Uitbetaling paasdagen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

FennyPower

Uitbetaling paasdagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 22:01

Ik ben benieuwd voor de werkende mensen onder ons.
Hoeveel procent krijgen jullie uitbetaald 1ste en 2de paasdag?

Ik werk voor de corona afspraken lijn via een uitzend bureau. en we weten allemaal hoe druk dat momenteel wel is.
Ik heb vernomen dat het 200% uitbetaald was voor de dagen. Dus heb ik bewust uren bij gevraagd en dit kreeg ik.
Zondag werk ik van 8 tot 20.

Een normale zondag is 150%.
Nu vernam ik van een collega die bij dezelfde uitzendbureau zit als mij.
Dat zondag maar 150% blijft en maandag 200% omdat het op een doordeweekse dag valt.

Is dit raar? Veel collega's vinden het wel raar en voelen zich verneukt.
Ik eigenlijks ook wel want nu heb ik veel uur die ik op een normale zondag ook prima kan maken..

Zoja wat zou ik kunnen doen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 22:04

Dat staat toch gewoon in je cao/contract :?

Bij ons is beide dagen 160% geloof ik. (Cao VVT)

Vind het raar dat je er wat mee wilt doen? Je hebt zelf aangegeven die uren te willen werken, als je dat alleen voor t geld doet controleer je toch eerst even wat de toeslag is?

Rox87

Re: Uitbetaling paasdagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 22:06

Per wet is er niets geregeld. Geen verplichting tot meer dan 100% betalen. CAO of je arbeidscontract bepaald inderdaad in deze.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 22:07

verootjoo schreef:

Vind het raar dat je er wat mee wilt doen? Je hebt zelf aangegeven die uren te willen werken, als je dat alleen voor t geld doet controleer je toch eerst even wat de toeslag is?

Het is toegezegd door de werkgever 200 % voor beide dagen. Uitzendbureau geeft anders aan.
Door corona nooit een Cao of contract gekregen. En contract was online tekenen door corona.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 22:09

Ik kreeg toen nog in de supermakrt werktr op 1ste paasdag 300% (100% normaal, 100% voor de zondag en 100% voor feestdag)
2de paasdag (200%)

1ste paas en pinksterdag werkte ik dan ook graag elk jaar zo lang mogelijk :).

Nu werkzaam in het ziekenhuis. Daar is het 160%. Net zo als een gewone zondag. 60% extra is voor alle zon- en feestdagen
Laatst bijgewerkt door kosseh op 03-04-21 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

100% :+

Nooit meer. Niet met Pasen, niet met kerst, niet met oud en nieuw. Lang leve werken in de paarden :D

En voor we er allemaal over vallen: ik heb er geen enkel probleem mee en ben toch niet anders gewend dan de feestdagen gewoon te werken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-04-21 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

N_B_N

Ik moet maandag werken en dat krijg ik 200% uitbetaald. Heel eerlijk ga ik voor minder ook niet werken op een eigenlijk vrije dag maar ik werk dan ook wel in een hele andere sector (transport)

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 22:10

Je werkt neem ik aan voor het uitzendbureau dus dat is je werkgever. Wie bedoel jij dan als werkgever?
Je hebt geen contract gekregen maar je hebt online een contact getekend? Dan heb je toch een contract?
CAO kan je ook even op googlen, zijn soms wel online te vinden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 22:10

FennyPower schreef:
verootjoo schreef:

Het is toegezegd door de werkgever 200 % voor beide dagen. Uitzendbureau geeft anders aan.
Door corona nooit een Cao of contract gekregen. En contract was online tekenen door corona.

Maar het uitzendbureau is dan toch je werkgever? Wie bedoel je met werkgever? Als je via een uitzendbureau werkt, werk je volgens hun regels.
Dit hoort gewoon in je contract te staan die je online hebt getekend, als het er niet staat is het gewoon 100% uitbetaald en heb je dus geluk met 150%.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 22:12

Feestdag is bij ons een zondag en het aantal uren als vakantieuren erbij. Staat duidelijk in de CAO omschreven.

Ik lees dat je uitzendkracht bent, meestal werk je dan volgens de ABU.

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 22:15

prugelpiet schreef:
100% :+

Nooit meer. Niet met Pasen, niet met kerst, niet met oud en nieuw. Lang leve werken in de paarden :D

En voor we er allemaal over vallen: ik heb er geen enkel probleem mee en ben toch niet anders gewend dan de feestdagen gewoon te werken.

Voor mij hetzelfde hoor. Sterker nog; ik heb een all in salaris. Werk maakt werken in weekenden en feestdagen wel eens noodzakelijk en als dat overuren zijn worden ze dus niet eens betaald.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 22:17

Afbeelding
Zoals ik het hier lees wordt eerste paasdag niet meegerekend inderdaad.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 22:22

Contract gevonden
Ik las net in het contract van mijn uitzend bureau als een feestdsg op zaterdag of zondag valt rekenen hun het niet als feestdag.

JECKYLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 22:26

Ik werk op een teststraat.. en maandag telt als een zondag. Als het goed is heeft iedereen een mail gehad hoe je deze kan declareren. Neem aan dat jullie deze ook wrl gehad hebben

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 22:30

verootjoo schreef:
Maar het uitzendbureau is dan toch je werkgever? Wie bedoel je met werkgever? Als je via een uitzendbureau werkt, werk je volgens hun regels.
Dit hoort gewoon in je contract te staan die je online hebt getekend, als het er niet staat is het gewoon 100% uitbetaald en heb je dus geluk met 150%.

Als je via een uzb werkzaam bent binnen een bedrijf, dan gelden voor de uzk dezelfde regelingen als voor het vaste personeel. Dit is vorig jaar gelijk getrokken, zodat uzk gelijke beloning hebben.

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 22:47

danamuts schreef:
verootjoo schreef:

Als je via een uzb werkzaam bent binnen een bedrijf, dan gelden voor de uzk dezelfde regelingen als voor het vaste personeel. Dit is vorig jaar gelijk getrokken, zodat uzk gelijke beloning hebben.

Interessant! Heb je hier een bron van?

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 23:00

Ik werk ook in de teststraat (noord oost Gelderland) en daar gelden beide dagen als 200% zoals op een zondag, dit is ook zo gecommuniceerd naar ons.
Zaterdagen zijn 150%

Lijkt me raar dat het voor de bellers anders is. Het is dezelfde opdrachtgever

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 23:17

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 23:21

Autumnn schreef:
Rox87 schreef:

Ik werk bij een uitzendbureau, kom even binnenvallen ;) dat is geregeld in de WAADI
Bron: https://www.inspectieszw.nl/onderwerpen ... ermediairs

Je bent me net voor. Maar die bedoelde ik inderdaad. Dankzij de WAADI en de WAB zijn de rechten van de uzk en payrollers echt fors verbeterd ( en terecht)

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 23:27

danamuts schreef:
Autumnn schreef:

Ik werk bij een uitzendbureau, kom even binnenvallen ;) dat is geregeld in de WAADI

Je bent me net voor. Maar die bedoelde ik inderdaad. Dankzij de WAADI en de WAB zijn de rechten van de uzk en payrollers echt fors verbeterd ( en terecht)

Zeker terecht! Interessant, bedankt voor het delen +:)+

Ts, misschien kan je hier iets mee doen richting je werkgever?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 05:48

Oh dat is nieuw voor mij. Maar wel goed geregeld dus.

Maar dan nog moeten zal het wat en hoe van uitbetalingen op feestdagen in het contract staan of gaat het volgens de cao als dat van toepassing is neem ik aan?

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 08:16

Autumnn schreef:
Rox87 schreef:

Gaat dit beide kanten op? Of alleen als het bedrijf welke je heeft ingehuurd betere arbeidsvoorwaarden heeft? Dat haal ik er zo 1,2,3 niet uit.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 09:06

interessant TS, je zou denken dat een feestdag op zondag juist meer toeslag geeft dan een feestdag doordeweeks.
Ik werk normaal vast elke zondag op 200% via een uitzendbureau, helaas is er nu geen werk ivm pasen, dus ben verplicht vrij en krijg helemaal niet betaald omdat ik op 0 uren werk, super balen.
Maandag daar in tegen mag ik een paar uurtjes komen werken op een andere afdeling (ook om gevraagd)
zo ver ik in mijn uren registratie rooster van het uitzendbureau kan zien is een feestdag bij ons altijd 300%
heb dus geen antwoord voor je helaas, maar kom wel even volgen, dit soort dingen liggen soms best ingewikkeld, snap heel goed dat je juist wil werken vanwege de toeslagen, dit doe ik ook altijd :P

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 09:27

Muiz schreef:
Autumnn schreef:

Gaat dit beide kanten op? Of alleen als het bedrijf welke je heeft ingehuurd betere arbeidsvoorwaarden heeft? Dat haal ik er zo 1,2,3 niet uit.

De uitzendkracht heeft dezelfde rechten en plichten als de medewerkers in dienst bij het bedrijf. Andersom is geen sprake can, aangezien de regels gelijk zijn

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 09:35

danamuts schreef:
Muiz schreef:

De uitzendkracht heeft dezelfde rechten en plichten als de medewerkers in dienst bij het bedrijf. Andersom is geen sprake can, aangezien de regels gelijk zijn

Op zich snap ik de vraag wel. Ts heeft in haar contract 150% op zondag en 200% voor maandag. Dan had dit niet in het contract moeten staan maar iets in de trant van ‘uitbetaling feestdagen geschiet op basis Gebruiken/rechten van opdrachtgever’. Als TS nu bij een bedrijf komt die maar 100% krijgen is het ‘slechter’ dan wat nu in haar contract staat.

Is het niet zo dat je arbeidscontract altijd gelijk of beter moet zijn dan de wet (of CAO indien aanwezig) en dat je in het contract aanvullende afspraken mag maken bovenop de wet/CAO? Dan zou in geval van minder rechten bij de opdrachtgever het contract kunnen gelden
Laatst bijgewerkt door Rox87 op 04-04-21 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt