focussen, zodat ik even kan ophouden met speelmatten en ballenbaden kopen e.d. :+

Het idee is dus om de meubeltjes op te knappen, en ze een persoonlijk tintje te geven.

Ik dacht zelf aan pastel-tinten. Of het nou een jongen of meisje is (wat we nog niet weten), ik ga er van uit dat het kind sociaal aangelegd zal zijn en vriendjes en vriendinnetjes zal krijgen, dus ik kan eigenlijk wel alle kanten uit qua kleuren. Ouders to be hebben een keuken met tegeltjes in alle kleuren, dus daar moet ik ook niet echt naar kijken.

Ook wil ik met silhouetten gaan werken. Disney of Harry Potter. Daar heb ik al een aantal leuke voorbeelden van gevonden. Ik weet alleen nog niet goed of ik deze wil schilderen of spuiten (wat ik zelf kan) of in het hout wil laten branden (wat één van mijn vriendinnen erg goed kan). De stoeltjes zou ik dan van een mdf-plaat voorzien waar nu de spijlen nog zitten.

Afbeelding

Maar - hoe pak ik dat opknapwerk juist aan?
Ik ga er van uit dat ik de boel eerst helemaal moet opschuren, dan een laag primer, en dan de verf? Heb ik dat juist zo?

Iemand nog leuke ideetjes wat ik nog meer kan doen om deze meubeltjes een leuk 2de leven te geven?

Afbeelding

cissy

Re: Hoe houten kindermeubels bewerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 13:03

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 13:15

Wat een tof idee! Wie weet is kalkverf wel iets voor jou, daar kan je heel mooi schakeringen in brengen met verftechnieken.

Verder, eerst primeren ja en dan pas lakverf erop. Dat is bijvoorbeeld bij kalkverf niet nodig, wel goed ontvetten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 13:20

Eerst ontvetten met verdunde ammoniak en dat dan eerst goed laten drogen voor je er verder mee aan de slag gaat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 14:31

Als je het echt goed wil doen dan zou ik deze volgorde aanhouden:
Schoonmaken
Ontvetten
Schuren
Beschadigingen vullen met bv kneedbaar hout
Schuren
Ontvetten
Grondverf (wit voor heel lichte kleuren, grijs voor wat donkerdere kleuren), een of twee lagen
Schuren
Lak iets verdunnen en met een roller in drie lagen dun aanbrengen, dan vloeit ie goed uit en krijg je een mooi glad en egaal resultaat.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 15:58

Wat kan ik het beste gebruiken om te ontvetten? Iemand een idee?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 16:00

LWDaisy schreef:

Ik gebruik ammoniak hiervoor, wel verdunt anders val je van je stokje.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 16:01

LWDaisy schreef:

Ik ontvet meestal met ammoniak :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 16:05

Ik gebruik Aceton.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 16:41

St Marc. De enige echte.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 16:55

Idee :)* :)*

Misschien kan ik wel decoreren met servetten, decoupage is een zeer oude hobby van me :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 16:57

Gebruik iig kinderveilige verf :)

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 16:59

Decoupage is leuk ! maar dan wel met stoere afbeeldingen. Geen bloemetjes oid toch ?
Misschien vind je het ook leuk om een afbeelding op de stoelen en tafeltjes te maken waarmee de kinderen hun fantasie kan worden geprikkeld. B.v. een autoweg of een spellenbord er op en de meubeltjes daarmee een tweede of misschien derde functie krijgen....

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 17:00

en gebruik iig meerdere lagen, deze meubels gaan diverse keren (nat) afgedaan worden en flink wat lijden gok ik. Mijn kinderstoelen heb ik alleen in de primer+1 laag verf gedaan en die zagen er al snel niet meer uit :|

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 17:08

Decoupage is gaaf ja! Zeker als je het een beetje subtiel houdt.

Qua verf is hoogglans sterker en makkelijker af te nemen met water, maar je ziet er ook meer vingervlekken en oneffenheden op.
Verf op waterbasis wordt sneller vuil dan verf op oliebasis. Een goede, zijdeglans of matte binnen/buiten verf op oliebasis is prima. Of als het echt jaren als nieuw moet blijven; twee componenten verf, maar dat lijkt me wat overdreven voor een kinderzitje.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 07:11

Iemand een idee of ik acrylverf kan gebruiken? :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 07:29

Leuk en lief van je dat je er zo intensief mee bezig bent!

Wat betreft Harry Potter.... een ieder kan er anders tegenaan kijken natuurlijk, maar ik zie dat niet als geschikt voor baby / peuter / kleuter eigenlijk := Het lijkt me leuker om iets van afbeeldingen te doen die een beetje passen bij een kindje dat nog in de buik zit t/m de leeftijd waarop deze meubeltjes gebruikt worden :)

Of de ouders moeten extreme Harry Potter fans zijn?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 08:02

pmarena schreef:
Leuk en lief van je dat je er zo intensief mee bezig bent!

Wat betreft Harry Potter.... een ieder kan er anders tegenaan kijken natuurlijk, maar ik zie dat niet als geschikt voor baby / peuter / kleuter eigenlijk := Het lijkt me leuker om iets van afbeeldingen te doen die een beetje passen bij een kindje dat nog in de buik zit t/m de leeftijd waarop deze meubeltjes gebruikt worden :)

Of de ouders moeten extreme Harry Potter fans zijn?

Dat zijn ze :j Vandaar dat het me wel leuk leek :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 08:04

LWDaisy schreef:

Je kan het gebruiken, maar het is een zachte verf op waterbasis en het wordt daardoor snel lelijk en je maakt er heel makkelijk krassen in. Ook dekt niet elke acrylverf even goed, dus zul je afhankelijk van de kleur vrij veel lagen moeten opzetten.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 08:05

8nnemiek schreef:
LWDaisy schreef:

Je kan het gebruiken, maar het is een zachte verf op waterbasis en het wordt daardoor snel lelijk en je maakt er heel makkelijk krassen in. Ook dekt niet elke acrylverf even goed, dus zul je afhankelijk van de kleur vrij veel lagen moeten opzetten.

Ah zonde, ik had super leuke kleurtjes gevonden :D

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 08:08

Ik heb al een paar hobbelpaarden verbouwd en dat met acrylverf gedaan. Daarna meerdere lagen lak erover en ze doen het nu een jaar later nog steeds. Maar echt wel lak erover doen inderdaad. Aangezien ik ze maakte naar gelijkenis van het paard heb ik minder keuze in verf (als het ook nog betaalbaar moet blijven).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 08:09

Wat je wel kan doen is eerst de hele set met een goede verf aflakken, en daarna een leuke schildering of wat leuke details schilderen met acrylverf, en die aflakken met een blanke lak. Dan kunnen de kinderen er wel zonder problemen op kliederen en kwijlen :D

Edit, ik zie dat Sting me net voor was :D

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 08:18

Oh, dan ga ik dat wel doen denk ik, ik heb echt super leuke kleurtjes gevonden, pasteltinten, dus leek mij ideaal! Dan lak ik de boel goed af, dat moet sowieso als ik met servetten wil werken :j

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 08:49

Als je voor Harry Potter wil gaan en het kindvriendelijk wil houden, kun je dan niet voor een uil, een kat en een pad etc gaan? De dieren die ook terug komen bij Harry Potter? En de trein of de rare snoepjes van de gebroeders Wemel of de sorteerhoed etc.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 21:20

Ojee, mijn papa belde me vandaag met de melding dat hij nog een houten kakstoel (zo noemen wij dat ding tenminste) heeft staan die ik ook mag hebben! Ook een opknappertje - 3x raden wat ik ga doen...

Decoupage met lachende kakjes :+ }>