Hoe maak je je vaatwasser schoon?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Hoe maak je je vaatwasser schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 18:19

Dag allemaal,

De meeste van ons hebben wel een vaatwasser denk ik. En aan diegene heb ik een vraag.
Hoe houden jullie je vaatwasser schoon?
Wij hebben voor in de vaatwasser speciaal van die schoonmaak pakketjes, dus dat houdt de binnenkant enigszins schoon.

Maar de buitenkant heeft een randje waar ik niet bij kom. Met doekje ook maar moeilijk, dan kan ik er toch niet echt goed bij.
Te dikke vingers, wel geschikt voor kinder vingers, maar mijn kinderen van 1 en 2 jaar oud kan ik niet goed uitleggen wat ik nu wil.
Het ziet er niet heel fris uit, het is namelijk een foto met flits, die maakt het extra duidelijk, dus in een spoiler:
Spoiler:
Afbeelding

Het gaat dus om het kantelpunt van de vaatwasser zeg maar..
En aan de andere kant is hetzelfde verhaal, maar daar is het nog moeilijker, want daar zit een kast tegenaan..

Wie o wie heeft een meester schoonmaak tip hiervoor?

CharleyT

Re: Hoe maak je je vaatwasser schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:28

Mijn ervaring: oude tandenborstel, heet sopje en poetsen.

_Liv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:28

Oude tandenborstel... die gebruik ik altijd voor dat soort plekjes. Kan je eventueel eend oekne ook omheen doen :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:31

Oude tandenborstel of een doekje om een mes heen en dan met de botte kant. :')

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 21:51

Wattenstaafje of tandenstoker

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 22:30

Oh een tandenborstel, hoe makkelijk kan het zijn :+
Daar had ik niet aan gedacht, dat is zeker eens te proberen!

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:57

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:01

Eerst inspuiten met Dasty of andere ontvetter en dan schoonmaakdoekje om een mes heen vouwen en lekker pielen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:10

Echwel schreef:
Eerst inspuiten met Dasty of andere ontvetter en dan schoonmaakdoekje om een mes heen vouwen en lekker pielen

Ik ben blij dat uk niet de enige ben die met een mes de vaatwasser te lijf gaat :')

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:28

Zo, die is inderdaad goed vies := Ik haal altijd die rubberen strip weg en neem deze helemaal af met een schuurspons en de plaats waar deze strip heeft gezeten zit ook altijd vol troep.
De vaatwasser spuit ik vervolgens helemaal in met anti kalk en chloor en dan een heet programma. Daarna blinkt 'ie weer helemaal en is 'ie super schoon <3

Ik zou als ik jou was een oude tandenborstel pakken en tussen die vieze zijkantjes gaan en goed insprayen met chloor en anti kalk.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:03

Dit laat ik vooral over aan de schoonmaakster :+

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 16:12

Barbabientje schreef:

Nou hier ga ik onze schoonmaakster niet mee lastig vallen XD die heeft andere taken.

Het gaat niet om de binnenkant van de vaatwasser, die maken we met regelmaat schoon.
Op de foto is niet echt goed te zien dat er alweer nieuwe vaat in staat en dat dus niet zo schoon meetinstrument. Echt puur de buitenrand.

Maar ik ga het van de week eens proberen met een tandenborstel en beetje cif ofzo :+ ff schrobben.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 16:18

_Nancy schreef:
Barbabientje schreef:

Nou hier ga ik onze schoonmaakster niet mee lastig vallen XD die heeft andere taken.

Het gaat niet om de binnenkant van de vaatwasser, die maken we met regelmaat schoon.
Op de foto is niet echt goed te zien dat er alweer nieuwe vaat in staat en dat dus niet zo schoon meetinstrument. Echt puur de buitenrand.

Maar ik ga het van de week eens proberen met een tandenborstel en beetje cif ofzo :+ ff schrobben.

Haha ja snap wel punt je bedoelt van de vaatwasser :j
Normaal zou ik het ook zelf doen hoor.

Ik lig alleen verplicht op de bank ivm voorweeen, en m’n vriend die ziet dat soort dingen niet, maar m’n schoonmaakster gelukkig wel :=

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 16:24

Even met een tandenborstel inderdaad.

Maar schurende middelen zou ik bij dit soort materiaal niet doen.
Als je het beschadigd kan het zomaar eens zijn dat je later spijt hebt dat je daarmee aan de slag bent gegaan.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 17:07

Wij zijn extreem lui en hebben laatst zowel de vaatwasser en de oven laten reinigen door een speciaal bedrijf. Neemt ook alle hoekjes en rubbertjes etc mee. Waren geloof ik 60,- kwijt incl voorrijkosten en hij is 2 u bezig geweest (voor allebei) :+

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 18:27

Celiien schreef:
Wij zijn extreem lui en hebben laatst zowel de vaatwasser en de oven laten reinigen door een speciaal bedrijf. Neemt ook alle hoekjes en rubbertjes etc mee. Waren geloof ik 60,- kwijt incl voorrijkosten en hij is 2 u bezig geweest (voor allebei) :+

Maar doe je dat dan met enige regelmaat dan? Want hij wordt straks weer gewoon vies.
Dit van de foto is denk ik wel van ruim 4 jaar gebruik (en niet schoonmaken), dus als we dit om de 4 jaar zouden doen kost t niet veel natuurlijk :+ Maar ik maak het liever in een eerder stadium al schoon en houd t daarna bij, wat ik natuurlijk veel eerder had moeten doen.

_CS_ nee ik zou het niet gebruiken op zichtbare plekken, maar dit hoekje is niet heel zichtbaar tenzij je er met je neus bovenop gaat zitten. Dan durf ik het nog wel aan.

Barbabientje, oh maar hoogzwanger zou ik het ook zeker aan een ander overlaten. Begrijpelijk, en mannen zien het over het algemeen niet.. :n Hier nog zo een die t niet zou zien :+

Ik zie nu ook dat in mijn vorige antwoord een raar woord staat, meetinstrument :') Dat was niet de bedoeling natuurlijk hihi. Toen typte ik het via mijn telefoon en had beetje haast..

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 18:33

Ohhhhh TS :')

Ik vind het vooral fijn om te zien dat ik niet de enige ben waarvan de vaatwasser er zo uit ziet :Y)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 18:37

4 jaar, jeetje dat is toch vies
Ik maak het zeker iedere 2 weken schoon

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 18:42

Echwel schreef:

TS geeft toch duidelijk aan dat het niet de vaatwasser zelf is maar een klein randje aan de zijkant van de vaatwasser, waartussen vuil is gekomen. Het feit dat TS er niet bij kan met een vaatdoekje zegt genoeg, de foto is denk ik erg ingezoomd. Ga jij mij vertellen dat je nergens in jouw huis zo'n verborgen plekje hebt, al is het ergens achter, in een kiertje, bovenop een kastje etc. ? :D

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 18:44

Sellyxx schreef:
Echwel schreef:

TS geeft toch duidelijk aan dat het niet de vaatwasser zelf is maar een klein randje aan de zijkant van de vaatwasser, waartussen vuil is gekomen. Het feit dat TS er niet bij kan met een vaatdoekje zegt genoeg, de foto is denk ik erg ingezoomd. Ga jij mij vertellen dat je nergens in jouw huis zo'n verborgen plekje hebt, al is het ergens achter, in een kiertje, bovenop een kastje etc. ? :D

Nee, soort van smetvrees en veel tijd nu

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 18:53

@Echwel,

Met alle respect en niet lelijk bedoelt, maar smetvrees is officieel een obsessieve-compulsieve stoornis, dus eerder uitzondering dan regel. En ik vind het dan helemaal niet nodig om een ander daar zo op aan te vallen, wanneer iemand gewoon netjes advies vraagt om iets schoon te maken! :)

@TS, ik ben benieuwd of het met een tandenborstel lukt! Zelf heb ik dit probleem vaak bij hele smalle gleufjes in mijn auto, waar ik dan met een stofzuiger niet tussen kom. Ik ga de tandenborstel ook eens proberen :D

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 19:02

Celiien schreef:

Ooh gelukkig, dacht al dat ik de enige was die lui is.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 19:09

En als je hem straks schoon hebt, probeer hem dan schoon te houden, dat scheelt veel. Ik keer glazen ed altijd in de machine en dus niet boven de deksel pas op de kop. En als ik bv iets knoei vlakbij of op de rand van de klep, eerst schoonmaken, dan pas de klep dicht. Dat kan dan niet meer omlaag die hoek inlopen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 19:15

FrNo schreef:
En als ik bv iets knoei vlakbij of op de rand van de klep, eerst schoonmaken, dan pas de klep dicht. Dat kan dan niet meer omlaag die hoek inlopen.

Ik ben al blij dat mijn 3 kinderen hun spullen direct in de vaatwasser douwen en manlief hem 's ochtends aanzet.
Ik neem het schrobben dan maar voor lief.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 19:24

toevallig heb ik daar gisteren een afwasborstel voor gebruikt.
dat wilde ook erg goed :j