Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Matheno schreef:iirrssjjee schreef:Maar een taxatiewaarde is heel wat anders dan een WOZ-waarde he? Zelfde als dat een koopprijs van je huis vaak heel anders is.
Ik neem aan dat het hier om een WOZ taxateur gaat.
Fitzroy schreef:Ik heb het over de toelichting die bij mijn waardetaxatie van de gemeente zit. Daarin staat letterlijk dat uiteindelijk de verkoper en koper de marktwaarde bepalen. En die was dus 10 % lager, 3 weken eerder
. En je kan die taxateur best laten komen. Die kijkt namelijk echt niet de naar de waarde van je huis en hoe die eruit ziet.
Fitzroy schreef:Als je in de toelichting kijkt, staat er dat ze uitgaan van de uiteindelijke marktprijs. Dus volgens mij kunnen ze hier dan moeilijk van afwijken
Mjetterd, dat weet ik. Daarom gaf ik ook aan: ze kunnen krijgen zoals ze het hebben willen. En dat is dus met extra kosten. Jammer joh .. Het is voor hen ook veel gunstiger om die 10% eraf te halen. Maar goed als ze dat op basis van de argumentatie niet willen dan ga ik wel naar zo’n bureau.
onpaard schreef:Hier een stijging van 18% WOZ waarde. Is dat niet wat veel in een jaar?
Fitzroy schreef:Als je in de toelichting kijkt, staat er dat ze uitgaan van de uiteindelijke marktprijs. Dus volgens mij kunnen ze hier dan moeilijk van afwijken
Mjetterd, dat weet ik. Daarom gaf ik ook aan: ze kunnen krijgen zoals ze het hebben willen. En dat is dus met extra kosten. Jammer joh .. Het is voor hen ook veel gunstiger om die 10% eraf te halen. Maar goed als ze dat op basis van de argumentatie niet willen dan ga ik wel naar zo’n bureau.
tot de bezittende klasse.)
Fitzroy schreef:Gelukkig staat het iedereen vrij daar zijn eigen beslissing in te nemen en ik ben zo vrij hier niet in mee te gaan
Lieke schreef:Als het goed is is er ook een rapport waarin staat waarop de WOZ waarde is gebaseerd. Staat hierin de aankoopprijs ook genoemd of is dat niet meegenomen? Als het wel genoemd is, dan is vast ook wel terug te vinden waarom de WOZ waarde daar van af wijkt.
Je geeft al aan dat je huis in waarde is gestegen tov 1 januari 2020 omdat er veel is opgeknapt. Dat zou best wel eens de reden kunnen zijn waarom je WOZ waarde toch hoger is. Hoewel de waarde wordt bepaald adhv de peildatum, worden grote wijzigingen in de staat van de woning wel meegenomen, zie ook: https://www.woz-juristen.nl/de-wet-woz/ ... lenderjaar.
Mijn ouders hebben overigens een vergelijkbare situatie gehad, huis eind van het jaar aangekocht en daarna een WOZ waarde die bijna 20% hoger lag. Zij hebben toen zelf met succes bezwaar gemaakt. Zij hadden echter geen veranderingen aan het huis gedaan in de periode tussen de peildatum en het jaar erna.
. Nu is het een heel huis, maar de WOZ-waarde is toch echt niet gebaseerd op het lapje stof wat er op 1-1-2020 was.