Klachten door mondmasker ... wat kan ik anders doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Klachten door mondmasker ... wat kan ik anders doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 00:22

Zoals de titel al zegt ... ik ondervind steeds behoorlijke klachten na een dag werken met mondmasker. Alhoewel ik het werken met mondmasker op niet prettig vind, is het best te doen. Net als vandaag heb ik van 7:45 tot 15:45 gewerkt met een chirurgisch mondmasker. In deze tijd heb ik 3 mondmaskers gebruikt, dus ik heb ze niet te lang op. En ik heb 3 x even 15 min zonder mondmasker gehad om pauze te houden.

Ik moet voor mijn werk veel bewegen en krijg het dan wat warm en benauwd. Ik ´moet´ dan door mijn mond ademen voor mijn gevoel. Op dat moment heb ik daar niet zo´n last van. Maar elke avond na een werkdag heb ik keelpijn, hoofdpijn, pijn op mijn borst bij het ademen en mijn nek (klieren) doen zeer. Als ik diep adem moet ik wat hoesten. Ook ben ik erg moe en het voelt dan alsof ik ziek word.
En telkens zijn deze klachten na een nacht slapen verdwenen. Ik heb ze niet op of na een vrije dag. En ook van kort in een supermarkt een mondmasker op hebben krijg ik niet deze klachten. Het is echt bij mij na een hele werkdag.

Ik ga er sowieso op letten dat ik eens meer ga drinken en eens bijhouden hoeveel ik drink. Ik drink denk ik te weinig. Ook ben ik altijd al gevoelig geweest voor (milde) hoge luchtweginfecties.

Herkent iemand deze klachten? Heeft iemand nog tips voor mij, behalve genoeg water drinken?

smurffie

Re: Klachten door mondmasker ... wat kan ik anders doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 00:53

Waarschijnlijk adem je ( onbewust) te hoog door het masker.
Dat hoeft niet, maar doen mensen automatisch. Probeer eens een dag zo vaak mogelijk naar je buik te ademen. Hand op je navel en die wegdrukken.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 00:59

Het klinkt alsof je wat gaat hyperventileren door het masker. Wat smurffie eigenlijk ook zegt. Google maar eens op chronische hyperventilatie, dan kom je jouw klachten als symptomen tegen

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 01:06

Niet meer zo'n ding opzetten, heel erg ongezond om zo'n ding op te hebben (ja, dit is meermaals wetenschappelijk aangetoond). Je hebt er duidelijk ook een medische reden voor, dus je mag ook zonder.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 01:12

Wat voor werk doe je? Kun je het zo regelen dat je geen masker op hoeft?
Want dit lijkt me niet de bedoeling,dat jij meer last ondervind van het dragen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 01:15

Texas02 schreef:
Niet meer zo'n ding opzetten, heel erg ongezond om zo'n ding op te hebben (ja, dit is meermaals wetenschappelijk aangetoond). Je hebt er duidelijk ook een medische reden voor, dus je mag ook zonder.

Chronische hyperventilatie is geen medische reden... Anders zou ik ook zonder mogen lopen.

--

Ts klinkt inderdaad als hyperventilatie klachten. Zelf ervaar ik dit ook met een mondkapje ( niet zo heftig als jou moet ik zeggen) maar ik raak er soms wat licht van in paniek waardoor ik hoog ga ademhalen. Vaak helpt het mij om een beetje bij zinnen te blijven door eigenlijk tegen mijzelf te zeggen dat ik normaal moet gaan ademhalen.
Keelpijn had ik bijvoorbeeld echt als angstklacht voor corona. Totdat ik dacht het zit niet in mijn keel maar meer in mijn mond. Ook ik herken het weinig drinken en dat heeft dan ook weer invloed op je keel. De hoofdpijn kan ook zeker komen van het verkeerd ademen daar krijg ik ook wel last van met combinatie misselijk zijn. Nek klieren kunnen zeer doen door aan te spannen waardoor je spieren eigenlijk wat overbelast raken. Het is ook niet gek dat je het krijgt na een hele werkdag. Heel veel mensen denken niet tegen een mondkapje te kunnen , maar als ik het zo hoor zijn super veel mensen aan het hyperventileren / verkeerd ademhalen. En dat kan behoorlijk in je kop gaan zitten.

Zijn het op je borst meer steken of echt pijn?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 01:17

Smurffie en Serendipity, bedankt daar ga ik eens naar googlen. Ik probeer zoveel mogelijk bewust en rustig door mijn neus te ademen. Maar als ik het warm krijg en druk bezig ben dan verval ik toch in het door mijn mond ademen. Wellicht dat dat dan samenvalt met hyperventileren? Ik ga er eens even goed op letten.

Texas02 schreef:

Ik ben niet bang dat het heel ongezond is. Nu zal het voor mijzelf weinig goeds doen aangezien ik 4 weken geleden mijn 2e pfizer vaccinatie al heb gehad en ik wel klachten ondervind van het masker. Maar het is protocol bij ons. Ik doe dit ter bescherming van mijn cliënten en daar houd ik me aan. Ik wil niet dat mij iets te verwijten valt mocht een cliënt besmet raken. Ondanks dat ik baal van mijn klachten en het vervelend vind, zie ik het niet als een medische reden om er geen te dragen.
Ik word niet licht in mijn hoofd oid en heb tijdens het dragen zelf ook geen klachten. Het is pas bij thuiskomst als ik al geen mondmasker meer draag. Maar ik hoop wel dat als straks ook mijn cliënten volledig gevaccineerd zijn, we de mondmaskers achterwege mogen laten.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 01:28

Hutcherson schreef:
Wat voor werk doe je? Kun je het zo regelen dat je geen masker op hoeft?
Want dit lijkt me niet de bedoeling,dat jij meer last ondervind van het dragen.

Ik werk in de thuiszorg. Een deel van mijn cliënten kan door dementie of psychiatrische ziekten niet goed afstand bewaren. Soms is de woning/ruimte er ook niet naar om goed afstand te kunnen bewaren. En ik ga van cliënt naar cliënt. Als straks mijn cliënten ook volledig gevaccineerd zijn wil ik zeker eens navragen of ik weer zonder mondmasker mag werken, maar voor nu is dat even geen optie.

Ik baal er idd wel van dat ik heel de namiddag en avond zo´n last ondervind van het dragen. Ik wil eerst eens kijken of ik iets kan veranderen waardoor ik er minder last van krijg.

Zebrastreep schreef:
Texas02 schreef:

Chronische hyperventilatie is geen medische reden... Anders zou ik ook zonder mogen lopen.

--

Ts klinkt inderdaad als hyperventilatie klachten. Zelf ervaar ik dit ook met een mondkapje ( niet zo heftig als jou moet ik zeggen) maar ik raak er soms wat licht van in paniek waardoor ik hoog ga ademhalen. Vaak helpt het mij om een beetje bij zinnen te blijven door eigenlijk tegen mijzelf te zeggen dat ik normaal moet gaan ademhalen.
Keelpijn had ik bijvoorbeeld echt als angstklacht voor corona. Totdat ik dacht het zit niet in mijn keel maar meer in mijn mond. Ook ik herken het weinig drinken en dat heeft dan ook weer invloed op je keel. De hoofdpijn kan ook zeker komen van het verkeerd ademen daar krijg ik ook wel last van met combinatie misselijk zijn. Nek klieren kunnen zeer doen door aan te spannen waardoor je spieren eigenlijk wat overbelast raken. Het is ook niet gek dat je het krijgt na een hele werkdag. Heel veel mensen denken niet tegen een mondkapje te kunnen , maar als ik het zo hoor zijn super veel mensen aan het hyperventileren / verkeerd ademhalen. En dat kan behoorlijk in je kop gaan zitten.

Zelf heb ik totaal geen last van angsten of dat ik me paniekerig voel doordat ik het benauwd (denk te) krijg(en). Maar ik moet er inderdaad eens stil bij staan dat ik normaal moet ademen. Ik kan niet zeggen of ik hoog adem of niet. Ik ga daar eens goed op letten.
Drinken is echt een dingetje. Ik heb niet snel dorst en in alle haast vergeet ik makkelijk te drinken. De hoofdpijn voel ik als ik slik, dus ik denk dat het met elkaar in verbinding staat. Ik voel inderdaad niet alleen mijn klieren, maar heel mijn nek.
Vooral als ik slik ... dan voelt het echt alsof ik ziek ga worden.

De pijn op mijn borst is een soort doffe steek als ik inadem. Al klinkt dit weer heftiger dan het is hoor :') Het voelt als een kou op je borst, echt pijn kan ik het niet noemen. Het is gewoon alles bij elkaar waardoor ik me dan niet lekker voel, slap, moe en totaal geen energie meer heb. En dat is gewoon vervelend meerdere keren per week.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 01:40

Zebrastreep schreef:
Texas02 schreef:

--

Zelf heb ik totaal geen last van angsten of dat ik me paniekerig voel doordat ik het benauwd (denk te) krijg(en). Maar ik moet er inderdaad eens stil bij staan dat ik normaal moet ademen. Ik kan niet zeggen of ik hoog adem of niet. Ik ga daar eens goed op letten.
Drinken is echt een dingetje. Ik heb niet snel dorst en in alle haast vergeet ik makkelijk te drinken. De hoofdpijn voel ik als ik slik, dus ik denk dat het met elkaar in verbinding staat. Ik voel inderdaad niet alleen mijn klieren, maar heel mijn nek.
Vooral als ik slik ... dan voelt het echt alsof ik ziek ga worden.

De pijn op mijn borst is een soort doffe steek als ik inadem. Al klinkt dit weer heftiger dan het is hoor :') Het voelt als een kou op je borst, echt pijn kan ik het niet noemen. Het is gewoon alles bij elkaar waardoor ik me dan niet lekker voel, slap, moe en totaal geen energie meer heb. En dat is gewoon vervelend meerdere keren per week.[/quote]

Op het moment zelf heb ik ook niet door dat ik verkeerd adem. Klopt die klacht herken ik ook wel dat het bij slikken zeer doet aan je hoofd. Als je je nek en alles erom heen gaat aanspannen en verkrampen kan dat zeker van invloed zijn op je keel ( en ook voor hoofdpijn)

Steken zijn ook altijd spieren dus ook in je borstkas. Ook al je je nek verkrampt kan dat wel doortrekken. In je nek slaat meestal spanning en stress op. Ik dacht soms ook van ik voel mij ziek en heel moe ( en dan loopt ik nog niet eens zo vaak met mondkapje) en dag erna weer helemaal goed vaak omdat je in de nacht toch wel ontspant met slapen.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 07:32

Is het niet mogelijk voor jou om aan zon... Ik weet even de juiste benaming er niet voor "eendenbek masker" aan te komen? Ik heb een masker met wat meer ruimte op mijn mond en dat maakt voor mij het een stukje makkelijker. Of een stoffen masker met zon kapje er in?

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 07:36

Wellicht mag je wel een faceshield gebruiken? Dat praat en ademt een stuk prettiger

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 08:31

speedfiets_2 schreef:
Is het niet mogelijk voor jou om aan zon... Ik weet even de juiste benaming er niet voor "eendenbek masker" aan te komen? Ik heb een masker met wat meer ruimte op mijn mond en dat maakt voor mij het een stukje makkelijker. Of een stoffen masker met zon kapje er in?

Volgens mij is dat een chirurgisch masker wat TS al draagt? Maar ik kan er naast zitten hoor

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:03

Kidde schreef:
speedfiets_2 schreef:

Volgens mij is dat een chirurgisch masker wat TS al draagt? Maar ik kan er naast zitten hoor

Je hebt verschillende modellen chirurgisch masker. Je hebt ook chirurgische maskers die erg lijken op die standaard blauw witte wegwerpdingen maar ook idd in eendenbek model.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:30

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:34

Gewoon een faceshield gebruiken is veel prettiger.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:37

speedfiets_2 schreef:
Kidde schreef:
speedfiets_2 schreef:

Je hebt verschillende modellen chirurgisch masker. Je hebt ook chirurgische maskers die erg lijken op die standaard blauw witte wegwerpdingen maar ook idd in eendenbek model.

Die eendenbek dingen zijn FFP2 maskers. Ik werk er in de zorg de hele dag mee, is even wennen maar het gaat prima
Ik heb met die chirurgische altijd het idee dat als je een keer diep inademt dat ze dan op de bodem van je longen terecht komen >;) :=

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:42

marleen_usar schreef:

Dat mag vaak in de zorg niet. Beschermen namelijk veel minder goed dan een (goed) masker.
Leuk voor supermarkten, maar niet voor thuiszorgmedewerkers.
Ik zie trouwens ook je niemand douchen met een faceshield op, maar misschien schat ik dat fout in.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:44

Texas02 schreef:

Graag een linkje naar de wetenschappelijke bronnen waar je aan refereert.

Ik heb een tijd veel last gehad van chronische hyperventilatie en had dan vergelijkbare klachten. Stomme is dat ik erop gewezen werd door iemand en zelf dus echt niet door had dat ik het deed. Ik had bij het woord hyperventilatie altijd de associatie met hysterisch in een zakje ademen, maar het kan dus ook echt ongemerkt. Ik ben begonnen met 3x per dag 1 minuut hele simpele ademhalingsoefeningen (op mijn Apple Watch) om me wat meer bewust te worden van mijn ademhaling en inmiddels ben ik er vrijwel helemaal vanaf. Misschien kun je dat nog proberen?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 13:02

Klopt wat smurffie zegt. Ik mag ook zelf geen mondmasker aanschaffen. Ik moet de mondmaskers gebruiken die ik krijg via mijn werk. Dus een ander type uitproberen of een faceshield is geen optie.

Vanillia schreef:
Texas02 schreef:

Graag een linkje naar de wetenschappelijke bronnen waar je aan refereert.

Ik heb een tijd veel last gehad van chronische hyperventilatie en had dan vergelijkbare klachten. Stomme is dat ik erop gewezen werd door iemand en zelf dus echt niet door had dat ik het deed. Ik had bij het woord hyperventilatie altijd de associatie met hysterisch in een zakje ademen, maar het kan dus ook echt ongemerkt. Ik ben begonnen met 3x per dag 1 minuut hele simpele ademhalingsoefeningen (op mijn Apple Watch) om me wat meer bewust te worden van mijn ademhaling en inmiddels ben ik er vrijwel helemaal vanaf. Misschien kun je dat nog proberen?

Nou dat is het! Ik sta inderdaad niet als een gek in en uit te ademen, maar het kan goed zijn dat ik onbewust helemaal verkeerd adem. En dat ook nog eens icm door mijn mond ademen ipv door mijn neus. Ik ga me echt eens verdiepen in het ademhalen. En ik heb nu een app om bij te houden hoeveel water ik drink. Ik hoop dat die combi verschil ga maken. Gisterenavond voelde ik me echt beroerd, nu is dit al weer behoorlijk gezakt. Maar morgen weer werken en dat is het vervelende ... dat die klachten zo op en af gaan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 15:45

Het is echt de ademhaling. Ik had dit in het begin ook tot ik me concentreerde op mijn buikademhaling. Vanaf toen geen klachten meer gehad. Al zal ik blij zijn als de dag komt dat we ze niet meer op hoeven tijdens het werk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 15:49

marleen_usar schreef:

En beschermen je niet voldoende den de cliënten die TS verzorgd ook niet.

@TS; idd is het vaak hyperventilatie. Je ziet dat veel mensen anders gaan ademen door het gebruik van een mondkapje. Door daar goed op te letten nemen meestal de klachten af.

En nee, een mondkapje dragen is niet ongezond of slecht voor je en dat is ook niet de wetenschappelijke consensus erover.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 16:11

Er zijn van die plastic soort kapjes die je onder je masker kan dragen, die zorgen ook dat je rondom je neus iets meer ruimte hebt. Misschien helpt dat nog.
Zal even kijken of ik kan vinden wat ik bedoel

https://images.app.goo.gl/EWUfzJfR5vp9yU2k7
Zoiets!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 16:17

Af doen. Die dingen zijn nergens goed voor behalve jezelf ziek maken.
Zeker als je er klachten door ondervind en dus onder de medische uitzondering valt is het waanzin om ze te blijven dragen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 00:24

BarbaLala schreef:
Zeker als je er klachten door ondervind en dus onder de medische uitzondering valt is het waanzin om ze te blijven dragen.

Hoe doen al die (tand)artsen dat dan al die jaren?

Ik snap dit soort opmerkingen nooit.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 00:55

BarbaLala schreef:

Als je gaat hyperventileren dan zijn ze slecht , en laat dat nu net zijn wat veel mensen gaan doen met zon ding. Tja dan voelt het net alsof je het benauwd hebt , maar dat is niet zo dat zit dan meer in je hoofd waardoor je verkeerd gaat ademen.

Ik loop ook zonder mondkapje met dit soort klachten rond , en 9 van 10 keer zit het bij mij tussen de oren.