Van bril overstappen naar lenzen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Felien_Kyra

Van bril overstappen naar lenzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 12:54

Hi!

Ik heb donderdag een afspraak staan om bij Hans anders te kijken voor lenzen. Ik draag nu 23 jaar een bril, waarin ik trouwens ook jaren lang eigenwijs was en geen bril droeg :') , maar merk gewoon dat ik nu ik een hele poos een bril weer draag echt niet zonder kan. Nu had ik wat vragen en aangezien er hier ook zeker mensen zullen zijn die lenzen hebben:

Wat voor lenzen heb je en waarom deze? Ik begreep dus dat je hard en zachte lenzen hebt en zelfs wegwerp lenzen.

Verder de vraag of er mensen zijn die ook heel veel jaren een bril hebben gedragen en daarna toch over zijn gestapt op lenzen? Hoe bevalt dit en hoe ging dit in het begin?
Ik houd er rekening mee dat het eerst gewoon heel veel gepruts kan opleveren :')

Ik hoor graag jullie ervaring met lenzen.

Smallheal

Re: Van bril overstappen naar lenzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 13:02

Ik had eerst maand lenzen. Begon met harde lenzen daarna zachte lenzen en nu dag lenzen. Wil ook niet meer terug naar maandlenzen.

Wat voor jou de beste lenzen ligt geloof ik ook aan wat je doet in je dagelijks leven.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 13:03

Smallheal schreef:
Ik had eerst maand lenzen. Begon met harde lenzen daarna zachte lenzen en nu dag lenzen. Wil ook niet meer terug naar maandlenzen.

Wat voor jou de beste lenzen ligt geloof ik ook aan wat je doet in je dagelijks leven.

Oh je hebt dus nog meer keus dan ik dacht :')
Hoe zit dat met wat je doet in je dagelijks leven? Kan je voorbeelden noemen? :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 13:06

Ik heb maandlenzen waarmee je kunt slapen.
Ik doe ze alleen uit en gebruik dan dag lenzen als ik weet dat ze vies kunnen worden.

Ik vind het echt ideaal. Ik ben altijd druk en heb geen zin/tijd om ‘s morgens lenzen in te doen enzo :+

Maar laat je lekker adviseren daar! Ze hebben echt vanalles en kunnen ook naar jouw oogvorm kijken wat fijn zou zijn voor jou!

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 13:12

Ik heb nu een jaar of 4 een bril, kreeg begin van het jaar een leuke aanbieding via de mail van mn opticien om is een paar dag lenzen te proberen.
Dit was natuurlijk heel fijn om is te proberen gezien we nu zoveel met mondkapjes lopen.

Nu heb ik 6 paar dag lenzen gehad, maar ik kon er niet tegen! Kreeg er hele droge ogen van, was blij als ze weer uit konden! De eerste paar uur ging het goed maar na 4 uur begon het vervelend te worden. Dan kon ik ieder uur een druppel vloeistof in mijn ogen laten vallen om het weer een beetje aangenaam te maken.

Mijn mening is vraag of je niet voor een klein bedrag het voor een dag of wat kan proberen. Zo weet je of het bij je past, en of je ogen er tegen kunnen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 13:13

Ik heb zachte maand lenzen.
Heb er nog steeds een bril naast en op thuiswerkdagen draag ik die regelmatig.

Maar verder met sporten, werken buiten de deur, paardrijden, etc, vind ik m'n lenzen echt ideaal.

De eerste soort lenzen die ik had zou ik theoretisch ook in mogen houden voor een hele maand, maar dat heb ik eigenlijk nooit gedaan, op 1 zeilreis na, waar dat wel praktisch was...
Mijn ogen zijn ook wel blij met af en toe een dagje lensloos en als ik ermee geslapen heb, voel ik dat toch wel.

Ik merk wel dat als ik in ruimtes met heel droge lucht ben, mijn ogen droger aanvoelen. Dus tijdens opleidingsdagen in ruimtes met airconditioning of bijvoorbeeld in het vliegtuig heb ik liever mijn bril op.

Ik vind lenzen vooral heel praktisch in mijn werk, geen last van beslaan als ik van de kou warme vochtige ruimtes in kom, en ik hoef niet bang te zijn dat mijn paard in een lompe bui mijn bril van m'n neus stoot en ik vind de combinatie van bril met cap ook niet zo geweldig.

Sporten met een bril vind ik al helemaal niks.

Kortom, een blije lenzendrager hier (al ruim 11 jaar), maar ook erg blij dat ik er een bril naast heb.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 13:16

Ik ben een half jaar geleden overgestapt naaf lenzen omdat ik helemaal gestoord werd van een beslagen bril met mondkapjes. Ben er erg blij mee!!
Ik heb zachte maandlenzen.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 13:16

Felien_Kyra schreef:
Smallheal schreef:

Oh je hebt dus nog meer keus dan ik dacht :')
Hoe zit dat met wat je doet in je dagelijks leven? Kan je voorbeelden noemen? :)

Weet ik niet meer maar omdat ik destijds paardreed werden mij harde lenzen aangeraden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 13:26

Ik heb sinds twee weken lenzen. Heb nu mijn tweede proefpakketje. Ik heb maandlenzen. Wel raad ik je aan om wanneer je geschikte lenzen hebt gevonden deze daarna online te bestellen in plaats van bij de opticien. Dat bespaart je enorm veel geld.

Ik heb alleen heel weinig sterkte waardoor het best lastig afstellen is. Maar ik geloof dat deze die ik nu heb goed zijn.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 27-03-21 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 13:27

Ik heb bijna 2 jaar een bril gehad toen ik overstapte naar lenzen, heb nu al ruim 10 jaar lenzen. Ik heb zachte maandlenzen met de meest zuurstof doorlatende. Ik heb helaas lichte vaatingroei in m'n ogen dus ik moet ze op tijd eruit halen wat ik nog wel eens vergeet. Die vaatingroei komt omdat je je lenzen te lang in hebt, meestal heb ik ze maximaal 12u in dus of dat de oorzaak is is niet duidelijk. Mocht de vaatingroei erger worden mag ik geen lenzen meer en moet ik terug naar een bril.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 13:33

Ik heb nu 16 jaar lenzen. Eerst had ik maandlenzen, maar kreeg telkens geïrriteerde ogen. Nu heb ik al een eeuwigheid daglenzen en dat is ideaal. Zelf heb ik daglenzen die geschikt zijn voor langere dagen dragen en bij airco / veel computer gebruik.
Mijn vorige ( veel goedkopere) lenzen kreeg ik snel droge ogen van.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 13:34

Ik heb de overgang al in twee richtingen gedaan :P draag al vanaf mijn 9e een bril. Rond mijn 16e overgegaan op zachte maandlenzen van Pearl. Viel me heel goed mee. In en uitdoen was ik snel handig in en kon ik al snel zonder spiegel.

Een kleine 10 jaar later begon ik last te krijgen van mijn maandlenzen. Droge ogen, schurende lenzen, vreselijk. Ik droeg ze dan ook van 's morgens vroeg tot 's avonds laat, zette nooit meer mijn bril op. Na een lang zoektocht dan terechtgekomen bij Dailies Total 1 van Alcon. Dat zijn daglenzen, en best dure... Maar wat een verademing was dat.

Sinds een jaar weer de switch naar een bril gemaakt. Enkel nog lenzen voor activiteiten waarbij een bril onhandig is. En dat is nu ook wel weer fijn moet ik zeggen :P

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 13:35

Ik heb al 25 jaar een bril en heb enkele jaren geleden contactlenzen geprobeerd. In eerste instantie harde lenzen maar dat was een hel bij de paarden, bv met het opstrooien van stallen.
Daarna over gegaan op zachte lenzen maar mijn ogen bleven vaak wat geïrriteerd..Mijn ogen blijken redelijk droog te zijn waardoor lenzen dragen nooit echt comfortabel wordt. Dus draag ik nu maar weer een bril

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 13:44

Ik heb daglenzen. ‘s Morgens indoen, ‘s avonds uitdoen en weggooien en dan ‘s morgens weer nieuwe indoen. Echt heerlijk. Nooit zorgen maken over lenzendoosjes en lenzenvloeistof. Gewoon elke dag nieuwe. Ik heb zelf nooit last gehad van mijn lenzen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 13:52

Ik ben na ongeveer 10 jaar bril overgestapt naar maandlenzen. Ik heb zachte siliconen hydrogel lenzen van Biofinity, omdat mijn ogen nogal gevoelig zijn en met deze heb ik helemaal geen problemen :) Daarvoor had ik Hans Anders eigen merk, maar die werden heel droog en ik kreeg constant oogontstekingen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 13:53

Ik heb sinds mijn 8ste een bril en tussen mijn 13de en 31ste alleen maar lenzen gedragen. Toen kreeg ik een flinke oorontsteking en heb ik het een hele tijd bij een bril gehouden. Sinds de mondkapjes overal verplicht zijn draag ik vrijwel dagelijks weer lenzen. Geen beslagen bril, geen gedoe.

Ik draag zachte maandlenzen die ik elke avond uit doe. Ik heb meestal wel daglenzen in huis. Ideaal op vakantie (kamperen) of als je weet dat je gaat zwemmen.

Als je af en toe lenzen wil dragen zou ik voor daglenzen gaan. Bij maandlenzen moet je tussendoor wel regelmatig de vloeistof verversen.

Harde lenzen worden bijna niet meer gebruikt volgens mij.

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 13:57

Van mijn tweede tot mijn veertiende een bril gedragen. Als puber wilde ik die stomme bril niet meer op. Eerst begonnen met harde lenzen omdat die volgens de opticien beter waren. Echter heb ik wat droge ogen, van nature, waardoor harde lenzen het gevoel van zand in mijn ogen gaf. Daarnaast zag ik met de harde lenzen in scherp maar wazig als ik geen lenzen in had (ik heb geen hoge sterkte en zie ook ‘scherp’ zonder bril/lenzen). Heel raar, heel anders dan voor ik de harde lenzen had.

Na een paar maanden overgestapt naar zachte maandlenzen. Vanaf dag 1 geweldig. Door mijn droge ogen is het met mijn baan in de IT wat lastig om ze hele dagen te dragen waardoor ik op werkdagen nu weer een bril draag (vanaf mijn 28ste ongeveer). In het weekend draag ik nu zachte daglenzen.

Ik kan prima afwisselen tussen bril en zachte lenzen en draag op niet werkdagen nog net zo makkelijk lenzen als voorheen. Ik vind lenzen echt een aanrader.

brittkalijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 14:11

Ik ben ook overgestapt van bril naar lenzen en ben er heel blij mee.
Draag ze eigenlijk altijd behalve als t een hele lange dag is (uitgaan, reizen) dan doe ik ze halverwege in of uit
Je zal vast advies krijgen, maar ik ben begonnen met zachte maandlenzen. Nu heb ik daglenzen en dat werkt voor mij super fijn! Lekker niet over nadenken, ze zijn altijd schoon en ze kunnen na gebruik in de prullenbak. Vooral op vakantie handig maar later ben ik helemaal overgestapt. Die zijn wel moeilijker in te doen (dunner) dus ben wel blij dat ik begonnen ben met maandlenzen.
Ik ben benieuwd wat je van je lenzen gaat vinden!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 14:17

Ik heb sinds een half jaartje daglenzen. Ik combineer het wel nog met mijn bril (voordeel van daglenzen) want op dagen dat ik werk (achter de laptop) krijg ik mega droge ogen waardoor ik zelfs niet met scherp kan zien. Op dagen dat ik niet werk doe ik dus meestal mijn lenzen in :)
Ik heb wel oogdruppels erbij, die gebruik ik ongeveer 2 keer per dag.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 14:17

Ik ben ook overgestapt van bril naar lenzen en geen seconde spijt.

Eerst harde lenzen ivm gevoelige ogen, maar dat was een drama.

Daarna overgegaan op zachte maand lenzen. Ze zijn op maat gemaakt naar de bolling en oneffenheden van mijn ogen, ideaal.

Ik zou niet meer zonder willen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 14:53

Nooit spijt gehad van lenzen :D. Veel fijner inderdaad. Je kunt je bij de opticien al goed laten voorlichten. Welke mogelijkheden er zijn, hangt ook af van de sterkte die nodig is en eventueel cilinder.
Harde lenzen laten meer zuurstof door, zijn beter schoon te maken en doe je een aantal jaar mee. Nadeel is dat je sneller irritatie hebt, gevoeliger bent voor stof en zanddeeltjes (met paardrijden soms een dingetje) en ze zijn in 1e aanschaf duurder. Ook als je er eens 1 kwijt raakt is het best prijzig om ze te vervangen. En best veel mensen krijgen op lange termijn toch klachten van rode en droge ogen.
Zachte lenzen zijn er in maand en daglenzen. Ik heb maandlenzen, ook omdat ik veel cilinder heb en daglenzen dan niet altijd kan. Ik denk dat daglenzen ook iets duurder is, voordeel is wel dat je dan makkelijk bril en lenzen kunt wisselen en dan kost het je geen lenzen.
Je hebt ook nog nachtlenzen, maar of dat mogelijk is, hangt erg af van je sterkte. Ik denk dat ze eerst beginnen met maandlenzen voor overdag.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 14:57

Zou graag lenzen willen maar helaas, prisma en dat is er niet.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 15:08

Ik heb zowel een bril als lenzen. Vroeger alleen een bril. Lenzen waren echt een verademing voor paardrijden, sporten in het algemeen, maar ook gewoon zomers. Eerst veel gepruts maar daarna echt fijn. Kan ze zelf helaas niet altijd van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat in vanwege droge ogen, maar dat went. Heb zelf een van de duurste maandlenzen vanwege de kwaliteit voor mijn ogen. De opticien vond eigenlijk dat ik beter daglenzen kon nemen maar die vind ik persoonlijk echt te dun en duur.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 15:10

Twee jaar geleden overgestapt op lenzen, heerlijk! Het was even een zoektocht; maandlenzen zaten me niet lekker (ik bleef het randje op mijn oog voelen) en mijn cilindrische afwijking is flink. Uiteindelijk uitgekomen op zachte tweewekelijkse lenzen. Ik heb slechts zelden last van droge of geïrriteerde ogen. Het zal echt even wennen zijn maar laat je goed adviseren en geef niet te snel op, het is de moeite waard!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 17:57

Ik kan er niet echt aan wennen. Na een paar uur droge ogen en dan wil ik ze echt uitdoen. Heb daglenzen maar draag ze bijna nooit. Bril is gewoon veel fijner. Ik zie er beter mee en heb geen last van mijn ogen.