Vraag aan mensen die altijd te laat komen... Waarom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ceffyl

Vraag aan mensen die altijd te laat komen... Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 18:00

Ik ben chronisch stipt. Spreek ik een tijdstip af dan ben ik minimaal 5 minuten eerder aanwezig. Maar ik ken dus veel mensen die altijd te laat zijn: collega’s die een meeting binnen komen vallen terwijl die al begonnen is, mensen die de bioscoop inkomen terwijl de film al begonnen is. En ik heb dus een vriendin die sowieso op het tijdstip dat je hebt afgesproken appt dat ze NU de deur uitgaat 8)7

Dit laatste is een probleem, want het wordt steeds erger. Van de zomer gingen we een tochtje maken, kwam ze 2 uur later aanzetten. Laatst gingen we samen naar de kapper en op het tijdstip dat ze me zou ophalen appte ze dat ze van huis wegging. Ik voel me dan bezwaard dat de kapper moet wachten op ons, zij rijdt op haar gemak een extra rondje om een betere parkeerplek te vinden. En gisteren zouden we even koffie halen ergens en is ze dus weer een uur te laat. Ze appt drie kwartier na de afgesproken tijd dat ze onderweg is.Ik heb laten weten dat ik het onbeschoft vind en respectloos naar mijn tijd, want ik zit loos te wachten maar het verandert niet. Ik krijg excuses en de volgende keer is ze weer laat. Ik ben boos geworden, heb uitgelegd waarom het mij zo irriteert, maar zij zegt dat ze er niets aan kan doen. Op werk is ze overigens wel altijd op tijd, dus volgens mij komt ze alleen te laat wanneer het kan zonder ernstige gevolgen. Verder is het een schat van een mens en ze bedoelt het denk ik echt niet kwaad, maar het irriteert mij zo erg. Nu is zij sowieso wel een nonchalant type en ik spreek moeilijk gevoelens uit, dus ik denk niet dat ze doorheeft hoe erg het mij dwars zit.

Maar nu ben ik dus benieuwd hoe dat nou werkt in het hoofd van mensen die altijd chronisch te laat zijn. Gewoon om het eens van de andere kant te bekijken, want ik snap het echt niet. Interesseert het je niet? Ben je echt altijd de tijd kwijt? Voel je je niet opgejaagd dat er iemand op je wacht? Of maak ik me gewoon te druk en moet ik niet zo’n zeikerd zijn die altijd maar op de klok zit?

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:04

Ik ben hooguit chronisch een paar minuten te laat, maar 3 kwartier vind ik wel heel aso eigenlijk... Maar bij mij is het meer stel ik moet om 12:00 ergens zijn en je krijgt 3 reisadviezen: aankomsttijd 11:43, 11:59 of 12:15, kies ik altijd voor de bus, waarbij je om 11:59 aankomt, omdat ik ook niet veel te vroeg wil zijn. En tja, dan staat er een stoplicht lang op rood en ben je al te laat.
Laatst bijgewerkt door Kairos op 13-02-21 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:04

Ik lees mee, ben ook wel benieuwd.
Ik ben zo iemand die altijd te vroeg is en van fatsoen vaak nog maar 5 minuten in de auto wacht omdat ik anders te vroeg ben.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:05

Ik neem dat soort mensen niet serieus, want ik snap niet wat er moeilijk kan zijn aan klok kijken.

Vreselijk irritant en ik heb ze niet in mijn vriendenkring.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:06

Ik ben ook altijd op tijd, op mijn werk een kwartier te vroeg en bij afspraken 5 minuten voor tijd. Dat iemand eens tien minuten te laat is snap ik wel maar altijd minimaal een kwartier te laat zou ik echt niet tegen kunnen.

Snap dat je hier erg van baalt, zonde van je tijd ook. :x

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:07

Kairos en ik zou dus kiezen voor debus van 1143 uur.
Dan ben je zeker op tijd. Ook als het verkeer tegenzit.

Ts ik zou geen afspraken meer maken met haar.
Zeker niet bij een kapper.

_Charlot

Kairos schreef:
Ik ben hooguit chronisch een paar minuten te laat, maar 3 kwartier vind ik wel heel aso eigenlijk... Maar bij mij is het meer stel ik moet om 12:00 ergens zijn en je krijgt 3 reisadviezen: aankomsttijd 11:43, 11:59 of 12:15, kies ik altijd voor de bus, waarbij je om 11:59 aankomt, omdat ik ook niet veel te vroeg wil zijn. En tja, dan staat er een stoplicht lang op rood en ben je al te laat.

Als je dan de bus van 11.43 zou pakken. Dan ben je toch nooit te vroeg?
Dan ben je mooi op tijd :o

Dammie

Je bent geen zeikerd.

Wat ik zou doen is gewoon weggaan, zonder dat te melden aan haar, of zelf een uur te laat komen. Als ze daar chill op reageert, dan bedoelt ze het echt niet vervelend. Reageert ze daar vervelend op,dan vindt ze jouw tijd minder belangrijk dan de hare. Weet je ook waar je aan toe bent.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:08

_lotteeee schreef:
Kairos schreef:

Als je dan de bus van 11.43 zou pakken. Dan ben je toch nooit te vroeg?
Dan ben je mooi op tijd :o

Precies mijn gedachte :j

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:09

Ik vind het ook onbegrijpelijk! Als ik ergens te laat kom door overmacht dan voel ik me al enorm bezwaard. Tijd is tijd en klokkijken leren we allemaal op de basisschool al, dus zo moeilijk kan dat niet zijn.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:10

Ik ben als jij ts dus aan mijn antwoord heb je in dat opzicht niks. Ik heb een enorme hekel aan te laat komen en áls het mij dan eens gebeurd voel ik mij erg bezwaard.

Mensen die chronisch meer dan een half uur te laat zijn daar spreek ik na een keer of 2/3 niet meer mee af. :o
Óf en dat heb ik dan eens gedaan; een tijdstip afgesproken en dan zelf een uur later aankomen. Toen was diegene al wel 5 hele minuten op mij aan het wachten en kon mij dat eens niets schelen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:11

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:13

Is het een idee om gewoon een uurtje vroeger af te spreken dan je wilt? En dan houd jij de tijd een uurtje later aan :D

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:14

Mijn zusje kan dit ook inderdaad. Echt verschrikkelijk irritant. :+ Tegenwoordig zeg ik altijd dat we een kwartier eerder afspreken dan mijn oorspronkelijke idee. Dan is ze wel op tijd en dat scheelt mij een hoop stress en irritatie :D

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 18:16

Nou verder is het echt een mega lieve vriendin die altijd voor me klaar staat. Alleen dus echt altijd laat. Vorig jaar zelfs een keer 2 uur zitten wachten. Laaiend was ik toen ze aan de deur stond en toen schrok ze wel. Maar goed, sindsdien gewoon weer steeds laat.
Kairos schreef:

Dit snap ik dus ook niet. Als je ergens om 12 uur moet zijn en 1 minuut voor tijd de bus uit stapt, dan ben je toch nooit op tijd? Ik begrijp dat dus gewoon niet.

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:20

Ik ben ook altijd op tijd, maar bij mensen die iets minder stipt zijn spreek ik ook een eerder tijdstip af.
Geen irritatie meer van mijn kant, dus iedereen tevreden :o
Je hebt namelijk alleen stuur op je eigen gedrag ;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:20

Ik had ook zo'n kennis. Echt altijd wel een uur of meer te laat,en soms vergat ze het zelfs gewoon.Ook altijd afspraken afbellen of verzetten.Die kwam echt nooit op de afgesproken tijd. Ik spreek er nu niets meer mee af.

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:23

Hier ben ik ook heel benieuwd naar. Mijn vriend is ook vaak te laat, meestal niet overdreven maar ik kan dus geen 10 minuten te laat ergens aankomen, dan voel ik me schuldig. Hij niet :')

Ik vind overigens van je vriendin om jou 2 uur te laten wachten echt onbeschoft, dan zou ik toch wel even pissig zijn.

Sodera

Ik ben zo iemand die vaak 5/10 min te laat is, vooral voor “geen reservering/afspraak” afspraken. Dokter, kapper, werkafspraken etc ben ik zeker op tijd. “Gewoon” afspreken dus wat vaker, maar niet als er externe reserveringen zijn zoals uit eten oid.
Reden? Chaotisch... moet weg en dan moet ik nog schoenen/tas/jas pakken, reistijd is vaak langer dan ik inschat, etc etc.
Of ik ben juist te erg op tijd klaar en doe nog even een klusje oid en dan ben ik ineens te laat.

Standaard meer dan 15 min te laat zou ik ook irritant vinden, maar die 5 min...

Kuggur

Geef haar standaard een kwartier, en ga dan weg.
Dan komt ze voor niets,en als ze daar iets over te zeggen heeft ;"ik heb een kwartier op je gewacht, en toen je er nog niet was ging ik er van uit dat je niet meer zou komen".
Consequent toepassen, disclaimer, kán je de vriendschap kosten.... :D

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:26

Lekker asociaal.
De volgende keer dat je me haar afspreekt wacht je 10min en als ze er niet is ga je maar naar huis.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:26

Eerder was ik ook altijd van het precies op tijd willen komen en liever te vroeg dan te laat, maar als je dan eenmaal trouwt met een boer waarbij je weet dat de laatste dingetjes bij de beesten altijd nog even iets langer duren dan dat hij zelf denkt, leer je ook met het altijd precies te laat zijn omgaan.

Kijk, dat je vriendin te laat is, is natuurlijk niet fijn. Ik heb ook vrienden die echt altijd te laat zijn, voor mij heel simpel, ik ga er niet op zitten wachten. Ik blijf lekker mijn eigen ding doen tot ze er zijn, ben ik dan nog even bezig, dan wachten ze zelf nog maar eventjes. Scheelt je waarschijnlijk een hoop irritatie, omdat je gewoon bezig blijft en dus niet 'nutteloos' zit te wachten.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 18:26

Brimi_Disa schreef:
Ik ben ook altijd op tijd, maar bij mensen die iets minder stipt zijn spreek ik ook een eerder tijdstip af.
Geen irritatie meer van mijn kant, dus iedereen tevreden :o
Je hebt namelijk alleen stuur op je eigen gedrag ;)

Klopt hoor, ik zit na een uur wachten me zó op te vreten dat ik eigenlijk al geen zin meer heb om te gaan. En als zij dan heppiedepeppie voor de deur staat ben ik de eerste 10 minuten knorrig door het wachten. Zij biedt dan excuses aan en ik zet me er dan wel weer overheen. Maar merk gewoon dat mijn tolerantie steeds minder wordt.

Sodera schreef:

Ja maar was het maar 5 minuten |( Meestal 5 tot 10 minuutjes te laat met uitlopers naar 1 á 2 uur.
Laatst bijgewerkt door Ceffyl op 13-02-21 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:28

Ik kan erg slecht tegen mensen die te laat komen. Ben zelf altijd ruim op tijd, misschien ook wel op het irritante af. Maar ik wacht liever ergens wat langer maar dat ik er wel al ben dan dat ik moet haasten en te laat kom of precies op tijd. Je weet nooit wat er onderweg kan gebeuren wat zorgt voor oponthoud

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:29

Sodera schreef:
Ik ben zo iemand die vaak 5/10 min te laat is, vooral voor “geen reservering/afspraak” afspraken. Dokter, kapper, werkafspraken etc ben ik zeker op tijd. “Gewoon” afspreken dus wat vaker, maar niet als er externe reserveringen zijn zoals uit eten oid.
Reden? Chaotisch... moet weg en dan moet ik nog schoenen/tas/jas pakken, reistijd is vaak langer dan ik inschat, etc etc.
Of ik ben juist te erg op tijd klaar en doe nog even een klusje oid en dan ben ik ineens te laat.

Ik heb dit ook!

Voor trein/studie/werk/medische dingen ben ik eigenlijk altijd wel op tijd. Maar ik ben vaak net een paar minuten te laat. Altijd chaos in mijn hoofd. Vergeet ik iets of kan ik mijn fiets niet vinden. Het erge is; hoe verder ik moet reizen hoe meer op tijd ik ben. Maar hoe dichterbij het is, des te sneller ben ik net even te laat. Ik heb gewoon slecht tijd inzicht.

Een vriendin van mij stoort zich hier ook enorm aan. Dus dan zorg ik dat ik niet even 4 minuten later ben maar gewoon op tijd.

Maar uren later komen??? Vriend van mij komt standaard een half uur te laat. Dus spreek altijd een half uur eerder af dan ik wil. Ben ook wel eens zonder hem weggegaan. Ben niet gek. :+