Je zult het wel herkennen, misschien bij jezelf of in mensen om je heen. Dat men altijd de neiging heeft om te zoeken naar geluk. Om te streven naar beter. Om te verwachten dat geluk komt als de omstandigheden weer goed zijn. Bijvoorbeeld, nu is het klote. Corona is er en de maatregelen zijn verschrikkelijk. Ik werk de hele dag thuis en ik ben er wel zat van. Als ik straks weer naar het werk mag, dan wordt het beter. Terwijl je tegen die tijd misschien weer hondschagrijnig bent omdat je in de file staat. Of omdat die collega tegenover je uit z'n giechel stinkt...
Wat maakt dat we geneigd zijn om in de toekomst te kijken naar geluk? Waarom lijkt geluk altijd zo ver weg? Kan het niet nu? Even stilstaan, even op de rem. Wat geeft jou nu geluk? Dat kan groot zijn, maar ook heel klein. En het zou het mooiste zijn, als het iets is van jezelf, dat je geluk kan voelen om iets vanuit je eigen persoon. Klein, groot, het is er. Maar ons brein maakt het ons lastig, want ik hoor zojuist dat 70% van onze gedachten negatief zijn. 70%!!!!! Dus misschien moeten we beginnen bij de gedachtes, en filteren wat positief is en wat negatief. Geloof niet alles wat je denkt is een uitspraak die ervoor kan zorgen dat je enkel gelooft wat goed voor je is. En dan is een gedachte niet goed of fout, maar gezond of ongezond, bekrachtigend of ontkrachtigend, geluk of ongeluk.
Want een gedachte helpt niet als je denkt 'verdorie ik moet nog zoveel doen maar ik heb alleen maar gestofzuigd/stof gezogen.' Maar zou het niet helpen als je denkt 'goh heb ik toch mooi alvast het stofzuigen maar gehad.'
Zou de mens en de wereld niet wat leuker worden als we kijken naar ons eigen geluk dichtbij. Geluk wat van jezelf is? Klein maar mooi, klein maar krachtig? En dat we daarmee ook durven stralen, 'kijk, ik heb dit gedaan vandaag! En ik ben daar echt trots op!' Als je dat deelt, dan geef je anderen ook de moed om te stralen, om hun geluk uit hunzelf te halen. Groot of klein. En nu hoeven we niet de hele dag geluk te ervaren, maar laten we eens beginnen met 1 keer per dag. Of misschien twee keer per dag?
Geluk is er altijd, maar waar ga jij het vinden?

Ik ben gelovig en ik denk dat mijn geluk vooral in de toekomst ligt , na dit leven.
dat maakt er ook voor dat ik gelukkig door het leven ga hier! En ik denk dat alle kleine mooie momentjes schijn geeft aan mijn leven