Verwerping erfenis, wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bopje

Verwerping erfenis, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 17:52

Beste bokkers,

Vorige week is mijn moeder plotseling overleden.

Aangezien er schulden overblijven, zit ik te denken aan de erfenis verwerpen.
Hier heb ik vragen over, en aangezien de afspraak met de notaris pas over 2,5 week is stel ik ze hier om alsvast wat duidelijkheid te krijgen.

Wat kan ik nu doen met de huisdieren, in dit geval huis-tuin-keuken katten en guppy’s?
Wat houdt “veilig stellen” van bezittingen in?

Ik ben mij er van bewust dat ik nu niet zomaar bezittingen mee mag nemen.
Wat kan hier in wel? En dan bedoel ik met name spullen met emotionele waarde als foto’s en een sierraad.
Dit betreft géén spullen van waarde.

Heel erg bedankt voor het helpen, want op dit moment weet ik niet meer waar ik goed aan doe.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:56

Gecondoleerd met je moeder..
Kort gezegd niets.. zodra je iets meeneemt heb je zuiver aanvaard.. dus ook geen fotoboeken, brieven etc.. je kunt beter het juridisch loket bellen overigens..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:58

Allereerst: gecondoleerd.

Als je een erfenis verwerpt mag je niets meenemen, nog geen leesbrilletje, nog geen pak koffie uit het keukenkastje. Dus ook geen foto's en een sieraad. Helaas...

Over huisdieren kan ik het volgende vinden: "Huisdieren van de overledene vallen in principe onder de bezittingen en worden dus geërfd door de erfgenamen. Is dit het geval, dan gaan de huisdieren naar een asiel."

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 18:01

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 18:03

Als je verwerpt mag je niets meenemen.

Je kunt wel beneficiair aanvaarden, de notaris kan je wel adviseren

Bopje

Re: Verwerping erfenis, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 19:06

Kan ik de huisdieren al wel naar het asiel doen nu?

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 19:08

Wij hebben dit bij mijn oom aan de hand gehad een paar jaar geleden. De erfenis is toen beneficiar aanvaard, wat inhoudt dat er eerst gekeken werd of er aan het eind van de streep een plus of een min getal stond. Toen bleek dat er schulden over zouden blijven hoefde mijn familie daardoor niet de erfenis te aanvaarden, maar persoonlijke bezittingen zonder (hoge) financiële waarde mochten wel gewoon meegenomen worden. Hier hoorden o.a. boeken, alle schilderijen die hij had gemaakt, foto's en zijn kleding bij.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 19:10

Bopje schreef:

Ik denk het niet, want dat zou betekenen dat je ze verwijderd uit het huis voor je de erfenis verworpen hebt.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 20:22

Dus de huur kan ik ook nog niet opzeggen?
Ik heb daarvoor een maand opzegtermijn.

Want straks is nog niet rond dat ik de erfenis verworpen heb en dan zitten de katten nog in huis, maar de woning is al “opgeleverd”.

Ik ben zo bezorgd daar om op dit moment, en ik weet niet zo goed waar ik nu precies met mijn vragen heen kan.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:30

Ik heb er geen verstand van, maar wil je adviseren om het juridisch loket te bellen. Zij weten hier alles van en kunnen jou adviseren.

Gecondoleerd en veel sterkte met alles. Krijgen de katten wel water en voeding?

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 20:32

Oke, het juridisch loket bel ik dan morgen even.

De katten krijgen water en voeding, maar wij kunnen dit niet blijven doen ..
Daarom wil ik ze zo snel mogelijk weg hebben.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:42

Kan je niet beneficiar aanvaarden?
Dan accepteer je, tenzij er schulden zijn. Dan mag je dus wel aan de spullen komen. Weet niet hoe geliefd je moeder was bij jou maar ik zou heel graag persoonlijke spulletjes van mijn moeder willen bewaren.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:45

Rustig aan. Ik snap dat het allemaal super stressvol is, dus neem de tijd. Neem een kopje thee en ga iets kijken op netflix wat je fijn vindt :) . Het komt goed.

De huur zou ik nog niet opzeggen. Als je van plan bent de erfenis te verwerpen hoort de schuld van die ene extra maand huur daar ook bij. Voor nu is het belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt, en daarnaast zorgt dat het huis 'veilig' is. Dus bederfelijke etenswaren weggooien uit de koelkast, de thermostaat op 15 graden (dat is voldoende om vocht te weren uit het huis), de plantjes water geven, de dieren eten geven en zorgen dat de deur goed op slot zit (en de ramen dicht) als je weggaat. Voor de rest niets doen tot je een juridisch adviseur hebt gesproken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:46

Ik zou gewoon de notaris bellen waar je toch al een afspraak hebt. Lijkt me veel beter dan het juridisch loket. Erfrecht is vrij specifiek, en als het loket iets anders zegt dan wat de notaris in gedachten heeft heb je wel een probleem.

Telefonisch kan iemand op het notariskantoor je daar vast wel zeggen of je de huisdieren elders kunt onderbrengen. Idem voor het opzeggen van de huur, daar kunnen ze je ook telefonisch over informeren. Hoeft geen 2,5 week tot een afspraak te wachten.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 20:52

Beneficiar aanvaarden kan, maar dan moet er zoveel nog geregeld worden voor ik de deur dicht kan doen, dat verwerpen mij de kortste klap lijkt.
Maar het staat nog in overweging..

Ook dan mag ik nu niet zomaar aan spulletjes komen.

Echt lastig, dat afwachten nu.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 21:07

Allereerst veel sterkte!

Ik heb begin 2020 de erfenis van mijn vader verworpen, ik wist zeker dat er grote schulden waren, er geen testament was en had geen trek in de rompslomp van het beneficiair aanvaarden.
Ik heb zijn hond meegenomen na zijn overlijden maar voor de rest het huis in dezelfde staat gelaten. Je mag geen roerende goederen wegnemen gezien je daarmee de erfenis stilzwijgend aanvaard.
De akte van verwerping heb ik bij de notaris getekend en binnen een week kreeg ik de bevestiging vanuit de rechtbank binnen.

Mochten er in de 2e of 3e lijn nog erfgenamen zijn, informeer deze dan dat jij gaat verwerpen. Indien zij ook willen verwerpen dan kunnen jullie het samen doen en dat scheelt geld.

Edit, indien je gaat verwerpen ben je nergens meer verantwoordelijkheid voor en moet je dus ook juist niet de huur gaan opzeggen etc, ik heb de bank wel geïnformeerd maar dat was het dan ook.
Alle instanties kwamen uiteindelijk bij mij maar op het tonen van de akte moeten ze verder zoeken en laten ze jou met rust.
Ik heb het wel moeilijk gehad met het verwerpen emotioneel gezien, maargoed beter even lastig dan failliet denk ik dan maar.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 21:13

Als je de erfenis beneficiair aanvaard, zal je geen schulden erven en hoeft de notaris ook niet op zoek naar andere erfgenamen. Ik weet niet hoe jullie familie in elkaar zit, maar daarmee voorkom je wel dat een ander ook deze procedure door moet.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 21:15

Myca schreef:
Als je de erfenis beneficiair aanvaard, zal je geen schulden erven en hoeft de notaris ook niet op zoek naar andere erfgenamen. Ik weet niet hoe jullie familie in elkaar zit, maar daarmee voorkom je wel dat een ander ook deze procedure door moet.

Tenzij je hem alsnog verwerpt, je hebt 3 maanden onderzoekstijd waarin de schulden ook oplopen.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 21:17

Ik ben de enige eerste erfgename hier in.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 21:19

Allereerst gecondoleerd. Wat een rot situatie.
Als je de erfenis wilt verwerpen kan/mag je je niet als erfgenaam gedragen. Je kan dus de huur dan ook niet opzeggen voor je moeder of zaken verwijderen uit de woning. Als jij een deel vd erfenis opeist, bijvoorbeeld alles van (emotionele) waarde uit de woning haalt kan dat gezien worden als zuivere aanvaarding vd erfenis en dan heb je de schulden er dus ook bij. Gemeentes/verhuurders willen hier soms moeilijk over doen, alles van waarde is weg en hun blijven met de kosten zitten.
Als jij verwerpt is de volgende in lijn aan de beurt, ik weet niet of je (minderjarige) kinderen hebt? Dat zou ik zeker meenemen in je overweging. Maar er kunnen ook erven zijn die verder van je moeder af staan. Laat je dus goed adviseren door je notaris voordat je in regelmodus gaat. Bel morgen gewoon even met de notaris wat je met de huisdieren moet doen in dit geval, dat lijkt mij hetgeen dat niet echt kan wachten. Heel veel sterkte en succes.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 21:21

Heel veel sterkte de komende tijd, het verlies van een ouder is nooit makkelijk.

Ik heb zelf het afwikkelen van de erfenis van mijn vader niet heel bewust meegemaakt (die viel nogal hard bij mij en het ging toch allemaal naar mijn moeder toe)

Bij het afwikkelen van mijn moeder ben ik heel goed bijgestaan door haar advocaat. Ook had ik mezelf een beetje ingelezen op onderstaande link. Heb wel heel duidelijk tegen die advocaat gezegd dat die het in jip en janneke taal moest uitleggen omdat ik anders ja en amen zeg. Daarom ook een goede vriend meegenomen die vragen stelde en ook aan mij vroeg of ik het snapte enz.

In overleg toch beneficiaire gedaan, hoewel het eerste advies aanvaarden was. Echter kon ik net aan mijn hoofd boven water houden in die periode en kon ik geen onverwachte schulden erbij hebben. Mijn goede vriend was verantwoordelijk voor de vereffening.

https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/ ... erpen.aspx

Verder wil ik als tip meegeven om contact op te nemen met de belastingdienst over de erfbelasting. Ik dacht dat ik het goed had geregeld. Maar achteraf gezien is mij iets verkeerds voorgezegd en na 3 jaar kreeg ik een rekening van 250.000 en of ik even binnen 10 werkdagen kon betalen want ze zaten al 3 jaar te wachten (dit is ondertussen volledig afgehandeld maar god dat was schrikken zeg...)

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 21:26

Ons werd toen gezegd dat beneficiair aanvaarden voorkwam dat ze daarna verder gingen zoeken naar erfgenamen, en dat bij direct verwerpen van de erfenis ze wel bij ons als neven en nichten aan zouden kloppen. Wij hebben inderdaad daarna niets gehoord.
Het hele proces heeft inderdaad wel een aantal maanden geduurd, ik kan me voorstellen dat je daar niet op zit te wachten. Toch zou ik even goed alle haken en ogen op een rij laten zetten voordat je voor het een of het ander kiest. Ik wens je veel sterkte met alles!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 17:54

Gecondoleerd met het verlies van je moeder

Ik heb vorig jaar de erfenis van mijn vader beneficiair aanvaard, ook dikke schulden. Heb dit m.b.v. wat vragen aan de notaristelefoon en de officiële richtlijn (ook via de link van rechtspraak) zelfstandig gedaan, maar ben hierin best een beetje een nerd en redelijk administratief/financieel onderlegd. Het was een hell of a job, veel uitzoeken, inzichtelijk maken, vastleggen, communicatie met schuldeisers (ik ben best een nuchtere en kon het heel zakelijk bekijken, maar ben soms echt schofterig behandeld- alsof ik een crimineel was die "hun geld" hoogstpersoonlijk gejat had- terwijl ik mij keurig en aantoonbaar aan alle regels rondom afwikkeling heb gehouden en betrokken partijen continu heb geïnformeerd), heeft een maand of 8 geduurd voor alles rond was (dit kan vaak sneller, maar in deze specifieke afhandeling zaten er wat extra haken en ogen aan)

Mijn moeders erfenis heb ik verworpen, want met haar had ik geen enkel contact. Ben bij mijn vader opgegroeid dus met hem wel een band. Kon het niet over mijn hart verkrijgen om gewoon de deur achter me dicht te trekken en er zelf geen regie over te hebben.

Dat wat prulletje zegt klopt, als je verwerpt gaan ze "verder zoeken", bij beneficiaire aanvaarding niet. Wees tot je je keuze gemaakt hebt een "goede beheerder" . Kan me niet voorstellen dat welke partij dan ook erover valt dat je bijv. een kat naar het asiel brengt of de goudvis ophaalt. Twijfel je over zaken (bijv. koelkast leegmaken) maak dan duidelijke foto's, dan kun je altijd aantonen wat je hebt gedaan, en dat dit gebeurd is vanuit 'goed beheer' en niets te maken heeft met het afwikkelen van de erfenis zelf.

Laat je goed adviseren, veel wijsheid :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 18:01

:
Bopje schreef:

;( ;( ;(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 18:03

geerke schreef:
:
Bopje schreef:

;( ;( ;(

Dat was ook mijn eerste gevoel, maar TS zal er wel haar redenen voor hebben :=
Gecondoleerd!